Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de perfecte hond voor tijdens fietsvakanties en meer? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat is de perfecte hond voor tijdens fietsvakanties en meer?

Ik zou inderdaad serieus kijken naar de erfelijke ziektes van een ras.

Ik heb in het verleden op een korte trektocht in Nederland een pup berner sennen weleens mee genomen, en later op dagtochtjes op een waddeneiland de volwassen hond. Daarbij wisselde ik de kar af met af en toe naast de fiets lopen. Na maximaal een kilometer of 4 in een rustig tempo moet je de hond uitgebreid de rust gunnen. Voetkussens en warmte beginnen na zo'n afstand al snel op te spelen. Zonder kar heeft een fietstocht met hond eigenlijk geen zin, en kun je beter een wandeltocht houden. Dat laatste zullen de meeste honden langer volhouden dan jijzelf.

Een husky is misschien nog wel de meest geschikte hond, maar absoluut niet bij zomerse temperaturen. En naast de fiets worden ook dan de voetkussentjes snel een probleem. Overigens, naar mijn ervaring heb je bij een fietstempo met een enigzins opgevoede husky niet last van trekgedrag. Dat laatste doet zich wel al snel voor bij lagere snelheden ;)

Je moet je ook afvragen of het voor de hond leuk is, wat dat betreft is het net als bij kinderen: je moet het zo inrichten dat het ook voor de hond leuk is. Na enkele ervaringen is mijn conclusie dat dit bijna niet lukt met fietstochten. Voor wandeltochten kan dat heel anders liggen (maar daar ben ik dan weer niet geschikt voor ;) )
Ik zou gewoon nooit een dier kopen. Wij hebben onze katten altijd uit een asiel gehaald en die voldoen prima, zo lief!. Ok daar sluit je de ziektes natuurlijk niet mee uit maar je helpt wel een dier zonder baas.
Wat te denken van dit hieronder? :wink:

Afbeelding

Uit het boek van Wim Dussel "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?", 6800 km op de fiets door de achtertuin van Amerika.

Groeten van een kattenliefhebber met 7 katten in huis, kijk maar op: http://www.mijnalbum.nl/Album=6RUWWUPX
Janneke, hij had géén karretje bij zich. En de hond liep los naast hem. Geen leiband o.i.d.
nvt
peterv schreef:Dit stel reist al een paar jaar rond met hun twee honden.
Op hun site staat veel info over honden mee op fietsvakantie.
Klik alsjeblieft niet op deze websites! Dan krijg je een bombardement van spams "U bent de winnaar van iPad2" (wat is dat voor spul?) en dan liep mijn PC helemaal vast. Uitschakelen en opnieuw opstarten en dan weer inloggen op WF.... (was weggewist, gelukkig heb ik een aparte lijst van inloggegevens) :evil:
Martin E. van Doornik schreef: Klik alsjeblieft niet op deze websites! Dan krijg je een bombardement van spams

Even op die sites gekeken, maar bij mij gebeurt er toch echt niks !! :wink:

Oja, en met mijn Bobtail (uit het asiel) kon ik alleen maar wandelen, want die ging als een gek happend achter iedere wielrennen aan 8)
Onze hond is in de eerste plaats een gezelschapsbeest. Hij is altijd, altijd bij mij, hij gaat zelfs mee werken en zit dan 12 uur in mijn busje, weliswaar met de schuifdeur open en voorzien van alles wat hij nodig heeft. Dat doet hij van toen hij uit het nest kwam. Een roedel wolven is ook altijd bij elkaar. Doordat de hond op die manier alles gewend is, heeft hij goede manieren en wordt overal goed ontvangen. Hij gaat dus ook mee op fietsreis, we fietsen trouwens elke dag samen. Het is een boerenfox, de hond van Charlie Chaplin in zijn "The Tramp" of ook wel de hond van "His Masters Voice". Hij is familie van Jack Russel en loopt op lange benen.

Hij weegt elf kilo, eet daarom niet veel en laat ook niet veel afval achter. Op de achterdrager van mijn fiets zit een kunststof mandje vastgeriemd. Hij springt daar zelf in en uit, zit dus niet aangelijnd. Bij het inspringen moet ik één seconde stoppen en "hop" zeggen. 's Avonds wordt dat mandje zijn plekje in de voortent.

Op onze fietskampeerreisjes doen mijn vier opgroeiende kinderen en ik met volle bepakking tot 120 km per dag. Voor mij kan de bepakking oplopen tot bijna 100 kilo (hond en fietsbagagekar inbegrepen). Als het maar even mogelijk is (rustige weg, offroad), zeg ik "hop" en de hond kan weer een paar kilometer lopen. We passen onze snelheid dan wel even aan als dat nodig is. Even verder is het weer even nodig (voor de veiligheid of omdat we tempo willen houden) dat hij achterop gaat. Hij is ondertussen bijna vijf jaar en kent goed zijn plaats in het verkeer.

Na een paar smakken op het beton en een aanrijding door een achteropkomende fiets is hij betrouwbaar geworden in zijn mandje, ook in de stad. Hij komt er niet meer uit zonder bevel. Passerende honden bekijkt hij met waardigheid vanop zijn hoogte. Wanneer het fors heuvelachtig is, wordt hij vaak verplicht om te lopen. Honderd kilo gaat wegen na een paar kilometers bergop! De snelheid is dan al automatisch aangepast: hij heeft zelfs de tijd om even te snuffelen. Tot 12 km/u kan hij rustig draven, zijn top is meer dan 35 km/u. Een paar kilometer houdt hij het wel vol als je rond de 20 km/u rijdt, maar dan begint hij over zijn tong te struikelen.

De hond vindt het geweldig en soms moet hij geforceerd worden om af te stappen. Hij is in de eerste plaats "erbij", lekker buiten, heeft zijn beweging en zijn rust. We nemen maar één klein noodrantsoentje brokken mee voor hem, we koken gewoon iets royaler, hij is meer dan tevreden met onze restjes. Zo zitten wij gelijk niet met etensafval. We hebben voor hem een oude kinderjas bij voor als het langere tijd regent. Het gaat toch niet op dat wij daar hightech ingepakt zitten en hij daar uren zonder beweging in de regen zit?

Als ons groepje met volle bepakking een tros toeristen voorbijsuist, horen we steevast verwonderde uitroepen en als ze dan de hond ontdekken, is het hek helemaal van de dam.
Wanneer ik ergens kom, zeggen de mensen eerst de hond gedag en dan mij. Als hij er toch eens een keertje niet bij is, vergeten ze mij dag te zeggen: ze vragen enkel waar de hond is. Hij krijgt meer aandacht dan wij met zijn vijven tezamen. Hij is op zich een bron van contacten.

Een hond moet voor ons vooral praktisch zijn omdat hij overal mee moet kunnen, ook op de fiets en in de tent. Dus is het een kleine hond met kort of ruig haar, vriendelijk en gehoorzaam, rustig van karakter, sterk van gestel, geen dier dat vaak ziek is of erfelijk belast.

Toen we dit jaar voor twee weken naar Noorwegen reden met de fietsen in het busje, ondervonden we één nadeeltje: zes maanden van tevoren moest ik al naar de dierenarts beginnen lopen, want in Scandinavie doen ze wel erg moeilijk. Voor zijn papieren gegarandeerd in orde waren, was ik na zes bezoeken 350 euro armer. Als je nagaat dat ik voor de hele reis met vijf personen, alles inbegrepen tot de reisverzekering toe, maar 2600 euro besteedde... En we hebben het er nog vrij luxe van genomen: dagelijks een terrasje, geregeld een hut gehuurd, sauna's genomen, 3 dagen kano's gehuurd, museumpjes bezocht, lekker gegeten, tweemaal op restaurant... Als de hond niet volledig in orde is, heb je aan de grens de keuze: terugdraaien of een taxi bellen om de hond naar de quarantaine te rijden. De quarantaine kost 25 euro per dag.

Dit is wel een eenmalige kost geweest. Wil hij de komende jaren nog mee naar ginder, hoeft hij enkel nog jaarlijks een bloedproef op allerlei antilichamen te ondergaan. Niet elke dierenarts is trouwens volledig op de hoogte van de reglementeringen, er komt wat studie aan te pas.

De hond is bij ons een volwaardig lid van de familie en dus kan hij gewoon niet ontbreken op reis! De last die we ervan ondervinden, is minimaal. Als je erop ingesteld bent, is er geen last. Je zoekt van tevoren wel even op welke campings hondonvriendelijk zijn.
We komen wel eens mensen tegen die met een grotere hond op pad zijn. Die gaan even nadenken als ze ons gezien hebben.

Ik heb het altijd gezegd: had ik maar voor hond geleerd! Zo'n hondenleven, daar teken ik voor.
PeterD schreef:Ik heb het altijd gezegd: had ik maar voor hond geleerd! Zo'n hondenleven, daar teken ik voor.
[off topic]Jouw essay over jullie hond ademt de sfeer van één van mijn lievelingsfilms My Life As a Dog, die toevallig morgen, zondag 16 oktober, 15:30 uur, op Nederland 3 te zien is.[/off topic]
Hoi,

Wij hebben de afgelopen 12 jaar regelmatig met onze hond gefietst, en dat ging heel goed. Let wel, wij hadden eerst de hond (klein formaat Dalmatier), en hebben toen pas bedacht dat we hem misschien mee wilden nemen op fietsvakantie. Het eerste jaar hebben we dit heel low-key uitgeprobeerd, met in ons achterhoofd dat het ook wel eens geen goed idee zou kunnen zijn, en we na 1 of 2 dagen ons plan zouden moeten bijstellen.

Omdat een hond inderdaad niet lang achter elkaar kan lopen, hebben we een tweedehands (kinder)karretje gekocht, en om de last van het trekken eerlijk te verdelen van een vriend een tandem geleend. We zijn vanuit thuis (Eindhoven) vertrokken, westwaarts, om te zien hoeveel we zouden kunnen doen per dag, hoe ver we zouden kunnen komen, en om te zien of de hond het wel vol zou houden/leuk zou vinden.

Dit pakte gelukkig allemaal goed uit, we bleken steeds langere dagafstanden te kunnen doen (rond de 80, 90km, soms zelfs meer), waarbij de hond twee keer per dag een km of 5 naast de fiets liep, rest in het karretje. We kwamen tot ruim in Frankrijk.

Jaar daarop hebben we geinvesteerd in een eigen tandem en kar, sindsdien fietsten we de Groen Route, De Donauradweg, stukken van de Limesroute in Hongarije en Roemenië, en fietsten we in Zwitserland, Italië, Engeland, Denemarken, Duitsland en Ierland. We hebben op een gegeven moment ook 'schoentjes' voor haar gekocht, voor het lopen op (warm) asfalt en slechte wegdekken. Inmiddels is onze hond ruim 14, naast de fiets lopen is er daarom helaas niet meer bij.

Wat overwegingen die ik je mee wil geven:
- ver weg gaan fietsen (meenemen in vliegtuig) met de hond is lastig. Wij hebben ons steeds beperkt tot Europa.
- Wij hebben ook routes gekozen die niet te heftig waren, omdat je toch het extra gewicht van hond en kar meeneemt bij klimmen
- een te grote hond werkt dan ook zeker niet (die van ons is 17kg), kleine hondjes lopen wellicht wat minder snel of lang langs de fiets, maar die vervoer je dan weer makkelijker in een mandje, en zorgen voor minder extra gewicht.
- Niet alleen gewicht van grotere honden zelf kan een probleem zijn, als ook mee te nemen voer. Wij namen halve dagporties brokken mee, en vulden dit aan met oud brpood en 'kliekjes'. Je kunt overwegen kleine porties mee te nemen en in het buitenland voer bij te kopen, wij zijn echter nogal kritisch op het soort voer wat we haar geven.
- Landen als Zweden, Noorwegen, Engeland mag je de hond niet zomaar meenemen (op tijd bloedtest laten uitvoeren)
- Honden zijn niet overal welkom. Denk aan musea, maar ook aan hotels, restaurants, bed&breakfasts, en (in Ierland) zelfs campings. Een museum kun je nog besluiten niet te bezoeken, of 1 voor 1, maar overnachtingsplaatsen komen een stuk kritischer. Op een fiets rijd je niet zo makkelijk 20 km door naar een volgende overnachtingsmogelijkheid. In onze ervaring zijn met name Ierland en Noorwegen wat dit betreft erg hond-onvriendelijk.

Dit is onze 'combinatie': https://www.facebook.com/photo.php?pid= ... 1313790195

Succes ermee.

Roef
Weet niet helemaal zeker of deze link openbaar is, maar dit is een foto van onze hond met hondenschoentjes (ergens in Roemenië):

https://lh6.googleusercontent.com/-SpaM ... G_0090.JPG

Roef
@ PeterD:

Wat een leuk verhaal! Ik ben benieuwd hoe jouw fiets eruit ziet met volledige bepakking! Heb je missch. een fototje?
@ Rongyos: Ook al zo'n leuk verhaal!

De hond past concluderend denk nog niet helemaal in onze plannen voor komende twee jaar. Wellicht is er meer ruimte als er evt kinderen komen en je sowieso andere plannen hebt met de fietsvakanties.
Nu eerst op naar Malawi en de Andes! :-D
Hehe, een hele opdracht is het voor iemand die er verdorie fier op is (thuis) heerlijk ouderwets niet te veel met de computer bezig te willen zijn, maar ik heb dan toch weer wat bijgeleerd: mijn eerste foto's op het web.


Afbeelding


Afbeelding
m_nu schreef:Mijn Border Collie loopt geregeld soms tot 40 km mee tijdens hardlooptrainingen. In het begin kan ik hem niet volgen, op het einde hij mij niet :D
's winter gaat het vast beter. Her probleem met de borders van mijn vriendin en vooral haar blue merle is dat ze snel heetlopen. Conditie is geen probleem, maar de vacht houdt simpelweg teveel warmte vast om lange tijd bezig te zijn. (plassen en meertjes enzo wordt onderweg dus gretig misbruik van gemaakt :) )
Hallo,

Een Dobermann is een geschikte hond voor een fietsvakantie. Mijn schoonouders hebben zo'n hond en ze gaan daar elke dag een flink eind (+-30 km) mee fietsen.
Het zijn mooie, betrouwbare en zeer intelligente honden. Ze moeten echt hun energie kwijt!
Jammer dat het imago te lijden heeft onder hoe ze worden neergezet bij tv-series. Het zijn intelligente honden en daarom goed te trainen.

Wij zijn nog nooit met een hond op fietsvakantie geweest maar ik denk dat je er een goed maatje aan hebt!

Gr Caroline
Een Dobermann is een geschikte hond voor een fietsvakantie.
Een Doberman lijkt me een wat erg grote hond, kan wel 30kg of 40kg wegen, niet tof om voort te slepen of om in je mandje achterop te hebben (als hij na 30km is uitgerend) :D

Roef
Onze gedomesticeerde honden zijn in de verste verte niet te vergelijken met wilde wolven. Ook al hebben zij hier en daar nog een spoor DNA.
Wij hebben zelf al jaren honden. Vuilnisbakken met daarin veel van een Duitse of Tervurense herder of een Australian Sheperd. Honden die willen werken en bovenal zeer trouw zijn. En daar zit een gevaar zoals bij vele honden: ze lopen door totdat zij er dood bij neer vallen. Immers volgens ze de baas van de roedel.

Onze honden zijn meegeweest met rugzakvakanties en droegen als het nodig was hun eigen bagage in een eigen hondenrugzakje (geen vloeistoffen/water overigens) van Radical Design of ander merk. Dat ging fantastisch vanwege het lage tempo. In de ruwe bergen hadden ze wel speciale leren hondenschoentjes om. Na een dag zonder zagen de zolen van hun poten er niet uit. Dat is niet alleen pijnlijk, maar geeft ook een verhoogde kans op ontstekingen (voet, tenen, gewrichten, pezen).
Over het algemeen is er de ervaring dat goed getrainde honden 10 km langs de fiets kunnen lopen. Dit is nog afhankelijk van ras, leeftijd, conditie, ondergrond, temperatuur.

Bovenal neem je een hond omdat je graag een hond wil. Je hebt deze nl. 24/7 met alle plezier en zorgen van dien. Dat is de basis om een dier te nemen. Het is een hele verantwoording. Ik zou dus eerst maar eens nagaan waarom je een hond wilt, met de hoop dat deze nu en dan naast de fiets kan lopen.
Zoek op 'hond en fiets' op internet en je vindt heel veel informatie. Voor en tegen.
Er zijn genoeg hondenforems.

Groet,

Arno
De perfecte hond voor fietsvakanties? Een teckel:

Afbeelding

Meneer zit het merendeel van de tijd prinsheerlijk in zijn mandje en geniet met volle teugen. Van tijd tot tijd loopt hij een stukje mee om daarna weer heerlijk terug te keren in zijn eigen domein. Enige "nadeel": in de derde week van een fietsvakantie is hij - van alle aandacht en het opletten gedurende de hele dag - 's morgens wel eens te moe om op te staan :wink:
PeterD schreef:Afbeelding
Zo'n foto roept vragen op:
* Was mamma (of de andere pappa gezien de fiets) even plassen? (nee foto maken , hehe)
* De kinderen hebben veel bagage, maar gelukkig is pappa dubbel gestraft omdat hij twee fietsen heeft.
* Is dit een trainingskamp voor jonge kinderen die De Sterkste Man moeten worden?
* Wat is het wereldrecord veel bagage op je fiets versus lichaamsgewicht?
* En wat is wettelijk nog toegestaan voordat het kindermishandeling wordt?
* Als er nog een kind was, zou Ortlieb dan nog een taskleur hebben? Zou dat kind dat het zwarte schaap/fietsertje willen zijn?
* Waarom heeft de achterste dezelfde taskleuren als pappa's tweede fiets? Hoe moet dat in de tent als je je tandenborstel zoekt: "hij zit in de gele tas!"
Conclusie: een goede foto!
:roll: :wink: