Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kilometerteller.. Handig maar ook echt leuk op vakantie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kilometerteller.. Handig maar ook echt leuk op vakantie?

Sinds mijn vorige fiets (met computer) gestolen is, heb ik niet meer de moeite gedaan om een nieuw tellertje aan te schaffen voor mijn nieuwe fiets. Ik had mijn nieuwe fiets nog maar net toen ik merkte dat ik de hele tijd naar het stuur zat te kijken op zoek naar dat ding. Ik ging meer en meer rond me heen kijken en me niet meer fixeren op getalletjes. Hoewel ik toch iemand ben die graag grote afstanden aflegt en het wel leuk vind om goed door te rijden.
De onderdelen zijn versleten als mijn gevoel dat zegt. Nee, geen fietscomputertje meer voor mij.
laagvlieger schreef:De onderdelen zijn versleten als mijn gevoel dat zegt.
Als je alleen dagtochten maakt en een relatief goedkope fiets hebt met goedkope onderdelen (Alivio, Deore kan ook net) dan is die werkwijze prima.
Als je duurdere onderdelen hebt (LX en duurder of andere merken waarvan je weet dat je er goed voor betaald hebt) Dan is het toch raadzaam om in de gaten te houden wanneer je onderhoud pleegt. Anders kun je op een gegeven moment voor kostbare verrassingen komen te staan.
Als je met de fiets op vakantie wilt is het helemaal raadzaam om te weten hoe ver een en ander versleten is. De overgang van de dag dat het nog prima gaat tot het moment dat het voor geen meter werkt kan namelijk nogal snel gaan.
Leon
Als je alleen dagtochten maakt en een relatief goedkope fiets hebt met goedkope onderdelen (Alivio, Deore kan ook net) dan is die werkwijze prima.
Op voorhand alles aanvoelen en goed visueel controleren. Van alle onderdelen weet je ongeveer hoelang ze er al opzitten om een grove schatting te kunnen maken hoeveel km's ze al hebben. Met een gerust hart doe je dat idd alleen met goedkopere onderdelen. Op mijn gestolen fiets was alles Deore LX, nu houd ik het bewust bij Deore en Sora en heb hier evenmin problemen mee. Enkel qua zadel, remmen en banden koop ik het beste van het beste. Maar zo'n zaken kun je duidelijk zien en voelen verslijten.
Tellertjes gaan bij mij altijd vrij snel stuk, een reden dat ik er niet meer aan begin. Op mijn vakantiefiets had ik aanvankelijk wel een tellertje, en dat was nuttig om gevoel voor de fiets te krijgen. Inmiddels heb ik genoeg ervaring om te weten hoe hard ik berg af vlieg, hoe snel dat klimmen nou eigenlijk gaat, of mijn tempo goed is en of ik voldoende kilometers gemaakt heb. Een tellertje zou mijn fiets dus onnodig zwaar maken.

Overigens zie ik niet in wat er mis is met "nog 100 km te moeten". Niet iedereen heeft oneindig veel tijd, en als je ergens wilt komen moet je toch je voortgang in de gaten houden. Voor mij is prestatiegericht fietsen zelfs een belangrijk onderdeel van mijn vakantie-ervaring. Zonder ambitieus doel vind ik er niks aan en ik krijg er zelfs stress van. Zien waar het schip strandt heb ik één keer geprobeerd. Nooit weer.

grtjs,

walter
Voor de mensen die geen tellertje gebruiken, hoe navigeer je dan / c.q. controleer je of je op de goede weg zit..?

Groeten
Eric
Ik navigeer niet met mijn fietscomputer, daar heb ik mijn smartphone / kaarten / kompas / omstanders / omgeving / sterren / onderbuikgevoel voor (in die volgorde :D). Hier staat de fietscomputer vrijwel altijd op snelheid/tijd; kijk aan het einde van de dag wel wat de ‘tussenstand’ is. Ieder zijn eigen manier; hangt toch van jezelf af hoe je er mee om gaat...
Aha... GPS mee... Dan is een teller minder noodzakelijk..

Maar kaarten en een kompas krijgen pas echt waarde als je enigszins afstand kunt meten. Op het vlakke kan ik dat redelijk op ervaring doen, maar als je weet dat na 8 kilometer dalen je een kleine kleine weg in moet slaan dan vind ik een tellertje wel handig. Of je weet dat je 20 kilometer moet klimmen, dan heeft het geen zin om na 10 km te kijken of je er al bijna bent..

Snelheid kijk ik bijna nooit naar...

Gemiddelde en totale afstand daarentegen vind ik wel grappig om te zien na een dag fietsen.

Gr
Eric
Hmm, toch werkt tijd daar ook prima voor;

30km/h = 1km/2 minuten
20km/h = 1km/3 minuten
10km/h = 1km/6 minuten

etc.
maar ik kijk/luister wel naar mijn gps, kan ik meer op de omgeving letten :D
Ik kan mij geen ritjes meer voorstellen zonder mijn garmin edge eerlijk gezegd...
* De voorpret (routes maken, via Google Earth (streetview) hier en daar al eens kijken waar je gaat komen, wat het uitzicht is, waar er plekjes zijn met een geweldig panoramisch uitzicht en een gezellig bankje, of een bepaalde (zand)weg al dan niet berijdbaar is met de racefiets of we een klein omwegje dienen te maken, ...
* Tijdens de rit vind ik het echt leuk om eens uit te zoemen en te kijken wat we al gereden hebben en wat ons nog te wachten staat. Het hoogteprofiel is ook geweldig: Over 8 kilometer staan we voor een klim van ongeveer 5 kilometer lang waarbij we een hoogteverschil van ongeveer 120 meter moeten overbruggen. De eerste 4 kilometer zien er minder steil uit, maar de laatste kilometer zal puffen worden. Perfect om elke beklimming goed in te delen als je weet hoe lang en hoe steil het ongeveer is.
(Zelfde met een afdaling bvb.)
* Na de rit allerlei statistieken raadplegen is ook heerlijk

De snelheid en vooral de gemiddelde snelheid vond ik vroeger ook belangrijk, maar dat bezorgt alleen maar extra stress dus daarvan ben ik afgestapt :-p