Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dode voeten - Forum Wereldfietser

Dode voeten

SPD plaatjes naar voor, naar achter, andere schoenen, andere pedalen, zadel naar onder, naar boven, om het even wat: na een uurtje zit ik met "dode voeten" en dit gaat alleen weg als ik uitklik en wat rondloop.

Wie kent dit gevoel en belangrijker: wie kent een oplossing om van dit vervelende euvel af te komen?
Misschien in het zadel zoeken.... Mijn vrouw had er ook last van, nu een ander zadel en foetsie gevoelloze tenen in haar geval...
Afstand nemen van m'n Brooks B17? :(
Heb je ook al met platformpedalen geprobeerd? Zonder dat uw voeten vast zitten. Net zoals met handen is het waarschijnlijk niet slecht uw voeten wat beweging te gunnen tijdens het rijden.
Had vroeger ook last van dode voeten in de tijd dat ik nog klikschoenen had. Nu ik "los" fiets heb ik nergens last meer van. Voor mij geen "klikkers" meer. Zoals Lasse schrijft doet een beetje beweging van de voeten tijdens het fietsen wonderen.
m_nu schreef:SPD plaatjes naar voor, naar achter, andere schoenen, andere pedalen, zadel naar onder, naar boven, om het even wat: na een uurtje zit ik met "dode voeten" en dit gaat alleen weg als ik uitklik en wat rondloop.
Wie kent dit gevoel en belangrijker: wie kent een oplossing om van dit vervelende euvel af te komen?
Ik lees de combinatie strakke veters / lossere veters niet.
Ook dikke sokken in schoenen die je met dunne sokken aangepast hebt is niet ideaal in jouw geval.
Leon
m_nu schreef:knip andere pedalen knip
Ook losse pedalen geprobeerd?
Fietsmeting al geprobeerd/gecontroleerd?
IvdP schreef:Fietsmeting al geprobeerd/gecontroleerd?
ja, op 'n pasfiets bij Avaghon.
eric190173 schreef: Ook losse pedalen geprobeerd?
heb momenteel de SPD PD-A530, maar ik vind losse pedalen niet echt ideaal bij het klimmen, dus als het even kan aan de pedaal vast.
Leon schreef:Ik lees de combinatie strakke veters / lossere veters niet.
Ook dikke sokken in schoenen die je met dunne sokken aangepast hebt is niet ideaal in jouw geval.
Leon
idd als ik de straps wat losser zet blijft het dode gevoel iets langer weg maar het slobberen van je voet in de schoen is ook verre van ideaal en het ís al een maatje groter dan normaal.

Dank voor alle reacties tot dusver!
Als het niet aan de fietsmeting ligt en het hoogst waarschijnlijk ook niet aan het Brooks zadel ligt, dan lijkt het model schoenen misschien niet de ideale.
Experimenteren met de houding kan 'per ongeluk' toch weleens verschil maken. Schuif het zadel maar eens een centimeter naar voren, of 5 mm omlaag, stuur iets hoger voor een andere heuphoek, etc... Hele kleine aanpassingen kunnen net het verschil maken tussen pijn en comfort en deze zijn niet helemaal met een meting te bepalen.

Terug naar de schoenen. Ik heb bij 1 model schoenen ook heel lang last gehad: veters vast, veters los, geen verschil. Met dezelfde schoenen op SPD of losse pedalen maakte ook niet uit. Het lag dus aan de schoenen.

Welk model schoenen fiets je mee?
Nadeel is dat er bij zulke aanpassingen dan weer andere "problemen" opduiken...
Ik fietste al 2 jaar zonder noemenswaardige problemen met Northwave Revenges, vrij ruim aan de tenen.
m_nu schreef:Nadeel is dat er bij zulke aanpassingen dan weer andere "problemen" opduiken...
Klopt, daarom altijd maar 1 ding tegelijk aanpassen en de oorspronkelijke stand goed onthouden.

Vraag: hoe hoog staat je stuur t.o.v. je zadel?
m_nu schreef: Ik fietste al 2 jaar zonder noemenswaardige problemen met Northwave Revenges, vrij ruim aan de tenen.
Wat is er nadien veranderd? Aan jou? En aan je fiets?
m_nu schreef: andere schoenen, andere pedalen,
- Bij de verschillende schoenen die je hebt geprobeerd, zaten daar ook echte fietsschoenen bij, dwz met een knetterstijve zool?
- Heb je alleen SPD-pedalen geprobeerd, of ook een pedaalsysteem dat meer vrijheid aan je voet geeft, bijvoorbeeld, Time, Bebop, Speedplay?

Grtjs, walter
eric190173 schreef: Wat is er nadien veranderd? Aan jou? En aan je fiets?
Veel meer kilometers (voorbereiding PBP).
Christophorus schreef: Vraag: hoe hoog staat je stuur t.o.v. je zadel?
Gelijke hoogte.
waltertje schreef:
m_nu schreef: andere schoenen, andere pedalen,
- Bij de verschillende schoenen die je hebt geprobeerd, zaten daar ook echte fietsschoenen bij, dwz met een knetterstijve zool?
- Heb je alleen SPD-pedalen geprobeerd, of ook een pedaalsysteem dat meer vrijheid aan je voet geeft, bijvoorbeeld, Time, Bebop, Speedplay?

Grtjs, walter
Nope Walter, voor ik echt diep in de buidel ga tasten wil ik eerst mogelijk andere oorzaken uitsluiten, maar hetgene je voorstelt zit er waarschijnlijk wel aan te komen.
Dag M_nu (alleen deze afkorting roept al vragen op, last van opdringerige fans dat je anoniem wilt blijven??)

Wellicht kan een eenvoudige goedkope steunzool of aangemeten duurdere steunzool al verlichting geven. Ergens wordt iets afgekneld en daar kan een steunzool, in combinatie met lossere veters, wellicht verbetering in geven. Probeer eerst eens met zo'n dikke zachte zool uit een sportschoen.

Groet
Erik
erikfiets schreef:Dag M_nu (alleen deze afkorting roept al vragen op, last van opdringerige fans dat je anoniem wilt blijven??)

Wellicht kan een eenvoudige goedkope steunzool of aangemeten duurdere steunzool al verlichting geven. Ergens wordt iets afgekneld en daar kan een steunzool, in combinatie met lossere veters, wellicht verbetering in geven. Probeer eerst eens met zo'n dikke zachte zool uit een sportschoen.

Groet
Erik
Door de intense beleving van het fietsen en het landschap verzuim ik ook weleens op tijd van de fiets te stappen en een stukje te wandelen, waardoor mijn voeten ook vermoeidheidverschijneslen i.c. dode voeten vertonen. Ik draag ook spd-schoenen echter maak gebruik van de andere zijde van de trappers waar geen kliksysteem zit. Ik wijt het aan 'doorgezakte' voeten door eentonige belasting. Als ik dan 5 minuutjes heb gelopen is het weer verdwenen.
Je moet je goed realiseren dat je voeten warm worden en daardoor gemakkelijk de 'uitdijvorm' aannemen en daarmee is de pasvorm verdwenen.
Ik sluit me bij Erik aan dat een steunzool of correctiezooltje die de voet ter hoogte van de voorvoet 'hol' houdt een goede oplossing zou kunnen brengen.
Ik heb er soms ook last van. Ik rij op dubbelzijdig spd, maar had er met diezelfde spd schoenen op een gewoon pedal ook last van. Kortom, het ligt primair aan de schoen. Dat was een vrij smal Shimano model. Wat hielp? Ik had minder last met een ander breder model schoenen (Shimano MT90). Verder heb ik het plaatje wat verder naar achteren gezet (een brevetrijders advies). Tot slot zorg ik er zeker bij de wat smallere zomerschoenen voor dat ik de veters niet te strak aanhaal. Samen gaat het nu bijna altijd goed, maar als ik mezelf ooit zover krijg iets als PBP ook maar te overwegen dan zou ik het toch nog veel beter willen, misschien met wegpedalen.
Wim
Waarom moeilijk doen als ik al 42 jaar met gewone pedalen als WF-er probleemloos heb gefietst? Ik draag meestal sandalen.
Martin E. van Doornik schreef:Waarom moeilijk doen als ik al 42 jaar met gewone pedalen als WF-er probleemloos heb gefietst? Ik draag meestal sandalen.
Als het zo simpel was, waarom rijden we dan niet allemaal op bijv. een maat 57 met een Brooks zadel, op gewone pedalen en met sandalen?
Dat zou fijn zijn, want dan kan ik flink snijden in mijn winkel-assortiment.