Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De 10 mooiste fietslanden - Forum Wereldfietser

De 10 mooiste fietslanden

In de eerste Op Pad van 2009 publiceerde Marco Meijerink een lijst van de 10 mooiste fietslanden. Hij deed dat in samenwerking met een aantal Bekende Wereldfietsers (BW-ers), onder wie mijn bestuursgenote Inge Meere.

Nu ben ik benieuwd wat de favoriete fietslanden van minder bekende wereldfietsers zijn. Wat me namelijk opviel, is dat de BW-ers vooral graag in Verweggistan fietsen, terwijl in het landenbestand juist de landen dicht bij huis de meeste hits krijgen.

Dit is mijn top 10 (inclusief landen waar ik nog wel eens zou willen fietsen):

1. Marokko
2. Frankrijk
3. Thailand
4. Cuba
5. Griekenland
6. Pakistan
7. Slovenië
8. Laos
9. Bolivia
10. Tsjechië

Wie volgt?

Sander
Mijn/ons lijstje:

1. Thailand
2. Cuba (weer)
3. Laos/Cambodja/Vietnam
4. Marokko
5. Peru
6. Zuid Italie/ Sicili
7. Ijsland
8. Tsjechie
9. Frankrijk
10. Duitsland
Lijstjes, leuk!

1. Peru
2. Marokko
3. Bolivia
4. Spanje
5. Denemarken
6. Australië
6. Tibet
6. Mongolië
9. Turkije
10. Verenigde Staten
En de mijne:

1. Thailand
2. Ijsland
3. Noorwegen
4. Laos
5. Verenigde Staten
6. Frankrijk
7. Spanje
8. Duitsland
9. Nieuw-Zeeland
10. Canada

Als ik ooit in Zwitserland gefietst heb, zal dat land ook wel de top 10 binnendringen. Of in Corsica, of Japan, of Slowakije, of ...
't Is dus een momentopname.
Maar Thailand zal bij mij wel altijd numero uno blijven denk ik.
Lijstje van Son:
1. USA
2. Pakistan
3. Japan
4. Kyrgyzstan
5. France
6. Basque country
7. Iran
8. Nepal
9 Greece
10. Thailand

Lijstje van Ali:
1. Frankrijk
2. Pakistan
3. Griekenland
4. Verenigde Staten
5. Nepal
6. Kirgizie
7. Japan
8. Iran
9. Thailand
10. China

groetjes uit Mexico (druk op te smalle wegen, dus niet in de top tien...)
Sonya en Aaldrik
Ik weet of ik een BW-er ben of niet , maar dit forum is er toch voor iedereen. Dus wil toch met mijn lijstje komen.

Grootse missers in de serie in Op Pad zijn natuurlijk de absolute toppers Thailand en Spanje, waar dat lag ook mede aan van wie beschikbaar was om een stukje te schrijven.

Je heb mooie landen en je hebt fietslanden. Voor mij is een mooi fietsland een combinatie van beide. Het mooie land moet voor mij wel befietsbaar zijn, je moet er een zeker voorzieningenniveau treffen en ik vind veiligheid ook wel belangrijk.

Objectiviteit bestaat niet, dus heb ik meegewogen:
Algemene belevenissen, natuurschoon, cultuur, contacten, voorzieningen en bereikbaarheid. Vooral door dit laatste criterium komen voor mij ook wat landen dichter bij huis in beeld met schitterende fietsroutes.
Ik heb ook sterren toebedeeld.

1) Thailand *****
2) Spanje (een zware concurrent voor Thailand)*****
3) Laos (het noorden, helaas zijn veel delen van het zuiden saai)***

dan op afstand
4) Sri Lanka*
5) Luxemburg*
6) Oostenrijk*
7) Zwitserland*
8) Costa Rica*
9) Tadzjikistan*
10) Taiwan*
1. Noorwegen
2. Madeira
3. USA (Utah)
4. Schotland
5. Nederland
6. Montenegro
7. Roemenië
8. Canada
9. Zwitserland
10. Spanje
1. Daar waar ik nog niet geweest ben
2. Marokko
3. Frankrijk
4. Pakistan (het noorden)
5. Turkije
6. Iran
7. Polen
8. Burkina Faso
9. Kirgiszstan
10.Faeroer eilanden (als het er niet regent)
Ook ik schreef een artikel en maakte foto's voor de reportage 'De 10 mooiste fietslanden'in de Op Pad. Helaas niet voor mijn favoriet Marokko maar voor Cuba (ook niet verkeerd :) ) Tja...hoorde onlangs ook dat ik tot de BW-ers behoor van een wereldfietser ....wist niet eens wat het was en dat die bestonden :oops: :lol: :lol:.

Een volgorde aangeven is eigenlijk raar want ieder land waar ik ooit fietste (of reisde) heeft zijn eigen charme en is daarom bijzonder. Maar goed hierbij mijn fiets-lijstje :

1. Alle mooie landen die ik nog niet befietst heb maar wel wil doen: te weten Canada, Nieuw Zeeland, Centraal Azie, Argentinië, Chili, Japan....en en en.... :wink:

2. Marokko
3. Turkije
4. Cuba
5. Roemenië
6. Zwitserland
7. England
8. Frankrijk
9. Bulgarije
10. Tsjechië
De mooiste waar ik geweest ben:
1. Spanje (met afstand, inderdaad Bert)
2. VS
3. Argentinië
4. Egypte
5. Frankrijk

De (vermoedelijk) mooiste die ik nog wil bezoeken:
6. Marokko
7. Chili
8. Peru
9. Panama
10. Laos (het noorden; zuiden ben ik geweest)
Fietskriebelopwekkende lijstjes... Het valt me wel op dat Afrika (behalve Marokko) geheel ontbreekt, is dat omdat het echt niet populair is of omdat de lijstjesinvullers-tot-nu-toe niet of weinig in Afrika geweest zijn?
Lastig wel, veel landen staan voor mij heel dicht bij elkaar...

1. Tanzania
2. Marokko
3. Turkije
4. Ghana
5. Roemenie
6. Senegal
7. Burkina Faso
8. India
9. Frankrijk
10. Mozambique

(Voor een correct beeld: ik ben geweest in diverse landen in Europa, gefietst van Nederland naar India en van Nederland naar Kaapstad: het ontbreken van geheel Amerika en zo goed als geheel Azie heeft te maken met er nog nooit geweest zijn...)
Nou, top 10 is wel heel veel. Hier mijn top 5.
Alleen van de landen waar ik zelf geweest ben.

1. Marokko
2. Spanje
3. Japan
4. Engeland
5. Griekenland
Top 10 is wat lastiger dan top 3
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ?f=4&t=589

1. Noorwegen (blijft mijn favoriete fietsland)
2. IJsland (extreem, maar o zo mooi)
3. Italië (Dolomieten)
4. USA (Utah)
5. Peru (niet veel gefietst, maar de kilometers die ik daar heb afgelegd waren fantastisch)
6. Canada
7. Tenerife
8. Slovenië
9. Zwitserland
10. Madeira

In Afrika en Azië heb ik nog nooit gefietst.
Toch grappig dat ik nergens Nederland tegen kom...

Ik vind het een prachtig land om te fietsen, het hele jaar door en het is zo makkelijk bereikbaar!
Claar schreef:Toch grappig dat ik nergens Nederland tegen kom...
Duitsland, Frankrijk ook niks mis mee, mooi zelfs...
Ben ik toch ook wel nieuwsgierig naar de tien minst mooie landen. Voor mij bestaan ze niet maar misschien voor iemand anders wel? Zo ken ik nog iemand die Frankrijk verschrikkelijk vindt. :wink:
harry-fietsenaar schreef:Ben ik toch ook wel nieuwsgierig naar de tien minst mooie landen. Voor mij bestaan ze niet maar misschien voor iemand anders wel? Zo ken ik nog iemand die Frankrijk verschrikkelijk vindt. :wink:
Tja dat ligt dan ook aan de definitie van 'minst mooi'. Of ik een land een mooi fietsland vind, hangt voor mij af van de verkeersdrukte, de mensen, de natuur en het eten. Voor zover ik het nu kan inschatten na al mijn fiets- en rugzakreizen over bijna alle continenten, staat Polen (kampeertocht zonder fiets en met auto) tocht wel erg op een in het rijtje minst mooie fietslanden. Ik vond de mensen erg onvriendelijk, iets wat ik in al mijn reizen nog niet had meegemaakt. We werden van de campings afgekeken. het verkeer gevaarlijk en het eten verschrikkelijk. Jammer want de natuur is wel mooi.
Ja we gaan lekker mopperen!

Italië! Dat was echt minder! Slechte automobilisten, dure campings, chagerijnige types, droog brood als de winkels al open waren..


Het landschap tussen Pisa en Ancona was overigens wel mooi!

Toch vinden andere mensen het geweldig fietsen in Italië. Dat vind ik dan weer vreemd.

Mooiste fietslanden Griekenland, Frankrijk, Turkije, ach bijna alle waar ik ben geweest.

Marieke
Mijn lijstje
1. Portugal (vooral Alentejo, Tras-os-Montes en ook Madeira)
2. Frankrijk (Corsica, Massif Central en alle andere middelgebergten, Vaucluse, Bretagne, Pyreneeën)
3. Ierland (vooral alle westelijke schiereilanden en Donegal)
4. Spanje (Andalusië, Picos en vele andere streken in binnenland)
5. Duitsland (een echt autoland, maar toch de Eifel, Hunsrück, Harz, Sauerland en mijn achtertuin 'Fietsparadies' de Niederrhein)
6. België (de Ardennen verveelt nooit)
7. Italië (de drukke Dolomieten, Toscane, Umbrië en de hele Apennijnen; ook Sardinië. Vooral ook vanwege alle stedeschoon en smakelijke zaken buiten het fietsen :) )
8. Zwiserland (Alpen en Jura)
9. Oostenrijk (Alpen)
10. Nederland (nog zoveel mooie rustige fietsroutes in Brabant, Limburg, Achterhoek, Veluwe etc)
Luc
Grappig dat degene boven mij Corsica noemt. Dat vond ik ook minder. Zo druk met campers en dure campings (vooral aan de kust) en toch ook veel chagerijnig volk.

Maar ach als ik vandaag in Almere Stad eens naar buiten kijk dan is Corsica zo slecht nog niet...