Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS | Telefoon of Garmin? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS | Telefoon of Garmin?

Rachel schreef:
Robertjan schreef:Zijn er ook iPhone-gebruikers met oplossingen?
Nou ja, oplossingen. :roll: Deze zomer fietste ik voor het eerst met iPhone in Biologic waterdichte case op het stuur via usb-snoertje verbonden met de Zzing in mijn stuurtas want niet waterdicht, die weer draaide op mijn naafdynamo. Nooit zonder stroom gezeten. En ja, de apps slurpen stroom. Biologic heeft er eentje met een hoogtemeter, heel handig. :wink:
Ook handig voor de fiets? Fietsroutes; waypoints als paalkampeerplaatsen, natuurkampeerterreinen en campings toe te voegen; tracks erin te zetten en te volgen?
GPS Expert schreef:Is er al iemand die een Smartphone telefoon heeft in combinatie met de Openfietskaart van de Tovenaar en die gebruikt?
Vanwege het huidige weer nog niet echt, wel de woon-werk ritjes, al maak ik daarvoor geen track aan aangezien de Openfietskaart nog niet alle paadjes kent en me dus om laat fietsen. Daarnaast heb ik gemerkt dat de GPS ontvanger in mijn HTC Desire HD een stuk minder nauwkeurig is dan de ontvanger in de E-trex die ik ook gebruik. Zeker in onbekende gebieden is het toch wel handig dat je bent waar de kaart denkt dat je bent; water- en of snelwegen komen zo even naar boven borrelen. Dat was namelijk de afwijking die ik constateerde 20 tot 25 meter. Ook het batterijverbruik weerhoudt me er op dit moment van om de telefoon op dit moment in te zetten als GPS, eventueel aangevuld met m'n Zzing en naafdynamo zal het wel werken, echter is de Zzing dan niet meer te gebruiken om andere apparaten van sap te voorzien is mijn ervaring. De telefoon vraagt eigenlijk meer stroom dan fietsend te leveren is.
Voor mij dus nog even de Etrex als veredelde fietscomputer en kaartvervanger. De telefoon wordt als mini-pc ingezet als ik onderweg ergens draadloos internet tegenkom.
Matthie9000 schreef:Nogmaals, je hebt geen abonnement nodig om een android telefoon als gps te gebruiken; er zijn dus geen extra abonnements kosten en er is geen sprake van een verkapte lening. Wanneer je toch toe bent aan een nieuwe telefoon zou je de aanschaf zelfs gratis kunnen noemen.
Een telefoon is "gratis" omdat je een belabonnement hebt en hoe duurder je belabonnement per maand, des te duurder kan de telefoon zijn.

Het benodigde simmetje met belabonnement zonder telefoon is echter weer spotgoedkoop.
Dat bedoel ik niet; ik bedoel dat je zou kunnen zeggen dat je een gratis gps krijgt als je toch al een nieuwe telefoon nodig hebt ;-).
:lol: ah ha, reken je rijk :) :lol:
mario schreef:
Ik zal de gps voornamelijk in Nederland gebruiken.

Denk erover om bij Bever een gps te huren voor een lang weekend om te proberen.

Mario.
Joh, dan zou ik een smartphone nemen. Daarop zet je dan Google Maps (gratis, zit er bij een iPhone bij koop al op) en een app met fietsknooppunten (die lopen van gratis tot 3 euro). En papieren kaart van heel NL erbij, met fietsknooppunten *oor een totaaloverzicht), nog eens 6 euro. Die combi heb ik, en ik red me er meer dan prima mee. En bovendien kan ik er ook nog eens mee bellen, fotograferen, internetten.....
En een telefoon heb je toch altijd al bij je. Zo komt er niet ook nog een duur, kwetsbaar, steelbaar extra apparaat in je bagage. Met nog een keer een lader.

Een weekend een GPS huren vind ik trouwens ook een heel goed idee.
Een smartphone is een soort zwitsers zakmes, kan heel veel, maar blinkt nergens in uit ...

Groet,
Eric
(typte dit op z'n smartphone)
Een smartphone is gewoon een kleine computer; het kan zoveel het besturingssysteem en de applicaties toelaten en blinkt uit in veelzijdigheid.
Hét voordeel van GPS op een smartphone:
Op een smartphone is het een extra optie en geen extra apparaat (plus kabel en oplader),

GPS heb ik niet echt nodig. Punt.
Komma,

Vroegâh...
nam ik een telefoon (plus kabel en oplader) en een mp3-speler (plus kabel en oplader), en een camera (plus kabel en oplader) mee op reis.
En GPS leek me best wel handig, maar dat nam nog eens enkele onsjes apparaat (plus kabel en oplader) in beslag. Om nog maar te zwijgen over de prijs van dat extra apparaatje. Dus van aanschaf is het nooit gekomen.
Zonder GPS, nam ik toen toch al een kilo aan apparaatjes en randapparatuur mee.

Tegenwoordig...
heb ik een iPhone en daarom laat ik de mp3-speler thuis. GPS heb ik nooit gehad, maar voor amper 10 euro heb ik een appje dat alles doet wat ik van GPS verwacht: routes en kaartmateriaal (osm) downloaden, routes tracken en routes uploaden.

Alleen een camera (plus kabel en oplader) neem ik toch mee, omdat de foto's van een smartphone toch nooit helemaal zijn wat je op een vakantie verlangt.

GPS heb ik nooit echt gemist. Het appje Trails op iPhone doet bijna alles wat ik wil. Appje everytrails is een redelijk alternatief.

Nou nog een goed werkende naafdynamo en dan kan ik Garmin en Tomtom voorgoed van mijn verlanglijstje schrappen.
De Son naafdynamo kan je weer kopen bij het Duitse internet bedrijf bikecompoments, voor 155 euro :lol:

Koop deze wel voor 28 inch levert meer stroom.


Mario
Wat je ook zou kunnen overwegen is een goedkope nuvi 2xx van marktplaats op de kop tikken (<50 euro). Heeft wel veel minder mogelijkheden wb routes en tracks en is ook niet waterdicht maar alle kaarten kunnen er op en het is het meest gebruiksvriendelijke apparaat van Garmin. De ingebouwde lithium batterij is ook zo op dus een naafdynamo is wel nodig.



Het grotere scherm, prijs en gebruiksgemak zijn pluspunten. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt en meer wilt, kan je altijd nog een veel duurder apparaat kopen. Een weekendje een gps huren is niet veel goedkoper.
GPS Expert schreef:
Matthie9000 schreef:Nogmaals, je hebt geen abonnement nodig om een android telefoon als gps te gebruiken; er zijn dus geen extra abonnements kosten en er is geen sprake van een verkapte lening. Wanneer je toch toe bent aan een nieuwe telefoon zou je de aanschaf zelfs gratis kunnen noemen.
Een telefoon is "gratis" omdat je een belabonnement hebt en hoe duurder je belabonnement per maand, des te duurder kan de telefoon zijn.

Het benodigde simmetje met belabonnement zonder telefoon is echter weer spotgoedkoop.
Mijn HTC Desire HD 'kostte' mij een half jaar geleden ongeveer € 200 verspreid over 24 maandelijkse termijnen :wink: . Dat was namelijk het verschil tussen een SIM only abonnement en een abo met telefoon. Aangezien mijn oude telefoon een jaar of 5 oud was heb ik voor een nieuwe telefoon gekozen en kan ik foto's maken, internetten, navigeren, video's maken, en nog veel meer. Voor mijn de ideale reispartner. In mijn ogen is een Android telefoon ideaal.
Mijn Garmin is werkloos gewoorden, Google Maps is beter. Navigeren op de fiets is nog niet 100% maar dat is een kwestie van tijd.
Het is vooral een kwestie van wachten op een enthoussiaste ontwikkelaar voor een android-app die zich helemaal richt op fietsnavigatie. De standaard google maps is erg goed; maar heeft als nadeel dat er geen offline navigatie is; caching is momenteel nog te beperkt naar mijn mening.

De commerciele offline navigatiesystemen zijn ook goed; maar richtten zich teveel op auto's; kost daarom vaak wat meer werk om ze zo in te stellen dat ze goed geschikt zijn voor fietsnavigatie. Er zijn ook diverse apps beschikbaar voor de open kaarten; ik heb nog niet alles kunnen testen; mijn eerste indruk is dat ze aardig goed zijn maar vaak nog niet zo fijn werken als google maps/commerciele systemen.

Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van tijd is voordat de fietsgps-systemen weggeconcureerd worden door (robuuste) smartphones.

Misschien moet ik toch maar eens die google android development kit downloaden en kijken of matthie9000 niet rijk kan worden met de ultieme fietsnavigatie app :twisted:.
Matthie9000 schreef:Het is vooral een kwestie van wachten op een enthoussiaste ontwikkelaar voor een android-app die zich helemaal richt op fietsnavigatie. De standaard google maps is erg goed; maar heeft als nadeel dat er geen offline navigatie is; caching is momenteel nog te beperkt naar mijn mening.
Google Maps werkt in de US al met fietsnavigatie. Een kwestie van tijd dat het naar Europa komt denk ik.... Datagebruik is minimaal en als je thuis de route laat berekenen is dataverbruik te verwaarlozen. Ik heb deze maand heel wat genavigeerd met mijn Google Maps (vakantie) en heb nog geen 100 mb verbruikt.
Matthie9000 schreef:De commerciele offline navigatiesystemen zijn ook goed; maar richtten zich teveel op auto's; kost daarom vaak wat meer werk om ze zo in te stellen dat ze goed geschikt zijn voor fietsnavigatie. Er zijn ook diverse apps beschikbaar voor de open kaarten; ik heb nog niet alles kunnen testen; mijn eerste indruk is dat ze aardig goed zijn maar vaak nog niet zo fijn werken als google maps/commerciele systemen.
Osmand werkt wel aardig. Kan navigeren incl. spraakondersteuning. Ze raakt alleen een beetje in de war als je gaat afwijken van de voorgestelde route.. Ook is doornavigeren op het moment dat je het scherm uit doet nog geen vanzelfsprekendheid.
Matthie9000 schreef:Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van tijd is voordat de fietsgps-systemen weggeconcureerd worden door (robuuste) smartphones.
Volledig mee eensch!!
Matthie9000 schreef:Misschien moet ik toch maar eens die google android development kit downloaden en kijken of matthie9000 niet rijk kan worden met de ultieme fietsnavigatie app :twisted:
Je moet dan Google verslaan..... Als ik nu google navigatie aan heb staan en ik fiets op een LF route dan krijg ik die melding al in beeld. Ik denk niet dat dat de bedoeling is, maar geeft mij wel het idee dat men bij Google al heel ver is met fietsnavigatie.. Ook krijg je de keuze navigeren op de fiets in beeld als de telefoon nog niet 'weet' waar die is....
Succes!!
Misschien moet je een app ontwikkelen om de navigatie van Google te gebruiken icm met OSM..

Kijk hier maar eens naar: Van New York naar San Francisco op de fiets volgens google...

Groeten
Eric
Ik googlede even op bicycle navigation ios en kwam terecht op de OSM-pagina voor iOS-apps (linkt direct naar "Navigating features"). Erg interessant.
Ook in iTunes is te zoeken op apps door in het zoekvak rechtsboven "bicycle navigation" in te toetsen. Ik denk dat ik maar eens de lijst van iPhone apps resultaten ga doorspitten...
Ook voor Android heeft OSM een pagina, waar OsmAnd ook bij vermeld staat.
Ik kreeg toevallig van tele2 als trouwe klant een aanbieding:

gratis een Samsung Galaxy S plus contract 2 jaar. Ik betaal het eerste jaar 7,50 en het tweede jaar 20 euro per maand inclusief 200 bel minuten per maand. Pas als ik meer dan 200 minuten bel betaal ik bij/meer.

Wat vinden jullie. Wie heeft ervaring met deze telefoon/merk.

Wat is het verschil tussen een i phone en androite.

Mario
mario schreef:gratis een Samsung Galaxy S plus contract 2 jaar. Ik betaal het eerste jaar 7,50 en het tweede jaar 20 euro per maand inclusief 200 bel minuten per maand. Pas als ik meer dan 200 minuten bel betaal ik bij/meer.
Je betaalt ongeveer 210 euro voor de telefoon in die twee jaar. Zelf heb ik een sim-only contract van 2 jaar, 200 belminuten per maand voor 4,95 euro per maand. Per 1 juli komt de inflatiecorrectie erbij, nu betaal ik 5,02 euro per maand.
Voor dat geld kun je beter aan een andere telefoon denken dan een Samsung...
Ik rij al lang met een garmin en dat werkt toch wel het beste. Ben nog wel eens in een regenbui beland of op een slecht bospad en dan hoef je niet bang te zijn voor je GPS verregent of uit elkaar trilt. Een garmin kan er gewoon tegen.

Mijn inmiddels wat veroudere 60 gaat makkelijk 12 uur mee op twee penlites.

Voor mij dus geen smartphone met GPS op mijn stuur.
Ik was vandaag bij Hans Struijk fietsen in Den Haag. Daar vertelde de verkoper mij dat je nooit een gps moet kopen via het net, maar altijd in de winkel, want als je er iets mee krijgt dan kan je nergens heen.

De chef van de dienst vertelde mij dat je ook met je telefoon kan navigeren, aangesloten op een naafdynamo, maar dan moet je wel de boel ombouwen, want anders brand alles stuk.


Mario