Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie Osmand - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie Osmand

127 berichten
Vreemd. Ik heb geen enkel probleem om Apeldoorn te vinden, noch om naar een willekeurig adres te navigeren.
Misschien een probleempje met de kaart? Heb je al geprobeerd om de kaart te deïnstalleren en opnieuw te installeren?
Ik heb de nieuwste Nederland-kaart, en ik blijk niet de enige te zijn met dit probleem.
Vreemd is ook dat Apeldoorn op de kaart als Appeldorn wordt vermeld (maar onder die naam is hij ook niet als navigatie-plaats te vinden).
ik kan apeldoorn ook niet vinden. ik heb de nieuwste kaart van nederland plus gelderland en apeldoorn staat niet in de lijst van steden. je kunt wel op postcode in apeldoorn terecht komen. osm vindt apeldoorn ook zo. ik heb android 4.2.2
ik heb de nieuwste versie via fdroid gedownload. bv in hongarije vind ie meteen magyaregregy, klein dorp in de pecs regio.
De laatste week had ik problemen om een eigen gemaakt GPS-track te importeren in Osmand. En ook andere GPS-tracks wilden niet lukken.
Een zoektocht langs mogelijke oplossingen hielpen me ook niet echt, dus toen heb ik besloten om een alternatief te vinden. Dit bracht me bij Orux Maps alleen voor Android.

En dit was een grote verbetering. Een uitgebreide website, met handleiding én een forum voor vragen en discussies.
Dat was altijd mijn grote probleem met Osmand, als je iets wilde weten was het lastig zoeken en ik heb nooit echt een goede handleiding kunnen vinden.
Dus als je niet geheel tevreden bent met Osmand, dan is Orux Maps misschien een goed alternatief. Oh en het volledige programma is gratis.
Er is sinds kort een offline viewer voor osmand op je pc beschikbaar:
https://sourceforge.net/p/offroadosm/wiki/Home/

Ziet er al aardig uit, en m'n OFM render style werkt ook:
Afbeelding
De afgelopen zomermaanden heb ik weer met veel plezier gebruik gemaakt van de app. Wat erg goed werkt is dat je tegenwoordig heel gemakkelijk tussenpunten in je navigatie kunt toevoegen. Hierdoor wordt je route plannen nog leuker en makkelijker. Je geeft als eerste je eindbestemming aan en kunt dan redelijk makkelijk tussenpunten toevoegen.

Het enige wat ik nog mis is dat je even makkelijk een hoogteprofiel van de route kunt bekijken, voor de rest een ideale navigatie tool (als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, want erg intuïtief is de app nog steeds niet...). Ik heb de telefoon gewoon in mijn zak en navigeer op de gesproken aanwijzingen. Ik kan dan makkelijk een hele dag navigeren zonder dat de batterij uitgeput raakt.
Osmand versie 2.5 heeft nu ook een topo style: http://osmand.net/blog?id=topo_style

Afbeelding

Ik vind persoonlijk de fietspaden wat dun en onzichtbaar. Je kan die echter makkelijk aanpassen door de renderstyle (topo.render.xml) te bewerken met een tekst editor:

<renderingAttribute name="cyclewayColor">
<case attrColorValue="#0000ff"/>
</renderingAttribute>
<renderingConstant name="cyclewayStrokeWidth" value="1"/>