Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hollowtech XT crankset geschikt om 15000 km mee te fietsen? - Forum Wereldfietser

Hollowtech XT crankset geschikt om 15000 km mee te fietsen?

In april 2012 fiets ik met een vriend van me naar China(Beijing).
Bij het samenstellen van een Koga signature stuit ik op het volgende,

Is het Hollowtech XT crankset geschikt om ong. 15.000 km probleemloos (onverhard) mee te fietsen? Santos monteerd bijvoorbeeld een shimano crankset met vierkante trapas as?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Paul
Tja, 15.000km met een hollowtech wordt kritisch. Op mijn fiets was het lager na 12.000 km versleten. Ik ben toen ook overgegaan op een trapas met vierkante as, over het algemeen is de afdichting bij dit type as beter als een hollowtech.

oa Santos levert fietsen met dit type lager.


Ben
Volgens mij is dat wel geschikt, maar ik zou wel regelmatig eens vers vet in de lagers doen.
Dit is een klein werkje dat een 5min. duurt.
Volgens shimano zijn het "wegwerp" lagers, maar met een klein beetje werk
blijven ze veel langer goed, en het is heel goed te doen.
Men moet zelfs de lagers niet uit het frame draaien om er vet in te doen.
Gewoon met een fijne schroevendraaier de stofkapjes er uit prutsen, vers vet
in de lagers doen en terug monteren.
De lagers met een vierkante as, daar kan men geen vers vet in doen.
(al zou ik dat best ook wel willen doen)
In Kaskhar, zeg maar na 9000 km, ben ik wel fietsers tegengekomen met een versleten Hollowtech. Ik ben geen fietsers tegengekomen met een simpel UN-nogwat vierkante as BB die versleten was. Ook niet later op mijn reis.

Er waren trouwens ook nog genoeg Hollowtech bb's die nog geen speling hadden. Echter bekend is dat de afdichtingen van de Hollowtech beroerd zijn. En op een lange reis ergens lekker staan pielen met een speciaal dun schroeverdraaiertje dat je alleen daar nodig voor hebt, lijkt me al snel iets wat je niet doet. Bovendien als je onverhard gaat, zul je verschillende beken doorgaan en dan mag je het dagelijks gaan doen.

Mijn advies: ga voor de degelijke vierkante as. Prijstechnisch nog niet eens zo gek.
Ik begrijp dat het dus een risico is met een hollowtech crankset.

Maar wat voor trapas en crankset raden jullie aan?

Paul
Paul&Yvette schreef:Ik begrijp dat het dus een risico is met een hollowtech crankset.

Maar wat voor trapas en crankset raden jullie aan?

Paul
BB - Shimano UN54
crankstel - Alivio of mooier: Sugino

er zijn al meer draadjes over dit onderwerp geweest. zoek en gij zult vinden.
Paul&Yvette schreef:Ik begrijp dat het dus een risico is met een hollowtech crankset.
Mwah, ik zou het zekerheid noemen ;)
Ik heb zelf juist de nieuwe BB-UN55 besteld, dat is de opvolger van de UN54. Kost het zelfde, maar heeft een metalen ring aan de linker zijde in plaats van het plastic ringetje bij de UN54. Dat plastic ringetje kan gemakkelijk breken, heb ik gemerkt...
Djee, ik heb hier zelfs nog nooit over nagedacht :?

Heb er tienduizenden probleemloze kilometers opzitten met 'xt hollowtech', in vaak vrij extreme omstandigheden, van Alaska, Ijsland tot de tropen.
Xt Hollowtech, zowel op mijn Santos als op mijn mtb, waar ik ook mee tour.
Moet ik er nu plots vanuit gaan dat ik "risico's neem " ???
koenie schreef:Moet ik er nu plots vanuit gaan dat ik "risico's neem " ???
Langzamerhand eens gaan kijken of alles nog goed is kan ook. :)
Leon