Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga ook aan de tandriem! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga ook aan de tandriem!

Achterkransjes kosten (afhankelijk van de maat) ongeveer € 57,-.
Voorbladen kosten (afhankelijk van de maat) ongeveer: € 95,-.
Een riem kost € 57,-.

De tandwielen gaan langer dan 1 riem mee.

Met de tandriem spaar je een gewichtsverhogende kettingkast uit. Een kettingkast zit ook altijd in de weg als je je achterwiel eruit moet halen in geval van een lekker band.

Naast het kostenplaatje is het ook goed om naar het gebruiksgemak te kijken. Mensen die niet van onderhoud houden of er zo min mogelijk tijd aan kwijt willen zijn, hebben graag wat meer over voor dit systeem.
't heeft naar mijn idee voor en nadelen, natuurlijk. Dat is bij een ketting ook zo.
Een riem kun je alleen op een Rohloff/Alifine versnellingssysteem zetten.
't is een persoonlijke voorkeur en mensen die zweren bij conventioneel systeem met ketting is ook niks mis mee.
't is net zo'n soort verhaal als de een kookt op een gasbrander, de ander op een benzinebrander. Allebei voors en tegens.
ik zie 't als een bepaalde persoonlijke voorkeur.


(zelf ook riemtrapper)
AB schreef:En dan moet je ook nog een speciaal frame kopen wil je de riem kunnen gebruiken :)
Geen wonder dat vooral fietsenverkopers zo'n riem propageren :)..... voor en achterbladen zullen ook wel wat duurder zijn.
Ik ben zo'n fietsenverkoper en ik "propageer" de riem inderdaad. En met veel plezier, moet ik zeggen!. Ik verkoop niets waar ik niet achter sta of waar ik achteraf gezeur mee ga krijgen. Ik druk dan ook nooit door. Als een klant er zijn twijfels bij heeft, dan respecteer ik dat liever dan dat een klant ontvreden is door te hoge verwachtingen.

Natuurlijk ben ik kritisch over iedere vernieuwing en daarom hebben mijn collega's en ik de tandriem stevig aan de tand gevoeld. We rijden nu een jaar met tandriem-Rohloff-ATB's en hebben deze expres nooit schoon gemaakt. Herfst, winter en zomer... regen, modder en sneeuw... we hebben ze steeds helemaal vies in de winkel terug gezet. Gewoon omdat het kan. ;)
En ieder weekend schudden we de opgedroogde modder eraf en stappen we vrolijk weer op! Zonder piepen, kraken en knarsen... Probeer dat maar eens met een ketting. ;)
AB schreef:Zodra er een echt niet meer te onderhouden fiets wordt uitgevonden, inclusief alle lagers en andere eventueel weg te roesten onderdelen, (grote keramische kogels in alle draaiende delen met supergoede lagerafdichting) dan zal een riemaandrijving daar zonder meer bijhoren.
De meest onderhoudsvriendelijke fiets is op dit moment is een Rohloff-tandriem Santos met Chris King balhoofd en trapas (10 jaar garantie), Magura Firmtech remmen (5 jaar garantie) en velgen met keramische coating. Dit kost wel heel wat, maar dan heb je ook wat. ;)
Christophorus schreef:
AB schreef:En dan moet je ook nog een speciaal frame kopen wil je de riem kunnen gebruiken :)
Geen wonder dat vooral fietsenverkopers zo'n riem propageren :)..... voor en achterbladen zullen ook wel wat duurder zijn.
Ik ben zo'n fietsenverkoper en ik "propageer" de riem inderdaad. En met veel plezier, moet ik zeggen!. Ik verkoop niets waar ik niet achter sta of waar ik achteraf gezeur mee ga krijgen. Ik druk dan ook nooit door. Als een klant er zijn twijfels bij heeft, dan respecteer ik dat liever dan dat een klant ontvreden is door te hoge verwachtingen.

Natuurlijk ben ik kritisch over iedere vernieuwing en daarom hebben mijn collega's en ik de tandriem stevig aan de tand gevoeld. We rijden nu een jaar met tandriem-Rohloff-ATB's en hebben deze expres nooit schoon gemaakt. Herfst, winter en zomer... regen, modder en sneeuw... we hebben ze steeds helemaal vies in de winkel terug gezet. Gewoon omdat het kan. ;)
En ieder weekend schudden we de opgedroogde modder eraf en stappen we vrolijk weer op! Zonder piepen, kraken en knarsen... Probeer dat maar eens met een ketting. ;)
Ik wil alleen maar zeggen dat verkopers voornamelijk de voordelen zullen benadrukken. En als alleen de duurzaamheid het echte voordeel is (voor mij is het schoonmaken van mijn fiets namelijk niet een nadeel, dat moet (van mij) ook bij een fiets met een tandriem), dan blijkt dat kostentechnisch een behoorlijk nadeel te zijn (frame, kettingwielen, kettingbladen, ketting). En als ik een hele winter door de modder en pekel fiets dan gaat mijn ketting op den duur roesten, knarsen en piepen...... wil nog niet zeggen dat ik er niet mee door kan fietsen of dat ie spontaan gaat breken. Doekje erover, dupje olie erop en klaar.

En met zo'n KMC Z1XRB ketting kun je ook zorgeloos de winter door, dat ding breekt niet en roest & slijt nauwelijks, kost nog geen 12euro. Probeer dat voor die prijs maar eens met een tandriem :).
Christophorus schreef:
AB schreef:Zodra er een echt niet meer te onderhouden fiets wordt uitgevonden, inclusief alle lagers en andere eventueel weg te roesten onderdelen, (grote keramische kogels in alle draaiende delen met supergoede lagerafdichting) dan zal een riemaandrijving daar zonder meer bijhoren.
De meest onderhoudsvriendelijke fiets is op dit moment is een Rohloff-tandriem Santos met Chris King balhoofd en trapas (10 jaar garantie), Magura Firmtech remmen (5 jaar garantie) en velgen met keramische coating. Dit kost wel heel wat, maar dan heb je ook wat. ;)
Klinkt heerlijk, moet het eerlijk bekennen :), maar zelfs zo'n fiets vergt zo nu en dan een sopje en een goede schrobbeurt. Toch zonde om zo'n fiets niet te willen schoonmaken.
AB schreef:Klinkt heerlijk, moet het eerlijk bekennen :), maar zelfs zo'n fiets vergt zo nu en dan een sopje en een goede schrobbeurt. Toch zonde om zo'n fiets niet te willen schoonmaken.
Helemaal mee eens. Een schoon en glimmend fietsje rijdt natuurlijk altijd lekkerder. ;)
Christophorus schreef:De meest onderhoudsvriendelijke fiets is op dit moment is een Rohloff-tandriem Santos met Chris King balhoofd en trapas (10 jaar garantie), Magura Firmtech remmen (5 jaar garantie) en velgen met keramische coating. Dit kost wel heel wat, maar dan heb je ook wat. ;)
Think outside the box.

http://www.flevobike.nl/nl/producten/greenmachine
AB schreef:Ik wil alleen maar zeggen dat verkopers voornamelijk de voordelen zullen benadrukken. En als alleen de duurzaamheid het echte voordeel is (voor mij is het schoonmaken van mijn fiets namelijk niet een nadeel, dat moet (van mij) ook bij een fiets met een tandriem), dan blijkt dat kostentechnisch een behoorlijk nadeel te zijn (frame, kettingwielen, kettingbladen, ketting). En als ik een hele winter door de modder en pekel fiets dan gaat mijn ketting op den duur roesten, knarsen en piepen...... wil nog niet zeggen dat ik er niet mee door kan fietsen of dat ie spontaan gaat breken. Doekje erover, dupje olie erop en klaar.

En met zo'n KMC Z1XRB ketting kun je ook zorgeloos de winter door, dat ding breekt niet en roest & slijt nauwelijks, kost nog geen 12euro. Probeer dat voor die prijs maar eens met een tandriem :).
Hier heb ik niets tegenin te brengen. Wil ik ook niet. Zo heeft ieder zijn eigen wensen, eisen, voor- en nadelen en belangen bij de keuze van een fiets. Het is een beetje dezelfde discussie als Apple versus IBM/Windows...
eindgebruiker schreef:Think outside the box.

http://www.flevobike.nl/nl/producten/greenmachine
Ja, gaaf ding is dat! Helaas denkt niet iedereen even gemakkelijk outside the box, zoals veel dames die aangeven nooit in zo'n gynaecologische houding op een fiets te willen liggen.
Christophorus schreef:
eindgebruiker schreef:Think outside the box.

http://www.flevobike.nl/nl/producten/greenmachine
Ja, gaaf ding is dat! Helaas denkt niet iedereen even gemakkelijk outside the box, zoals veel dames die aangeven nooit in zo'n gynaecologische houding op een fiets te willen liggen.
ha, een ligfiets..... lijkt me niet echt geschikt voor een atb-parcours of een fietstochtje in de regen. Maar wat is er zo duurzaam aan die fiets, behalve dat ie een rohloff en schijfremmen heeft?

Nog even en er komt een fietsje met cardanaandrijving voorbij. Als dat nou eens gecombineerd wordt met rohloff, son, chris king en phil wood.
Afbeelding
Tja die verende vork kunnen we dan ook maar beter vergeten.
Wim
AB schreef:Nog even en er komt een fietsje met cardanaandrijving voorbij. Als dat nou eens gecombineerd wordt met rohloff, son, chris king en phil wood.
Een cardan is al heel vaak geprobeerd, met weinig succes. Het heeft namelijk 1 groot nadeel: door de twee haakse tandwieloverbrengingen ligt het rendement veel lager.
Christophorus schreef:
AB schreef:Nog even en er komt een fietsje met cardanaandrijving voorbij. Als dat nou eens gecombineerd wordt met rohloff, son, chris king en phil wood.
Een cardan is al heel vaak geprobeerd, met weinig succes. Het heeft namelijk 1 groot nadeel: door de twee haakse tandwieloverbrengingen ligt het rendement veel lager.
Het leek al te mooi om waar te zijn :)
AB schreef:Maar wat is er zo duurzaam aan die fiets, behalve dat ie een rohloff en schijfremmen heeft?
De Greenmachine heeft een volledig gesloten aandrijflijn. Zelfs de Rohloffnaaf is ingebouwd, en zit precies op het scharnierpunt.

http://www.flevobike.nl/images/stories/ ... -ghost.jpg
Haha, dit lees ik nu net. Wat dacht je van 1x ketting vervangen in 100.000 km? :-)

http://www.flevobike.nl/nl/component/co ... comment-63

(Alle lagers zijn ook een keer vervangen. Over de Rohloffnaaf zeggen ze niets.)
Ik ben zeer geïnteresseerd in die riemfietsen. Waar ik nog wel een beetje aan twijfel, is hoe makkelijk het is om een achterband te verwisselen o.i.d. en dan het wiel perfect uitgelijnd terug te plaatsen. Luistert dat niet vrij nauw?

Groeten,

Maarten
M. schreef:Ik ben zeer geïnteresseerd in die riemfietsen. Waar ik nog wel een beetje aan twijfel, is hoe makkelijk het is om een achterband te verwisselen o.i.d. en dan het wiel perfect uitgelijnd terug te plaatsen. Luistert dat niet vrij nauw?
Wiel gewoon in de achterpatten plaatsen, fiets op z'n wielen zetten en as vastzetten. De uitlijning zit in het frame, althans, bij fietsen met een excentrische trapas. Daar hoef je zelf niets aan te doen. Hoe de uitlijning bij de Koga's met verstelbare achterpatten na verstelling perfect recht blijft moet ik nog ervaren.
Christophorus schreef:
M. schreef:Ik ben zeer geïnteresseerd in die riemfietsen. Waar ik nog wel een beetje aan twijfel, is hoe makkelijk het is om een achterband te verwisselen o.i.d. en dan het wiel perfect uitgelijnd terug te plaatsen. Luistert dat niet vrij nauw?
Wiel gewoon in de achterpatten plaatsen, fiets op z'n wielen zetten en as vastzetten. De uitlijning zit in het frame, althans, bij fietsen met een excentrische trapas. Daar hoef je zelf niets aan te doen. Hoe de uitlijning bij de Koga's met verstelbare achterpatten na verstelling perfect recht blijft moet ik nog ervaren.
Santos maakt gebruik van excentrische trapas, achterwiel eruit halen is vrij eenvoudig. Afgelopen zondag m'n vriendin een snelcursus gegeven. Nadat ze vrijdag ochtend een lekke band had gereden en ik haar collega telefonisch had uitgelegt hoe 't moest werd 't toch wel tijd dat ze 't ook zelf kan. Zo eenvoudig is het dus.
Geen gereedschap voor nodig.
Christophorus schreef:
AB schreef:Ik wil alleen maar zeggen dat verkopers voornamelijk de voordelen zullen benadrukken. En als alleen de duurzaamheid het echte voordeel is (voor mij is het schoonmaken van mijn fiets namelijk niet een nadeel, dat moet (van mij) ook bij een fiets met een tandriem), dan blijkt dat kostentechnisch een behoorlijk nadeel te zijn (frame, kettingwielen, kettingbladen, ketting). En als ik een hele winter door de modder en pekel fiets dan gaat mijn ketting op den duur roesten, knarsen en piepen...... wil nog niet zeggen dat ik er niet mee door kan fietsen of dat ie spontaan gaat breken. Doekje erover, dupje olie erop en klaar.

En met zo'n KMC Z1XRB ketting kun je ook zorgeloos de winter door, dat ding breekt niet en roest & slijt nauwelijks, kost nog geen 12euro. Probeer dat voor die prijs maar eens met een tandriem :).
Hier heb ik niets tegenin te brengen. Wil ik ook niet. Zo heeft ieder zijn eigen wensen, eisen, voor- en nadelen en belangen bij de keuze van een fiets. Het is een beetje dezelfde discussie als Apple versus IBM/Windows...
Ja, idd.... zo is er een hele glijdende schaal te bedenken van dingen die we nodig hebben en van dingen die we denken nodig te hebben. Als je met een step toekan, heb je geen singlespeed nodig. Als je met een singlespeed toekan heb je geen derailleurversnellingen nodig. Als je met derailleurversnellingen toe kan heb je geen rohloff nodig. Als je met een rohloff en ketting toe kan heb je geen rohloff met tandriem nodig. En wie denkt dat ie met een tandriem van al het onderhoud en schoonmaakwerk af is, kan beter met de bus...... (of op de step natuurlijk, krijg je vanzelf een paar sterke benen erbij :) ). Aan de andere kant, als je dan toch een fiets nodig hebt, en je kijkt niet op een paar centen (een rohloff met ketting is immers ook al prijzig), kan ik me voorstellen dat een riem toch een leuke noviteit is, zo stil en geruisloos, dat je alleen nog maar het geratel van je rohloffnaaf hoort :).