Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko? - Forum Wereldfietser

Marokko?

Eind oktober / beginnovember willen we als onderdeel van een fietstocht naar het zuiden een eind Marokko infietsen (Marakesh?). Heeft iemand tips? Wat is leuk / niet leuk, aanraders?

Alvast bedankt!

Ik heb twee keer in Marokko gefietst. Een keer in het woestijngebied rond Zagora, wat mij betreft een absolute aanrader. Prachtige natuur, mooie kasbashs en heerlijke vooral onverharde wegen door de steenwoestijn. En natuurlijk het uitgestrekte zandduinengebied bij Mhamed (of zo iets), waanzinnig om met je fietsje tussen de zandduinen te staan.

De tweede keer was in de Antiatlas rond Tafraoute. De reis werd een beetje overheerst door de hitte (we gingen begin juni) maar vooral het gebied rond Tafraoute en de prachtige woestijnoases ten zuiden daarvan staan nog helder op mijn netvlies gegrifd.

Van die tweede reis heb ik een reisverslag. Als je interesse hebt, laat het even weten via een mailtje naar dennis@wereldfietser.nl

Groeten,
:P Dennis
Hi toekomstige Marokko fietser
Wij zijn 2 keer in marokko geweest. De eerste keer was in 1995 o.a. een rondje hoge atlas. Dit is echt een aanrader.
:!: Tip! Ga op uitnodigingen in van mensen. Ze zijn erg gastvrij en er valt een hoop te leren over de cultuur van de berberbevolking.
:evil: In de hoge atlas pas op voor stenen gooiende kinderen.
:!: Geniet van de prachtige architectuur die Marokko biedt en dwaal door de eindeloze souks. Ook het jemaa el fna in Marrakesj mag je beslist niet missen.
:evil: Pas wel op met eten daar. Niet elke maag is daar tegen bestemd.
:!: Mis niet de piste kasba telouet naar kasba ait benhaddou. Prachtig ongerept rustig... (ongeveer 40 km). Ook Gorges du dades en todra is een aanrader. Essouira aan de kust is heerlijk en totaal anders als de rest van marokko.
:evil: Ga niet naar Agadir, dit is een vreselijk verpest oord, waar je als toerist wordt opgelicht.
De tweede keer was in 1999 toen hebben we een rondje anti atlas gedaan. De gastvrijheid van de mensen is enorm.
:idea: Kijk in het landenbestand voor meer info... Deze komt van ons.
In december hopen we voor de derde keer naar Marokko te gaan namelijk naar de Midden atlas.
:idea: Neem gerust contact op indien je foto's of meer info wilt, dan ben je welkom.
Groet
Gudy en John

Ik ben nu al drie keer in Marokko geweest. Twee keer met het openbaar vervoer, een keer met een gehuurde auto en dit jaar gaan we fietsen. Dit omdat het land te mooi is om doorheen te razen.

Ik ben het helemaal eens met Dennis. Het woestijngebied is mooi en de omgeving rond Tafraoute ook. Vooral de weg S 509 naar Tafraoute is erg mooi. Wil je bergen dan moet je vooral daarheen gaan. Wil je meer vlak rijden met alleen zo hier en dan een heuvel dan adviseer ik je de kustroute. Met name het stuk tussen Casablanca (route S 130) naar Agadir is mooi. Ik vind de periode november-januari uitermate geschikt om te fietsen. In het zuiden is het dan zo'n 21 graden.

Mocht je nog vragen hebben over andere routes dan kan je me mailen.


Dennis de Vries schreef:Ik heb twee keer in Marokko gefietst. Een keer in het woestijngebied rond Zagora, wat mij betreft een absolute aanrader. Prachtige natuur, mooie kasbashs en heerlijke vooral onverharde wegen door de steenwoestijn. En natuurlijk het uitgestrekte zandduinengebied bij Mhamed (of zo iets), waanzinnig om met je fietsje tussen de zandduinen te staan.

De tweede keer was in de Antiatlas rond Tafraoute. De reis werd een beetje overheerst door de hitte (we gingen begin juni) maar vooral het gebied rond Tafraoute en de prachtige woestijnoases ten zuiden daarvan staan nog helder op mijn netvlies gegrifd.

Van die tweede reis heb ik een reisverslag. Als je interesse hebt, laat het even weten via een mailtje naar dennis@wereldfietser.nl

Groeten,
:P Dennis

Mooi land, vooral de groene heuvels in het noorden, de Atlas en het zuidelijke woestijngebied. Maar te vaak vervelende mensen: opdringerig en soms agressief. Vooral de kinderen en pubers konden erg irritant zijn. Van alle landen waar ik heb gefietst heb ik in Kosovo en Marokko de slechtste ervaringen gehad wat de bevolking betreft.

Weet er iemand welke temperaturen je kan verwachten in Marokko in de maanden jan. en feb ? Ik denk aan de anti- en de hoge atlas streek.

Marokko is idd een mooi land, maar mijn ervaring met de bevolking is dat ze vreselijk opdringerig zijn om iets te verkopen....

Groeten,

Koen

Koen31 schreef:Weet er iemand welke temperaturen je kan verwachten in Marokko in de maanden jan. en feb ? Ik denk aan de anti- en de hoge atlas streek.
Op de vlaktes (ca. 500 m hoog) overdag 20 graden en 's nachts tussen -5 en +5. In hogere gebieden voor elke 150 meter extra hoogte een graad aftrekken.
Maar je kunt natuurlijk ook hogere en lagere temperaturen meemaken.
Leon

Vanaf 1500 meter kan er een sneeuw liggen, vanaf 2000 meter een flink pak. In de Atlas wordt zelfs geskied. Tijdens mijn eerste Marokko reis (rond kerst) hebben we een paar flink koude nachten meegemaakt (tot min 10), dus neem je winterslaapzak mee.

Ook in de woestijn koelt het een stuk meer af dan sommige mensen denken. Ik herinner me dat in december fietsen in T-shirt er hooguit pas in de loop van de middag bij was, het was echt een stuk kouder dan ik ooit had verwacht.

Mede daarom maakten Frank Wolters en ik een paar jaar later de fout in juni in de Antiatlas te gaan fietsen, met elke dag temperaturen ver boven de 40...

Dennis

Zijn de ervaringen van het fietsen in Marokko eigenlijk unaniem positief, of zijn er mensen die toch wat nadelige zaken hebben ervaren ?

Hoe is het met de vriendelijkheid van de mensen ? Ik bedoel de 'echte' gastvrijheid, en dus niet de "gastvrijheid" om je iets te verkopen... Ik herinner me taferelen in het woestijndorpje Risani waar er mensen rondom ons liepen om iets te verkopen die je maar niet kon afschudden...

Hoe is het voor de rest gesteld met de veiligheid ? Zijn er meldingen van incidenten ?

Alvast bedankt,

Koen

Koen31 schreef:...gastvrijheid ... en ... veiligheid ? Zijn er meldingen van incidenten ?
Leten we zeggen dat het een algemene bekendheid is dat de Marokkaanse medemens een grotere belangstelling heeft voor fietsers dan de gemiddelde Europeaan, zowel negatief als positief. Als je puur voor je rust op vakantie gaat zou ik naar Portugal of Noorwegen gaan. Als je er mee om kunt gaan is Marokko een fantastisch mooi land.
Als je stenengooiende kinderen niet tot de incidenten rekent valt het nogal mee met de problemen.
Leon

Is het steengegooi zo een probleem daar ?
Gebeurt dit zonder aanleiding eigenlijk, of als je een foto wil nemen ?

Drie keer ben ik tot nog toe in Marokko geweest en stenen gooien komt naar mijn idee niet tot bijna niet voor. In de gehele Atlas heb ik dit niet meegemaakt. Geen idee hoe het komt dat Gudy en John daar wel problemen mee hadden. Problemen kun je wel verwachten als je mensen wilt fotograferen. Daar is men doorgaans niet zo op gesteld, een steen is dan snel voor handen. (Misschien is dat de reden Gudy?)
Uitzondering vormde voor mij de westelijke Sahara. Tot twee keer toe heb ik er iets achter me aan geslingerd gekregen maar zonder het direct door te hebben, het was heel erg mis. Helaas gaan incidenten vaak een eigen leven leiden en dat is zo jammer. Marokko is een fantastisch fietsland en met de mensen moet je leren omgaan. Voor mij was dat een uitdaging. Ga je rekening houden met incidenten dat kun je echt nergens meer naar toe.

Koen31 schreef:Hoe is het met de vriendelijkheid van de mensen ? Ik bedoel de 'echte' gastvrijheid, en dus niet de "gastvrijheid" om je iets te verkopen... Ik herinner me taferelen in het woestijndorpje Risani waar er mensen rondom ons liepen om iets te verkopen die je maar niet kon afschudden...
Dit is DE grote moeilijkheid voor de beginnende Marokkoreiziger. De mensen zijn communicatief vaak zeer vaardig en onderscheid in hun bedoelingen maken is dan heel moeilijk. Uitleggen hoe er mee om te gaan is vrijwel ondoenlijk, ieder mens en ook iedere Marokkaan is immers anders. Zelf heb ik een aantal slechte ervaringen moeten meemaken voordat ik er een beetje goed gevoel bij kreeg. Oordeel dus niet te snel. Verder is het over het algemeen zo dat je binnen de toeristengebieden meer gezeur kunt verwachten dan erbuiten waar echte gastvrijheid volop is te vinden.

stenen gooiers, opdringerige verkopers????? Waar dan?
(met uitzondering dan van risanni!! ;>)

Wij gaan dit jaar voor de zevende keer naar Marokko; voor de vierde keer op de fiets. De ervaringen van bovenstaande wereldfietsers zijn mij totaal onbekend. Ontzettende vriendelijke en gastvrije mensen. Volgend jaar weer!

Misschien dat er inderdaad wel een verschil is tussen de druk begane toeristische (rugzak)reizigersroutes en de niet-toeristische streken waar de fietser dan wél naar toe gaat (zoals overal ter wereld trouwens....).
Ik heb Marokko enkel nog maar bezocht met de rugzak, vandaar mijn vraag...

Blanche schreef:stenen gooiers, opdringerige verkopers????? Waar dan?
(met uitzondering dan van risanni!! ;>)

Wij gaan dit jaar voor de zevende keer naar Marokko; voor de vierde keer op de fiets. De ervaringen van bovenstaande wereldfietsers zijn mij totaal onbekend. Ontzettende vriendelijke en gastvrije mensen. Volgend jaar weer!