Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Praag - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Praag

Onlangs fietsten we de route naar Praag, volgens het bekende routeboekje. Onze ervaringen (met hoogtegrafieken) staan op:
http://www.jjklinkert.nl/jellejanklinke ... Praag.html
Jelle Jan
Dan hebben we je onderweg vermoedelijk ergens gekruist! Wij zijn van Praag naar huis (Gent) gefietst tussen 5 en 18 augustus (dus net terug). De hele route gefietst, behalve het stuk Nijmegen-Eindhoven. De laatste (dag)etappe van Eindhoven naar huis was 204km dus de afstand Nijmegen-Praag was 1126km bij ons :)

Qua weer hadden we dezelfde ervaringen. Nooit echt blauwe lucht met een mooi zonnetje, wel meestal droog gebleven op een aantal buien na (we hebben bijna steeds kunnen schuilen). Maar de dreiging van slecht weer was er wel voortdurend. Een mooie route, een heel duidelijk routeboekje! Wij hebben campings afgewisseld met jeugdherbergen, want met enkel campings moet je soms behoorlijk lange etappes afleggen (>120km).
SanderVdM schreef:Wij zijn van Praag naar huis (Gent) gefietst tussen 5 en 18 augustus (dus net terug). De hele route gefietst, behalve het stuk Nijmegen-Eindhoven. De laatste (dag)etappe van Eindhoven naar huis was 204km dus de afstand Nijmegen-Praag was 1126km bij ons :)

Qua weer hadden we dezelfde ervaringen. Nooit echt blauwe lucht met een mooi zonnetje, wel meestal droog gebleven op een aantal buien na (we hebben bijna steeds kunnen schuilen). Maar de dreiging van slecht weer was er wel voortdurend. Een mooie route, een heel duidelijk routeboekje! Wij hebben campings afgewisseld met jeugdherbergen, want met enkel campings moet je soms behoorlijk lange etappes afleggen (>120km).
Wat een pech hadden jullie dan :(
In Juni geweest van huis naar Praag in 19 dagen trappen (huis-nijmegen was 2dgn), zonder rustdagen en bij elkaar misschien 2 halve dagen regen gehad, de rest voordurend in korte broek gefietst.

Met een beetje vooruitkijken naar de etappes en waar er campings zijn en door wat langere en kortere afstanden af te wisselen konden we iedere nacht een camping vinden. Dat resulteerde in soms een dag van 60km en soms een van 90km.

al met al zeker een aanrader, mooie route goed bewegwijzerd en omschreven.
We fietsten zonder GPS met route boekje.
jellejan schreef:Onlangs fietsten we de route naar Praag, volgens het bekende routeboekje. Onze ervaringen (met hoogtegrafieken) staan op:
http://www.jjklinkert.nl/jellejanklinke ... Praag.html
Jelle Jan
Met veel interesse jullie website bekeken!
Erg leuk om de ervaringen te lezen, dit omdat ik volgend jaar deze route wil gaan fietsen, dus ik smul van dit soort verslagen, top!
Ik hou me aanbevolen meer van dit verslagen over het fietsen naar Praag (of terug).
Mijn plan is om vanuit mijn woonplaats naar Millingen te fietsen en dan het hele routeboekje wat ik reeds al meerdere keren heb gelezen te volgen naar Praag en dan met de City Night Line weer terug naar Amsterdam om dan nog klein stukje te fietsen naar mijn woonplaats
Robert,
Ik raad je aan om op tijd je ticket met de City Night Line terug naar nederland te kopen, anders heb je kans dat je niet terug kunt met je fiets.

groet, roosje
Robert_Kroon schreef:...
Erg leuk om de ervaringen te lezen, dit omdat ik volgend jaar deze route wil gaan fietsen, dus ik smul van dit soort verslagen, top!
Ik hou me aanbevolen meer van dit verslagen over het fietsen naar Praag (of terug).
...
In de zomer van 2010 heb ik deze route ook gefietst. Zie voor een verslagje mijn site.
roosje schreef:Robert,
Ik raad je aan om op tijd je ticket met de City Night Line terug naar nederland te kopen, anders heb je kans dat je niet terug kunt met je fiets.

groet, roosje
Dit wist ik al staat ook in het routeboekje!
Maar toch bedankt!
jlisrael schreef:In de zomer van 2010 heb ik deze route ook gefietst. Zie voor een verslagje mijn site.
Je log gelezen en bekeken, ik moet zeggen een beetje rommelig geschreven, en niet echt goede informatie over route e.d.
Maar toch ook bedankt!
Florentijn en ik hebben deze route ook gefietst in 2008. Onze ervaringen staan op onze site... Zie: http://vakantiefietsers.nl/
Misschien ligt het aan mij, maar hebben jullie niet enorm veel bagage mee voor 2 weken?
liedje schreef:Florentijn en ik hebben deze route ook gefietst in 2008. Onze ervaringen staan op onze site... Zie: http://vakantiefietsers.nl/
Het lijkt me een leuk verhaal, maar door de chaotische korenveld-achtergrond kan ik een groot gedeelte van de tekst onmogelijk lezen. Alle letters beginnen voor mijn ogen te dansen...
peter de rijk schreef:
liedje schreef:Florentijn en ik hebben deze route ook gefietst in 2008. Onze ervaringen staan op onze site... Zie: http://vakantiefietsers.nl/
Het lijkt me een leuk verhaal, maar door de chaotische korenveld-achtergrond kan ik een groot gedeelte van de tekst onmogelijk lezen. Alle letters beginnen voor mijn ogen te dansen...
Dat is geen korenveld maar een veld met wilde geraniums :wink:
(edit) Uh ja je hebt gelijk daarna wordt het een korenveld. Net wat moeilijker lezen maar wel fijn dat ze het met ons delen niet?
IbanMayo schreef:Misschien ligt het aan mij, maar hebben jullie niet enorm veel bagage mee voor 2 weken?
Nou gewoon, dacht ik: twee tassen voor en achter plus tas met tent en slaapmatje. Ruim 20 kg, alleen onze tent is relatief groot (en dus zwaar) maar dat was een bewuste keuze.
Hallo,

we hebben in juni Fietsen naar Praag gedaan, vanuit Antwerpen naar Xanten en daar het boekje gevolgd,

enkele opmerkingen toch wel waarover je weinig leest op het forum:

de route is met een bepakte fiets toch niet te onderschatten qua zwaarte, als je het profiel in het boekje bekijkt lijkt het wel of je enkel aan Warburg, het Fichtelgebergte en nog even rond Cheb moet klimmen,
mooi niet dus: je moet serieus wat klimwerk opknappen, meestal korte stukken, maar je begint ze toch te voelen in je benen,
het Fichtelgebergte leek ons door het vele klimmen hier voorafgaand zelfs helemaal niet zwaar

dus wie denkt ach het zijn "maar" 1100 km kan toch bedrogen uitkomen,

(het gevoel over de zwaarte was niet enkel onze mening, maar we kwamen meerdere Praagfietsers tegen die dezelfde mening hadden, enkelen hadden zelfs vanuit Nederland naar Compostella gefietst en vonden dat minder zwaar)

de route zou helemaal bestickerd zijn, ook hier moet je niet teveel op rekenen, het leek wel alsof de stickers willekeurig gekleefd waren.

de route is wel heel goed te volgen met het boekje, op de 1100 km hebben we geen 3 km fout gereden,
het is ook een heel mooie route qua natuur, dat het in juni dit jaar zoveel regende kan je de route makers niet kwalijk nemen :twisted:

de route is wel goed te doen met enkel camperen, het enige waar je rekening mee moet houden is de dagafstand, maar je hoeft nooit meer dan 80 km per dag te doen als je dat niet wil.

de wegen in Tsjechie zijn ronduit slecht, diepe putten in het wegdek, waar je beter niet met je wiel in rijdt, anders kan je het wel vergeten.
het verkeer in Tsjechie is ook moordend gevaarlijk.
wij dachten dat het niet erger kon dan bij ons in Belgie, zowel qua wegdek als qua gevaarlijk verkeer, maar dit was dus buiten Tsjechie gerekend.

Frank en Diane
Ik zie dat mijn oorspronkelijke link niet meer werkt. De goeie is nu:
http://www.jjklinkert.nl/Fietsen_naar_P ... Praag.html

jelle jan lklinkert
Ik heb begrepen op de Europafietserssite, dat een nieuwe maak van het boekje gaat verschijnen, misschien dat daar in staat dat het toch wat zwaarder is dan verwacht.
(het gevoel over de zwaarte was niet enkel onze mening, maar we kwamen meerdere Praagfietsers tegen die dezelfde mening hadden, enkelen hadden zelfs vanuit Nederland naar Compostella gefietst en vonden dat minder zwaar)
We hebben beide routes gefietst, waarbij we de Praag-route zeker niet als zwaar hebben ervaren.
De Jacobsroute is dat in Frankrijk evenmin, maar een aantal stukken in Spanje zijn toch echt flink veel zwaarder (en wat ons betreft mooier, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk) dan wat we op de Praag-route tegen kwamen!
Rob de Waal schreef:
(het gevoel over de zwaarte was niet enkel onze mening, maar we kwamen meerdere Praagfietsers tegen die dezelfde mening hadden, enkelen hadden zelfs vanuit Nederland naar Compostella gefietst en vonden dat minder zwaar)
We hebben beide routes gefietst, waarbij we de Praag-route zeker niet als zwaar hebben ervaren.
De Jacobsroute is dat in Frankrijk evenmin, maar een aantal stukken in Spanje zijn toch echt flink veel zwaarder (en wat ons betreft mooier, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk) dan wat we op de Praag-route tegen kwamen!

Alles is relatief, maar ik ben het met hierboven, Rob de Waal, eens dat de route NL - Praag wel meevalt evenals de routes in Frankrijk zoals Jacops route, Groeneweg enz ook wel. Wanneer je een keer door binnenland van Spanje gefietst hebt, weet je wel dat dat pas een stuk zwaarder is. Ik ben inmiddels verslingerd aan Spanje, wat een leegte en een pracht.
Ook een Rob
Hoi,

ik vroeg me af, in hoeverre de route naar Praag mooie onverharde stukken heeft? ik twijfel nog of ik deze wil gaan fietsen deze zomer.
Onverharde, autoluwe routes in mooi bosrijk en berg/heuvelachtig landschap is wat ik zie als ik mijn ogen sluit :wink:
Ik las in andere berichten hier dat er ook een 'hernieuwde' fietsroute naar Praag is met meer asfaltwegen.

Kan iemand me tippen hierover?
thx

Tom

PS tips voor mooi onverharde routes in zuid oost-frankrijk ook welkom.. een van mijn andere opties :)
Dag Tom,
Ik schat dat ongeveer een derde van de wegen gravel is - dat is in Duitsland nogal gangbaar. Dus als je dat onverhard noemt, krijg je in combinatie met voortdurende heuvels en heel veel bossen zeker je zin.
groet!
jelle jan