Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkrijgbaarheid Coleman Fuel - Forum Wereldfietser

Verkrijgbaarheid Coleman Fuel

Liefste medefietsers,

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar niet direct een antwoord gevonden op mijn vraag. Ik vroeg me af hoe makkelijk je Coleman Fuel (of vergelijkbare producten zoals aspen 4t) kunt vinden in Europa (en dan in eerste instantie in Spanje en Portugal) en Marokko. Ik weet niet of iemand hier al ervaring heeft met deze brandstof in deze landen?

Ik heb ook al de site gevonden over International Fuel Names.

Dank u wel,

Stan
Je kunt volgens mij ook wasbenzine of terpentine ipv coleman fuel gebruiken, dat is daar vast wel verkrijgbaar. (Ik heb mijn primus omnifuel een aantal keren getest met wasbenzine en dat gaat prima).
Wasbenzine werkt bij mijn Whisperlite even goed als Coleman fuel, voor eenderde van de prijs :wink:
Waarom niet gewoon loodvrije benzine. Is overal te koop.
Omdat de verbranding ervan smeriger is; stanv wat voor brander heb je?
Ik heb de Coleman multifuel 550b.

Op het internet vond ik al een aantal vertalingen voor de Coleman Fuel. Hoe zouden jullie de wasbenzine vragen in Spanje of Portugal?

Ik las ook iets over de Aspen 4T - brandstof, welke een alternatief zou zijn voor de Coleman Fuel (en blijkbaar ook beter zou zijn) Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

stan
stanv schreef:Ik heb de Coleman multifuel 550b.

Op het internet vond ik al een aantal vertalingen voor de Coleman Fuel. Hoe zouden jullie de wasbenzine vragen in Spanje of Portugal?

Ik las ook iets over de Aspen 4T - brandstof, welke een alternatief zou zijn voor de Coleman Fuel (en blijkbaar ook beter zou zijn) Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

stan
Zie hier:
http://www.coleman.com/coleman/images/pdf/M550B725.pdf
op de laatste pagina, staat dat je de brander geschikt is voor gebruik van loodvrije benzine. Heb zelf geen ervaring met dergelijke coleman branders maar heb 's gehoord dat deze coleman branders wat gevoelig zijn voor vervuilingen.

Je zou er dus gewoon loodvrij in kunnen kieperen, daar rijden de meeste auto's op dus je zou de brander zelfs bij de benzine pomp kunnen aftanken. :)
Dat deden wij tenminste wel gewoon met de msr brandstof fles.

veel plezier,
TravelDuck schreef:Ik heb de Coleman multifuel 550b.
Ik heb eens een vakantie in Portugal samen gereisd met iemand met zo'n brander terwijl ik een whisperlite had. Deze colemanbranders (althans het tyope dat deze man had) zijn inderdaad gevoeliger voor vervuiling bij gebruik van autobenzine. Bij wasbenzine uiteraard geen problemen, want dat lijkt heel erg op colemanfuel.
Bij het kopen van brandstoffen in zuidelijke landen doe ik ook wel de geurtest: je kunt aan het spul ruiken wat het ongeveer is. Als de geur richting de zware geur van terpentine gaat kun je wellicht toch beter autobenzine gebruiken. Hoe meer het lijkt op de 'frisse' geur van wasbenzine hoe beter. Ik heb me wel eens vergist namelijk en iets met een wasbenzine-achtig etiket gekocht terwijl het toch wel zwaar spul was. Lastig starten, gele vlammen en veel roet was het gevolg :shock:

Om de vraag te beantwoorden: coleman fuel hebben ze in moderne buitensportwinkels, op campings in Spanje, Portugal en Frankrijk heb ik het nog nooit gezien. In grote steden zal het wel lukken om die met wat moeite te vinden. Of je het er voor over hebt om je route elke 5 dagen verplicht dwars door zulke steden te leggen moet je zelf bepalen.

Leon
Heb ooit Lampojl (ofzo) in een Primus Varifuel gedaan. Ging wel, maar het voorverwarmen nam aardig wat tijd in beslag... :lol:
Wasbenzine lijkt me de aangewezen brandstof. De Franse en Spaanse aanduiding weet ik zo niet, maar zijn zo op te zoeken natuurlijk.
Aspen 4T wordt in Nederland o.a. gebruikt in de bosbouw en door de brandweer als brandstof voor aggregaten. Het is een 'gewone 4 takt' benzine maar minder giftig als ik het goed heb (is mij verteld). Ik denk dat op het platteland bij 'landbouwwinkels' het gewoon te koop is. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat de kleinste hoeveelheid 5 liter is.
Opletten dat geen Aspen 2T in je brander kiepert, dan heb je serieus een walmende brander 8)
Leon schreef:Om de vraag te beantwoorden: coleman fuel hebben ze in moderne buitensportwinkels, op campings in Spanje, Portugal en Frankrijk heb ik het nog nooit gezien. In grote steden zal het wel lukken om die met wat moeite te vinden. Of je het er voor over hebt om je route elke 5 dagen verplicht dwars door zulke steden te leggen moet je zelf bepalen.

Leon
Precies. Heel vaak in Spanje geweest en Coleman Fuel is gewoon heel lastig te koop. Zelfs de grote outdoor shops van Decathlon hebben het niet. Ik heb ook vaak gekeken in supermarkten e.d. voor wasbenzine, maar het nooit gevonden. Vandaar gewoon loodvrij tanken.
Zie ook de tabel met international fuel names.
Ik heb in Frankrijk regelmatig Essence C in literflessen gevonden in grote supermarkten. Gebruikt in de Coleman Unleaded 2 Burner Stove. Het brandt, maar gaf bij mij wel enorme roetwolken, en dus vervuiling van de brander. Ik zou dit niet zomaar permanent gebruiken, maar zo af en toe ook echte schone coleman fuel tussendoor.
Bedankt voor jullie antwoorden,


Ik zal dan niet op zoek gaan naar Coleman Fuel in Spanje, Portugal of Marokko. Er zit bij de brander ook een speciale 'stukje' bij om met Kerosine te koken. Zouden jullie kiezen voor loodvrije benzine of Kerosine? Ik heb al gelezen dat de voordelen van kerosine zijn dat het goedkoper is en dat het makkelijk vindbaar is.

En als je dan zou kiezen voor loodvrije benzine, welke vuiler is, zijn er dan bepaalde 'onderhoudsmaatregelen'? Zijn er speciale manieren om je brander van het roest te ontdoen zodat hij lang meegaat?

groeten,
Stan
stanv schreef:Bedankt voor jullie antwoorden,

En als je dan zou kiezen voor loodvrije benzine, welke vuiler is, zijn er dan bepaalde 'onderhoudsmaatregelen'? Zijn er speciale manieren om je brander van het roest te ontdoen zodat hij lang meegaat?

groeten,
Stan
Roesten zal je brander niet zo hard doen bij gebruik van loodvrije benzine, daar zorgt de vettigheid en roetaanslag wel voor :)

Zelf zou m'n voorkeur uitgaan naar een msr of optimus of primus multifuel brander, die doen 't over het algemeen wat beter op loodvrij dan coleman en mocht je dan een keer wasbenzine tegenkomen kun je dat gebruiken om de boel een beetje schoon te stoken.

't roeten heeft ook deels te maken met de manier van voorverwarmen, bij de msr doe je dat door een kuipje onder de brander te vullen en aan te steken. Als je daarvoor spiritus gebruikt ipv de (was)benzine uit de fles blijft de brander wat schoner. Zelf doe ik dat niet, ben er een beetje lui voor om een 2de flesje brandstof mee te nemen.

Misschien iets om over na te denken mocht je ooit een nieuwe brander kopen.

goede reis,
TravelDuck schreef:Zijn er speciale manieren om je brander van het roest te ontdoen zodat hij lang meegaat?
Voor onderhoud, zie de handleiding. De meesten zijn online wel te vinden.
Eenmaal verkregen roest is lastig te verwijderen, dus voorkomen is beter.
Voor mensen die een paar weken per jaar op vakantie gaan: maak je niet druk over de vakantie, maar sla de brander de overige 49 weken op een droge plek op. Dus niet in de kelder of het schuurtje.
Voor lange reizen: doe de brander niet standaard bij de natte tent is de tas.
Leon
De MSR en Optimus zien er inderdaad prachtig uit. Ik heb al een aantal keer 10 min stilgestaan toen ik ze tegenkwam in de outdoor winkel. Spijtig genoeg, met de huidige kosten die ik al gemaakt heb bij de aankoop van een fiets, een nieuwe slaapzak en nieuwe bagagezakken, kan ik het me niet veroorloven om een nieuw vuurtje te kopen. Daarom probeer ik een manier te vinden om met een oud vuurtje dat ik hier nog heb liggen, een jaar mee toe te komen. En dit in zowel Europa als daarbuiten. Ik zie het al voor me dat ik vertrek met meerdere liters Coleman Fuel:) Hoe lang denken jullie dat iemand die kookt voor zichzelf toekomt met 1 liter Coleman Fuel wanneer hij oplet om niet uitgebreid te koken?

groeten,
stan
2 weken.