Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lawaai beltdrive en andere vragen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lawaai beltdrive en andere vragen.

Matthie9000 schreef:Hmm, als ik al die verhalen hoor, instructiefilmpjes bekijk en handleidingen lees blijf ik de ‘tandriem’ maar een opmerkelijke, dure en (maar dat is persoonlijk) lelijke variatie vinden van de ketting, en dat alleen maar voor een hogere kme-factor.
Wat is een kme-factor? Bedoel je dat een riem langer mee gaat dan een singlespeedketting? Ik betwijfel het, de praktijk is soms weerbarstig. Een ketting slijt, maar breekt praktisch nooit in een singlespeed setup als bij een rohloff. Een Gates riem zal uiteindelijk knappen zonder dat je echt aanziet komen wanneer, althans is mijn veronderstelling.

Het enige leuke aan die riem is het onderhoudsloze en schone aspect (afkloppen van droge modder / slang erover). Gooi je atb met riem in de auto en je loopt geen kans dat je oude dekens olievlekken oplopen. Het geluidsloze aspect speelt in de praktijk voor mij geen rol en voor de rest lijkt een riem me vooral duur in zijn totaalaanschaf. Misschien dat ik de voordelen van de riem nog meer zou ophemelen als het een goedkoop systeem was in aanschaf.....
De fiets in het Gates-filmpje heeft een hele mooie oplossing om de riem in het frame te krijgen. Tot nu toe kende ik alleen de lelijke hap uit de staande achtervork.

Riem is toch vooral duur omdat je vastzit aan een Rohloff? Of zijn de Shimano versnellingsnaven ook riem-ready?
Matthie9000 schreef:Hmm, als ik al die verhalen hoor, instructiefilmpjes bekijk en handleidingen lees blijf ik de ‘tandriem’ maar een opmerkelijke, dure en (maar dat is persoonlijk) lelijke variatie vinden van de ketting, en dat alleen maar voor een hogere kme-factor.
precies, je wordt niet vrolijk als je die filmpjes bekijkt. Je mag de riem niet oprollen, niet verkeerd aanstoten omdat er anders misschien onzichtbare beschadigingen in komen met breuk als gevolg. (lijkt mij levensgevaarlijk)

Hij mag niet een klein beetje scheef staan. En hij wordt bijna nergens verkocht. En hij zal ongetwijfeld erg duur zijn. En je zit aan een frame vast met lelijke opening. En dat allemaal voor zo'n rare riem...

Dan heb ik toch liever een betrouwbare betaalbare ketting die overal verkrijgbaar is :D
AB schreef:Wat is een kme-factor? Bedoel je dat een riem langer mee gaat dan een singlespeedketting? Ik betwijfel het, de praktijk is soms weerbarstig. Een ketting slijt, maar breekt praktisch nooit in een singlespeed setup als bij een rohloff. Een Gates riem zal uiteindelijk knappen zonder dat je echt aanziet komen wanneer, althans is mijn veronderstelling.
Nee, ‘kme’ = kijk-mij-eens (veelal toepasbaar op wielrenners).

De voordelen van zo'n riem zijn wat mij betreft op kunstmatige omstandigheden gebaseerd en in de praktijk vallen die volledig weg (kost een duit aan riemen/tandwielen en een aangepast frame met extra zware achtervork, hij maakt tóch lawaai, hij moet terug naar de fietsenzaak om uitgelijnd te worden, je mag weet ik veel allemaal niet doen met de riem want anders knappen de koolstofvezeltjes en je moet weet ik veel wat allemaal doen als je je wiel eruit wil halen; zelfs in die filmpjes knippen ze er stukken uit om dat te verbergen).

Met een ketting krijg je smerige vingers als je eraan zit; had je maar een doek moeten pakken.
Zo te zien is de riem ook niet bruikbaar in de winter:

http://mnbicyclecommuter.blogspot.com/2 ... eck-0.html
Twee ervaren Nederlandse fabrikanten over hun ervaringen met de riem, waarbij allebei natuurlijk marketing belangen hebben (de een verkoopt ze niet meer , de ander juist wel.)..maar toch, zie:

idworx: http://www.idworx-bikes.de/nl/riemaandrijving.php

Santos: http://www.santosbikes.com/index.php/nl ... andrijving


En dit is dan helemaal leuke reclame: http://www.beltdrivebicycles.com/fotos/ ... ndrijving/
Matthie9000 schreef: Met een ketting krijg je smerige vingers als je eraan zit; had je maar een doek moeten pakken.
of chirurgenhandschoentjes, EUR0,27 per paar
Pedalero schreef:De fiets in het Gates-filmpje heeft een hele mooie oplossing om de riem in het frame te krijgen. Tot nu toe kende ik alleen de lelijke hap uit de staande achtervork.

Riem is toch vooral duur omdat je vastzit aan een Rohloff? Of zijn de Shimano versnellingsnaven ook riem-ready?
heb ze ook wel gezien met Alfine..... en singlespeed uiteraard (een of andere trek 29'er, mooi voor op de beach)
Leuk filmpje en mooie prestatie van de Engelsman, maar als zo'n riem in een beetje sneeuw al problemen zou geven vind ik het gewoon een flut ding.

Als je zo veel geld investeert in een fiets met riemaandrijving en je riem loopt er af omdat er sneeuw tussen de tanden zit vastgevroren dan heb ik nog liever een oude stadsfiets met ketting.

Ik denk dus dat het vooral voor mooiweerfietsers is.
fietsert schreef:Twee ervaren Nederlandse fabrikanten over hun ervaringen met de riem, waarbij allebei natuurlijk marketing belangen hebben (de een verkoopt ze niet meer , de ander juist wel.)..maar toch, zie:

idworx: http://www.idworx-bikes.de/nl/riemaandrijving.php

Santos: http://www.santosbikes.com/index.php/nl ... andrijving


En dit is dan helemaal leuke reclame: http://www.beltdrivebicycles.com/fotos/ ... ndrijving/
Weegfactoren van hun argumenten daargelaten hebben ze beide gelijk. Zolang de riem werkt heb je er elke dag plezier van als je niet van fietspoetsen houdt. Dat is een gebruiksgemak die je elke dag kunt ervaren. Tuurlijk zal Santos dat propageren. Als het mis gaat met de riem heb je een probleem, want uitlijnen lijkt iets gecompliceerder en waar haal je tijdens een lange fietsreis in den buitenlande een fietsenmaker die je kan helpen als jezelf twee linkerhanden hebt (het gepiep en keileem/hard ijs/bevroren modderklompen daargelaten bij temperaturen onder de nul). Daar sta je dan met je hightech riem, je zou dan smeken om iets minder gecompliceerds zoals een flexibele ketting. Om dat te benadrukken heeft Idworx weer een ellenlang betoog geschreven. Beide hebben ze wel een punt, hoewel Santos nauwelijks de nadelen benoemt en de ketting zelfs duurzamer noemt, want nogal een discutabel. Consument wint, want kan kiezen, mits goed geinformeerd.

Derhalve, prachtig winterracefietsje van Santos! En voor woonwerkverkeer zie ik ook wel wintervoordelen in die riem. Financieel gezien heb ik het er niet voor over, hoewel er in mij ook wel een lui persoontje schuilt die soms liever om het kettingpoetsen heen loopt als de schuur weer eens te koud is :).

Een beetje vergelijkbare discussie over het nut van een 29'er: ideaal voor ritjes in de buurt. Ga je ver weg istie dan, dan heeft een 27'er met ketting weer zijn voordelen.
Heerlijk een vraag over een belt is voldoende voor een bashing.
Vrijheid blijheid is toch het wereldfietsers motto.
Ketting/belt iphone/android etc
Ik heb in het begin opeens herrie bij mijn beltdrive gehad. Hij bleek iets te strak te staan. Nadat dit hersteld was, de laatste 15000 km geen herrie meer gehad.
Mijn fietsenmaker zei vanmorgen dat de riem nog niet vervangen hoefde te worden.
Dus ik mag nog even geluidsloos verder door het leven.

Gr.
Op de site van Santos las ik een rekensom (die je met een korrel zout moet nemen) dat Rohloff t.o.v. een derailleursysteem geld bespaard op en theoretisch gebruik na 60.000 km.

Wat is het verschil in prijs tussen rohloff met riem en rohloff met ketting?
Kan iemand die rekensom maken, of is er nog te weinig over de slijtage van onderdelen bekend? Ik weet zelf de prijzen en de duurzaamheid van beide producten niet.

Riem
Meerprijs (frame):
aantal riemen voor 60.000 km:
kransjes achter:
voorbladen voor:

Ketting
aantal kettingen voor 60.000 km:
kransjes achter:
kettingbladen:

Ben benieuwd of het naast de al reeds genoemde voordelen en nadelen ook een voordeel oplevert in financiële zin. Je moet natuurlijk in aanschaf iets meer investeren maar als het langer meegaat heb je zelf er minder onderhoud aan. Dus laten we het uurloon (van jezelf) en de rente die je krijgt op het bedrag wat je niet uitgeeft aan het begin even verwaarlozen?

Ben benieuwd!
Zoals John Maynard Keynes al schreef: in the long run we are all dead. Dit soort berekeningen is van veel onbekenden afhankelijk. Een daarvan is de rentestand, en die is toch echt van belang. Ik heb niet de moeite genomen de berekening van Santos op te zoeken, maar al dit soort berekeningen is op drijfzand gebaseerd. Ik ben erg blij met mijn Rohloff naaf, maar je maakt mij niet wijs dat het goedkoper is (en ik heb geleerd voor zulke sommetjes). Maak er een Rohloff met riem van, en het is nog veel onwaarschijnlijker dat het goedkoop wordt. Die belt drive is duur in de aanschaf omdat het frame duurder is en omdat de onderdelen flink duurder zijn. Alleen al het renteverlies daarop is zo groot dat een ketting altijd goedkoper zal zijn, zelfs als de riem heel veel langer meegaat.
Wim
En dan nog; kosten is slechts één aspect; als een riem het begeeft onder barre winterse omstandigheden dan ben ik best bereid ‘meer’ te betalen voor een ketting die daar geen enkele problemen mee heeft.

Ik snap dat het overkomt als ‘bashing’ en ik zou graag sterke tegenargumenten zien. Tot die tijd kan ik helaas de tandriem op moment van schrijven niet serieus nemen als respectabel onderdeel op een ‘echte’ wereldfiets.
Iik zie het liever omgekeerd: ik heb liever iets wat bij aanvang goedkoper is en pas duurder is indien je het erg lang gebruikt. In dat geval is het ook niet zo financieel nadelig iets vroegtijdig te vervangen. Uiteindelijk blijft het ook hobbie voor mij en wil ik misschien na enkele jaren weer eens iets anders proberen.
Beltdrive, Rohloff etc koop je niet om (op lange termijn) geld te besparen... Leuke argumenten om je aankoop te rechtvaardigen, maar aan het eind van de dag spreekt de techniek je aan of niet....

Zelf ben ik afgelopen zomer zomer de Santos SSR-05 in het wild mogen aanschouwen en ik werd er erg enthousiast van..... Ooit zal er nog wel eens zoiets komen (waarschijnlijk in Ti..)

Afbeelding

Maar als ik een fiets zou kopen om de wereld rond te fietsen zou ik niet een riem maar liever een ketting aan de fiets hebben...

Gr
Eric
Boop schreef: Mijn fietsenmaker zei vanmorgen dat de riem nog niet vervangen hoefde te worden.
Dus ik mag nog even geluidsloos verder door het leven.
Gr.
Hoe weet je eigenlijk dat een riem vervangen moet worden?

@ Eric:
Waar zit de shifter bij die Santos SSR-05?
Zo te zien zit er een draaishifter op het uiteinde van het stuur (rechterkant), lijkt mij onhandig; wel een flitsende fiets.
Wat is een kme factor. :wink:

Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor een fabrikant veel sneller werkt en belangrijk minder onderdelen op voorraad. Maar het moet wel verkocht worden.
Voor een derailleur heb je in ieder geval meer nodig, bediening voor + de kabel, de boel afstellen ketting is geen standaard lengte. Crankset twee of drie bladen wat ben ik nog vergeten.
Voor ons is het voorlopig flink duurder want volgens de fabrikant is het vvvveeeellll beter :lol: en de liefhebbers willen dat toch graag betalen.
Goed die achternaaf kost nu nog veel geld, maar als wij om zijn en dat je op een fiets met een ketting voor ??? rijdt kost deze naaf ook een kwartje.