Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
HansvanderVeeke schreef:Het was niet zo koud dat de muts ook op moest, maar het blijft een optie :wink:
Je moet het wel precies zo uitkienen dat het _alleen 's avonds, 's nachts en 's ochtends vroeg_ zo koud is dat de muts op moet, he. Moet hij overdag op, dan ben je je bescherming voor je fototoestel kwijt. :wink:

Carl
Schiet mij maar lek, maar die RX10 lijkt toch wel een heel ultiem reiscameraatje te worden..... totdat versie II komt natuurlijk :).







http://camerahoarders.com/sony-dsc-rx10-preview/2/
http://www.stevehuffphoto.com/2013/11/0 ... sony-rx10/

De Nikon DF is ook gespot
http://www.stevehuffphoto.com/2013/11/0 ... you-think/

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
uh ja ik ben wel genezen geloof ik, en dat voordat ze met een prijs komen :?
"No clutter, no distractions", zeiden ze over een camera met meer knopjes dan ooit. Ook valt ie nogal groot uit; tegen beter weten in had ik gehoopt dat men inmiddels wel een lcd-scherm tegen de achterkant van een sensor aan kan plakken zonder dat er 2 centimeter printplaat tussen moet. Oh well, weer een zorg minder :)
urje schreef:uh ja ik ben wel genezen geloof ik, en dat voordat ze met een prijs komen :?
"No clutter, no distractions", zeiden ze over een camera met meer knopjes dan ooit. Ook valt ie nogal groot uit; tegen beter weten in had ik gehoopt dat men inmiddels wel een lcd-scherm tegen de achterkant van een sensor aan kan plakken zonder dat er 2 centimeter printplaat tussen moet. Oh well, weer een zorg minder :)
Die FD kon wel de mazelen hebben, zelden zoveel pukkels bijelkaar gezien :)
Ook wat mij betreft heeft die Nikon Df nog wat meer knoppen dan gewenst, maar je kunt hem tenminste nog altijd simpel met een paar knoppen bedienen, en volgens het gerucht ook simpel met oude Nikon lenzen. Laat dat nu precies zijn wat ik zoek: een camera die zich gewoon als vroeger laat bedienen zonder menu's en zonder veel automatiek, en geschikt voor al dat prachtige oude glas dat ik al heb. Mijn ideaal is een fullframe camera zonder autofocus, en simpele bediening op de traditionele variabelen van sluiertijd, diafragma, en focus. Kortom, ondanks naa rmijn smaak teveel van moderne dingen komt dit dichterbij het minimalistische ideaal dan iedere andere DSLR. Alleen een Leica M9 is nog simpeler (maar wel heel veel duurder).
Wim
Wim schreef:Ook wat mij betreft heeft die Nikon Df nog wat meer knoppen dan gewenst, maar je kunt hem tenminste nog altijd simpel met een paar knoppen bedienen, en volgens het gerucht ook simpel met oude Nikon lenzen. Laat dat nu precies zijn wat ik zoek: een camera die zich gewoon als vroeger laat bedienen zonder menu's en zonder veel automatiek, en geschikt voor al dat prachtige oude glas dat ik al heb. Mijn ideaal is een fullframe camera zonder autofocus, en simpele bediening op de traditionele variabelen van sluiertijd, diafragma, en focus. Kortom, ondanks naa rmijn smaak teveel van moderne dingen komt dit dichterbij het minimalistische ideaal dan iedere andere DSLR. Alleen een Leica M9 is nog simpeler (maar wel heel veel duurder).
Wim
OPvallend dan wel dat je voor het diafragma nog steeds digitaal het systeem in moet duiken (notabene een G-lens bijgeleverd) en daar geen dedicated "analoog" wieltje voor hebben.
Niet bepaald de digitale budgetversie van bv. een Practica LTL-3, het lijkt meer alsof ze een paar exclusieve draaiwieltjes hebben toegevoegd voor sluitertijd, iso en over/onderbelichting en voor de rest alles bij het oude (digitale) hebben gelaten. Misschien dat de optische zoeker nog een verrassing herbergt, morgen is de officiële release.
Afbeelding
Zie hier voor de details: http://nikonrumors.com/2013/11/04/nikon ... 6-95.aspx/
Ik wil er een, maar ik moet duidelijk nog wel sparen.
Wim
AB schreef:OPvallend dan wel dat je voor het diafragma nog steeds digitaal het systeem in moet duiken (notabene een G-lens bijgeleverd) en daar geen dedicated "analoog" wieltje voor hebben.
Niet bepaald de digitale budgetversie van bv. een Practica LTL-3, het lijkt meer alsof ze een paar exclusieve draaiwieltjes hebben toegevoegd voor sluitertijd, iso en over/onderbelichting en voor de rest alles bij het oude (digitale) hebben gelaten. Misschien dat de optische zoeker nog een verrassing herbergt, morgen is de officiële release.
Die wieltjes lijken ook helemaal niet praktisch. Waarom hebben ze geen 'A' stand bijvoorbeeld? Nu moet je op het PASM wieltje kijken om te zien of je de sluitertijdknop kunt gebruiken (neem ik aan). Veel eleganter is de oplossing van bijvoorbeeld de Voigtlander R3A:
Afbeelding
Sluitertijd en belichtingscompensatie in één. Voeg een diafragmaring met Auto stand toe en een ISO-ring met Auto, en je kunt door de wieltjes wel of niet op A te zetten kiezen uit P, A, S, M, 'Sensitivity-priority' (stel zelf iso in, verder als P) en 'AS-priority' (stel diafragma en sluitertijd in, camera regelt belichting via ISO). Alles wat je nodig hebt met minder knoppen en een meer intuïtief voorspelbaar gedrag.
Als het zo moet, dan werkt een gewone dSLR met twee control dials (zeg, een D610) volgens mij net zo goed. En als er zo weinig eenvoud aan de buitenkant zit, dan maak ik me ook geen illusies meer over een zoeker die voor handmatig focussen is geoptimaliseerd. Next!
(Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met oude lenzen op de Sony A7, vooral wat betreft handmatig focusen en beeldkwaliteit - misschien moet ik toch eens gaan kijken hoe de EVF's tegenwoordig zijn...)

Edit: en wat een kitch ook, die camera tussen een kompas, een handvol ponden, een kaart, een vulpen en een glas whisky. Met ijs nog wel! Het 'klassieke fotografie'-gevoel moet duidelijk van de aura komen en niet van de (volledige) interface. Maargoed, met zo'n 50/1.2 kun je er vast prachtige plaatjes mee schieten, dat dan weer wel.
urje schreef:uh ja ik ben wel genezen geloof ik, en dat voordat ze met een prijs komen :?
"No clutter, no distractions", zeiden ze over een camera met meer knopjes dan ooit.
Haha, je bent me alweer voor.
Ik heb eens knopjes geteld (excl onderkant):
FG20 (was mijn lievelingsfilmcamera, handiger dan de 801): 9
F801: 17
D70: 24
D300: 30
D800: 35
Df: 31
AB schreef:
Wim schreef:je kunt hem tenminste nog altijd simpel met een paar knoppen bedienen
OPvallend dan wel dat je voor het diafragma nog steeds digitaal het systeem in moet duiken
Ik kan mijn diverse digitale nikons in de M-stand bedienen door met het voorste wieltje het diafragma te kiezen en met het achterste de tijd. De keuze lees ik af op het display, ook de halve stops. Zo werk ik meestal en er is m.i. nauwelijks iets eenvoudigers mogelijk.
Ik vraag me af of het display van de Df diafragma en tijd weergeeft, het is erg klein.
Mij lijkt de Df knap gecompliceerd.
Leon
Wim schreef:Zie hier voor de details: http://nikonrumors.com/2013/11/04/nikon ... 6-95.aspx/
Ik wil er een, maar ik moet duidelijk nog wel sparen.
Valt toch wel mee, slechts € 3059,-. Een koopje. :lol: :lol:

Df

Peter
Body allen is 2749, is adviesprijs. Wacht een paar maanden en de prijs zakt behoorlijk. Wel een mooie camera in mijn ogen. Gaat lekker naast mijn eigen FM. Maar dat blijft een kwestie van smaak. :D
Voor mij is de grote attractie tweeledig: ik hou van traditionele bediening en heb een hekel aan menu's. Diafragma stel je met je oude AI lenzen net als vroeger in door aan de ring op de lens te draaien. Lichtmeting is bij open lens, en bij oude lenzen is de automatiek er een met diafragmavoorkeuze. Kortom, dit blijft allemaal helemaal zoals vroeger (voor wie dat fijn vond en vindt).
De tweede attractie is de volledige functionaliteit van oude lenzen. Ik heb een vijftal originele Nikkors, waaronder drie heel lichtsterke primes en een telezoom, en die investering hoef ik nu niet af te schrijven zoals ik vreesde. Met die hoogwaardige (en voor mij gratis) lichtsterke primes op full frame formaat kan ik de geringe scherptediepte krijgen die ik moet missen bij onze micro 4/3 camera.
Of je dit allemaal fijn en belangrijk vindt is natuurlijk een heel persoonlijke zaak, maar mij komt het prima uit, en ik denk dat dat voor meer mensen zal gelden. Nu nog wachten tot de prijs wat zakt.
Wim
Stel je niet al te veel voor van de beeldkwaliteit van die oude primes. Ik heb mijn 20/2.8 al jaren geleden weggedaan omdat mijn 18-70 kitlens bij F3.5 (dus wat is het verschil) al een heel stuk scherper beeld opleverde.
De vooruitgang heeft bij de lenzen niet bepaald stilgestaan.
Wim schreef:1 ik hou van traditionele bediening
2 heb een hekel aan menu's.
3 Diafragma stel je met je oude AI lenzen net als vroeger in door aan de ring op de lens te draaien. Lichtmeting is bij open lens,
4 en bij oude lenzen is de automatiek er een met diafragmavoorkeuze.
5 De tweede attractie is de volledige functionaliteit van oude lenzen. Ik heb een vijftal originele Nikkors, waaronder drie heel lichtsterke primes en een telezoom,
1. Dit kan met een D70, 300, 600 en 800 ook.
2. Maak je borst maar nat.
3. Dit kan met een D70, 300, 600 en 800 ook.
4. Zou kunnen.
5. Je zult toch flink de menu's in moeten om de scherpstelling zelf te calibreren. Met de telezoom zou je wel eens flink pech kunnen hebben. Ik heb ooit een mooie 80/200 2.8 AF gekocht voor een aardige prijs. Het bleek dat de scherpstelling niet alleen afhankelijk was van diafragma en afstand, maar ook van zoominstelling. Dat kun je niet fijnregelen. De afwijking was niet weinig of teleurstellend, hij was dusdanig dat de lens onbruikbaar was. Ik heb nog moeten aardig wat moeite moeten doen om hem terug te mogen leveren aan de winkel.
Leon
Nikon objectieven, ook de tweedehandse, hebben een paar kwaliteiten: lange houdbaarheid en weinig kwaliteitsverschil in de productie. Maar welke ga je vergelijken? Een 28mm 2.0 MF of een 105 mm 2.5 MF fietst de 18-70 er toch uit qua scherpte. Toegegeven dat de 18-70 wel een van de beste consumentenzooms is die er is gemaakt en de genoemde 20 mm was niet Nikons beste objectief.
Dit blijven lastige vergelijkingen.
Het laatste objectief hoeft ook niet altijd het beste te zijn. De nieuwste 24-70 kreeg een hoop kritiek, daar waar diens voorganger de 28-70 AFS zo goed scoorde.
Bij de oudere MF objectieven ga je wel zien het gemis aan ED en Nanocoating. Voor een deel op te lossen met een bewerkingsprogramma.
Maar het lijkt mij ook prettig om een aantal prachtige objectieven uit het MF tijdperk weer te kunnen gebruiken. Dan zou de 28 mm wel eens dat ene objectief kunnen zijn om mee te nemen op reis waar Hans in het start topic om vroeg.
wimbas schreef:Een 28mm 2.0 MF of een 105 mm 2.5 MF fietst de 18-70 er toch uit qua scherpte.
Ik neem aan dat je daar testgegevens van hebt van jezelf of van anderen?

Wat oude objectieven wel als voordeel hebben zijn geen electronica of VR. Die kan namelijk stuk. Ik heb twee keer gehad dat de VR er definitief ermee kapte.

Leon
Leon schreef:Ik neem aan dat je daar testgegevens van hebt van jezelf of van anderen?
Leon
Ja, ik heb de 28 en de 105. De 18-70 had ik, daar werkt mijn zoon nu heerlijk mee. Het blijft eigen waarneming natuurlijk.
Toen de F100 uitkwam zat daar een 28-105 met een macrostand als kitobjectief bij. Die is vergelijkbaar met de 18-70, dus gewoon een heel goed objectief. Ook daarbij is mijn 105 beter als de 105 stand op het zoomobjectief. Ja dat is de uiterste stand en die zijn nooit de allerbeste om te meten.

Als je een oud objectief zet op een D800 met 36mp kan het resultaat wel wat tegenvallen, maar de Df heeft niet voor niets "slechts" 16mp. Ik zie al wel wat gebruikersreviews, die positief en minder positief zijn, maar ik ben wel benieuwd naar foto's van de Df met een ais objectief. Dan zullen we meer weten.

Maar op voorhand ga ik mijn oudere objectieven maar weer eens afstoffen. :D
Bij deze nog een paar leuke sites om sensoren en camera's (+ lenzen) met elkaar in grootte te vergelijken, voor de tech geeks.

http://camerasize.com/compact/#395,461, ... 3.110,ha,t

http://cameraimagesensor.com/size/#70,5 ... 3,108,24,a
Canon G11 of nieuwer.
Sony RX10 review: One body... one lens
Nog een review @ imaging resource. Die RX10 wordt gewoon (reis)camera van het jaar, kan niet anders. :)