Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opzoek naar een goede navigatie......welke moet ik pakken ? - Forum Wereldfietser

Opzoek naar een goede navigatie......welke moet ik pakken ?

Opzoek naar een goede navigatie......welke moet ik pakken ?
De vraag is zo breed gesteld dat een antwoord bijna niet mogelijk is. Zowel in apparaten als sofware of kaarten is zeer veel op de markt.

Kijk uitgebreid naar de info van b.v. tv.gps.nl en stel de vraag wat concreter. Voor welk gebied of landen en voor gebruik op of buiten de wegen.

Piet.
Heb je al op het forum gezocht? Hier zijn al meerdere discussies over gevoerd.

Begin eens met een meer concrete vraag die aangeeft wat je eisen, wensen en budget zijn.
Op welke manier wil je gaan navigeren?

Heb je een mobiele telefoon? En zo ja, wat voor één?

In mijn ogen zijn er 2 mogelijkheden:

Garmin:
Pro: Je wilt een lijntje achterna fietsen en niet nadenken of je links of rechts moet, van tevoren routes downloaden, waterdicht, goede accu, dummyproof

Contra: Duur, nog een apparaat met een beperkte functie

Smartphine, bij voorkeur Android
Pro: Apparaat minder, relatief goedkoop en aangezien ik het niet beter kan verwoorden dan Matthie9000:
Matthie9000 schreef: Oh... en dan heb je gelijk muziek, een fototoestel (brakke kwaliteit), internet, buienradar, weet ik hoeveel navigatieprogramma's/kaarten (online en offline), vertaalprogramma's, alle handleidingen voor elk minuscuul onderdeel op mijn fiets, weet ik hoeveel boeken, een wekker, fourier-frequentie analyse om los te laten op je spaakspanning, oh.. en een telefoon...
Contra: bij fulltime navigatie is accu relatie snel leeg, weinig waterdichte modellen en wil je van tevoren routes inladen moet je een beetje handig met computers zijn.

Zelf gebruik ik een smartphone om even te checken of ik nog goed zit. Ding zit gewoon in mijn zak. Soms rijd ik een route (laad hem in in Osmand) en dan laat ik me op alleen audio sturen en dan kan ik ook rustig 5-6 uur fietsen voordat de accu leeg is. Het beeldscherm is de grootste accuverbruiker.
Afgelopen jaar bereid ik mijn route voor door even op google maps of papieren kaart te kijken langs welke plaatsen ik wil fietsen. En rij vervolgens op bordjes en wegnummers. Twijfel ik dan pak ik de telefoon, kijk even en kies dan mijn route. Moet ik een stad door dan zet ik google navigatie aan, zet het op lopen en laat me door geluidsaanwijzingen door de stad leiden. Werkt prima.

Ik heb nooit een Garmin op de fiets gehad, en die zal er ook niet meer komen.

Dus als je aan mij vraagt welke moet ik nemen: Motorola Defy+....

Overigens zijn hier pagina's over volgeschreven op dit forum... Succes!

Gr
Eric
Ik zeg garmin. Waarom? Robuustheid. Een smartphone is leuk maar die monteer je niet op je fiets om er een eind mee te rijden over allerlei type wegen. Dan trilt hij vanzelf uit elkaar. Een outdoor GPS zoals een garmin is er op gebouwd en kan tegen een stootje en weer invloeden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat door een regenbui je gps apparaat stuk gaat. Daarnaast gaat een garmin zoals een 60csx of 62 serie makkelijk 12uur mee op 2 penlites.

Ik heb zelf een 60csx en die voldoet prima al is de nieuwe generatie (62 serie) met de nieuwere kaart generatie wel een stukje sneller in gebruik. Je merkt dat aan de kaart opbouw in het toestel.

De keus kwa kaartmateriaal is ook belangrijk.
Wil je over kleine bospaden, dan kan je een topokaart gebruiken. (niet altijd routeerbaar. Verschilt per kaart)
Wil je fietspaden, garmin fietskaart
Wil je alleen het gewone wegennet, dan kan een europakaart prima werken.

Je moet dus naast de gps ook goed nadenken wat voor kaartmateriaal je nodig hebt. Uiteraard kan je hem ook met een papierenkaart gebruiken. Op internet zwerft de informatie daarover wel rond.
Een eenvoudig antwoord voor mij: De garmin 62s, ik heb hem net een weekje in huis, wil je hem voelen dan geef ik hem wel mee aan je collega :wink: (sorry voor de verwarring, de ene Jaap de Groot blijkt niet de andere Jaap de Groote te zijn) :oops:
Met osm heb ik er al veel plezier mee, nadeel is dat ik momenteel meer aandacht voor het schermpje en het apparaat met al zijn mogeijkheden heb dan voor de omgeving :roll:
twdi schreef:Ik zeg garmin. Waarom? Robuustheid. Een smartphone is leuk maar die monteer je niet op je fiets om er een eind mee te rijden over allerlei type wegen. Dan trilt hij vanzelf uit elkaar.
Met dat uit elkaar trillen zal het wel loslopen. Telefoons zijn erop gebouwd om mishandeld te worden. Ik rijd al jaren met een smartphone op mijn stuur, zonder enig probleem. De Motorola Defy trekt zich zelfs van plensregens niets aan. Zorg wel voor een goede houder zodat de telefoon stevig vast zit.
Het grote voordeel van een echt GPS-apparaat schuilt hem voorlopig nog in de batterijduur, maar als dat probleem is opgelost zal het snel gedaan zijn met een merk als Garmin want met een smartphone kun je in principe hetzelfde... en meer!
De beste navigatie zit in je hoofd.
Maar wat voor soort fietstochten wil je maken? Waar (dwars door Afrika stelt andere eisen dan rondje Nederland)? Wat voor naven heb je (naafdynamo? zo ja welke)? Hoeveel kilo neem je geregeld mee? Waar overnacht je vaak (hotel, camping, wild)?
want met een smartphone kun je in principe hetzelfde... en meer!
Ziedaar dus het probleem van een smartphone op vakantie, je kan er teveel mee! Je zou zelfs onderweg midden op de dag gebeld kunnen worden, iets wat ik tijdens mijn vakantie niet kan omdat de telefoon uitstaat. :P
paul1987 schreef:
want met een smartphone kun je in principe hetzelfde... en meer!
Ziedaar dus het probleem van een smartphone op vakantie, je kan er teveel mee! Je zou zelfs onderweg midden op de dag gebeld kunnen worden, iets wat ik tijdens mijn vakantie niet kan omdat de telefoon uitstaat. :P
Ook dat kun je zelf bepalen. Je kunt rustig navigeren en alle verbindingen uitzetten...
paul1987 schreef:
want met een smartphone kun je in principe hetzelfde... en meer!
Ziedaar dus het probleem van een smartphone op vakantie, je kan er teveel mee! Je zou zelfs onderweg midden op de dag gebeld kunnen worden, iets wat ik tijdens mijn vakantie niet kan omdat de telefoon uitstaat. :P
Je kunt er heel veel mee, je kunt er zelfs je telefoonfunctie mee uitzetten. Een goede waterdichtte smartphone is wat mij betreft op vrijwel alle vlakken superieur aan die lompe garmin dingen; maar vereist wel wat ‘nerd’-handigheid.
Een goede waterdichtte smartphone is op vrijwel alle vlakken superieur aan die lompe garmin dingen.
Ben wel benieuwd welke smartphone echt waterdicht is en na in een meter water te hebben gelegen het nog doet.
IPx7 certified smartphones?
twdi schreef:Ben wel benieuwd welke smartphone echt waterdicht is en na in een meter water te hebben gelegen het nog doet.
De Motorola Defy dus. Genoeg bewijs op youtube.
Er zijn er inmiddels meer (geloof van Samsung en Sony) maar de Defy(+) is de bekendste.
Matthie9000 schreef:Een goede waterdichtte smartphone is wat mij betreft op vrijwel alle vlakken superieur aan die lompe garmin dingen; maar vereist wel wat ‘nerd’-handigheid.
Ik heb geen ervaring met navigatie op smartphones. Kun je wat voorbeelden geven waaruit die superioriteit blijkt? Hoe is bijv. de verkrijgbaarheid van kaarten? Ben je afhankelijk van het telefoonnetwerk? Kun je tracks en routes van het Internet gebruiken? Kun je onderweg navigeren naar een camping die je niet van tevoren heb gepland? Hoelang gaat je accu mee?

Of geldt die superioriteit niet voor navigatie? Met een Zwitsers zakmes kun je ook schroeven los draaien, maar met een schroevendraaier gaat het toch echt makkelijker.
Matthie9000 schreef:Een goede waterdichtte smartphone is wat mij betreft op vrijwel alle vlakken superieur aan die lompe garmin dingen; maar vereist wel wat ‘nerd’-handigheid.
Ieder voordeel hep ze nadeel...

Als je apparaat er mee stopt heb je geen gps, geen telefoon, geen ereader, geen klok, geen rekenmachine, geen spelcomputer, geen muziekspeler, etc. meer.
Zelf gebruik ik al drie jaar een Garmin Oregon 400t. Een prima apparaat! Over geld kunnen we het niet hebben, de één spendeert een kapitaal aan een derailleur en de ander wil graag een GPS. Het grote voordeel van de Garmin is dat er veel kaartmateriaal gratis te downloaden is. Ik bedoel niet illegaal gekopieerd maar echt gratis door enthousiasten gemaakt materiaal. Google maar eens?
Ik heb hem ook op de motor in Thailand vaak gebruikt en in combinatie met een lichte laptop zal je je niet vervelen.
Het grootste voordeel voor mij is dat je een POI niet zomaar voorbij fietst. Een korte omweg brengt je vaak op plaatsen waar je anders nooit van had kunnen weten.
Er is een nieuwe Garmin die wel een flinke duit kost! De Garmin Montana, waarschijnlijk koop ik één in april 2012. Ik kijk eerst nog even de kat uit de boom.
rbregt schreef: Ieder voordeel hep ze nadeel...

Als je apparaat er mee stopt heb je geen gps, geen telefoon, geen ereader, geen klok, geen rekenmachine, geen spelcomputer, geen muziekspeler, etc. meer.
Maar je vrouw heb 'n Ipod, je dochter heb 'n Ipod en je secretaris heb toch ook een Ipod dus bereikbaar ben je altijd.
http://youtu.be/2oLZa2gm-dw?t=1m15s ;-)
jielus schreef:Het grote voordeel van de Garmin is dat er veel kaartmateriaal gratis te downloaden is. Ik bedoel niet illegaal gekopieerd maar echt gratis door enthousiasten gemaakt materiaal. Google maar eens?
http://openfietsmap.nl Ook te installeren op de pc zonder dat je een gps nodig hebt om alvast te oefenen.
Frank schreef:Ik heb geen ervaring met navigatie op smartphones. Kun je wat voorbeelden geven waaruit die superioriteit blijkt? Hoe is bijv. de verkrijgbaarheid van kaarten?
De verkrijgbaarheid van kaarten is uiteraard beter vanwege de simpele reden dat je niet gebonden/afhankelijk bent van één soort navigatieprogramma / kaarttype; je kunt meerdere navigatie programma's gebruiken die elk eigen kaarten (kunnen) hebben; google maps, igo, copilot en tientallen op openmap gebaseerde navigatieprogramma's. Zit je bij garmin niet vast aan één (type) kaart?
Frank schreef:Ben je afhankelijk van het telefoonnetwerk?
Je bent niet afhankelijk van een telefoonnetwerk; tenzij je er voor kiest om een online navigatieprogramma te gebruiken waarbij je ook een internetverbinding nodig hebt. Leuk voor binnen Nederland maar buiten Nederland uiteraard geen optie; gelukkig zijn er daarom (legio) offline navigatieprogramma's die het overigens (en uiteraard) óók doen als je de telefoonfunctie van je ‘telefoon’ uitzet (om energie te besparen).
Frank schreef:Kun je tracks en routes van het Internet gebruiken? Kun je onderweg navigeren naar een camping die je niet van tevoren heb gepland?
Ja dat kan, niet met google maps voor zover ik weet maar met copilot live (commercieel) en de openmap gebaseerde navigatieprogramma's is het mogelijk. Uiteraard kun je tijdens het fietsen je route op elk moment aanpassen en wijzigen; daarnaast kun je er voor kiezen om gewoon af te wijken van je route; de route wordt vanzelf aangepast.
Frank schreef:Hoelang gaat je accu mee?
Minder lang dan ‘dedicated-gps’-toestellen vermoed ik; daarnaast moet je goed op energieinstellingen letten en vooral niet continu je scherm op volle lichtsterkte aanzetten; voor een dagtocht voldoet het prima; voor meerdere dagen heb je een stroombron nodig (bijv via naafdynamo); maar dat probleem heb je met garmin ook.

Beschouw een (android) smartphone overigens niet als een telefoon met wat extra functionaliteit maar als een volwaardige (mini) computer gebaseerd op het linux-platform; applicatie ontwikkeling gaat via java en is onafhankelijk van de telefoon-producent; wat wil zeggen dat iedereen die in java kan programmeren er applicaties voor kan ontwikkelen (bij iphones in principe ook; alleen bepaalt apple wat wel en niet geïnstalleerd mag worden).

De keuze tussen een (waterdichtte) smartphone óf een garmin gps toestel moet je, denk ik, vooral maken door te bepalen of je handig(/geïnteresseerd) bent met(/in) computers en electronica; ben je dat niet en meer het ‘plug-and-play’-type dan is een garmin een betere keuze.
rbregt schreef: Ieder voordeel hep ze nadeel...

Als je apparaat er mee stopt heb je geen gps, geen telefoon, geen ereader, geen klok, geen rekenmachine, geen spelcomputer, geen muziekspeler, etc. meer.
As je tent kapot gaat heb je geen slaapplek meer; is dat een reden om geen tent mee te nemen?