Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weer voorspellen onderweg - Forum Wereldfietser

Weer voorspellen onderweg

Beste allemaal,

Nu de fietsvakantie weer voor de deur staat ben ik op zoek naar informatie (artikelen, boeken of websites) over hoe je onderweg zelf het weer voor bv. de volgende dag kunt voorspellen aan de hand van eenvoudige kennmerken, zoals wolkenontwikkeling of windrichting (in Europa). Er heeft hierover ooit in Op Pad een kort artikeltje gestaan met wat vuistregels maar ik vond dat te kort. Is iemand bekend met iets uitvoerigere informatie?

thx

Ik vraag altijd informatie bij lokale mensen. Vooral bewoners van grillige bergstreken weten vrij goed wat voor weer je te wachten staat.

Hoi Peter,

Het klinkt misschien lullig, maar voor mij is een wereldradio de oplossing.
In exotische bestemmingen afstemmen op BBC world.
Ook yahoo weather.com en BBCworld.com geven voor veel bestemmingen in alle landen ter wereld een meerdaagse vaak acurate voorspelling.
Deze media geven een betere voorspelling dan de koekoek of eksteroog.

Groeten, John.

Ik heb wel eens een boek gezien met foto's van allerlei wolkenluchten met bijbehorende beschrijving en voorspellende waarde. Dit stond in de kast bij een zeiler en is denk ik alleen in Nederland en omgeving bruikbaar. Ik weet niet meer wat de titel of wie de schrijver van het boek is. Misschien kun je in boekenwinkel of bibliotheek bij boeken over zeilsport iets vinden.

Een goede ingang is ook knmi.nl, onder 'achtergronden'. Hier staan ook diverse boekbeschrijvingen.

Lisette
Hoi,
Probleempje is natuurlijk dat waarnemen voor weersverwachten anders gaat in andere klimaten. Zo zal een bepaalde lucht in Ierland een andere betekenis hebben dan in de Karpaten, want het weer in Ierland komt meestal vanaf de oceaan. Maar dat van de hoge cirruswolken zal wel universeel zijn :?:
Ook windrichtingen hebben lokaal andere betekenissen.
Maar in het groot gezien is het weer hier op iets langere termijn (een halve tot een hele week) toch afhankelijk van de luchtdrukverdelingen in en rondom Europa en daar gebruik ik inderdaad ook de wereldontvanger voor.
Misschien vindt je op http://weer.pagina.nl wel wat?
Nog een tip: als je je hoogtemeter naar beneden moet bijstellen is dat vaak om meerdere redenen ongunstig :)
Groeten, Leon

Met een beetje geografisch inzicht en een barometer, kan men al een heel eind komen. Een radio, zoals John al zei, is al een zeer goed hulpmiddel. Al is het maar om de omvang te bepalen van het "soort weer wat komen gaat en waar vandaan.

Als de barometer stijgt (hoge druk), is het prettig om te weten welke omvang dit hogedrukgebied heeft om min of meer de tijdsduur te bepalen. (radio dus) In de kustlanden is het moeilijker om nauwkeurig te zijn, ervaring is hier heer en meester en ook alleen maar voor voorspellingen op korte termijn.

Dieren zijn wel vrij nauwkeurig maar alleen op zeer korte termijn en meestal gaat het hier meer om "extreme" omstandigheden. (Hagelbui, onweersbui en dergelijke)

Al met al is inderdaad het weerbericht op je radio de betrouwbaarste bron. Een plaatselijk regenwolkje kan je zelf ook wel zien aankomen.

Het is zeker te overwegen om af en toe, indien mogelijk, even on-line op een weersateliet te kijken wat je te wachten staat.