Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze voor een nieuwe fiets voor alledag & tochten in NL - Forum Wereldfietser

Keuze voor een nieuwe fiets voor alledag & tochten in NL

Na twintig jaar op m'n Koga Cityliner en een misstap op een Giant Freerider (die heeft me nooit bekoord; stuurt als een slagschip en heeft totaal geen stabiliteit) is het tijd voor een verse tweewieler.
Het gaat om een fiets voor vooral dagelijks gebruik; 32 km per dag over geasfalteerde, hobbelige paden door het bos en in de zomer dagtochten van 50-80 km.
Punten ter overweging:
-gezien de goede ervaringen met het stalen Koga frame wil ik er wéér een, dus misschien een Signature.
-veel twijfels over de versnellingsnaaf; Rohloff krijgt (ook hier) een goede pers, maar merk ik het verschil met een Shimano Alfine 11? Of toch een Deore groep?
-hydraulische remmen zijn een pré.
-een fiets als de Jan Janssen Rohnin vind ik heel aantrekkelijk, maar zit wil aan (of boven) het financiele plafond...

Zie ik opties over het hoofd?
Ik heb geprobeerd op dit forum te kijken of er nou echt veel verschil zit tussen de Alfine 11 en de Rohloff, maar ik kan net over de interessante punten (er wordt gemeld: "Alfine loopt zwaarder") nou net weinig echte onderbouwing vinden...
Alvast bedankt!
Ik zou sowieso voor Rohloff gaan, kijk maar eens op de site van http://www.sintchristophorus.nl/ daar loopt ook een topic over de verschillen in Alfine en Rohloff.

Henk

kunst en fietswerk
Keuze voor een Rohloff of iets anders heeft alleen maar zin als je budget dat toestaat. Ik heb om die reden voor dit doel een VSF T300 aangeschaft met 8 speed Nexus naaf.
Als het alleen voor in Nederland is (en niet Zuid Limburg), is zowel Rohloff als Alfine overkill. Ik zou volstaan met een Nexus.

Gerd
Het prijsverschil tussen Alfine en Rohloff is aanzienlijk en eigenlijk is het appels met peren vergelijken. Als Alfine met Nexus vergeleken moet worden, dan is de nieuwe Alfine 11 een grote verbetering. Het geheel draait lichter door een oliebad i.p.v de met dik vet gevulde Nexusnaaf.
henkfietst52 schreef:Ik zou sowieso voor Rohloff gaan, kijk maar eens op de site van http://www.sintchristophorus.nl/ daar loopt ook een topic over de verschillen in Alfine en Rohloff.
Henk bedoelt specifiek dit artikel: http://www.sintchristophorus.nl/waarom- ... n-shimano/
Misschien wordt dit al snel een Rohloff vs.-Alfine-discussie. Ik heb al door dat voor mij de aanschaf van de Rohloff alléén financiele minpunten heeft... Overigens is de Jan Janssen Rohnin dan best aantrekkelijk (relatief) voor rond de 2500 euri.
Ik heb verder gekeken bij 'MC'-opties ( het aloude Multicycle) en de Gazelle Goldline, maar die fietsen ogen m.i. ietwat suf. Welk merk/ type zie ik voor een hybridefiets ( recht stuur, bagagedrager, goede verlichting, weinig onderhoud) misschien over het hoofd?
Yovra schreef:Welk merk/ type zie ik voor een hybridefiets ( recht stuur, bagagedrager, goede verlichting, weinig onderhoud) misschien over het hoofd?
VSF? :o
Hey, waar blijven de fanaten die hier nu de Surly Long Haul Trucker horen te prediken? :twisted:
VSF, Gudereit, Stevens.
Verschillende modellen met zowel de Nexus Premium als bijv. Deore (wat vaak wordt gezien als een vreselijk goede prijs-kwaliteitverhouding bij derailleurs).
VSF lijkt iets degelijker, Gudereit en Stevens iets lichter.
Zorgeloos fietsen en weinig onderhoud, al eens gedacht aan een 2e hands Idworx?
Frits
Als het alleen maar voor dagtochten zonder bagage is dan zou ik de stevige maar ook stugge vakantiefietsen laten staan en naar iets lichters zoeken. Omdat je over hobbelige bospaadjes moet zou ik evenwel geen echte racefiets kiezen. Je wilt toch wel 35-37 mm banden kunnen monteren, met spatborden. Omdat je een stevige afstand naar je werk te fietsen hebt zou ik daarbij een racestuur willen, vanwege het comfort en de efficiency. Tot slot zou ik een goede naafdynamo willen. Of je kiest voor een Rohloff naaf of niet is vooral een kwestie van budget. Je zou kunnen zoeken naar een stalen cyclocross fiets.
Wim
Als het alleen maar voor dagtochten zonder bagage is dan zou ik de stevige maar ook stugge vakantiefietsen laten staan en naar iets lichters zoeken. Omdat je over hobbelige bospaadjes moet zou ik evenwel geen echte racefiets kiezen. Je wilt toch wel 35-37 mm banden kunnen monteren, met spatborden. Omdat je een stevige afstand naar je werk te fietsen hebt zou ik daarbij een racestuur willen, vanwege het comfort en de efficiency. Tot slot zou ik een goede naafdynamo willen. Of je kiest voor een Rohloff naaf of niet is vooral een kwestie van budget. Je zou kunnen zoeken naar een stalen cyclocross fiets.
Wim
Wim schreef:Als het alleen maar voor dagtochten zonder bagage is dan zou ik de stevige maar ook stugge vakantiefietsen laten staan en naar iets lichters zoeken. Omdat je over hobbelige bospaadjes moet zou ik evenwel geen echte racefiets kiezen. Je wilt toch wel 35-37 mm banden kunnen monteren, met spatborden. Omdat je een stevige afstand naar je werk te fietsen hebt zou ik daarbij een racestuur willen, vanwege het comfort en de efficiency. Tot slot zou ik een goede naafdynamo willen. Of je kiest voor een Rohloff naaf of niet is vooral een kwestie van budget. Je zou kunnen zoeken naar een stalen cyclocross fiets.
Wim
Dank voor de tips! Ik ga 'ns bij de verschillende merken en bouwers rondneuzen over de opties...
Een paar opties vallen af:
1) voor mijn gebruik is de Rohloff naaf prachtig, maar te duur. Zoiets als een Porsche kopen om een kwartier naar je werk te rijden. Dan liever een Deore-groep met wat meer onderhoud.
2) Een randonneur-frame heeft voor mij een te lange wielbasis (rond 110 cm), een hybride-frame met een basis van rond de 106 (zoals mijn Koga) bevalt me beter.
Ik zoek voort!
Als je de fiets ook de komende maanden aks er pekel op de weg ligt wilt gebruiken wil je echt geen derailleurfiets. Ook de beste groepen hebben het in zulke maanden zwaar en hebben dan in vier natte zoute weken meer te lijden dan in de overige 48 zoutloze weken van het jaar.
Een naafversnelling is gedurende die weken ideaal. Een tussenoplossing die tamelijk veel mensen toepassen is een niet overdreven dure maar fijne derailleurfiets en een tweedehands ding met versnellingsnaaf en gesloten remmen voor als het rotweer is.
Voor 32 km per dag zou ik een rohloffiets overigens niet echt duur vinden. Zelfs in bescheiden woonwijken zijn er genoeg mensen die het tienvoudige uitgeven voor een vervoermiddel voor de helft van die afstand.
Leon
Leon schreef:Als je de fiets ook de komende maanden aks er pekel op de weg ligt wilt gebruiken wil je echt geen derailleurfiets. Ook de beste groepen hebben het in zulke maanden zwaar en hebben dan in vier natte zoute weken meer te lijden dan in de overige 48 zoutloze weken van het jaar.
Een naafversnelling is gedurende die weken ideaal.
Helemaal mee eens Leon. En als de komende winter net zo wordt als vorig jaar dan hebben wij 10 weken last van pekel.
Frits schreef:Zorgeloos fietsen en weinig onderhoud, al eens gedacht aan een 2e hands Idworx?Frits
Dat lijkt mij nou ook een goed idee. Alleen denk ik dat het aanbod te wensen overlaat.
Dat winterverhaal vind ik nogal meevallen; elke week even cleanen en in maart verse ketting en kransjes :). Het is me de laatste drie jaar niet heel slecht bevallen.
Ik merk in dit forum een scherpe scheidslijn tussen 'hou het simpel' (een Nexus is goed genoeg!) en 'ga alleen voor het Beste' (koop iets met een Rohloff!). Het is zoiets als een vernuftige amateurfotograaf een Praktica óf een Leica aanraden.
Ikzelf neig steeds meer naar een Deore groep i.c.m. een stalen hybride-frame, goeie hydraulische remmen en een goeie naafdynamo-verlichting. Wie weet komt Rohloff over een paar jaar met een light-(ook qua prijs..)versie.
Tussen Praktica en Leica zaten nog wel een paar leuke tussenstappen :wink: . Ik ben het met GerdC eens dat een Nexus-8 voor NL toch echt goed genoeg is wat betreft het aantal versnellingen. Zelfs met drie of vijf versnellingen kun je in principe overal tegenop, ook bij Nijmegen en in Zuid-Limburg...
De belangrijkste vraag is wellicht of je probleemloos dagelijks wilt fietsen of dat je graag sleutelt en poetst aan je fiets. In jouw geval zou ik toch gaan voor een naafversnelling, een gesloten kettingkast en hydraulische remmen. Een derailleur is nergens voor nodig en wordt samen met de ketting alleen maar vies.
't Is gewoon erg zonde dat er nog geen 6-versnellingsnaven (of iets in die grootorde) zijn met kleine stappen tussen de versnellingen en met de kwaliteit van een Rohloff-naaf. Wat mij betreft een gat in de markt voor fietsen die Nederland of een groot deel van Vlaanderen niet verlaten.

Rohloff-kwaliteit is voor veelfietsers immers geen overkill, 14 verschillende versnellingen en het bereik van een Rohloff zijn dat wel. Men betaald dan te veel voor wat men uiteindelijk maar gebruikt.

Renaat