Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eurobike 2011: nieuws? - Forum Wereldfietser

Eurobike 2011: nieuws?

Wie weet er enkele interessante nieuwtjes die gepresenteerd worden op Eurobike 2011? (voor wereldfietsers wel te verstaan, niet de zoveelste nieuwe racefiets aub)
Ben wel benieuwd wat er daar nu in Friedrichshafen allemaal voorgesteld wordt...

Enkele dingen die ongetwijfeld aanwezig zijn en al op de website van de producenten staan:
De vernieuwde SON28 naafdynamo: stukje lichter dan de oude maar nog steeds zwaarder dan de SONdelux
Nieuwe banden van Schwalbe:
  • Vernieuwde Big Apple: "E-Bike ready", verschillende kleuren, dieper profiel, RaceGuard in plaats van KevlarGuard. Ziet er op eerste zicht uit als een achteruitgang?
    Nieuwe Marathon Mondial: zou opvolger moeten zijn van de Marathon XR
Eric Schuijt, Marco de Wit, Theo Jorna en Marten Gerritsen zijn in Friedrichshafen!
Lasse schreef:Enkele dingen die ongetwijfeld aanwezig zijn en al op de website van de producenten staan:
De vernieuwde SON28 naafdynamo: stukje lichter dan de oude maar nog steeds zwaarder dan de SONdelux
Ik vind het vooral interessant dat deze nu ook SteckerLos verkrijgbaar is.

Sjors
Die Marathon Mondial ziet er veelbelovend uit....
Gerco schreef:Die Marathon Mondial ziet er veelbelovend uit....
opvolger van de marathon extreme?
Volgens mij wel!
Ja, volgens mij is de extreme uit het programma en komt de mondial er voor in de plaats...
Dat zou jammer zijn, want het is een heel andere band. De Extreme was lichter en had veel grovere noppen. Die was kortom voor heel andere meer mtb achtige condities. De Big Apple is er wat mij betreft op vooruit gegaan als all round touring band: een iets grover profiel en een lager gewicht. Ik zie ook dat de Racer nu in 26x1.75 te krijgen is.
Wim
Gerco schreef:Ja, volgens mij is de extreme uit het programma en komt de mondial er voor in de plaats...
Wat ben ik blij dat de Marathon XR zo lang mee gaat. Heb ik mooi een model overgeslagen tegen de tijd dat die aan vervanging toe is. :wink:
zie hier een overzicht van de awards die gisteren zijn uitgereikt op de Eurobike in Friedrichshafen.

http://www.eurobike-show.de/eb-de/medie ... n=EUROBIKE
bert sitters schreef:zie hier een overzicht van de awards die gisteren zijn uitgereikt op de Eurobike in Friedrichshafen.

http://www.eurobike-show.de/eb-de/medie ... n=EUROBIKE
Een award voor de koga world traveller 29'er. Wat is daar zo bijzonder aan? Kunnen er exta dikke banden om die 28" wielen?



En de Schwalbe Mondial als opvolger van de Extreme..... maximale maat 2,15" in tegenstelling tot de 2,25" van de Extreme. Zo te zien lijkt de opvolger van de Extreme meer op de voorganger zijnde de XR. Hopelijk gaat de Mondial langer mee dan de Extreme. De Extreme had redelijk soepel canvas waardoor het rubber tussen het dikkere profiel vrij snel sleet. Als je veel onverhard rijdt gingen de Extreme ca 3000km totdat het canvas al zichtbaar werd, nog eens duizend kilometer en je had een klapband. Zo te zien is de Mondial iets degelijker, doch ook ietsje minder breed en stugger dan waarschijnlijk.
Zoals in de eerste post en in het bericht op de Schwalbe site staat: de Mondial is inderdaad de opvolger van de XR, niet van de Extreme. De Extreme is wel uit het gamma verdwenen blijkbaar.
Afbeelding
G. Berthoud Rohloff shifter voor racestuur.
hoesje voor de ketting, einde tandriem?
Afbeelding
Zuiz schreef:Afbeelding
G. Berthoud Rohloff shifter voor racestuur.
Net even op de hopeloze site van Gilles Berthoud wezen kijken. Daar staat dit plaatje bij de Rohloff shifter voor MTB-stuur (22 en 24mm) voor de gezellige prijs van iets boven de €120,-. Gezien het plaatje krijg je deze nooit over de bocht in een racestuur. Misschien is het een optie voor een deelbaar stuur, anders zie ik niet in hoe dit werkt.

Sjirk
AB schreef:hoesje voor de ketting, einde tandriem?
Afbeelding
???? snap ik niet. Gaat de ketting dan extreem minder slijten? Moet de ketting dan niet meer worden gesmeerd?
Foto van hoesje lijkt meer op de fantasie van een PS-hobiest die zondagmiddag wat tijd over had 8)
Maar dus alleen mogelijk bij single tandwiel voor en achter? (Lijkt me wel aangezien een derailleur aangrijpt op beide kanten van de ketting :D). Ontstaat er aan de onderste kettinglijn aan de bovenkant geen opening zodat water/vuil gaat ophopen? Of vouwt de hoes zich dicht (en weer open bij tandwielen).
Marco Meijerink schreef:
AB schreef:hoesje voor de ketting, einde tandriem?
Afbeelding
???? snap ik niet. Gaat de ketting dan extreem minder slijten? Moet de ketting dan niet meer worden gesmeerd?
Foto van hoesje lijkt meer op de fantasie van een PS-hobiest die zondagmiddag wat tijd over had 8)
Ja idd, geen flauw idee wat het is en hoe het werkt (kwam het ook maar ergens op het www tegen). Misschien is het ook wel een soort hoesje om je ketting te beschermen tijdens vervoer in de auto of zo. Of misschien wel specifiek bedoeld voor modegevoelige singlespeeders die dan elke week een nieuw kleurtje om hun schone kettinglijn kunnen bouwen. Aan de andere kant, als het een innovatieve manier is om zand buiten je ketting te houden dan is het wel iets wat de duurzaamheid van je ketting verlengt, maar nogmaals, geen flauw idee wat het precies is..... Marten, waar ben je?
Het gesprek in de wandelgangen van de Eurobike ging over de overname van Gazelle door Pon, dat voornamelijk actief is in de autobranche. Gaat de autobrnache zich storten op de fietsenwereld?
bert sitters schreef:Het gesprek in de wandelgangen van de Eurobike ging over de overname van Gazelle door Pon, dat voornamelijk actief is in de autobranche. Gaat de autobrnache zich storten op de fietsenwereld?
Pon gaat terug naar de roots? :)

Pon is ooit begonnen als fietsimporteur in 1900. De familie Pon heeft een brede belangstelling, zie:


http://www.koepon.nl/koepon_new/