Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff kwaliteit - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff kwaliteit

quote="Peter_K"
> Met die enorme diameter van de Rohloff naaf worden die spaken wel erg kort,
Wel eens een motorfiets met spaakwielen gezien?
http://www.thekneeslider.com/images/spokedwheel.jpg
Leon schreef:Wel eens een motorfiets met spaakwielen gezien?
Voor een motorfiets gelden totaal andere eisen als voor een gewone fiets. Met olie afdichtingen is dat ook al eens ter spake gekomen: een kilowatt meer of minder maakt voor een motorfiets niet uit. Ook een tien kilogram meer of minder maakt weinig uit voor een motorfiets.
Bij een gewone fiets is dat ondertussen 100% of meer van wat je ter beschikking staat.
Bij motorfietsen kunnen dus makkelijk dingen toegepast worden die je bij een gewone fiets absoluut niet wil.

Bij elektrische fietsen zie je dat overigens ook al gebeuren. Wat overigens zeer discutabel is: je batterij raakt er sneller door leeg, en als die eenmaal leeg is blijf je met een rotfiets zitten.
Met te zwaar spul los je inderdaad dit soort problemen gemakkelijk op. Ik denk echter niet dat de grens van de sterkte van een rohloffwiel veroorzaakt wordt door de kortere spaken en de grotere flens.

Die spaken zijn maar een klein stukje korter. Als dat zo'n verschil uitmaakte dan zouden 26" wielen altijd zwakker moeten zijn geweest dan 28" wielen. De hele deskundige fietsenwereld heeft altijd het tegenovergestelde verkondigd, al hoor je daar sinds de uitvindng van 29" wielen uiteraard niets meer van.

Wel zijn er problemen geweest doordat de spaken in een rohloffwiel door de grotere flens bij hetzelfde spaakpatroon schuiner staan. Als je dan een velg gebruikt die hier niet voor bedoeld is krijg je knikken in de spaken bij de nippels.

Wat ook bekend is, is dat de flenzen van Rohloffnaven niet zo robuust zijn als sommigen zouden willen, wat de maximale spaakspanning beperkt.
Leon schreef:Wat ook bekend is, is dat de flenzen van Rohloffnaven niet zo robuust zijn als sommigen zouden willen, wat de maximale spaakspanning beperkt.
Dit was nu juist mijn punt. Dit is ook een vaag gebied. Voor vele spaken, velgen en naven wordt door de fabrikant helemaal niet opgegeven wat de maximum spanning is. En voor een aantal waarvoor het het opgegeven is, ligt de opgegeven maximum spanning (veel) lager dan de door veel wielbouwers gewenste spanning.
Santos (en misschien anderen?) erkent dit, en levert daarom nu speciale ringen (van Rohloff zelf, dus die erkennen het euvel ook) om de flenzen. Als ie dan onverhoopt toch breekt, kun je er in ieder geval mee doorfietsen.

http://www.santosbikes.com/nieuwsarchie ... ng-changes
Het is een Rohloffdingetje en geen Santosdingetje. Alle nieuwe Rohloffwielen moeten die ringen hebben van Rohloff anders doen ze iets heel engs met je denk ik (het zijn Duitsers).

En dat 'heel af-en-toe' op de Santossite is tamelijk vaag. Als je het vaag wilt houden en wat dichter bij de realiteit dan past volgens mijn 'met enige regelmaat' beter, maar ik heb dan ook geen bedrijf met een site waar op staat dat je fiets een rohloffnaaf moet hebben en maguraas en een krisking balhoofd omdat je anders een kutfiets hebt.
Mijn huidige Easy Rohler heeft die ring nog niet. Is het dan nog mogelijk om deze ring nu te plaatsen als extra en back-up? Of is dat enkel mogelijk op de nieuwe modellen.
KevinL schreef:Mijn huidige Easy Rohler heeft die ring nog niet. Is het dan nog mogelijk om deze ring nu te plaatsen als extra en back-up? Of is dat enkel mogelijk op de nieuwe modellen.
Kan wel maar dan moet je wiel helemaal opnieuw worden gespaakt.
goldenlion schreef:
KevinL schreef:Mijn huidige Easy Rohler heeft die ring nog niet. Is het dan nog mogelijk om deze ring nu te plaatsen als extra en back-up? Of is dat enkel mogelijk op de nieuwe modellen.
Kan wel maar dan moet je wiel helemaal opnieuw worden gespaakt.
Niet overdrijven: alleen de buitenste spaken zouden los gemaakt moeten worden.

Maar dat is nog geen volledig antwoord, ik heb die ringen namelijk nog niet separaat te koop gezien. En ik weet dus ook niet of je die er zelf naderhand op kunt zetten.
Peter_K schreef:
goldenlion schreef:
KevinL schreef:Mijn huidige Easy Rohler heeft die ring nog niet. Is het dan nog mogelijk om deze ring nu te plaatsen als extra en back-up? Of is dat enkel mogelijk op de nieuwe modellen.
Kan wel maar dan moet je wiel helemaal opnieuw worden gespaakt.
Niet overdrijven: alleen de buitenste spaken zouden los gemaakt moeten worden.

Maar dat is nog geen volledig antwoord, ik heb die ringen namelijk nog niet separaat te koop gezien. En ik weet dus ook niet of je die er zelf naderhand op kunt zetten.
Volgens mij verkoopt bike4travel ze los.
Peter_K schreef:Niet overdrijven: alleen de buitenste spaken zouden los gemaakt moeten worden.
Dat lijkt me geen goed idee. je haalt dan 8 "trekkende" of "duwende" spaken weg terwijl de 8 die de andere kant op staan wel op spanning blijven staan. Die kracht moet dan opgevangen worden door overeenkomstige spaken aan de andere kant van de naaf.
Als ik het goed begrijp is de ring dus niet om het uitscheuren te voorkomen, maar om te zorgen dat je door kunt fietsen. Dan kun je toch ook gewoon zo’n setje meenemen en je wiel opnieuw opspaken met die ring eromheen op het moment dat je flens uitscheurt?
Peter_K schreef:Bij motorfietsen kunnen dus makkelijk dingen toegepast worden die je bij een gewone fiets absoluut niet wil.
Ondertussen zie ik dat de extra Rohloffring 20 gram weegt. (samen dus 40 g). Die ring is daarbij niet aanvullend sterk genoeg maar zelfs sterk genoeg om de hele spaakkrachten op te vangen na een breuk. Je zou dus kunnen stellen dat als de naafflens gewoon 40 gram zwaarder was gemaakt, het probleem er nooit was geweest.
Zo lijkt het op een pijnlijk ontwerpfoutje.
Gaan ze dan vast wel aanpassen in een Rohloff 3.0 - vermoed ik.
Leon schreef:
Peter_K schreef:Niet overdrijven: alleen de buitenste spaken zouden los gemaakt moeten worden.
Dat lijkt me geen goed idee. je haalt dan 8 "trekkende" of "duwende" spaken weg terwijl de 8 die de andere kant op staan wel op spanning blijven staan. Die kracht moet dan opgevangen worden door overeenkomstige spaken aan de andere kant van de naaf.
Ik zou dan ook zeker niet gaan fietsen met zo'n wiel halverwege het montage proces. 8)
Berger schreef:Als ik het goed begrijp is de ring dus niet om het uitscheuren te voorkomen, maar om te zorgen dat je door kunt fietsen. Dan kun je toch ook gewoon zo’n setje meenemen en je wiel opnieuw opspaken met die ring eromheen op het moment dat je flens uitscheurt?
Het kan haast niet anders dan dat die ring zeer strak om de flens komt te zitten, en dat hij op die manier wel degelijk bijdraagt aan het voorkomen van een scheur. Zo'n ring monteren na het optreden van een scheur zou wel eens veel moeilijker kunnen zijn dan ervoor.

Ik denk er nu in ieder geval over die dingen aan te schaffen, en dan monteer ik ze in ieder geval thuis al.
Leon schreef:Zo lijkt het op een pijnlijk ontwerpfoutje.
Dat lijkt het mij ook.
Als ik een wereldreis ga maken zal ik er over nadenken. Met een Rohloffnaaf waar een spaak ontbreekt kan je echter nog erg lang doorfietsen.
Bert van Sprang schreef:Als ik een wereldreis ga maken zal ik er over nadenken. Met een Rohloffnaaf waar een spaak ontbreekt kan je echter nog erg lang doorfietsen.
Het zijn juist de kortere reizen waarbij niet te herstellen materiaalproblemen desastreus uitpakken.
Bij een reis van een jaar kun je nog ergens een week of twee wachten op vervanging.
Wij krijgen hooguit een keer per jaar een kapotte flens terug. En neem van mij maar aan dat wij genoeg klanten hebben die flinke tochten maken :D
En dan hebben we ook nog eens flink wat buitenlandse klanten die tochten maken door onherbergzame gebieden.

Goed om te weten; in het verleden scheurde de flens nog wel eens uit omdat de spaken te dik waren. Of de flensgaatjes te klein. Het is maar net hoe je het bekijkt. Bijna iedereen weet ondertussen wel welke spaken en velgen er gebruikt moeten worden.
In 2003 (vanaf Rohloffnummer 43.000) zijn de spaakgaten van 2,5 naar 2.7 mm gegaan.

Overigens komt Robbert Rutgrink (baas van Santos) op dinsdagavond 26 april voor een Santos-avond. Je kan hem ondervragen over de Rohloff-ringen en aantallen kapotte flensen.

(Oh ja, en 22 maart komt Gerrit -idworx- Gaastra naar de winkel. Er zijn nog een paar plekken)

Afbeelding
In 2003 (vanaf Rohloffnummer 43.000) zijn de spaakgaten van 2,5 naar 2.7 mm gegaan.

Weet je dit zeker? Mijn fiets is van 2005 en heeft Rohloffnummer 038070.
Groetjes, Roger.