Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano BB-UN55 - Forum Wereldfietser

Shimano BB-UN55

Toevallig gevonden op de website van Rose: er is een nieuw bottombracket van Shimano uitgebracht, de BB-UN55.

Verschil dat direct opvalt tov de UN54: geen plastic ring meer aan de linker trapper. Prijs is identiek.

Ik kan geen technische informatie vinden over die nieuwe trapas, volgens Google wordt ze zelfs niet genoemd op Shimano.com... Is er iemand die weet wat er nog veranderd is ten opzichte van de BB-UN54?


Ik heb momenteel de 54 in mijn fiets, waarschijnlijk niet perfect geïnstalleerd, en nu na 800km is er een klein barstje zichtbaar in de plastic ring... Ik kan die best vervangen zeker? :(
Hoe installeer je zoiets eigenlijk? Schroef je het erin oid? Bij barst in plastic denk ik niet gelijk aan vervangen; maar voor het geld hoef je het gelukkig niet te laten :D
Je schroeft het BB er in, ja.
De plastic ring (of nieuwe in metaal) zorgt er alleen voor dat het BB niet omhoog/omlaag/opzij kan bewegen als ik het goed begrijp, maar is niet vastgeschroefd aan het BB zelf. Mijn vrees is dat er door het barstje ietwat speling kan ontstaan, wat misschien zelfs de schroefdraad in het frame zou kunnen beschadigen. Maar dat zou natuurlijk totaal ongegronde angst kunnen zijn... In ieder geval "tikt" er in die regio nu ook vaak iets (per omwenteling, maar niet altijd) sinds mijn tocht in Duitsland enkele weken terug, dat barstje is daarvoor verdachte nr1 ;)
Ondertussen de standaard Shimano pdf (Paul-Lange.de) gevonden met de verschillende onderdelen, weinig interessant misschien, maar toch. Volgens de pdf zou het nieuwe metalen ringetje niet interchangeable zijn met die van de BB-UN54.