Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaak patroon - Forum Wereldfietser

Spaak patroon

Hallo,

Ik ben van plan een stadsfiets te kopen maar wordt overspoeld door allerlei (soms teveel)informatie.
Nu las is over conventioneel, 18 x 2 en 9 x 4 spaakpatroon

Ik heb inmiddels gelezen dat 9x4 meer voor het oog en commercieel gezien voor de verkoper interessant is.
OK laat ik die vallen.

Echter het verschil tussen conventioneel en 18x2 is me niet duidelijk

Ik ben niet 1 van de lichtste dus de fiets moet wel wat kunnen verdragen.

Wat stellen jullie voor,?

BVD voor iedere tip
Die fantasiepatronen maken niet gelukkig. Het belangrijkste is een heel goede wielbouwer die met de hand een mooi wiel bouwt. Helaas zit dat er bij de gewone Nederlandse stadsfietsen niet in. Kleinere wielen (de 26 inch mtb maat) zijn ook sterker. Je zou eens kunnen kijken naar de Fahrradmanufaktur T400 met Nexus 8 speed naaf en 26 inch wielen. Dat is een heel wat betere stadsfiets dan het gewone Nederlandse werk, en voor ongeveer dezelfde prijs: http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=2003
Wim
Mestreechteneer schreef: Ik ben van plan een stadsfiets te kopen maar wordt overspoeld door allerlei (soms teveel)informatie.

Echter het verschil tussen conventioneel en 18x2 is me niet duidelijk
Ik ben niet 1 van de lichtste dus de fiets moet wel wat kunnen verdragen.
Het nadeel van 18x2 lijkt mij hetzelfde als van 9x4: het doet het nog het beste in de showroom. Wat een goede fiets is, hangt er maar net vanaf wat je onder een stadsfiets verstaat. Ik vind bijvoorbeeld de T400 die Wim suggereert beslist geen stadsfiets maar een vakantiefiets (dat krijg je ervan als je op een Wereldfietser-forum vragen stelt over stadsfietsen :wink: ). Ik heb zelf vorige week een nieuwe fiets gekocht ter vervanging van mijn gestolen Gazelle Sport Primeur uit 1985. Een laffe misdaad, niet alleen omdat ik gehecht was aan mijn fietsje maar ook omdat je zo'n fiets heden ten dage nauwelijks meer kunt kopen. Ik wilde een heerenrijwiel van vooroorlogsche kwaliteit met remnaaf en zo min mogelijk dingen die kapot kunnen en ben via een oude discussie op dit forum uitgekomen op een Azor (Jersey met lugframe). Of hij kapot kan zal de tijd moeten leren, maar er zitten tenminste geen geveerde vork, verstelbare stuurpen en nodeloze plestik kapjes en carbon dingetjes op. Maar jij stelt misschien heel andere eisen aan een fiets dan ik.

Veel succes met de keuze,

Carl
Zelf heb ik ook een stadsfiets met terugtraprem, en de volgende zou inderdaad wel eens een Azor kunnen worden. Aan zulke fietsen heb je nog het minste onderhoud. Die T400 is overigens de versie met 8sp versnellingsnaaf, en niet de echte vakantiefiets met 27 versnellingen. Voor iemand die zich Maastrichtenaar noemt leken versnellingen me wel fijn (of een heel licht singlespeed fietsje met niet te zwaar verzet).
Wim
@ Carl,
Tje idd wereldfietser site en stadsfiest is natuurlijk een wereld van verschil, maar deze site kwam het eerste naar boven bij google.
En gezien jullie snelle antwoorden niet ten onrechte :-)

Wat versnellingen moeten natuurlijk ook erop want idd maastricht ligt in het heuvelachtige gedeelte van NL dus.....

Ik ga een kijken voor de 2 voorgestelde fietsen.
Maar een antwoord op mijn vraag verschil van spaakpatroon is nog niet echt beantwoord.
Is het echt alleen cosmetisch of heeft het toch wel invloed op de sterkte van de wielen.

Ikzelf zat te kijken naar de RIH sigma of een raleigh.
Alhoewel me van de laatste wordt gezegd dat de kwaliteit niet meer is als vroeger.(mijn vorige was ook een raleigh en die heeft zonder noemenswaardige problemen toch maar liefst 15 jaar volgehouden
De patronen die je noemt zitten 'm meer in de velg dan in de spaken. 9x4 is tegenwoordig erg populair, maar is eigenlijk een gewoon "kruis drie" gespaakt wiel met een velg waarin de spaakgaten per vier gegroepeerd zitten. Doet in de verte een beetje denken aan die ondingen met twaalf spaken waarop wielerprofs hun leven wagen, maar toch stevig genoeg om de boodschappen mee te vervoeren. Zoiets zal wel de gedachtengang van de fietsfabrikanten zijn.

Voor wielen met afwijkende spaakpatronen zie http://www.terminalvelocity.demon.co.uk/WheelBuild/. "Crow's foot" en vooral "three leading, three trailing" zijn fraaie spaakpatronen. Als die door een kundige wielbouwer gevlochten worden, is er weinig reden dat ze qua sterkte veel afwijken van een traditioneel gevlochten 36-spaaks wiel.

.tsooJ
RIH en Raleigh hebben weinig meer te maken met wat vroeger RIH en Raleigh was.
Wim
Velgen zijn tegenwoordig sterker en stijver dan vroeger. Dat geeft de ontwerper ruimte om allerlei flauwekul uit te halen zonder dat dat direkt (in de garantieperiode) afgestraft wordt. Een dergelijk velgprofiel conventioneel ingespaakt is echter sterker en beter te onderhouden

Raleigh is in Nederland tegenwoordig een label dat geleased wordt door een fietsenmakers inkoopformule. Die specificeren zelf hun fietsen voor de nederlandse markt. Met het Engelse Raleigh heeft het gelukkig verder niets te maken, dat is helemaal downhill gegaan

Rih is ook zo'n licentieovereenkomst, dat staat op fietsen van Cove maar heeft niets te maken met het handwerk uit Amsterdam
Op steeds meer fietsen in de etalage in de Westerstraat (ik mag daar graag even halt houden als ik langsloop) staat "Vainqueur" in plaats van Rih. Geen idee waarom dat nou weer is, mogen ze intussen zelf de naam Rih niet meer gebruiken van Cove?

.tsooJ
Alien schreef:Op steeds meer fietsen in de etalage in de Westerstraat (ik mag daar graag even halt houden als ik langsloop) staat "Vainqueur" in plaats van Rih. Geen idee waarom dat nou weer is, mogen ze intussen zelf de naam Rih niet meer gebruiken van Cove?

.tsooJ
volgens de licentieovereenkomst mag Rih zelf alleen Rih op racefietsen plakken, op de rest staat dus Vainqueur
Gotcha. Fixies zijn dus géén racefietsen. :D

.tsooJ
Wordt me steeds waziger.
De fietsenmaker verklaarde me dat de rih een oerhollands product is handgemaakt is dat dan niet zo?
Nee. Het frame komt vast uit China, de Shimano onderdelen uit diverse Aziatische landen, etc. De montage zal wel in Nederland gebeuren, want er zit tegenwoordig om de fabrieken hier te beschermen een straf invoerrecht op complete fietsen. De wielen zijn vast machinaal gemaakt. Hetzelfde geldt overigens voor Gazelle, Batavus etc. In Nederland zijn overigens nooit veel onderdelen gemaakt.
Die Fahrradmanufaktur bestaat overigens eveneens uit bijna alleen maar Aziatische onderdelen, maar wel van veel betere kwaliteit. Wil je een fiets met goeddeels Europese onderdelen dan kan dat wel, maar dan heb je het al snel over 2500-3000 euro. Dan heb je wel iets veel beters. Denk dan aan een Rohloff versnellingsnaaf, een SON naafdynamo, TA cranks, Magura hydraulische remmen, SKS trapas of B&M verlichting. En in Azie maken ze ook goede spullen (Nitto sturen, idem stuur en zadelpennen, Panaracer banden, Japanse framebuis, Taiwanese vorkkronen, Honjo spatborden). Maar ook dat is duur spul uit het topsegment.
Wim
Mestreechteneer schreef:Wordt me steeds waziger.
De fietsenmaker verklaarde me dat de rih een oerhollands product is handgemaakt is dat dan niet zo?
Tuurlijk is die Rih van Cove handgemaakt (lees in Blerick in elkaar geschroefd) , maar vermoedelijk wel door 15 M/V op een rijtje langs een lopende band.

dus zo: http://vimeo.com/1132271


en niet zo:
http://www.youtube.com/watch?v=oc4mw_s1 ... re=related
Echt oer Hollands handwerk ziet er zo uit:
http://www.m-gineering.nl/
http://www.vittorio.nl/
Wim
Mestreechteneer schreef:@ Carl,
Tje idd wereldfietser site en stadsfiest is natuurlijk een wereld van verschil, maar deze site kwam het eerste naar boven bij google.
Ik zou ook niet weten waar je beter advies krijgt over om het even welke fiets dan hier hoor! :)
Wat versnellingen moeten natuurlijk ook erop want idd maastricht ligt in het heuvelachtige gedeelte van NL dus.....
Wedden dat je geadviseerd gaat worden een Rohloff-naaf te nemen? :wink: Ik realiseer me dat niet iedereen met 1 verzet uit de voeten kan, het was ook niet mijn bedoeling om Wims advies tegen te spreken, ik bedoelde het meer als aanvulling.

Succes,

Carl
Carl, om je gerust te stellen: Rohloff voor een stadsfiets lijkt me zelfs in Maastricht zwaar overbodig. Dat heeft alleen zin als je dezelfde fiets wilt gebruiken om van Maastricht naar Luxemburg te fietsen, en dan nog slechts als je de fiets veilig kunt stallen. Goede remmen zijn in het Limburgse overigens ook van belang. Vermijd dus de rollerbrakes, en kies minimaal voor v brakes.
Wim
Wim schreef:Carl, om je gerust te stellen: Rohloff voor een stadsfiets lijkt me zelfs in Maastricht zwaar overbodig.
Ik bedoelde niet specifiek jou hoor Wim, maar je kunt er op wachten tot iemand een keer... :wink:

En om nog iets on-topic bij te dragen: voor de stevigheid van je wiel is het spaakpatroon (binnen redelijke grenzen) misschien wel minder belangrijk dan de wielbouwer. Ik kan me voorstellen dat een 4x9-wiel door een vakman in elkaar gebreid, sterker is dan een conventioneel (1x36?) wiel dat zo uit de machine bij jou terecht komt.

Groeten,

Carl
Goedemorgen,
Ik vind het altijd grappig om te lezen dat veel mensen denken dat Maastricht heuvelachtig is. Dat is niet zo. We hebben hier de Pietersberg, maar daat staat slechts één huis op en geen winkels waar je met de stadsfiets naar toe zou willen. Er staan twee horecavoorzieningen halverwege de berg. Daarnaast helt de veelgebruikte Brusselse straat wat, maar met een normale drieversnellingsfiets past het eerste verzet daar precies bij. Ook een klein aantal andere straten die niet helemaal vlak zijn kun je met dit verzet mooi aan.
Buiten Maastricht gaat het wel hellen, maar zelfs dan vrijwel alleen in oostelijke richting. De dorpen ten zuiden en ten noorden van de stad zijn tamelijk vlak.
Qua fietsenmakers hier heb ik ze helaas allemaal bezocht, maar kan alleen Evers in Heer aanbevelen, al weet ik ook niet of hij wielen echt goed bouwt. Misschien dat Ivo Miesen (vindbaar via dit forum: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/membe ... ile&u=2257, stuur hem een pb) daar iets over kan vertellen, zoals naar wie je bij deze winkel moet vragen voor een serieus gesprek.
Succes,
Leon
Mestreechteneer schreef: Ik ben van plan een stadsfiets te kopen maar wordt overspoeld door allerlei (soms teveel)informatie.
Nu las is over conventioneel, 18 x 2 en 9 x 4 spaakpatroon
9x4 en 18x2 zorgen voor grotere openingen tussen de spaken waar je gemakkelijker een zwaar slot doorheen kan steken. Voor een stadsfiets dus best handig, hoewel er in Rotterdam wellicht meer fietsen gejat worden dan in Maastricht.

36 spaken is zo waanzinnig veel dat als je daar doorheen zakt, het eerder aan de kwaliteit van spaken/velg/vlechtwerk/onderhoud ligt dan aan het aantal spaken.

Grtjs, Walter