Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spiegelreflex of compactcamera? - Forum Wereldfietser

spiegelreflex of compactcamera?

Allereerst: ik heb de zoekfunctie gebruikt en niet onmiddelijk iets teruggevonden. Indien deze vraag al eens opgedoken is... mijn excuses..

Nu..
Ik spring binnenkort op de fiets voor 14 maanden en wil onderweg graag mooie fotos maken. Ik heb echter nooit een fototoestel bezit. Omdat ik redelijk veel tijd heb wil ik hier best wat energie insteken om alles onder de knie te krijgen.. Ik wist vroeger dat je een spiegelreflex nodig hebt om te spelen met lichtinvallen/tijd enz... Is dit nog steeds zo of kan je dat ondertussen al met een compactcamera ook?

Wat zijn jullie ervaringen met camera's en voorbeelden?

Merci!
Beter zoeken: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... egelreflex
Compactcamera's van tegenwoordig hebben meer mogelijkheden dan je zult gebruiken, al was het maar omdat de gebruiksaanwijzing veel dikker is dan de camera.
Veel leesplezier alvast.
Twee tips:
1. Ga eens naar een plaatselijke fotoclub. Meestal zitten daar enthousiastelingen die je graag uitgebreid vertellen waar je op dit moment naar op zoek bent.
2. Laat je niet gek maken.
Leon
Leon schreef:2. Laat je niet gek maken.
Leon
Je kan natuurlijk ook gaan filmen.
Ik lees dat je er veel tijd in wil steken :wink:
Kijk voor inspiratie maar eens hier http://vimeo.com/groups/wereldfietser
Compactcamera's hebben twee problemen wat mij betreft: de sensor mag wel veel megapixels doen, maar dat is tamelijk irrelevant. De sensor is altijd erg klein en dat geeft veel mindere resultaten. Het tweede probleem is dat die lcd schermpjes erg onduidelijk zijn. Het nadeel van de meeste digitale reflexcamera's is dat ze groot en zwaar zijn.
Er is een mooi compromis in de vorm van micro 4/3 camera's. Dat zijn systeemcamera's met een vrij grote sensor, maar zonder spiegel (met een electronische zoeker). De kwaliteit en de mogelijkheden komen heel dicht in de buurt van de echt grote digitale reflexcamera's, maar zonder het gewicht. Kijk eens naar een Panasonic Lumix G3 (kun je ook echt mee filmen): http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCG3/DMCG3A.HTM Andere merken hebben overigens de laatste tijd ook dergelijke systemen op de markt gebracht.
Wim
Heel veel reviews en info kun je hier vinden:
http://www.dpreview.com/

Maar misschien moet je wel een beetje weten wat je wil anders wordt het wel een hele grote puzzel.

Zelf heb ik een Panasonic DMC FZ30 (is al een beetje op leeftijd). Sensor
is kleiner dan van spiegelreflex maar ik vind dat er zeer goede foto's uitkomen (maar kan zijn dan iemand anders daar een andere mening over heeft). Toestel schiet alleen duidelijk te kort bij hogere ISO waarden. En dat is vaak het probleem bij camera's met kleinere sensor. Maar bij overdag plaatjes schieten is dat geen enkel probleem.

Wat ik zeer waardeer is het grote zoombereik. Groothoek schiet te kort maar tele is super. Vaak is het niet mogelijk om hetgeen wat je wil fotograferen niet verder te benaderen (tenminste bij mij dan) en dan is de echte zoomfunctie (optische zoom ipv digitale zoom) een zeer gewaardeerde optie.

Spelen met instellingen is mogelijk maar meestal voldoet gewoon de auto-stand waarbij ik hem wel heb vastgezet op ISO-80 ivm hierboven omschreven minpunt. Soms de sportstand omwille van het vast kunnen leggen van een snelbewegend iets.

Zorg ook voor een geheugenkaartje wat past bij het toestel. Bij een sneller toestel is ook een sneller kaartje vaak een verademing. In de burststand is in mijn geval het kaartje de beperkende factor. Deze kan ik met ongeveer iets van 3 foto's per seconde volschrijven (pin me er niet exact op vast).

Zorg dat je plezier hebt van je aankoop een duur apparaat waar je de helft niet van onder controle hebt is ook zo zonde van het geld. Maar een toestel wat op alle vlakken tekort schiet heb je ook niks aan....

Martin.
Of een Sony NEX5 (of nieuwer).
http://www.dpreview.com/products/sony/slrs/sony_nex5

Compacte body, een grote (APS-C) sensor, verwisselbare lenzen, en HD filmkwaliteit.
Bas1988 schreef:Of een Sony NEX5 (of nieuwer).
http://www.dpreview.com/products/sony/slrs/sony_nex5

Compacte body, een grote (APS-C) sensor, verwisselbare lenzen, en HD filmkwaliteit.
maar geen zoeker.

Gerd
En dat vind ik zelf nu net het fijne van die Panasonic Lumix G serie.
Wim
O ja, nog iets.
Mooie foto's kunnen met elke tegenwoordige camera gemaakt worden, het is vooral degene die de camera richt en op het juiste moment de foto maakt die bepaalt of het resultaat het aanzien waard is.
Leon
Ja, extra lenzen zijn nergens voor nodig :D (/flauw)
Ligt aan je doelgroep en eigen kennis denk ik.?

Kenners zullen mijn photo's niks vinden, mijn moeder vindt ze prachtig :D .

Ik vind ze ook wel mooi......(/klaar).

Panasonic Tz5 (Lumix), niet slecht, niet zwaar, niet te duur en niet zonder deuken :lol:

Ik heb overwogen om een cursus te doen voor mijn reis maar dat ging te veel kosten......

1. Cursus: €100-200
2.Achter komen dat ik een nieuwer beter camera moet hebben (digitaal spiegel reflex?) €400-€1000
3. Achter komen dat ik (insert merk naam) computer of bewerkings programma nodig hebt : €200-€2000.
4. Achter komen dat ik 80G aan slecht foto's en films op mijn computer heb staan....Onbetaalbaar....

Ik blijf lekker bij point en shoot. :wink:
Dag Bert, als je ook graag natuurfoto's maakt met vogels die wegvliegen als jij dichterbij komt of beren en ander agressief spul waar jij liever wat afstand van houdt dan raad ik je aan een compact superzoom te nemen. Ook kun je dan zonder al te opdringerig te zijn mensen fotograferen (dit was bijvoorbeeld handig in Peru waar mensen schuw reageren op fototoestellen en later in de jungle waar papegaaien bij voorkeur veraf boven in de boom zitten). Bovendien is dit makkelijk mee te nemen in je stuurtas.
Ik heb zelf goede ervaringen opgedaan met een panasonic met 18 keer zoom.
Fotokwaliteit is meer dan voldeonde voor thuisgebruik en afdrukken maken op A4.
Ik ben nu op zoek naar een nieuw fototoestel en twijfel nog tussen Canon sx 40 (35x zoom!) en panasonic fz 150 (24x zoom). Ik wacht nog even met kopen want de prijzen dalen per 2 weken. De reviews zijn voor beiden lovend. Fotokwaliteit is een stuk beter dan voorgaande series.
Ben je minder geïnteressserd in supertele dan kun je ook een prima kwaliteit compact kopen met kortere zoom zoals canon g12.

Groet en geniet van je reis
Erik
Als je het niet belangrijk vindt om selectief met scherpte-diepte om te gaan, en wil je goede foto's kunnen maken bij weinig licht, dan is een grote sensor (minimaal DX, liefst FX) onmisbaar. Verder vind ik een telelens onmisbaar voor landschapsfoto's, liefst gestitched tot panoramaformaat voor een grotere horizontale beeldhoek. En aangezien een telelens toch weer het gehele pakket groter maakt, kun je bijna net zo goed een grotere camera meeslepen.

* Beste compactcamera die je in je binnenzak kunt proppen: Canon Powershot S100
* de betere compacte systeemcamera's (in thirdfour mirrorless systeem): Olympus Pen serie, Panasonic DMC-GH2
* beste compact mirrorless met DX sensor: Fujifilm X100 / Sony Nex serie (NEX-5n aanrader!)
* de beste compacte spiegelloze landschapscamera met fullframe sensor: Leica M9 met 50mm (slechts 6.600euro)

Maar een kleine Nikon D3100 met DX sensor + 18-55mm lensje kost slechts 479euro......, goedkoper dan de NEX-5n met 18-55mm (649euro).... dan nam ik zoiets dus liever dan een niet veel kleinere thirdfour Olympus. Immers de enige van bovengenoemde camera die je in een binnenzak kunt doen is de Canon S100 en die is in beeldkwaliteit toch echt minder dan een camera met een grote sensor (en dan bedoel ik dus vooral het spel met scherpte diepte, hoge iso beeldkwaliteit en het gebrek aan telelenzen)...... Als je die pluspunten belangrijk vindt dan ontkom je niet aan het reserveren van extra ruimte voor een camera die groter is dan een piepkleine compactcamera.
Op de fiets zou ik zeker geen spiegelreflex meenemen: te groot en te zwaar. Een goede compact kan heel veel en er is ook nog de compact+, waarop je naast de vaste programma's veel zaken handmatig kunt instellen. Mijn Canon S95 valt daarin. Prima camera en maakt prachtige plaatjes.
Neem in elk geval een geheugenkaart met veel capaciteit, zeker als je veel wilt fotograferen en filmen, en een extra accu.
Veel info vind je op onderstaande sites.

http://www.letsgodigital.org/nl/headlines.html
http://www.portablegear.nl/reviews/over ... ameras.htm
S100, S95, ik heb de Canon Powershot S90. Zal wel alles ongeveer hetzelfde zijn.
Voor fietsreizen een ideale camera. Combineert licht gewicht, compact formaat, goede fotokwaliteit en veel instelmogelijkheden. Alleen beperkt zoombereik.
Als je zo lang gaat, kan je grootste probleem inderdaad opslag worden. Wat voor type camera je neemt maakt dan niet uit. Wellicht ga je in 14 maanden erg veel fotos maken dus je moet voor jezelf een berekening maken wat je aan opslag nodig hebt. Als je er gemiddeld 5 per dag maakt, heb je al 2000+ fotos. Gelukkig kost opslag niet zo veel. Koop meerdere kaartjes ipv 1 grote. (risicospreiding)

Ik denk dat je het beste naar een goede camerawinkel kan gaan zoals Kamera-express, Cameranu.nl, Fotokonijnenberg om je plan te bespreken. Je komt dan vast tot een goed compromis. Een moderne goede compact doet niet zo veel meer onder voor een digitale spiegelreflex zolang je maar niet sterk vergroot gaat afdrukken.
Geniet vooral van het reizen en de belevenissen.

Ik heb soms de indruk dat veel mensen druk bezig zijn om maar een zo mooi mogelijke foto of film te maken om thuis te kunnen laten zien.

Ik zou als ik jou was een compact meenemen dan heb je snel iets bij de hand.

Je herinneringen zijn het mooist.... die neem je mee zolang je verder leeft :wink:

Henk

kunst en fietswerk
wimmo17 schreef:Op de fiets zou ik zeker geen spiegelreflex meenemen: te groot en te zwaar.
Klopt! Toch sleep ik mijn spiegelreflex met lenzen graag mee en ik heb er nooit spijt van gehad. Tot nu toe hebben we alles kunnen fietsen wat we wilden fietsen en is ons door die paar kilo meer echt niets onthouden, behalve de beloning van (vind ik) betere foto's. ;)

Het blijft een afweging wat je zelf bereid bent mee te willen slepen en welke kwaliteit je aan je foto's of mogelijkheden stelt.

Intussen zijn er echter echt wel goede compact-camera's op de markt gekomen overigens. ;)
@ Ellenvandrunen
Het maakt juist voor bij dit soort keuzes (gewicht, formaat) natuurlijk veel uit of je alleen bent of met zijn tweeën. Alleen zul je toch eerder voor de lichtere optie moeten gaan om je totale gewicht/volume te beperken.
Daarnaast geeft Bert duidelijk aan dat hij een beginnend fotograaf is. Dan zijn de extra mogelijkheden van de spiegelreflex t.o.v. een goede compact voor hem waarschijnlijk (nog) niet echt relevant.
Als beginner gewoon voor een paar honderd euro een goede compactcamara kopen.
Ik zelf heb een Lumix TZ7 , grote display, handig menu, veel mogelijkheden en geschikt om HD filmpjes te maken. :D Bovendien een accu die lang meegaat
Wel een snel memorykaartje gebruiken. :D
Hij hangt bij mij gewoon in een tasje aan mijn stuur :oops:
Dirk