Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb kanotas of rackpack? - Forum Wereldfietser

Ortlieb kanotas of rackpack?

Ik wil op mijn achterdrager wat meer bagage meenemen en twijfel tussen een kanotas of een rackpack van Ortlieb. Wat zijn voor- en nadelen? Wie heeft ervaring? Welke maat is te klein of te groot voor op de fiets? Ik hoor graag jullie mening.
Ortlieb rackpack maat M,

Heeft als voordeel;

- je kunt heel makkelijk overal bij als je de tas openmaakt.
- ook als de tas achter op je drager rust even makkelijk iets in en uit te halen.
- makkelijk als de tas in je tentje staat om even wat uit te pakken.
- twee mooie draagriemen en schouder riem als je met al je tassen de trein in moet.
- makkelijk even de winkel mee in te nemen bij inslaan etenswaar.
- kortom een zeer fijn tasje die al jaren op mijn achterdrager mee gaat.

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb sinds een aantal jaar een rackpack maatje M.

Standaard zit er in:
- tentstokken;
- slaapmat;
- telelens;
- brillekoker met mijn gewone bril;
- eten (Ontbijt en lunch. Ik probeer dat altijd vers te halen, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. En ik ontbijt pas na een kilometer of 20.)

Als de ochtend naar regen uitziet gaat ook de regenkleding erin.

Als er overdag i.v.m. de temperatuur kleren worden uitgetrokken, gaan die erin.
En als ik inkopen doe, gaan die er ook in.

Het is dus normaal gesproken de enige tas (uitgezonderd de stuurtas met camera)die overdag open gaat.

Omdat je het rackpack aan de achtertassen vast zet, kan de tas op de fiets blijven zitten.

Het nadeel van een kanozak is volgens mij, dat als er er iets uit wilt halen, je het ding van de bagagedrager moet halen. Plus dat je losse banden nodig hebt om hem vast te zetten.

Henk was me dus net voor, maar heeft dezelfde argumenten :lol:


Peter
Goede dag,

wij gebruiken een kanozak:
http://members.upc.nl/m.ekema9/travel/p ... _0061.html

en dat werkt ook best goed, hij zou nog een maatje kleiner kunnen zelfs omdat ik 'm best wel ver op rol. De tent, stokken en toebehoren gaan erin.
Verder nog de teva's als we op andere schoenen fietsen en therm-a-rest stoeltjes (om van je matje een stoeltje te maken).
De zak blijft eigenlijk de hele dag dicht, tenzij we boodschappen hebben gedaan en 't kan nergens meer bij :)
Nadeel als je 'm zo in de breedte legt is dat je niet in de achtertassen kunt, daarom heb ik 'm nu in de lengte richting liggen.

Verder was de reden voor gebruik van de kanozak omdat ik die al had liggen en om er nu nog een zak bij te kopen....
De kanotas van 22 liter is mijn extra tas, naast de normale achtertassen. Ik doe er mijn tent en mijn matrasje in, soms ook wat wisselkleren voor onderweg. De 35 liter zak is te groot voor achterop. Ik maak hem muurvast met twee spanbandjes.
Doe in de tas op je bagagedrager vooral niet te veel zware dingen en neem hem vooral niet groter dan echt noodzakelijk. Je zwaartepunt komt namelijk hoger te liggen en dat fietst minder prettig.
De 'voordelen' van de rackpack zie ik vooral als nadelen... Ik kan namelijk probleemloos en snel in mijn achtertassen komen, hoef daarvoor niets van mijn bagagedrager te halen. Kleine dingen zitten in mijn stuurtas en frametas. Ritsen en vakjes vind ik onhandig.
Aanvulling op bovenstaande reacties: i.p.v. spanbanden of spinnen is een bagagenetje (De Vakantiefietser) heel praktisch in gebruik. Natte spullen, regenpak en zelfs eten/wijn :-) voor 's avonds kunnen de laatste km's eronder meegenomen worden.
Rackpack is i.t.t. de kanotas ook als weekendtas te gebruiken wat 'm weer een +je geeft.
Toch gebruik ik een kanotas met tent en sandalen/schoenen die in de lengte op de achterdrager ligt. Zo beperk ik de 'flatvorming' achterop en kan makkelijk bij mijn achtertassen.
'k Ga ervan uit dat je ook voortassen hebt. Anders is de gewichtsverdeling wel een beetje zoek. Hierover is op het forum vast ook wel een draadje.
Loes
Wellicht is gewicht ook een overweging? Een Rackpack M is 800 gram. Die kanotassen/dry bags/bagagezakken van Ortlieb zijn drie tot vier keer lichter. Seo-to-Summit maakt zelfs een dry bag die meer dan tien keer zo licht is dan de Rackpack M en vier liter groter is.
Bedankt allemaal voor jullie reacties voor zover. Ik ga eens rustig alles op een rijtje zetten. Zodra ik een beslissing heb genomen, laat ik het hier weten.

Mochten er nog meer ervaringen zijn, dan hoor ik ze natuurlijk graag.
Dag Robert,

Misschien iets te laat met reageren.
Ik gebruik een rackpack light maat large (materiaal PS36C)
Hierin gaat:
tent, stokken en haringen (Hilleberg Nallo GT 3)
tentzeil
slaapmatje
slaapzak
zelfopblaasbaar kussentje
extra slot fiets
extra drinken en eten

Ik gebruik hem al jaren en tot volle tevredenheid.
Succes met je beslissing.
Frits
Zelf doe ik nooit het tentje samen bij andere spullen, de tent is vaak erg nat bij opbreken [regen/condens] en dan zouden alle spullen in dezelfde zak ook nat worden. Daarom mijn tentje [Hilleberg Akto] apart in een kleine ortliebzak.

Hoe ervaren anderen dat :?:


Henk

kunst en fietswerk
Als je voor een zak gaat kijk dan ook eens naar de zakken van Sea-to-summit, deze zijn een stuk lichter (ook wat minder degelijk) en als je hem niet nodig hebt is het ook maar een heel klein pakketje, wat je zo weg stopt.
Zie http://www.seatosummit.com.au/showdetail.php?Code=ADS
Deze zijn nog lichter:
http://www.seatosummit.com.au/showdetail.php?Code=AUDS

Maar ik zit me ook een beetje af te vragen hoe het met de degelijkheid zit.
De 10 EUR kostende kanotas van de ALDI (60 liter)

Deze heeft de voortassen vervangen op een 3000km trip. Volledig waterdicht, weegt evenveel als een Ortlieb achtertas. En het materiaal.. tsja je zou ALDI kwaliteit verwachten, maar achteraf bleken de Ortliebs beschadigd te zijn en de ALDI tas niet. Kan natuurlijk ook met de positie te maken hebben. De Ortliebs gingen uiteindelijk in de ALDI tas de bagageband van het vliegveld op want ik wilde geen kapotte Ortliebs :)

Deze kanotas deed ook dienst als 'rugtas' bij fietsloze trips.

Ik heb wel vaker gekeken naar Ortlieb rackpacks onderweg, omdat die kleiner waren en dus minder opvallend. Maar van sommige fietsers merkte ik onvrede over hun te kleine tas. Tsja het gras is altijd groener bij de buren he :)
Pedalero schreef:Deze zijn nog lichter:
http://www.seatosummit.com.au/showdetail.php?Code=AUDS

Maar ik zit me ook een beetje af te vragen hoe het met de degelijkheid zit.
Ik zou deze zelf nooit los achterop mijn fiets binden. Wel ergens instoppen. Maar met Ortlieb tassen is dat dan weer niet nodig.
rbregt schreef:
Pedalero schreef:Deze zijn nog lichter:
http://www.seatosummit.com.au/showdetail.php?Code=AUDS

Maar ik zit me ook een beetje af te vragen hoe het met de degelijkheid zit.
Ik zou deze zelf nooit los achterop mijn fiets binden. Wel ergens instoppen. Maar met Ortlieb tassen is dat dan weer niet nodig.
Wij gebruiken deze voor de slaapzakken, die met een 'spin' bovenop de bagagedrager gaan. Werkt prima!
Hoe lang gebruik je ze al? Zijn die S-to-S dingen een beetje duurzaam en geschikt om te proppen? Ik zit erover te denken om er een te gaan gebruiken om mijn kleren in te doen en aan het stuur te knopen.
Zijn er ervaringen met de X-tra drybags van alpkit? Die hebben handige bevestigingslussen voor een bagagespin/spanriem.
morgoth924 schreef:De populatie auto's is te groot, en de oplossing ligt voor de hand: opening van de jacht, tot er een evenwicht is.
:lol:
Pedalero schreef:Hoe lang gebruik je ze al? Zijn die S-to-S dingen een beetje duurzaam en geschikt om te proppen? Ik zit erover te denken om er een te gaan gebruiken om mijn kleren in te doen en aan het stuur te knopen.
Ik ben niet zo zuinig op mijn spullen :oops: en prop er dus lustig op los. Kapot gaan ze niet na 3x3 weken fietsvakantie.
Uit je antwoord kan ik afleiden dat ze ook goed waterdicht blijven?