Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototip 15, vastleggen van HET moment - Forum Wereldfietser

Fototip 15, vastleggen van HET moment

Het Moment

Begin met een willekeurige hobbyfotograaf een gesprek aan over zijn passie en je bent binnen een mum van tijd op de hoogte van alle nieuwe technologische ontwikkelingen op het gebied van lezen en camerabodies. En vooral heb je kennis genomen over de reden waarom hij of zijn dé foto die zijn onsterfelijkheid als fotograaf moet gaan bewerkstelligen, nog niet heeft genomen. We blame the toys. Oftewel: we kunnen het natuurlijk best wel maar we hebben de spullen er (nog) niet voor. Groot is dan vaak ook het ongeloof als een profie fotograaf met ogenschijnlijke simpele camera de meest leuke plaatjes schiet. De kenners weten dat natuurlijk al lang: it’s not about the toys, it’s about the moment. .....


Eindelijk heb ik weer wat tijd "over" om onder andere weer wat op mijn site te zetten. Zal proberen ook de reizen van de laatste 5 jaar erop te zetten. Maar vooralsnog heb ik Fototip 15 erop gezet. Over het vastleggen van HET MOMENT. Veel plezier ermee en ik ben benieuwd naar jullie resultaat. Laat maar zien hier!

http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... het-moment
Bedankt voor deze nieuwe tip Marco! Ook heel bruikbaar bij het filmen.
Leuk zulke bijdragen. :P
Hele mooie compositie, ik kom je naam de laatste tijd vaker tegen als ik plaatjes google van mooie landschappen :)
Prachtige foto(s)! En een goede tip inderdaad. Meegenieten van het moment...

Als mensen over de apparatuur beginnen die ze nodig hebben,. zeg ik altijd of ze aan een schrijver ook vragen met welke pen het boek geschreven is. ;-)
:lol: Polling, goed punt. Al zal de schrijver ongetwijfeld met een goed verhaal over pennen en potloden komen....of er ontstaat een mac/windows discussie 8) .

Toch heeft fotografie wel een redelijk technisch kantje die soms intimiderend op mensen kan werken die net met fotografie beginnen. Sla maar eens een manual erop na en ik weet zeker dat velen daarvoor terug deinzen.
Maar in feite is fotografie verrassend eenvoudig. Je hebt in de basis namelijk maar twee variabelen die je moet controleren. En dat is sluitertijd en diafragma. Als je dat begrijpt en daarmee om kan gaan vallen alle andere functies en mogelijkheden ook op zijn plek. In de workshops die ik geef ga ik eerst terug naar de basis. De meesten maken dan heel snel vorderingen en zijn binnen een mum van tijd bezig met alle technische mogelijkheden van fotografie.
Maar alles staat of valt met compositie. Als dat verkeerd is laat de rest dan maar zitten.

Ok, nu jullie inbreng. Wie deelt zijn/haar foto met ons over dit onderwerp?
Het moment... Ik ben meer iemand van de rust en ruimte, zoiets dus. Moeten de schapen wel op de dijk willen lopen, maar of je dat 'het moment' wilt noemen...Afbeelding

Mijn vrouw doet dat wel, het (verkeerde) moment vastleggen. ;-)
Afbeelding
Marco Meijerink schreef:Laat maar zien hier!


gisteren was het heel erg mistig. Mooi licht zonder schaduw, dus een prima moment voor het fotograferen van stillevens:

Afbeelding

o ja, schrijven doe je uiteraard met een vulpen en foliovellen
m-gineering schreef:gisteren was het heel erg mistig. Mooi licht zonder schaduw, dus een prima moment voor het fotograferen van stillevens:

Afbeelding

o ja, schrijven doe je uiteraard met een vulpen en foliovellen
Eerste indruk: interessante compositie, goede contrasten

De momenten die op de diverse onderdelen staan springen er natuurlijk als eerste uit. Wat mij daarnaast vooral opvalt is dat er op ludieke wijze is gespeeld met het contrast van de schroefdraad en de geelgroene kleuring in de lagers.

De blauw-metalige kleuring van de tandwielen brengt een duistere spanning aan in het geheel, deze duisterheid hangt tegen het sinistere aan. In eerste instantie brengt het namelijk onrust aan, omdat de tegenhangende kleurvarianten niet zo snel te vinden zijn. Zo gauw je die ziet, maakt ook hier de geelgroene kleuring van de lagers het geheel af.

Chapeau; zeer goede uitwerking van deze opdracht.

Disclaimer: ik heb werkelijk gepoogt en getracht met mijn waterman vulpen een reactie op scherm te zetten, doch deze werd niet herkend door één van mijn beide 24" 1920x1200 schermen, dus ik heb bovenstaande reactie alsnog moeten typen, excuses daarvoor
"Het moment", geeft mij de indruk dat het om timing gaat, natuurlijk heel belangrijk bij dynamische momenten.

Verder is het wat mij betreft voor al "oog hebben voor" een goed onderwerp of situatie, je moet het willen en kunnen zien.

Ik vind het altijd een beetje komisch als ik weer geconfronteerd wordt met enthousiastelingen die tientallen fotos schieten van een enkel onderwerp/moment en er thuis vervolgens de beste eruit zoeken...
(meestal krijg je dat niet te horen en zie je enkel dat ene prachtplaatje voor je neus)

Dan is er de kunst van het fotograferen er voor mij er wel een beetje af. :? :)
Roald schreef: Ik vind het altijd een beetje komisch als ik weer geconfronteerd wordt met enthousiastelingen die tientallen fotos schieten van een enkel onderwerp/moment en er thuis vervolgens de beste eruit zoeken...
(meestal krijg je dat niet te horen en zie je enkel dat ene prachtplaatje voor je neus)

Dan is er de kunst van het fotograferen er voor mij er wel een beetje af. :? :)
Ik ben het helemaal met je eens dat in het digitale tijdperk mensen de nijging hebben om er maar op los te schieten, en daardoor minder aandacht besteden aan compositie. In die gevallen zie ik er ook vaak, naar mijn bescheiden mening, weinig uitkomen.

Zolang je echter aandacht besteed aan wat je doet, ben ik het er echter niet helemaal mee eens dat veel foto's maken en achteraf selecteren per definitie afdoet aan de "kunst" van het fotograferen. Ten eerste is het selecteren van goede foto's, en vooral een goede serie al een kunst op zich. Ten tweede is het in bepaalde fotografie genres, zoals reportagefotografie en journalisme de gewoonste zaak van de wereld om enorm veel te schieten en zo de kans op "het moment" te vergroten. Kijk maar eens naar de documentaire "war photographer" over James Nachtwey (http://www.youtube.com/watch?v=Y8z60LqhTBU etc). Hij schiet analoog, en maakt van één scène tientallen opnames. En je kan nog zoveel als hij schieten, er komen er weinig in de buurt van zijn beelden. :)
Matthie9000 schreef:
m-gineering schreef:gisteren was het heel erg mistig. Mooi licht zonder schaduw, dus een prima moment voor het fotograferen van stillevens:

Afbeelding

o ja, schrijven doe je uiteraard met een vulpen en foliovellen
Eerste indruk: interessante compositie, goede contrasten

De momenten die op de diverse onderdelen staan springen er natuurlijk als eerste uit. Wat mij daarnaast vooral opvalt is dat er op ludieke wijze is gespeeld met het contrast van de schroefdraad en de geelgroene kleuring in de lagers.

De blauw-metalige kleuring van de tandwielen brengt een duistere spanning aan in het geheel, deze duisterheid hangt tegen het sinistere aan. In eerste instantie brengt het namelijk onrust aan, omdat de tegenhangende kleurvarianten niet zo snel te vinden zijn. Zo gauw je die ziet, maakt ook hier de geelgroene kleuring van de lagers het geheel af.

Chapeau; zeer goede uitwerking van deze opdracht.

Disclaimer: ik heb werkelijk gepoogt en getracht met mijn waterman vulpen een reactie op scherm te zetten, doch deze werd niet herkend door één van mijn beide 24" 1920x1200 schermen, dus ik heb bovenstaande reactie alsnog moeten typen, excuses daarvoor
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Matthie9000 schreef:
Disclaimer: ik heb werkelijk gepoogt en getracht met mijn waterman vulpen een reactie op scherm te zetten, doch deze werd niet herkend door één van mijn beide 24" 1920x1200 schermen, dus ik heb bovenstaande reactie alsnog moeten typen, excuses daarvoor
Je gebruikt de verkeerde inkt. Sinds ik inkt gebruik van bij volle maan geplukte galappels van Amerikaanse eiken (daar heb ik uiteraard een speciaal adresje voor) zijn mijn resultaten '' amazing' verbeterd :)
Foto van geordende klas voor schooltje te Ghana :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
..
henkfietst52 schreef:Foto van geordende klas voor schooltje te Ghana :(
Precies wat Marco bedoelde, volgens mij! Ik neem aan dat het veel leukere foto's geworden zijn dan wat je misschien in gedachten had, keurig in rijtjes opgestelde geuniformeerde kindertjes.

Overigens vind ik dat de echtgenote van Polling ook een neus heeft voor HET moment. :)

Groetjes,

Carl
m-gineering schreef:Je gebruikt de verkeerde inkt. Sinds ik inkt gebruik van bij volle maan geplukte galappels van Amerikaanse eiken (daar heb ik uiteraard een speciaal adresje voor) zijn mijn resultaten '' amazing' verbeterd :)
Hmm zou je die inkt (special edition!!) kunnen meebestellen met die door elven bij maanlicht gesmeedde 48-36-28 triple VO? :D

@foto's hierboven:
Waarom heeft dat jongetje bloed in zijn mond?
@Bernadette: goed punt. Hoewel ik digitaal schiet ben ik in de loop van de tijd juist veel minder foto's gaan maken. De reden is tweeledig. Ten eerste: al die gemaakte foto's moeten ook weer op de MAC bekeken worden, beoordeeld worden, enz. dat kost veel "computerwerktijd" wat niet veel toevoegt aan het creatieve proces. En ten tweede: op het moment dat je de foto maakt ligt daarin alle emotie. Ik heb gemekt dat ik het veel prettiger vind als ik in dat moment zit en dan heel bewust een foto maak (of twee) inplaats van prijsschieten en hopen dat er iets tussen zit. Maar goed, iedereen mag doen zoals hij/zij het prettig vindt. En uiteindelijk telt het eindresultaat.

@Marten: het moment van het hebben van zacht licht zonder harde schaduw is natuurlijk prima gekozen. Niet helemaal "het moment" zoals in het stukje staat beschreven maar dat doet er niet toe. Wel erg leuk dat je laat zien dat je zonder dure, lastige, arbeidsintensieve studioverlichting een goed belichte foto kan maken. Ik kies daar steeds vaker voor bij kleine objecten omdat dit heel veel werk scheelt:).

@Polling: mooie foto van de schapen. Wordt zeker ook verstrekt door de lucht.

@Henk: mooi moment. Heel herkenbaar in Afrika. Hopelijk heb je er ook veel plezier aan beleeft. Leuk al die handen.

@Sjeng: in Parijs kan je prima een biertje voor een paar euro krijgen....heb daar een jaar gewerkt en heb gemerkt dat de prijs drastisch daalt met het je verplaatsen ten opzichte van sommige districten. De pest is alleen dat je eerst alle districten moet testen :lol: .
Zelfs in landschapsfotografie zitten momenten. Ik denk dat ik daarom zo hou van de meer dramatische seizoenen.

Onderstaande foto's zijn binnen zeven minuten gemaakt. Het leek een grijze dag te zijn maar als de de hele dag op de fiets zit dan zul je meemaken dat er heel wat momenten in zitten te wachten. Opeens gebeurt het en dan sla ik mijn slag. Een paar minuten later was het weer voorbij.

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

De foto's heb ik afgelopen week gemaakt op weg naar Parijs met de route van Benjaminse. Schitterende route, met name Noord Frankrijk was indrukwekkend door schoonheid en stilte.
Quote van Marco's website: Of er tegenin gaan en proberen de vele kinderen weg te jagen om toch de foto te kunnen schieten. Of juist gebruik maken van de kinderen en dus van het moment.

Daar zit een mooie levensles in.
@Erik, heel erg mooi getroffen, Mooi moment en goed gezien!
daarom houd ik zo van dit soort landschappen, ben gek op Noord Frankrijk.

@ Marco, ja bij dat schooltje was een verhaal appart zul je begrijpen, mijn bedoeling was een plaatje te schieten van de klasjes netjes in uniform in gesloten rijen voor de vlag. Echter toen ik aanstalten maakte voor de foto zette een jochie het op een lopen en schreewen in mijn richting en meteen de hele meute er achter aan. Dan rest je idd niets anders dan uit de losse pols zoveel mogelijk plaatjes te schieten. [Wat normalerwijs niet mijn ding is, dat let ik echt wel op compositie, licht inval, sluitertijd etc.] maar dit was het moment...

Ik heb nog enorm veel lol gehad doordat ik met de kinderen begon te dansen en zingen, heel erg gelachen daar. Dan kan de dag niet meer stuk :D

Groet,
Henk

kunst en fietswerk