Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
Voor de bevestiging van die buitentassen: er staat een montagehandleiding, maar ik moe de route indirect geven: ortlieb.nl => fietstassen => mesh buitentassen (ze werken hetzelfde) => handleiding
Hans, als je op zoek bent naar een lens met een vast brandpuntsafstand zijn de nieuwe Canon 28mm en 35mm met beeldstabilisatie misschien interessant, als je je over de prijs van ca. 500 euro kunt heenzetten tenminste. Op photozone.de hebben ze een boel lenzen getest (zie ook de "eos full frame" voor meer testen).

Persoonlijk vind ik een stuk schuimrubber van 2cm dik op de bodem van je voortas handiger dan die Ortlieb photo insert. Ik heb dat Ortlieb geval, maar hij blijft al jaren thuis omdat ik vind dat er te weinig ruimte overblijft voor je camera en andere spullen.
Beste mensen,

Bedankt voor de suggesties tot zover. Ik ga even aan mijn huiswerk wat betreft de lens, de stuurtas en de hulptasjes. Grappig, ik wist niet dat je die laatste los kunt kopen en aan je fietstas moet monteren.
Dit is lekker wakker worden. Sony RX10

Afbeelding
hebbehebbehebbe
1"sensor + 24-200/2.8 lens + 10fps + wifi + dust/waterresistent
echter geen timelapse maar wel hoge aanvangsprijs
(hopelijk zit er een usb-charged batterij op)

Afbeelding

en voor fullframe junkies.......
Sony A7(r)
Afbeelding
AB, die RX10 wil jij niet hebben: weegt wel 813 gram, straks kom je het viaduct niet meer over :lol:

Wat de batterij betreft, het is de NP-FW50 die ook in een aantal NEX modellen wordt gebruikt. En daar is een lader voor te krijgen die zo te zien op USB kan worden aangesloten.

De RX100, NEX-3N en NEX-5T kunnen de batterij ook in de camera laden via USB. Maar toen ik op een forum hier naar vroeg reageerde een eigenaar dat alleen de meegeleverde Sony USB lader bij hem werkte en niet die van z'n telefoon. Da's nou weer jammer, want dan zal laden via de naafdynamo ook wel niet gaan werken.
PeterFokkinga schreef:AB, die RX10 wil jij niet hebben: weegt wel 813 gram, straks kom je het viaduct niet meer over :lol:

Wat de batterij betreft, het is de NP-FW50 die ook in een aantal NEX modellen wordt gebruikt. En daar is een lader voor te krijgen die zo te zien op USB kan worden aangesloten.

De RX100, NEX-3N en NEX-5T kunnen de batterij ook in de camera laden via USB. Maar toen ik op een forum hier naar vroeg reageerde een eigenaar dat alleen de meegeleverde Sony USB lader bij hem werkte en niet die van z'n telefoon. Da's nou weer jammer, want dan zal laden via de naafdynamo ook wel niet gaan werken.
Je hebt gelijk, die rotviaducten ook altijd ;)
Dan toch maar de nieuwste M43 ieniemienie van Panasonic. Welk lensje zou daarbij passen om met de lens van de RX10 te kunnen concurreren?
AB schreef:Dan toch maar de nieuwste M43 ieniemienie van Panasonic. Welk lensje zou daarbij passen om met de lens van de RX10 te kunnen concurreren?
Qua sensorgrootte is die kleine zelfs een stuk beter.
Het is weer een stap in de aangename richting die nog een hele tijd gaat duren, totdat we weer kleinbeeldsensoren hebben in compactcamera's zoals in de tijd van filmrolletjes. (nb. het filmpje was daar de sensor)

AB (en evt anderen), ik heb een concrete vraag.
Ik heb net ontdekt dat de zogenoemde 1"-sensoren een afmeting hebben van 13,2 x 8,8 mm (zoals bij de RX10 die je noemt).
Maar wat is daar één inch aan?
Leo
Leon schreef:
AB schreef:Dan toch maar de nieuwste M43 ieniemienie van Panasonic. Welk lensje zou daarbij passen om met de lens van de RX10 te kunnen concurreren?
Qua sensorgrootte is die kleine zelfs een stuk beter.
Het is weer een stap in de aangename richting die nog een hele tijd gaat duren, totdat we weer kleinbeeldsensoren hebben in compactcamera's zoals in de tijd van filmrolletjes. (nb. het filmpje was daar de sensor)

AB (en evt anderen), ik heb een concrete vraag.
Ik heb net ontdekt dat de zogenoemde 1"-sensoren een afmeting hebben van 13,2 x 8,8 mm (zoals bij de RX10 die je noemt).
Maar wat is daar één inch aan?
Leo
Bij benadering ongeveer 1.5 maal de diagonaal van de sensor

Sensor formats of digital cameras are mostly expressed in the non-standardized "inch" system as approximately 1.5 times the length of the diagonal of the sensor. This goes back to the way image sizes of video cameras used until the late 1980s were expressed, referring to the outside diameter of the glass envelope of the video camera tube. David Pogue of The New York Times states that "the actual sensor size is much smaller than what the camera companies publish – about one-third smaller." For example, a camera advertising a 1/2.7" sensor does not have a sensor with a diagonal of 0.37"; instead, the diagonal is closer to 0.26".[21][22] Instead of "formats", these sensor sizes are often called types, as in "1/2-inch-type CCD."
Due to inch-based sensor formats being not standardized, their exact dimensions may vary, but those listed are typical.[22] The listed sensor areas span more than a factor of 1000 and are proportional to the maximum possible collection of light and image resolution (same lens speed, i.e., maximum aperture), but in practice are not directly proportional to image noise or resolution due to other limitations. See comparisons.[23][24] Film format sizes are included for comparison.


zie
http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format
Hm, interessant die GM1! Hoewel ik weleens anders beweer zit ik af en toe wel tegen de limieten van mijn 'edelcompact' Oly XZ-1 te hikken, voornamelijk wat betreft dynamisch bereik. Daarbij houd ik wel van vaste brandpunten, maar dan wel met twee lenzen en niet met één. Dus een GM1 + Pana20/1.7 en Oly45/1.8 (of die Leica 15/1.7 als die te betalen wordt) zie ik wel zitten in de stuurtas. Alleen zo te zien is ie ècht klein: 55 mm hoog, terwijl de diameter van bijvoorbeeld die Panasonic 20mm pancake al 63mm is.
Behoorlijk licht ook: 274+87+116=477 gram voor de hele kit. Da's uhm, vergelijkbaar met de Fuji X100S.

Wat betreft die RX10 en lichtsterke superzooms voor m43: Je zou dan eigenlijk een 12-100 F4 moeten hebben als ik het goed zie. Die vind ik zo snel niet, maar er is wel (al jaren) een Olympus 14-150 F4-5.6. Minder lichtsterk aan de telekant, maar wel meer bereik. 280 gram en rond de 500 euro, dus daarmee ben je ruim goedkoper en lichter uit dan met die RX10. En je kunt ook nog die irritante zoom thuis laten en met een mooie prime gaan schieten ;)
AB schreef:Bij benadering ongeveer 1.5 maal de diagonaal van de sensor

Sensor formats of digital cameras are mostly expressed in the non-standardized "inch" system as approximately 1.5 times the length of the diagonal of the sensor. This goes back to the way image sizes of video cameras used until the late 1980s were expressed, referring to the outside diameter of the glass envelope of the video camera tube.
Dank voor de uitleg.
Wel onthutsend om te lezen dat zo'n prehistorische maatvoering in stand wordt gehouden en de maat van een sensor niet gewoon aangeduid wordt door de afmeting ervan te noemen.
29" versus 28"is er helemaal niets bij :lol:

Leon
urje schreef:Hm, interessant die GM1! Hoewel ik weleens anders beweer zit ik af en toe wel tegen de limieten van mijn 'edelcompact' Oly XZ-1 te hikken, voornamelijk wat betreft dynamisch bereik. Daarbij houd ik wel van vaste brandpunten, maar dan wel met twee lenzen en niet met één. Dus een GM1 + Pana20/1.7 en Oly45/1.8 (of die Leica 15/1.7 als die te betalen wordt) zie ik wel zitten in de stuurtas. Alleen zo te zien is ie ècht klein: 55 mm hoog, terwijl de diameter van bijvoorbeeld die Panasonic 20mm pancake al 63mm is.
Behoorlijk licht ook: 274+87+116=477 gram voor de hele kit. Da's uhm, vergelijkbaar met de Fuji X100S.

Wat betreft die RX10 en lichtsterke superzooms voor m43: Je zou dan eigenlijk een 12-100 F4 moeten hebben als ik het goed zie. Die vind ik zo snel niet, maar er is wel (al jaren) een Olympus 14-150 F4-5.6. Minder lichtsterk aan de telekant, maar wel meer bereik. 280 gram en rond de 500 euro, dus daarmee ben je ruim goedkoper en lichter uit dan met die RX10. En je kunt ook nog die irritante zoom thuis laten en met een mooie prime gaan schieten ;)
http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html
nog geen lensconcurrent voor de alles in 1 Sony RX10

Ik heb echter al een RX100, dat gecombineerd met de GM1+Olympus 75/1.8...mmmm
Leon schreef:
AB schreef:Bij benadering ongeveer 1.5 maal de diagonaal van de sensor

Sensor formats of digital cameras are mostly expressed in the non-standardized "inch" system as approximately 1.5 times the length of the diagonal of the sensor. This goes back to the way image sizes of video cameras used until the late 1980s were expressed, referring to the outside diameter of the glass envelope of the video camera tube.
Dank voor de uitleg.
Wel onthutsend om te lezen dat zo'n prehistorische maatvoering in stand wordt gehouden en de maat van een sensor niet gewoon aangeduid wordt door de afmeting ervan te noemen.
29" versus 28"is er helemaal niets bij :lol:

Leon
Amerikan en het metrisch stelsel, ik dacht het niet.... daar bestaat de cheque gewoon nog, zij aan zij met dollarcenten. Het is dat ze daar rechts rijden, maar anders zou je ze nog van conservatisme kunnen betichten.
AB schreef:http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html
nog geen lensconcurrent voor de alles in 1 Sony RX10
Ah ja, handig lijstje daar. Geen lensconcurrent vind ik eerlijk gezegd wat overdreven - dat is alleen zo als je die paar mm groothoek of minder dan één stop lichtgevoeligheid aan de telekant als essentieel ziet ('1inch' F2.8 ~ m43 F4 ~ fullframe F8). Panasonic heeft blijkbaar ook nog een 14-140 F3.5-5.6, beetje sneller aan de groothoekkant. Voor het overgrote deel van het bereik zullen ze vergelijkbaar presteren. In ieder geval op papier, dan.

Trouwens een lijst primes om van te watertanden, elke keer als ik die m43 lineup zie... Nu NEX full-frame gaat, is het me weer duidelijker geworden dat ze bij Sony waarschijnlijk nooit met zo'n verzameling compacte lenzen gaan komen, en daarmee zijn ze voor mij niet echt concurrent voor een compact systeem (hoewel ik wel even lol heb gehad met zo'n 16mm pancake en een Leica 40/2 'cron).

Ik heb trouwens ook nog een vraagje voor de vraagbaak: die GM1 heeft blijkbaar een extreem snelle elektronische sluiter. Waarom zit er dan alsnog ook een mechanische sluiter in?
urje schreef:
AB schreef:http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html
nog geen lensconcurrent voor de alles in 1 Sony RX10
Ah ja, handig lijstje daar. Geen lensconcurrent vind ik eerlijk gezegd wat overdreven - dat is alleen zo als je die paar mm groothoek of minder dan één stop lichtgevoeligheid aan de telekant als essentieel ziet ('1inch' F2.8 ~ m43 F4 ~ fullframe F8). Panasonic heeft blijkbaar ook nog een 14-140 F3.5-5.6, beetje sneller aan de groothoekkant. Voor het overgrote deel van het bereik zullen ze vergelijkbaar presteren. In ieder geval op papier, dan.
Je hebt het in de vergelijking over depth-of-field (scherpte-diepte gebied)...... Voor de sluitertijd maakt dat niets uit, het blijft wel een 2.8 lensje op de RX10. En speciaal ontworpen als vaste lens op die betreffende 1" sensor, dus waarschijnlijk heel compact design..... (met waarschijnlijk ook veel CA en dus ietsje aan detailverlies in de nabewerking)
urje schreef: Ik heb trouwens ook nog een vraagje voor de vraagbaak: die GM1 heeft blijkbaar een extreem snelle elektronische sluiter. Waarom zit er dan alsnog ook een mechanische sluiter in?
die geef ik door aan Leon ;)
http://www.steves-digicams.com/knowledg ... ers.html#b
AB schreef:Je hebt het in de vergelijking over depth-of-field (scherpte-diepte gebied)...... Voor de sluitertijd maakt dat niets uit, het blijft wel een 2.8 lensje op de RX10. En speciaal ontworpen als vaste lens op die betreffende 1" sensor, dus waarschijnlijk heel compact design..... (met waarschijnlijk ook veel CA en dus ietsje aan detailverlies in de nabewerking)
Je hebt gelijk dat het op de RX10 'voor de sluitertijd' een F2.8 lens blijft, maar bij gelijkwaardige sensortechniek zal een grotere sensor minder ruis bij gelijke ISO hebben, oftewel RX10 @ F2.8 en ISO 100 ~ m43 @ F4 en ISO 200. Wat je wint met het grotere diafragma lever je in met de kleinere beeldcirkel - er komen evenveel fotonen aan op de sensor. In theorie in ieder geval ;)

Dat die RX10 mogelijk een fantastisch mooi ontworpen combinatie is van lens en sensor en body, dat geloof ik graag. Ik kan me ook voorstellen dat het een ideaal apparaat is voor m'n vader bijvoorbeeld, die goed beeld graag combineert met een lange zoom en geen gedoe. De CA die ongetwijfeld in-camera wordt weggewerkt, zal hem een zorg zijn. De prijs zal ook niet echt een probleem zijn voor hem. Maar om te zeggen dat ze het onmogelijke mogelijk hebben gemaakt, of iets wat z'n equivalent niet heeft in andere systemen - niet echt.
urje schreef:
AB schreef:Je hebt het in de vergelijking over depth-of-field (scherpte-diepte gebied)...... Voor de sluitertijd maakt dat niets uit, het blijft wel een 2.8 lensje op de RX10. En speciaal ontworpen als vaste lens op die betreffende 1" sensor, dus waarschijnlijk heel compact design..... (met waarschijnlijk ook veel CA en dus ietsje aan detailverlies in de nabewerking)
Je hebt gelijk dat het op de RX10 'voor de sluitertijd' een F2.8 lens blijft, maar bij gelijkwaardige sensortechniek zal een grotere sensor minder ruis bij gelijke ISO hebben, oftewel RX10 @ F2.8 en ISO 100 ~ m43 @ F4 en ISO 200. Wat je wint met het grotere diafragma lever je in met de kleinere beeldcirkel - er komen evenveel fotonen aan op de sensor. In theorie in ieder geval ;)

Dat die RX10 mogelijk een fantastisch mooi ontworpen combinatie is van lens en sensor en body, dat geloof ik graag. Ik kan me ook voorstellen dat het een ideaal apparaat is voor m'n vader bijvoorbeeld, die goed beeld graag combineert met een lange zoom en geen gedoe. De CA die ongetwijfeld in-camera wordt weggewerkt, zal hem een zorg zijn. De prijs zal ook niet echt een probleem zijn voor hem. Maar om te zeggen dat ze het onmogelijke mogelijk hebben gemaakt, of iets wat z'n equivalent niet heeft in andere systemen - niet echt.
Je hebt ook nog een Panasonic DMC-FZ200 met 24x zoom en 2.8 bereik, maar dat is met een ontzettend kleine sensor. De RX10 met 8x zoom heeft een veel grotere sensor, wat denk ik voor reisfotografie practischer is.

Iets anders Urje, als je mocht kiezen uit twee brandpunten, of beter gezegd twee beeldhoeken, welke twee zou je dan nemen?
35-40 en 90-100mm kleinbeeld equivalent. Dus zeg maar een tamelijk ruime versie van m'n volledige blik, en een uitsnede ervan die ongeveer past bij 'ergens gericht naar kijken'. Nogal ouderwets eigenlijk, maar dat werkt goed voor me. De groothoek vind ik dan het lastigst, want dat is meteen de standaard lens, dus hier maak ik dan de meeste foto's mee. En die heb ik graag zo natuurlijk mogelijk, alleen bij een 50mm ofzo betrap ik mezelf net te vaak op 'niet verder achteruit kunnen lopen'.

Ik ben een paar keer op (niet fiets-) vakantie geweest met een Pentax dSLR met 21-50-100 (Dus 31-75-150 eq.). Die 21 was dan m'n standaard, en vaker te breed dan niet. De opnamen met de 50 werden vaak gecropt, en de 100 werd weinig gebruikt. Als ik korter wegging gooide ik vaak alleen de camera met 21 en een losse 50 in m'n tas. Analoog neem ik graag een Olympus RD (meetzoeker met 40/1.8) mee.

Op fietsvakantie zou ik misschien wel een wat meer groothoek kunnen gebruiken, omdat je toch vooral door prachtige landschappen fietst. Die nieuwe kitlens voor de GM1 komt dan wel goed uit met z'n 24mm eq beeldhoek... maar als het er echt maar 2 mogen zijn, dan zou ik geen problemen hebben met een setje 40 - 90.

Wat is jouw minimale bereik waarmee je op reis zou willen?
urje schreef:35-40 en 90-100mm kleinbeeld equivalent. Dus zeg maar een tamelijk ruime versie van m'n volledige blik, en een uitsnede ervan die ongeveer past bij 'ergens gericht naar kijken'. Nogal ouderwets eigenlijk, maar dat werkt goed voor me. De groothoek vind ik dan het lastigst, want dat is meteen de standaard lens, dus hier maak ik dan de meeste foto's mee. En die heb ik graag zo natuurlijk mogelijk, alleen bij een 50mm ofzo betrap ik mezelf net te vaak op 'niet verder achteruit kunnen lopen'.

Ik ben een paar keer op (niet fiets-) vakantie geweest met een Pentax dSLR met 21-50-100 (Dus 31-75-150 eq.). Die 21 was dan m'n standaard, en vaker te breed dan niet. De opnamen met de 50 werden vaak gecropt, en de 100 werd weinig gebruikt. Als ik korter wegging gooide ik vaak alleen de camera met 21 en een losse 50 in m'n tas. Analoog neem ik graag een Olympus RD (meetzoeker met 40/1.8) mee.

Op fietsvakantie zou ik misschien wel een wat meer groothoek kunnen gebruiken, omdat je toch vooral door prachtige landschappen fietst. Die nieuwe kitlens voor de GM1 komt dan wel goed uit met z'n 24mm eq beeldhoek... maar als het er echt maar 2 mogen zijn, dan zou ik geen problemen hebben met een setje 40 - 90.

Wat is jouw minimale bereik waarmee je op reis zou willen?
Voor mijn reisfotografie ben ik de laatste jaren iets meer overgestapt op het stitchen van foto's. Daarmee kun je zelfs met een 70-300mm nog redelijk wat groothoekeffect aanelkaar breien. Aanvullend neem ik meestal ook nog een compacte 35mm mee. Sensor is een fullframe.
Ik zal nog eens onderzoeken welke brandpunten van een 70-300 zoom ik het meest gebruik. Met de metagegevens van Lightroom is dat redelijk gemakkelijk uit te vinden. Het zou me niet verbazen dat de Nikkor 24-120/4 een perfecte allround reiszoom zou zijn (135mm eq).

Tegelijkertijd hou ik erg van lichtsterke vaste brandpuntslenzen en het panoramaformaat als uitsnede (ratio 24:65 van hasselblad xpan). Om tot die verhouding te stitchen is een telelens mijn favoriet. Een telelens houdt het onderwerp op grote afstand, terwijl de lens zelf de minste vertekening aan de randen en dus lekker stitchbare deelfoto's oplevert.....de nikkor 85/1.8 is in overweging, tezamen met een 35/2 en D800 is dat wel een leuke reiscombinatie..... althans voor reizen waar de nadruk op fotografie zou liggen.

Ligt de nadruk op rammen, fietsen en haast, dan is zo'n RX100 lang zo gek nog niet.
En nu we het er toch over hebben, kijk eens waar Fuji mee komt.... een canon powershot120killer.
Ach, wat moet je met een dure camera op vakantie? Niemand bekijk foto's anders dan op een scherm. Juist met een goedkoop cameraatje is het goed stitchen.
Bekijk deze foto
Stuk of 4 opnamen, identiek belicht, donkere hoeken en vervorming met Lightroom gecorrigeerd, wat pittiger gemaakt en met photoshop aan elkaar gezet.
Uit de hand gemaakt met een camera van €85,- van 140 gram inclusief accuutje.
Leon
Fijn dat jij uit de voeten kunt met zo'n klein en licht cameraatje, Leon. Ik ben het helemaal met je eens dat je een balans moet zien te vinden tussen kosten, gewicht, en fotokwaliteit, maar die balans ligt niet voor iedereen op dezelfde plek. Zo worden mijn foto's idd ook vrijwel alleen maar op een scherm bekeken, maar ook op een scherm zijn er genoeg situaties waarin ik voordelen zie in een wat betere camera. Een D700 gaat ook mij te ver, maar een micro4/3 zie ik wel zitten. Wat AB doet moet ie zelf weten ;)