Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga signature vraagje - Forum Wereldfietser

Koga signature vraagje

Onder het motto "het oog wil ook wat", ben ik al een tijdje gecharmeerd van de koga signature. Afgelopen zondag heb ik in de etalage van een prima zaak in mijn stad een versie zien staan die me wel bevalt. Ik weet uiteraard niet of het frame wel mijn maat is, maar verder lijkt hij opgebouwd te zijn met de XT groep (27sp), magura remmen, MTB stuur en 26inch wielen. Er zit een prijskaartje aan van 2069 euro.

Wanneer ik op de signature site een fiets in elkaar klik kom ik inderdaad dicht bij die prijs. Echter als ik kies voor een 28 inch versie (als grootste verschil) en met de nieuwe XT (30sp) groep maar de rest ongeveer hetzelfde, gaat de prijs naar zo'n 2400 euro.

Ik snap dat jullie liever voor rohloff kiezen, maar ik heb niet de behoefte om zuid amerika over te fietsen en daarnaast vind ik de fiets dan gewoon echt te duur worden. Het prijsverschil echter tussen bovenstaande configuraties is niet zo groot en ik vraag me af of de 28 inch en nieuwe XT groep die meerprijs waard is. (Wellicht kan de bestaande fiets voor wat goedkoper weg omdat hij er al een tijdje staat)

Mijn hoofddoel voor de aankoop is woon- werkverkeer in de betere maanden (60km retour), lekker fietsen door NL en wellicht dat ik komend voorjaar in oostenrijk ga rijden, maar dat is nog onduidelijk.

Iemand een advies?
Als je lang bent heeft 28" misschien een meerwaarde; 26" heeft echter ook zijn voordelen (zie zoekfunctie), 10-speed XT is kwetsbaarder dan 9-speed en heeft (behalve marketing) voor zover ik weet geen enkele meerwaarde. Framemaat lijkt mij belangrijker dan bovenstaande. Overigens zijn er genoeg die liever met derailleurs fietsen; zeker als je niet door de sneeuw gaat fietsen heeft het zijn voordelen.
Ben zelf 176 dus kwa lengte valt dat wel mee.
Hoeft geen 50 kilo bagage mee te nemen en hoef ook niet in zuid amerika op zoek naar een nieuwe buitenband :)

Is een 28inch wel sneller en comfortabeler dan een 26ér?
Heb wel eens een advies gehoord om bv 50 "ballonbanden" te kiezen ipv een verende voorvork.
Als je van plan bent om vooral in Europa of zelfs alleen NL te gaan fietsen en dus vooral op asfalt. Dan is een 28" een goede keuze.
Maar laat idd die shimano 10 groep maar zitten.

Ballonbanden geven net als een voorvork idd vering. Maar het voordeel van de banden is dat er minder snel iets volledig stuk aan gaat. En als er al iets stuk gaat is het vaak eenvoudig te repareren.

Ben zelf in het bezit geweest van een Signature met voorvorkvering, maar nadat ie gestolen was, ben ik over gestapt op Santos met Marathon Supreme. Ik vind de Santos mooier en prettiger rijden.
aha oke, dan zou ik dus die fiets moeten bekijken en ev kopen, want je kan alleen de 10sp versie nog bestellen geloof ik. Moet dat nog eens bekijken.

Uiteraard heb ik er niet op gereden dus dat wil ik nog wel doen.
twdi schreef:[...]met de XT groep (27sp), magura remmen, MTB stuur en 26inch wielen. Er zit een prijskaartje aan van 2069 euro.
[...]28 inch versie (als grootste verschil) en met de nieuwe XT (30sp) groep maar de rest ongeveer hetzelfde, gaat de prijs naar zo'n 2400 euro.
[...]en ik vraag me af of de 28 inch en nieuwe XT groep die meerprijs waard is.
Die meerprijs moet dan alleen in die 10-speed XT zitten, want 26" of 28" lijkt mij geen verschil te maken. Althans, merken als Snel en Avaghon zetten in hun prijslijsten de 26"- en 28"-modellen gezellig bij elkaar. Ik denk eerder dat het prijsverschil zit in het in de etalage staan, en eventueel toch andere opties. Vergis je niet in de snelheid waarmee een ander stuur, zadel en banden (bv.) de prijs van een custom-built-fiets wijzigen. Ik heb even gauw de proef op de som genomen met een willekeurige Koga-configuratie waarvan ik de standaard Schwalbe Marathons heb vervangen door Supremes: van 2548 naar 2620 euro!

In elk geval veel plezier gewenst met uitzoeken,

Carl
Ik ben misschien een beetje dom, maar ik bergrijp echt niet dat mensen een derailleur-fiets kopen als ze voor hetzelfde geld een Rohloff-fiets kunnen krijgen.

Gerd
Mijn opa reed vroeger ook in een mercedes waarbij je met de hand de ramen op en neer moest draaien terwijl mijn oma in haar Honda civic elektrische ramen had......
Alsof die Koga een Mercedes is, laat staan een Bentley. Voor ongeveer hetzelfde geld koop je ook een echte maatfiets, met vermoedelijk ook nog betere onderdelen.
Wim
GerdC schreef:Ik ben misschien een beetje dom, maar ik bergrijp echt niet dat mensen een derailleur-fiets kopen als ze voor hetzelfde geld een Rohloff-fiets kunnen krijgen.

Gerd
Ik zal het even voor je uitrekenen:

1) Rohloff naaf: €800 (en waarschijnlijk nog wat meer)

2) XT afmontage (doe maar luxe...)
- Derailleurs: €75
- Casette: €25
- Shifters: €40
- Kabels, uiteinden, etc: €20
- Achternaaf: €25
---------------------
Totaal: €185

€800 - €185 = €615

Zelf de boel in elkaar steken geeft zo zijn inzichten blijkbaar.
eric190173 schreef:Mijn opa reed vroeger ook in een mercedes waarbij je met de hand de ramen op en neer moest draaien terwijl mijn oma in haar Honda civic elektrische ramen had......
die alu koga fabrieksfietsen komen toch uit de productiebedrijven van Accell Group groep vandaan? Volgens mij is een koga gewoon een duurverkochte Batavus die wat opgeleukt is :D
Nou zo erg is het nu ook weer niet. De frames komen vast uit een andere Chinese fabriek.
Wim
:D
Mijn mercedes-vergelijking moet je zien in de zin van 'status'. Ik vind de koga's van tegenwoordig zwaar overprijst. Je betaalt voor de naam, niet voor wat je krijgt. En dat vind / vond ik van mercedes ook. Je betaalt wel kapitaal voor een auto maar electrische ramen is een optie...
eric190173 schreef::D
Mijn mercedes-vergelijking moet je zien in de zin van 'status'. Ik vind de koga's van tegenwoordig zwaar overprijst. Je betaalt voor de naam, niet voor wat je krijgt. En dat vind / vond ik van mercedes ook. Je betaalt wel kapitaal voor een auto maar electrische ramen is een optie...
Om de vergelijking door te trekken: wat heb je aan elektrische ramen als de boel niet meer start? De toeters en bellen maken er geen betere auto van, (oude) Mercedessen hadden hun goede naam te danken aan het feit dat ze praktisch onvernietigbaar waren.

Koga is inderdaad zeker niet de goedkoopste kwaliteitsfiets, maar het blijft wel zo dat ze kwaliteit afleveren (op hier en daar een miskleun na). Liever dat dan van die merken die elk jaar al hun modellen vervangen met lichten die modelspecifiek zijn en kettingkasten die uniek (maar erg lawaaiierig zijn),...
Ja, en Koga is nou nét het merk dat hun fietsen totáál niet met toeters en bellen aflevert :roll: (*kuch* brakeboosters *kuch* vage koga lamp met spatbord montage).

mar wel met een (volledige) LX-afmontage, vage vredestein banden, vage koga lamp en shimano 3N71 naafdynamo op bijvoorbeeld hun traveller met een adviesprijs van..... €1900, PROEST!
Het verzand weer een beetje in een antwoord waar ik niet op zit te wachten. Ik moet ook vaak horen waarom ik een Audi A4 rij en dat je hier in NL toch geen winterbanden en vooral al geen quattro nodig hebt. Tot het 1x sneeuwt en de prutsers het parkeerterrein niet eens over komen en de wegen blokkeren omdat ze alle kanten op schuiven en niet durven te rijden.

Vergeet niet dat er bij duurdere aankopen zoals een auto, een mooie fiets enz ook een stuk emotie bij komt kijken. Ik ga in ieder geval geen 10 tot 15 jaar met een fiets doen die ik persoonlijk niet mooi vind omdat hij dan goedkoper is. Het moet gewoon een goede prijs-prestatie-emotie afweging zijn en naar mijn idee is een KOGA dat voor mij. Onafhankelijk van de samenstelling waarover ik hier een advies probeer te krijgen.
twdi schreef: Het moet gewoon een goede prijs-prestatie-emotie afweging zijn en naar mijn idee is een KOGA dat voor mij. Onafhankelijk van de samenstelling waarover ik hier een advies probeer te krijgen.
zou ik zeggen ga ervoor :D
twdi schreef:Het verzand weer een beetje in een antwoord waar ik niet op zit te wachten. Ik moet ook vaak horen waarom ik een Audi A4 rij en dat je hier in NL toch geen winterbanden en vooral al geen quattro nodig hebt. Tot het 1x sneeuwt en de prutsers het parkeerterrein niet eens over komen en de wegen blokkeren omdat ze alle kanten op schuiven en niet durven te rijden.

Vergeet niet dat er bij duurdere aankopen zoals een auto, een mooie fiets enz ook een stuk emotie bij komt kijken. Ik ga in ieder geval geen 10 tot 15 jaar met een fiets doen die ik persoonlijk niet mooi vind omdat hij dan goedkoper is. Het moet gewoon een goede prijs-prestatie-emotie afweging zijn en naar mijn idee is een KOGA dat voor mij. Onafhankelijk van de samenstelling waarover ik hier een advies probeer te krijgen.
Excuses van mijn kant, uit jouw startpost leidde ik af dat je de prijs relateerde aan wat je krijgt en het lijkt alsof je wel graag een Rohloff-naaf wilt maar de prijs daarvan te hoog vind..

Vind je de Signature de mooiste fiets dan moet je die gewoon kopen, dan ben je op de langere termijn nog eens goedkoper uit ook.

En ben je van plan om er 10-15 jaar mee te doen dan zou ik er gewoon een Rohloff bij doen!

Wat betreft die kwaliteit, de mercedes W123 serie is in mijn ogen kwalitatief gezien één van de beste auto's. Ook Volvo 240/245 hoort in dat rijtje thuis. In die tijd werd een auto ontworpen het ontwerp bepaalt de prijs.

Nu krijgen de ontwerpers een prijs en moeten ze daar een auto/motor/fiets voor ontwerpen. Vroeger was de ontwerpafdeling de baas, nu de marketing-afdeling...

Daar heb ik een beetje problemen mee met als gevolg dat ik een oude Volvo rijdt, een oude BMW-motor en een oude Koga-randonneur :wink:

twdi schreef:Vergeet niet dat er bij duurdere aankopen zoals een auto, een mooie fiets enz ook een stuk emotie bij komt kijken. Ik ga in ieder geval geen 10 tot 15 jaar met een fiets doen die ik persoonlijk niet mooi vind omdat hij dan goedkoper is. Het moet gewoon een goede prijs-prestatie-emotie afweging zijn en naar mijn idee is een KOGA dat voor mij. Onafhankelijk van de samenstelling waarover ik hier een advies probeer te krijgen.
Koga is inderdaad wel een merk met een hoog emotie-gehalte :lol: (ik denk dat bij Koga techniek en emotie samensmelten :D ) Dus ik zou dan gewoon die Koga goed testen en kopen als je daar een goed gevoel bij hebt.