Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is een integrated balhoofd goed? - Forum Wereldfietser

is een integrated balhoofd goed?

Goeiedag fiets vrienden ;)
Ik rijd al jaren op een Limit vouwfiets vd halfords,
maar de laatste tijd overweeg ik een échte fiets...

De nieuwe Kona Minute van 900,- lijkt me leuk,
maar er zullen wel flink wat onderdelen verwisseld
moeten worden... deore of LX
De Santos Travelmaster 2.6 Alu wordt érg geprezen
om zijn kwaliteiten maar kost dan ook 1500,-

Beide hebben een integrated balhoofd, die op diverse fora
slechte beoordelingen krijgen (door mogelijke snelle slijtage)

Wat is Uw mening over deze toepassing van balhoofd?
is ouderwets conventioneel écht zoveel duurzamer?
en zo ja... waarom monteert Santos deze dan?

Pff een heel verhaal alweer, graag uw reactie's op mijn vragen,
want ik kan de euro's maar één keer uitgeven... groetjes Maiq
Hi Maiq,

je gooit nogal wat dingen doorelkaar.

Je hebt 2 systemen, A-head en traditioneel.
Van beide heb je versies met perscups, semi geintegreerde cups en volledig geintegreerde lagers. Ook het je dan nog 4 standaarden, 1" 1 1/8" 1,5" en E2 (1 1/8" boven, 1,5" onder) kwa binnendiameter van de lagers (dus van je stuurbuis).

De Santos doet het nog gewoon met 1 1/8" perscups, oa mooie setjes voor te krijgen van Santos, Cane Creek, Chris King, ea.

Maar wat zoek je precies en waarvoor wil je het gaat gebruiken?

Met een beetje meer info kunnen we je op een beter spoor zetten.

Bas

wat meer info : http://en.wikipedia.org/wiki/Headset_%28bicycle_part%29
Waar wil ik 'm voor gebruiken... Uh, om mee te fietsen?
Natuurlijk gebruik ik 'm dan zowel voor de zware wekelijkse
boodschappen, als voor andere ritjes zoals met vriendinnen
over de heide of gewoon de stad in voor iets lekkers :)

Ik maakte daarom al het vergelijk tussen de Kona Minute á 900,-
met de extra sterke bagagedrager voor 50 kilo! boodschappen.
maar waar de groep NIX is... (dus wordt zo'n 1100,-?)
én de Santos Traveller 2.6 alu. die na jaren intensief gebruik
hun duurzaamheid al hebben bewezen. (maar kost 400,- meer)

de vraag was dus: is een integrated balhoofd goed?
(ten opzichte van conventioneel natuurlijk)
en die blijkt dus lastig te beantwoorden ?
Dán koop maar een Giant ligero rs1 voor 800,-
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag


Admin, verwijder mijn vraag maar aub. grtjs m
@ maiq: wat een rare reactie op een terechte vraag van iemand die jou wil helpen :roll:
oh sorry, was niet zo bedoeld hoor :)
ik had een soort van ANTWOORD verwacht,
maar kreeg juist meer technische vragen :(

ik wilde graag weten of de kona goed was
ondanks het soort balhoofd waarover ik
minder positieve comments had gelezen.

weet jij het wél? grtjs maiq
- Kona levert evenwichtig afgemonteerde fietsen af, je kan een normale levensduur verwachten van het geleverde balhoofd.
- Een conventioneel balhoofd is makkelijker goed af te dichten (tegen vuil en water) zodat wordt aangenomen dat in omstandigheden waar er zelden onderhoud gebeurt en er veel vuil is, een conventioneel balhoofd hier minder zal onder lijden.
-Santos monteert als upgrade ook een conventioneel chris King balhoofd op zijn vakantiefietsen, om dezelfde reden.
-Waarom worden ahead balhoofden dan gemonteerd: de vorkbuis moet geen draad hebben en kan gewoon op de juiste lengte worden afgezaagd, de stuurconstructie is wat stijver en afstellen is erg simpel. Mits regelmatig onderhoud kan ook een ahead balhoofd erg lang meegaan.

Blijf weg van geïntegreerde balhoofden indien dit betekent dat de kogels van de lager rechtstreeks op het frame rollen (komt vooral voor bij racefietsen) in dit geval betekent schade aan je balhoofd vaak een nieuw kader.
@EnriceV dank U voor de uitleg.
hoe weet ik of kona de juiste versie gebruikt?
of die genoeg gesloten is voor stof en regen?
of de lagers in het aluminium rollen? (of niet)

alvast bedankt voor volgende tips :)
In de Kona Minute zit volgens hun site een TH ZST No. 10. Dat lijkt met wat googlen een middenklasse ahead balhoofdstel, dat commercieel verkrijgbaar is met FSA als merknaam erop. (de kogels rollen dus in een aparte baan en niet in het frame).

Van Kona mag je overigens ook wel aannemen dat ze niet zo'n fout zouden maken bij een vrachtfiets (het is tenslotte gewoon de mini-ute).

weetje: de ute is zo genoemd naar het Australische woord voor Pickup, oorspronkelijk een afkorting van utility vehicle. :roll:
EnriceV schreef: Blijf weg van geïntegreerde balhoofden indien dit betekent dat de kogels van de lager rechtstreeks op het frame rollen (komt vooral voor bij racefietsen) in dit geval betekent schade aan je balhoofd vaak een nieuw kader.
heb diverse racefietsen met geintegreerd balhoofd en bij geen enkel balhoofd rollen de kogels rechtstreeks op het frame....

de reden dat geintegreerd een "door de kenners slechte naam heeft", is wanneer er door te snel fietsen met te harde banden over kuilen en stoepranden, dat er dan kans bestaat dat de balhoofdbuis zoveel klappen te verwerken krijgt dat er dan evt. ruimte op de balhoofdbuis komt (die wordt dan licht ovaal gedrukt door het geintegreerde balhoofd met wellicht gevolgen voor de afdichting en met speling als gevolg)..... in de praktijk is dat mij althans nog niet overkomen (en ja ik ben zwaar en fiets hard als het moet :)). Dus kwaliteit valt mij zeker mee...... aan de andere kant, er gaat echt niets boven een chrisking, ahead of traditioneel, mooi spul, gaat jaren mee.
Dankje, leuk om te weten wat UTE betekent :)
- bestaan er hoezen om het stof tegen te houden?
- wat vinden jullie van Kona minute's frameconstruktie,
de bagagedrager en gebruikte onderdelen?



heb foto's maar kan deze niet uploaden :(
Waarom koop je niet meteen een fiets met de juiste onderdelen?
Ik zou me niet eens zo druk maken over het balhoofd, vooral een A-headset is best wel makkelijk zelf te onderhouden. En allerlei fancy geintegreerde balhoofdsets zitten er bij zulke fietsen als die jij noemt niet in, gewoon is gek genoeg.

De Kona Min-Ute is best een goede fiets voor het geld, afmontage is wat basic, maar simpel hoeft niet slecht te zijn, versleten delen zijn altijd op te waarderen. Voor een transportfiets is het best een vlotte en sportieve fiets!
Dank jullie wel voor alle uitleg en tips.
Eind deze maand komt Kona naar de dealer.
Dankzij de positieve reakties ga ik hem zeker
even uitproberen, en voor 800,- kan ik hem
inderdaad later nog 'upgraden' hihi

Oh enne Bas, sorry dat ik bitchy deed :(
groetjes Maiq


admin? je mag deze topic sluiten :)