Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
Deze discussie/topic was/is geloof ik begonnen om de vraag: ik wil mijn foto uitrusting beperken in pakvolume en -gewicht, maar wel goede kwaliteit fotografie behouden.Er werd en beetje gesteld dat zoomlenzen in verhouding met primes (vastbrandpunt-objectieven) daarbij negatief uitkwamen. Ik heb eerlijk gezegd niet álle reacties gelezen, maar bij mij kwam al snel de vraag op welke feiten/cijfers ik aan denken moet voor een juiste beeldvorming. Hieronder een indicatie van de gewichten en volumes van een voorbeeldig aantal lenzen, voor het volume heb ik even wat rekenwerk gedaan op basis van diameter/lengte dus niet héél erg nauwkeurig :)

Sigma zoom 24-70mm / 2.8 790g 583cc €725,-
Nikkor zoom 24-70mm / 2.8 900g 719cc €1.400,-
Nikkor prime 35mm / 1.8 224g 205cc €165,-
Nikkor prime 85mm / 1.8 350g 366cc €400,-
Sigma prime 20mm / 1.8 520g 552cc €560,-

Dus....dat ookter afweging zeg maar (moeilijk hé ;) )
http://www.photographyblog.com/reviews/ ... ph_review/
zeer compact 70-200/2.8 alternatief (met GF5), mocht een fullframe iets teveel van het goede zijn. En zonder telelens op reis kan echt niet.
Gecombineerd met een groothoekcamera als de Sigma DP1M heb je dan wel een heel mooi compact setje.
fietsert schreef:Ik heb eerlijk gezegd niet álle reacties gelezen, maar bij mij kwam al snel de vraag op welke feiten/cijfers ik aan denken moet voor een juiste beeldvorming.
Een van de meest gelezen nieuwswebsites over techniek van fotografie van dit moment kwantificeert beeldkwaliteit niet. Waarschijnlijk zeer wijselijk. Het mooie is dat ze het wel aan de kijker laten zien dmv downloadable 100%-bestanden en een erg goed werkende vergelijkingstool voor camera's. (helaas niet voor lenzen)
Leon
AB schreef:http://www.photographyblog.com/reviews/ ... ph_review/
zeer compact 70-200/2.8 alternatief (met GF5), mocht een fullframe iets teveel van het goede zijn. En zonder telelens op reis kan echt niet.
Gecombineerd met een groothoekcamera als de Sigma DP1M heb je dan wel een heel mooi compact setje.
Hoi Ab,

Ik heb een G2 met kit lens 14-42 en ben opzoek naar een lens met een groter bereik. Ik heb onderstaande op het oog. Iets groter bereik maar minder licht sterk(?).
http://www.photographyblog.com/reviews/ ... is_review/

Wat zou jou afweging zijn?

Groeten, Willem
Wilm schreef:
AB schreef:http://www.photographyblog.com/reviews/ ... ph_review/
zeer compact 70-200/2.8 alternatief (met GF5), mocht een fullframe iets teveel van het goede zijn. En zonder telelens op reis kan echt niet.
Gecombineerd met een groothoekcamera als de Sigma DP1M heb je dan wel een heel mooi compact setje.
Hoi Ab,

Ik heb een G2 met kit lens 14-42 en ben opzoek naar een lens met een groter bereik. Ik heb onderstaande op het oog. Iets groter bereik maar minder licht sterk(?).
http://www.photographyblog.com/reviews/ ... is_review/

Wat zou jou afweging zijn?

Groeten, Willem
hoe kleiner de sensor, hoe belangrijker lichtsterkte wordt, ik zou altijd gaan voor lichtsterk.....
nu heb ik een lichte afwijking dus kies ik voor lichtsterke groothoek voor de sterrenhemels (op sommige plekken in de wereld wil je gewoon snachts opblijven)

http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/Pana ... index.html

plus

iets minder lichsterke maar compacte telezoom voor panorama-stitching tijdens de fietsdag zelf. Landschapspanorama's kun je natuurlijk ook met je groothoek creeren, echter met een telelens doet een grote horizontale beeldhoek en een korte verticale beeldhoek soms wonderen, vandaar dat ik heel veel stitch. Ook de enorme schaal van de natuur is vaak beter afleesbaar bij een telelens. Bij een groothoek moet je heel erg letten op de verhouding tussen voor- en achtergrond, anders wordt het snel saai.... dus door de knieen bij een groothoek! :)

http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/Pana ... index.html

dit is misschien ook een mooie (macro, portretten, matig tele)
http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/Pana ... index.html

Maar kies vooral wat je zelf prettig vindt, zo'n allround zoom heeft ook voordelen (je kunt met 1 lens toe), alleen de lichtsterkte en vervormingen aan de randen vind ik wel een nadeeel. Echter creativiteit zit um niet in het zoombereik, vandaar dat je ook prima toe kunt met een lichtsterke prime, mits je voor een brandpuntsafstand durft te kiezen.
AB schreef:Maar kies vooral wat je zelf prettig vindt, zo'n allround zoom heeft ook voordelen (je kunt met 1 lens toe), alleen de lichtsterkte en vervormingen aan de randen vind ik wel een nadeeel.
Lightroom is tegenwoordig een stuk goedkoper dan het verschil tussen een dure en een goedkope lens. Daarom zou ik altijd een lens kopen die in het lijstje voor automatische correctie van Lightroom staat. Dan zie je van vervorming, lichtafval en chromatische abberatie nooit meer iets terug. Lichtsterk wordt een lens daar uiteraard niet van.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Maar kies vooral wat je zelf prettig vindt, zo'n allround zoom heeft ook voordelen (je kunt met 1 lens toe), alleen de lichtsterkte en vervormingen aan de randen vind ik wel een nadeeel.
Lightroom is tegenwoordig een stuk goedkoper dan het verschil tussen een dure en een goedkope lens. Daarom zou ik altijd een lens kopen die in het lijstje voor automatische correctie van Lightroom staat. Dan zie je van vervorming, lichtafval en chromatische abberatie nooit meer iets terug. Lichtsterk wordt een lens daar uiteraard niet van.
Leon
Je kunt veel repareren in photoshop, maar voor mooie overlappingen voor panoramastitching prefereer ik een lens met ietwat minder vervormingen en lichtafval. Ook het oplossend vermogen, depth of field en de contrasten zijn bij een prime in betere handen dan een allround superzoom, bovendien net wat compacter, beter in de schemering, beter zoekerbeeld, etc..

kun je met de G2 ook olympus lensen gebruiken? die hebben nog een mooie 75/1.8
Leon schreef:Daarom zou ik altijd een lens kopen die in het lijstje voor automatische correctie van Lightroom staat. Dan zie je van vervorming, lichtafval en chromatische abberatie nooit meer iets terug.
Voor wat betreft vignettering ben ik dat helemaal met je eens, maar chromatische aberratie krijgt LR bij mijn Canon 15-85mm-objectief in de ergste gevallen niet helemaal weg (en nee, regelen met het schuifje helpt dan niet - dat maakt alleen de felpaarse randjes felgroen).

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
Leon schreef:Daarom zou ik altijd een lens kopen die in het lijstje voor automatische correctie van Lightroom staat. Dan zie je van vervorming, lichtafval en chromatische abberatie nooit meer iets terug.
Voor wat betreft vignettering ben ik dat helemaal met je eens, maar chromatische aberratie krijgt LR bij mijn Canon 15-85mm-objectief in de ergste gevallen niet helemaal weg (en nee, regelen met het schuifje helpt dan niet - dat maakt alleen de felpaarse randjes felgroen).
Groetjes,
Carl
Ik gebruik dan ook Nikon :lol: :wink:
Lightroom zal vast niet alle fouten corrigeren in de hogere orden die in zoomelnzen zeker voorkomen. Wel is het heel opmerkelijk hoe groot de verbeteringen zijn, zelfs een top-objectief als de AF-Nikkor 50/1.4D blijkt bepaald niet perfect, al zal geen toeschouwer het in de praktijk zien.
Leon
Off-topic :!:
Leon schreef:
Carl schreef:... Canon ...
Ik gebruik dan ook Nikon :lol: :wink:
Pfoe! :roll:
Leon schreef: zelfs een top-objectief als de AF-Nikkor 50/1.4D blijkt bepaald niet perfect,
Daar heb je 't al! :twisted: O jee. Zullen we het over een veiliger onderwerp gaan hebben - helmen ofzo?

Groetjes,

Carl
@Ab, Leon en Carl: dank voor de tips.
AB schreef:kun je met de G2 ook olympus lenzen gebruiken? die hebben nog een mooie 75/1.8
Ja dat kan indien micro 3/4, het enige nadeel is dat Olympus de stabilisatie technologie in de body heeft zitten en Panasonic in de lens.

Zuiko / Olympus heeft hele mooie iets voordeligere lenzen (doordat er geen stabilisatie technologie in de lens zit). De reviews die ik heb gelezen over de 14-140 zijn ondanks de mindere licht sterkte, heel lovend. De lens is met name bedoelt voor de GH1 en 2 als video objectief waarbij de zoom heel stil is. Het zwakke punt, de licht sterkte ondervangen mensen met een compact licht sterk 14 mm lensje (die goed betaalbaar is).

Willem
HansvanderVeeke schreef:Als je er maar één mag meenemen, welke lens zou jij dan meenemen en waarom?
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag even een update van de ontwikkelingen.

Als me één ding dit kalenderjaar, 2012, is opgevallen is het dat de ontwikkelingen van camera's nog nooit zo snel zijn gegaan.
* fullframesensoren zijn fors goedkoper aan het worden in dslrs.
* de pixelaantallen gaan skyhigh of anders uitgedrukt: de bruikbare isowaarden stijgen sterk. Dit laatste is zeker een groot voordeel voor iedereen.
* men begint grotere sensoren in te bouwen in kleinere camera's. Helaas wordt daar een forse prijs voor gevraagd. Ik vermoed dat de fabrikanten deze ontwikkeling zo lang mogelijk zullen uitbuiten. Dat een compactcamera met een fullframesensor niet echt een probleem kan zijn is duidelijk als je in de bakken met filmfotocamera's bij de kringloop kijkt: 10 jaar geleden was elke compactcamera 3x zoom met fullframefilmpjes.
* men gaat door met allerlei spiegelloze en zoekerloze systeemcamera's te ontwikkelen met nieuwe sensormaten waarbij voor mij nog niet duidelijk is wat ideaal is. Wat zeker niet ideaal is, is dat daar aparte lenzen voor zijn die fors aan de prijs verkocht worden.
* je krijgt camera's met wifi voor bestandsoverdracht maar ook voor internet. Helaas kun je daar nog niet mee bellen. Veel fotografen zitten wel te wachten op een goed cameraatje waar je mee kunt bellen ipv een uitgebreide iPhone waar je ook een foto mee kunt maken. Hoe goed de camera van de iPhone 4s ook is, het blijft een beperkte camera.
* je krijgt camera's met Android e.d..
* je krijgt camara's met touchscreen. Dat moet ook wel. Gisteren speelde ik bij de Media Markt met een Samsung met Android en Wifi maar zonder touchscreen. Onhandig!
* je krijgt camera's met GPS. Als je de locatie van een foto wilt bewaren wel handig.

De nadelen van bovenstaande ontwikkelingen zijn ook duidelijk:
* ze kosten stroom wat de batterijgebruiksduur beperkt.
* ze kosten geld.
* ze zijn nog niet in één camera beschikbaar. Zo heeft Nikon een camera met touchsceen zonder GPS waarbij het voorgaande type, één typenummer lager, wél GPS heeft.

Conclusie: koop wat je nodig hebt maar ga ervan uit dat wat je koopt over drie jaar totaal uit de mode is, hoewel je er dan nog steeds goede foto's mee kunt maken.

Leon
Leon schreef:* je krijgt camera's met GPS. Als je de locatie van een foto wilt bewaren wel handig.


Leon
Als je die optie wel handig vindt maar (nog) niet aanwezig op je camera en je hebt wel een (Garmin) GPS die die dag ook heeft aangestaan tijdens het fotograferen kun je toch de lokatie aan je foto hangen. Bijvoorbeeld met Basecamp, al zullen er ook nog andere mogelijkheden zijn. Selecteer de gereden track hiervoor in Basecamp en klik rechts en selecteer dan GeoTag Photos using Track, volg verder de aanwijzigen op het scherm en maak zelf de juiste selecties.

Peter
Pman schreef:Selecteer de gereden track hiervoor in Basecamp en klik rechts en selecteer dan GeoTag Photos using Track, volg verder de aanwijzigen op het scherm en maak zelf de juiste selecties.
Ik had het over handig... Van de foto's die ik afgelopen jaar heb gemaakt weet ik waarschijnlijk nauwkeuriger dan een gps-apparaat waar ze gemaakt zijn. Dat verandert na dat jaar geleidelijk.
Leon
Leon schreef:Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag even een update van de ontwikkelingen.
...
Leon
Leon,

Dank je voor de update, dit vat het mooi samen. Het bevestigt overigens wel mijn gevoel wat ik krijg als ik de bladen lees.

Overigens gebruik ik nog steeds mijn G9 en daar kan ik prima mee uit de voeten. Alleen in de herfst in Bretagne had ik door het grijze weer eigenlijk steeds een beetje licht te weinig. De remedie is dan stoppen en even het statief pakken, maar als je met vier mensen onderweg bent dan komt het er vaak niet van. Wat dat betreft zou een camera die met minder licht overweg kan een verbetering zijn.

Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik een nieuwe camera even in de ijskast heb gezet. Tenzij de G9 de geest geeft. Dan moet ik acuut op zoek naar een andere want de laatste 35 jaar van mijn leven ben ik nooit zonder camera geweest.
Leon schreef:Als me één ding dit kalenderjaar, 2012, is opgevallen is het dat de ontwikkelingen van camera's nog nooit zo snel zijn gegaan.
Het gaat zeker snel, maar het goede nieuws is dat oudere camera's en/of objectieven nog steeds bruikbaar blijven. Dat is wel eens anders geweest...

De eerste revolutie in cameraland waar ik mee te maken had, was de komst van autofocus. In 1988 kocht ik een nieuwe Nikon F801. Ik had toen al een reflexcamera van Minolta uit 1984 met één zoomlens (Rokkor 35-70 met een maximale opening van F3,5 op alle brandpuntsafstanden; ik maakte er o.a. deze foto's mee). Minolta had (net als Canon) de nieuwe generatie autofocusreflexen van een andere lensvatting voorzien. Mijn oude niet-AF objectief zou dus niet meer passen op een nieuwe Minolta. Nikon bleef bij de introductie van autofocuscamera's wèl trouw aan zijn lensvatting, die toen al bijna 30 jaar ongewijzigd was. Aangezien ik toch alles opnieuw aan moest schaffen, gaf dit voor mij de doorslag om naar Nikon over te stappen, hopende dat alle Nikonlenzen die ik zou gaan aanschaffen, compatible zouden blijven met toekomstige camera's.

In 1994 kocht ik er nog een F801s bij. De beide Nikons gebruikte ik vaak naast elkaar. Soms in de één zwart-wit- en in de ander kleurenfilm; of in de ene 100 ISO en in de andere 400 ISO diafilm. In mijn stuurtas paste een camerabody met 2 zoomlenzen: een compacte Nikkor 35-70/F3,3-4,5 en een wat grotere 70-210/F4-5,6. Erg robuust waren ze niet. In 1992 moest ik in Zimbabwe op zoek gaan naar een miniatuurschroevendraaiertje om de losgetrilde schroefjes in de telezoom weer vast te draaien. Daarna volgden enkele ruige jaren op de fotoacademie, die deze zooms niet hebben overleefd. Eind jaren negentig had ik de volgende lenzen, deels tweedehands, verzameld:

Sigma 24/F2,8 AF (optisch goed, robuust en compact)
Sigma 28-70/2,8 AF (optisch redelijk, mechanisch een drama)
Nikkor 35-70/F2.8 AF (optisch en mechanisch goed)
Nikkor 50/F1.4 AF (optisch topklasse, mechanisch goed)
Tokina 60-120/F2.8 (oldtimer zonder AF; optisch best goed, robuust en compact voor zijn soort)
Cosina 70-210/F2.8-4.0 AF (optisch en mechanisch matig)
Nikkor 85/1.8 AF (optisch topklasse, mechanisch goed)
Nikkor 135/2.8 (oldtimer zonder AF; optisch prima, robuust en compact voor zijn soort)
Nikon TC-16A converter (oldtimer, werkt niet of nauwelijks op digitale camera's)

Van dit rijtje objectieven heeft de Sigma 28-70 het vaakst in mijn stuurtas gezeten. Na een paar jaar viel die al uit elkaar. De resterende lenzen doen het nog prima. Als ik meer lenzen mee wilde nemen dan in de stuurtas pasten, deed ik deze in de achtertas. Soms nam ik ook een klein statiefje en een flitser mee. Ik heb echter ervaren dat ik zelden zin heb om meer dan één tas open te maken wanneer ik een foto ga maken. Zeker niet als ik samen met mijn vriendin fiets, die toch al sneller rijdt...
Als ik consequent met vaste brandpuntlenzen zou willen werken, zou mijn foto-uitrusting in een rugzak moeten, wat het fietsplezier flink zou vergallen. En ik zou ook de enige zijn die het verschil in beeldkwaliteit zou zien: op mijn beeldscherm bij een 100% vergroting zonder correcties...

In 1999 kocht ik een Nikon F100. De 11 jaar oude F801 was inmiddels zo gehavend, dat je de batterijen aan de buitenkant zag zitten. Voor fiets- en wandeltochten schafte ik een superzoom aan: een Tamron 28-200/3.8-5.6 XR AF. Deze XR serie was optisch beter dan de eerste generatie superzooms, verbazend licht en compact, maar toch stevig genoeg om niet te bezwijken in de stuurtas. Het grootste minpunt vond ik het beperkte groothoekbereik. Dus nam ik vaak nog mijn 24 mm lens mee, die ook geschikter was voor het fotograferen van gebouwen. Alles ging toen nog analoog; lensfouten corrigeren in Photoshop was toen nog toekomstmuziek.

De F100 was vrijwel onverwoestbaar (behalve de achterwand, die ik in 2006 heb vervangen omdat die niet meer sloot) en had het nog langer uit kunnen houden dan zijn voorganger. Helaas pasten er alleen filmrolletjes in en geen beeldsensoren. Het enige vaklab waar ik binnen een uur heen kon fietsen, liet me eind 2007 weten op te zullen houden met het ontwikkelen van diafilms. Dit was weer zo'n omwenteling in de fotografie, vermoedelijk de grootste sinds de uitvinding van de zwartwitfilm.
Twee jaar eerder had ik mijn eerste digitale Nikon gekocht: de D70. Niet zo robuust als de F100, maar wel een betaalbare digitale reflexcamera met een beeldkwaliteit die kon wedijveren met die van 100 ISO kleinbeeldfilm. Weliswaar met een sensor op APS-formaat (DX), maar nog altijd met de vertrouwde Nikon F lensvatting uit 1959, waardoor ik al mijn objectieven kon blijven gebruiken. Alleen leverde mijn 24 mm lens op de D70 geen groothoekbeeld meer. Daarom kocht ik een Tamron 17-35mm/F2.8-4, die zowel op de D70 als op de F100 paste.

De D70 vond ik geen prettige camera om mee te werken. Het dynamisch bereik was niet groot, waardoor je vaak bewust moest onderbelichten om uitgebeten hoge lichten te voorkomen. Ook was het display op de achterzijde veel te klein. Verder was 6 megapixels te weinig voor een foto op A3 formaat in drukwerkkwaliteit. De grootste ergernis was misschien wel het ontbreken van een slotje op de belangrijkste instelknop. Het schudden in de stuurtas kon deze knop al in beweging zetten, waardoor deze niet meer op de A-stand (diafragmavoorkeuze) stond maar ineens op de S- (sluitertijdvoorkeuze) of M-stand terecht was gekomen.

De D300 kwam dan ook als geroepen: terwijl het vaklab mijn diafilms niet meer wilde hebben, was er ineens een waardige opvolger voor de F100. Wel was dit weer een DX camera, dus maakte de fullframe superzoom van Tamron plaats voor de Nikkor AF DX VR 18-200mm /F3.5-5.6. Hoewel dit een DX-objectief is, is het toch wat groter en zwaarder is dan dat van Tamron; gelukkig wel voorzien van beeldstabilisatie (de grootste verbetering van lenzen sinds de komst van autofocus), wat erg prettig is als je zonder statief wilt werken. Wel zat er een waardeloze zonnekap op, die er regelmatig spontaan vanaf viel en in mei 2008 in een zijrivier van de Moldau is gekukeld. Gelukkig vond ik nog een passende zonnekap van Tamron die wèl vast op deze Nikonlens blijft zitten en veel beter tegen een stootje kan.
Het groothoekbereik van Nikons superzoom was weer matig voor het DX formaat, dus nam ik er nog een groothoekzoom bij: de Tokina 12-24/F4 DX AF. Ook deze DX lens is zwaarder dan de fullframe tegenhanger (17-35/F2.8-4) van Tamron.

Met de komst van automatische lenscorrectie in Lightroom (wederom een doorbraak voor de beeldkwaliteit) hebben objectieven met vaste brandpunten amper nog voordelen t.o.v. niet al te slechte zoomlenzen, als je tenminste in RAW formaat werkt. Ik weet niet of softwarematige lenscorrectie ook nog goed werkt als kant-en-klare JPG-files, direct uit de camera, worden gebruikt. Zulke 8 bits-bestanden zijn al zodanig uitgekleed, dat je er niet veel meer aan moet willen corrigeren.

Mijn D300 is nu bijna 5 jaar oud en lijkt met zijn 12 mp al hopeloos verouderd. De nieuwe D800 met 36 megapixels is een tikkeltje over the top, maar ook de sensor in Nikons instapreflex, de D3200, bevat al 24 mp. Zoveel pixels heb ik niet per se nodig (al was het handig geweest toen ik foto's voor een wachtkamer aanleverde, die tot 2x3 meter werden opgeblazen). Wat ik wel kan gebruiken, is het grotere dynamisch bereik en de veel hogere bruikbare ISO waarden, die Leon ook al noemde.
De kans is groot dat ik over enkele maanden de D600 aanschaf, die sinds september verkrijgbaar is (ik wacht het liefst een half jaar met zo'n aankoop, zodat Nikon de tijd heeft gehad om de kinderziektes uit de nieuwe camera te halen, de prijs hopelijk wat gedaald is en ik iets zekerder weet dat Nikon niet op korte termijn nog een andere, goedkopere camera lanceert die ook prima voldoet; bovendien zal ik eerst mijn 4 jaar oude pc moeten vervangen, aangezien de software die compatible is met de nieuwste Nikons, zoals Lightroom 4, niet meer werkt op Windows XP :cry: ).

Een D600 betekent back to fullframe en dubbel zoveel pixels. En minstens één nieuwe zoomlens voor in de stuurtas, die past bij de kwaliteit van deze nieuwe generatie camera's. Ik denk dan aan de Nikkor 24-120/F4 VR AF, die volgens
deze test van DxOMark aanzienlijk meer scheidend vermogen heeft dan de good old superzoom van Tamron die ik op de F100 gebruikte (en die ook nog niet was voorzien van beeldstabilisatie). Helaas is het telebereik van de 24-120 niet zo groot. Ook lichtgewicht gaat het zeker niet worden, al ben ik blij dat de D600 niet groter en zelfs 88 g lichter is dan de D300.
Een lichtgewicht alternatief zou de gloednieuwe D5200 kunnen zijn: deze is compacter en 295 g lichter dan de D600. Ook deze camera heeft 24 mp, maar zal (uitgaand van deze test van de D3200, die een soortgelijke sensor heeft) rond de 1200 ISO al net zoveel ruis hebben als de D600 bij 3000 ISO heeft (zie hier). (Mijn D300 heeft deze hoeveelheid ruis al rond de 700 ISO, wat te merken is als ik fotografeer bij weinig licht.) Verder vrees ik dat de D5200 me ook in andere opzichten wat tegen zou kunnen vallen, zoals de D70 niet kon tippen aan de F100.
Ook bij een D5200 zal ik een nieuwe stuurtaszoom willen hebben. Nikonkenner Thom Hogan, die in het 12 mp tijdperk nog enthousiast was over de Nikkor 18-200, zegt nu over deze superzoom: “On 16-24mp DX DSLRs, the sharpness isn't up to what the camera can resolve.”
Een betere DX zoomlens lijkt de Nikkor 16-85mm/F3.5-5.6 VR, met wel weer hetzelfde minpunt als de 24-120 bij fullframe: het telebereik is beperkt. De 16-85 is 215 g lichter dan de 24-120. De combi D5200/16-85 is een pond lichter dan het duo D600/24-120, maar weegt nog altijd 1075 g. Mijn huidige mix D300/18-200 weegt overigens 1540 g en heeft ook nog een mooi telebereik. En Nikons nieuwe fullframe superzoom 28-300? Die weegt een ons meer dan de 24-120 en is niet echt beter dan de nieuwste superzoom van Tamron (met beeldstabilisatie), die een half pond minder weegt en ook nog een paar honderd euro minder kost.
keesswart schreef:De D70 vond ik geen prettige camera om mee te werken. Het dynamisch bereik was niet groot, waardoor je vaak bewust moest onderbelichten om uitgebeten hoge lichten te voorkomen. Ook was het display op de achterzijde veel te klein. Verder was 6 megapixels te weinig voor een foto op A3 formaat in drukwerkkwaliteit.
Toch zou ik graag een compactcamera hebben met de sensor van de D70. Helaas doe fabrikanten het voorkomen dat een sensor die half zo groot is als die van de D70 al heel groot is voor een compact en er daarom veel geld betaald moet worden.
Leon
Leon schreef:Toch zou ik graag een compactcamera hebben met de sensor van de D70. Helaas doe fabrikanten het voorkomen dat een sensor die half zo groot is als die van de D70 al heel groot is voor een compact en er daarom veel geld betaald moet worden.
Het is inderdaad onzin dat compactcamera's met een sensor op APS/DX-formaat duur zouden moeten zijn. De 6 mp sensor van de D70 zal overigens niet meer gebruikt worden; die stamt uit 2004, wat in de digitale fotografie wel heel erg oud is. Met de 12 mp sensor van de D300 (zelfde formaat als die van de D70, maar uit 2007 en een betere beeldkwaliteit) zou je nu nog steeds een uitstekende compactcamera kunnen maken voor relatief weinig geld.
Het is overigens de vraag of al die dure compactcamera's echt verkocht gaan worden, gezien het groeiende aanbod van gebruikte spiegelreflexen: een gebruikte D70 kost op Marktplaats.nl tussen de 100 en 200 euro, een D300 rond de 500 euro. Mijn vriendin, die niet goed overweg kon met mijn oude D70, heeft 2 jaar terug een tweedehands D40 gekocht voor in haar stuurtas. Deze is lichter, compacter en gebruiksvriendelijker dan de D70. Sindsdien maakt ze veel vaker foto's.
Toch blijft door alle (prijs)technische ontwikkelingen heen de natuurkunde hetzelfde, het is en blijft een spel van brandpuntsafstand, lichtsterkte, diafragma, sluitertijd en iso-gevoeligheid:

- een lichtsterke primelens is altijd beter dan een gecompliceerde lichtzwakke zoomlens. Lichtsterkte zorgt voor een kleiner scherpte-diepte gebied en minder bewegingsonscherpte van het te fotograferen bewegende object.
- een grote sensor is lichtgevoeliger (ruisvriendelijker bij weinig licht) en zorgt voor een kleiner scherptedieptegebied (en is ook minder gevoelig voor bewegingsonscherpte van de bibberende fotograaf).
- de combinatie van bovenstaande twee punten leidt tot grotere duurdere zwaardere volumineuzer produkten



toch is er met de nex-serie van sony, de x-serie van fujifilm, m43's van panasonic en olympus en het betere compacte spul van canon en nikon al behoorlijk wat keuze.

Iemand die niet weet wat ie moet kiezen (door het enorme keuzeaanbod) zou zich vooral eens af moeten vragen welk type foto's hij/zij maakt. Als je bijvoorbeeld veel met een telelens, of veel in de schemering of nacht wilt fotograferen dan kun je compactheid wel vergeten. Voor een registrerende stijl van fotograferen (snapshots overdag) kun je net zo goed je smartphone gebruiken. Zit je qua ambities ergens tussenin en wil je het meeste bang for the bucks dan zul je toch je huiswerk moeten doen en jezelf goed moeten informeren mbv een van de vele foto-sites/tijdschriften.

en tot slot PS:
beeldtaal (creativiteit) heeft niets met beeldkwaliteit te maken
AB schreef:Als je bijvoorbeeld veel met een telelens, of veel in de schemering of nacht wilt fotograferen dan kun je compactheid wel vergeten.
Yeah...
November 2004(!), deze 3 mp-compact: voorbeeld
Leon