Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lawaai beltdrive en andere vragen. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Lawaai beltdrive en andere vragen.

De shifter bij die Santos zit op het eind van het stuur. Zelf hou ik daar niet van, omdat het een kwetsbare plek is, en omdat de kabelloop niet zo mooi is.
Zelf zit ik ook wel eens te denken/dromen van een lichte snelle fiets zoals deze. Die fiets ziet er dan toch anders uit. Hoewel ik heel blij ben met de Rohloff naaf op mijn vakantiefiets zou ik voor een snelle fiets waarop je niet of weinig bagage laadt toch kiezen voor derailleurs. Een ultracompact double crankstel met bijvoorbeeld 44 en 28 tandjes in combinatie met een 11-28 wegcassette en wegderailleurs geeft wat kleinere stappen, nog voldoende bereik, en weegt duidelijk minder. Je kunt dan ook een 130 mm achternaaf gebruiken voor een lagere q.
Ik heb lang gedacht dat ik op zo'n fiets 32 mm brede 28 inch banden zou monteren, maar neig inmiddels naar 650b wielen met de 42 mm brede Grandbois Hetre banden, vanwege het comfort.
Wim
multiwgb schreef:Goed die achternaaf kost nu nog veel geld, maar als wij om zijn en dat je op een fiets met een ketting voor ??? rijdt kost deze naaf ook een kwartje.
Dat gaat dus nog even duren :lol: :wink:
Leon
Wim schreef:De shifter bij die Santos zit op het eind van het stuur. Zelf hou ik daar niet van, omdat het een kwetsbare plek is, en omdat de kabelloop niet zo mooi is.
Zelf zit ik ook wel eens te denken/dromen van een lichte snelle fiets zoals deze. Die fiets ziet er dan toch anders uit. Hoewel ik heel blij ben met de Rohloff naaf op mijn vakantiefiets zou ik voor een snelle fiets waarop je niet of weinig bagage laadt toch kiezen voor derailleurs. Een ultracompact double crankstel met bijvoorbeeld 44 en 28 tandjes in combinatie met een 11-28 wegcassette en wegderailleurs geeft wat kleinere stappen, nog voldoende bereik, en weegt duidelijk minder. Je kunt dan ook een 130 mm achternaaf gebruiken voor een lagere q.
Ik heb lang gedacht dat ik op zo'n fiets 32 mm brede 28 inch banden zou monteren, maar neig inmiddels naar 650b wielen met de 42 mm brede Grandbois Hetre banden, vanwege het comfort.
Wim
De plek van de shifter is inderdaad niet mooi / praktisch. De eigenaar van de Santos vertelde mij dat hij een ander stuur zou 'krijgen' waarbij de shifter op een 'normale' plaats zou zitten.
En het geheel zonder deri's en ketting maken een 'cleane' indruk die ik wel kaan waarderen.. Een rationele keuze zou het niet zijn, vooral een esthetische....

Gr
Eric
Omdat ik binnen afzienbare tijd een vakantiefiets ga kopen heb ik deze discussie met interesse gevolgd. Hieruit heb ik de volgende conclusies getrokken:
1. Kennelijk is een beltdrive nog niet voldoende uitontwikkeld. Alleen daarom al zou het niet mijn keuze voor de aandrijving zijn van mijn toekomstige fiets.
Je moet er toch niet aan denken dat in den vreemde allerlei problemen ontstaan m.b.t. de afstelling, om het maar niet te hebben over (bij) geluiden in de aandrijflijn tijdens het fietsen ?
2. Ook heb ik mijn twijfels over een Rohloffnaaf, hoezeer dit ook een wonder der techniek mag zijn. Als ik de verhalen hierover goed heb begrepen is deze naaf in bepaalde verzetten niet geruisloos. Als er iets irritant is zijn het wel bijgeluiden, ik denk dat velen van jullie dit herkennen. Ook het spannen van de ketting vind ik nogal omslachtig.

Zelf rij ik sinds vele jaren uitsluitend op fietsen met een derailleur. Heb me vanaf de beginjaren aangeleerd om het spul goed schoon te houden en te smeren, waardoor bijgeluiden niet aan de orde zijn en de ketting draait als een zonnetje. Als je dat onderhoud regelmatig doet is het een fluitje van een cent.
ik draai dan ook met gemak 10000 km met een SRAM ketting van EUR 15.

Nog een vraag: wat kost een beltdrive eigenlijk ?
Gates Beltdrive Spanningsmeter:

"Deze eco-versie van de Beltdrive spanningsmeter geeft aan of de riem voldoende spanning heeft..."

een ecologische beltdrive spanningsmeter! Naast alle andere milieubewuste bedrijven van tegenwoordig heeft ook Gates het beste voor met ons milieu :)