Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
HansvanderVeeke schreef:
AB schreef:zal wel weer compleet offtopic zijn, maar hier een leuke site om de grootte van je camera in te schatten: http://camerasize.com/compare/#124,243

Ha!. Hier heb ik wat aan. Leuk om de verschillen te zien in grootte en gewicht tussen twee camera's. Zeker als je hem op fietsreis mee moet nemen, dan kan dit handig zijn.

Je plug voor de Nikon is wat off-topic, maar goed, het zij zo. Misschien had je er een ander topic over kunnen starten.

Ik ben nog niet van plan om wat nieuws te kopen. Mijn oude voldoet nog wel even. Wel lonkt de nieuwe Gx wel. Compact. Grote sensor. Maar goed, het kan ook nog wel een reflex worden.

Maar dan moet eerst de oude stuk gaan want het stuit me steeds meer tegen de borst om maar nieuwe spullen te kopen terwijl de oude nog goed zijn....
dus als het leuk is, dan is het on topic en als het te duur is dan is het off topic. Maar dit hele topic is off topic omdat er uberhaupt geen nieuwe spullen worden gekocht. Hoog tijd voor een topic wat uberhaupt on of off topic is. Zeuren over off topic en verder helemaal niets toevoegen is kennelijk eerder on topic. Ik snap er helemaal niets meer van in ieder geval, voel me kennelijk niet helemaal topic. Een ding weet ik wel, wil je één lensje mee, dan heb je het meeste aan een zo groot mogelijke sensor met zoveel mogelijk pixels, compleet on topic.
Kan iemand alsjeblieft een slotje op dit topic zetten?
willem.m schreef:Kan iemand alsjeblieft een slotje op dit topic zetten?
Hoezo? Ik heb nog wel een tip voor mensen die zich momenteel hetzelfde afvragen als Hans: in het februari 2012-nummer van fotografietijdschrift Focus staat een artikel met als titel: Op reis met één objectief. Is dat on-topic of niet? Een test van superzooms (18-200 ed), waarvan enkele mensen in deze discussie al aangegeven hebben dat ze ze graag meenemen op reis.

Groeten,

Carl
Carl schreef:
willem.m schreef:Kan iemand alsjeblieft een slotje op dit topic zetten?
Hoezo? Ik heb nog wel een tip voor mensen die zich momenteel hetzelfde afvragen als Hans: in het februari 2012-nummer van fotografietijdschrift Focus staat een artikel met als titel: Op reis met één objectief. Is dat on-topic of niet? Een test van superzooms (18-200 ed), waarvan enkele mensen in deze discussie al aangegeven hebben dat ze ze graag meenemen op reis.

Groeten,

Carl
Je zult wel gelijk hebben. Ik vraag me alleen af of er geen andere fora zijn die meer geschikt zijn. En ik vraag me af of er nog wel gefietst wordt. :wink:
willem.m schreef:
Carl schreef:
willem.m schreef:Kan iemand alsjeblieft een slotje op dit topic zetten?
Hoezo? Ik heb nog wel een tip voor mensen die zich momenteel hetzelfde afvragen als Hans: in het februari 2012-nummer van fotografietijdschrift Focus staat een artikel met als titel: Op reis met één objectief. Is dat on-topic of niet? Een test van superzooms (18-200 ed), waarvan enkele mensen in deze discussie al aangegeven hebben dat ze ze graag meenemen op reis.

Groeten,

Carl
Je zult wel gelijk hebben. Ik vraag me alleen af of er geen andere fora zijn die meer geschikt zijn. En ik vraag me af of er nog wel gefietst wordt. :wink:
Hoeft toch geen slotje op vanwege een rimpeling in de discussie?

De achterliggende vraag van één lens meenemen is gewoon een hele leuke vraag, maar heel moeilijk te beantwoorden. De vraag grijpt eigenlijk terug naar je favoriete beeldhoek, FOV (field of view) genaamd. Wat is de beeldhoek waar je het liefst of vaakst mee fotografeert. Dat hangt mede af van wat je favoriete onderwerp is. Houdt je meer van landschappen dan dan kies je waarschijnlijk vaker een andere beeldhoek dan iemand die liever mensen fotografeert. Het begrip beeldhoek (FOV) is een begrip die niets met brandpuntsafstand an sich te maken heeft, maar alles te maken heeft met de combinatie sensorgrootte PLUS brandpuntsafstand. Een brandpuntsafstand van een 24mm lensje op een compactcamera met een kleine sensor zal zich als telelens (dus een kleine beeldhoek) gedragen, maar een 24mm lensje op een camera met een grote sensor zal zich als een groothoeklens (grote beeldhoek) gedragen.
Leg je de nadruk op een compacte en lichte behuizing (kleine lens, kleine body, klein budget) dan kom je al snel in de wereld van de compacts. Wil je meer lenskwaliteit, spelen met scherpte diepte, fotograferen in het donker, etc, dan kom je in een duurdere wereld (grote sensoren, lichtsterke lensen en dus minder compact). En als je van alles een beetje wilt dan neem je lens met bepaald zoombereik.

Als je deze principes begrijpt, je favoriete of meest gebruikte beeldhoek kent en een lenskeuze durft te maken en vertrouwt op je creatieve oog dan kun je met heel weinig middelen (duur of goedkoop) fotografisch gezien nog steeds heel goed uit de voeten. Je zult er misschien achterkomen dat je je beter zorgen had kunnen maken over het meenemen van extra batterijen of extra geheugenkaartjes.
Reisfotografie hoort wel heel nadrukkelijk bij reizen, zou ik zo zeggen. Dus lijkt me deze topic en de huidige invulling, inclusief allerlei verwijzingen, zeer zinvol.

Natuurlijk zijn er fora over fotografie, maar het is toch aardig om mee te kunnen praten zonder meteen van allerlei andere fora lid te hoeven worden!?
Interessante tijden in fotografieland. Mensen die overwegen van een compact met kleine sensor te willen overstappen naar een dslr zouden echt kunnen overwegen om tot het laatste moment te wachten en nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden. De compact met grote sensor gaat meer dan ooit doorbreken. Brandpuntsafstand+lichtsterkte is maatgevend voor het scherpte-diepte bereik; brandpuntsafstand+grootte sensor is maatgevend voor je fotografische beeldhoek. Kwaliteit van de lens is meer maatgevend voor het oplossend vermogen (mate van detail, helderheid, contrast, lichtafval, aberraties, etc) dan de hoeveelheid dioden (pixels in foto) op een sensor. Trap dus niet in de val om een compact met heeel veel megapixels in een veels te kleine sensor te kopen, terwijl er een goedkoop lensje op zit. Vermijd aankopen met een 1/2.3" sensor.

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, nu heeft Sigma zich ook al geroerd met de DP1m en de DP2m….. beide compacte camera’s met een 2.8 prime lens i.c.m. een APS-C foveon sensor.
Daarnaast komt Olympus nog eens met een hypermoderne retrolook camera, de OMD-EM5 met Micro Four Thirds sensor en allerlei andere type innovaties (stabilisatie, 120fps, EVF, supersnelle AF, etc), maar vooral interessant voor reisfotografie vanwege een (althans als zodanig geclaimd) stevige body en goede naaddichting tegen sneeuw, regen, stof etc.

Kortom veel nieuws om in de gaten te houden.

Voor fietsers die serieuze fotografie (willen) bedrijven is het soms lastig om de krenten uit de pap te halen. Veel hangt ook samen met hoe je je camera meeneemt. Je zou compactheid in vier categorieën kunnen onderverdelen;

1 camera in binnenzak
2 camera in heuptas/frametas
3 camera in stuurtas
4 camera in zijtas

Krenten uit de pap:
1. Camera in binnenzak:
al tijden met stip op 1. De Canon Powershot S90/95/100 serie. Weliswaar een kleine sensor (iets groter dan de veeltoegepast 1/2.3" sensor, namelijk 1/1.7") maar het gebruiksgemak is groot. Vermijd aankopen met een 1/2.3" sensor. Nadeel van dit cameraatje is door de kleine sensor en dus de bijbehorende brandpuntsafstanden dat je heel moeilijk voor- en achtergrond van elkaar kunt scheiden.

2. Camera in heuptas/frametas:
dit is een interessante categorie waarbij de nieuwe Canon G1X , de Fujifilm X100 en X10, Pentax K01 en dus de nieuwe Sigma DP1m/DP2m de boventoon zullen voeren. De X10 heeft van deze cameras de kleinste sensor, maar compenseert dat grotendeels met een lichtsterke zoomlens.

Daarnaast past er afhankelijk van de gekozen lens ook nog wel een mirrorless camera met kleine verwisselbare lens in een heuptas. Panasonic (GX1 met LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm/F3.5-5.6 ASPH./POWER O.I.S.!) en Olympus (XZ1/pen-serie) voeren de boventoon met hun Micro Four Thirds systeem. Zaak is dus om bij vervoer in een heuptas te kiezen voor een compacte lens. Daarnaast heeft Sony een hele mooie Alpha NEX-serie, superbeeldkwaliteit maar de lenskeuze is nog een beetje beperkt. Ook noemenswaardig is de nieuwe Nikon 1 serie, iets kleinere sensor maar supergoede autofocus. Iets waar je veelal meer aan hebt dan extreem kleine verschillen in pixelkwaliteit.

Een bridgecamera past ook nog wel in een heuptas maar vanwege de over het algemeen beroerde kwaliteit laat ik het maar buiten beschouwing.

3. Camera in Ortlieb stuurtas
Hier past natuurlijk van alles in. Van micro thour third met telezoom tot en met DSLR met standaardzoom. Wat er niet in past zijn 2.8 telezoomlensen en DSLR’s met batterypacks. De liefhebber weet wel waar ie het zoeken moet.

Krenten uit de pap: Leica M9, Nikon D800, Canon 5DII, Sony Nex Alpha 7 of 5n, Fujifim Xpro1, Olympus OMD-EM5, etcetera. Beperkt budget, ga dan voor een lichtsterk 50mm lensje en een budget DSLR van Nikon of Canon.

Grote voordelen van een DSLR: ligt beter en stabieler in de hand, beter zoekerbeeld, grotere batterijen, groot arsenaal aan lichtsterke lensen, lichtsterke sensor, dynamisch bereik, etc.

4. Camera in zijtas
Alles wat resteert, van statief tot dubbele body of medium format apparatuur In dat geval zou ik een goede groothoek, 50/1.8 en een 70-200/2.8 telezoom meenemen. Voor de echte die-hard.
Ik vind dit een helder overzicht wat AB gemaakt heeft.
Het geeft een goed inzicht in de relatie camera en manier van meenemen.

Dit had een eigen topic verdient. Met een heldere titel. :D
Nu is het een beetje ondergesneeuwd aan het einde van een lange ver uitlopende discussie.

Peter
Peter M schreef:Ik vind dit een helder overzicht wat AB gemaakt heeft.
Het geeft een goed inzicht in de relatie camera en manier van meenemen.

Dit had een eigen topic verdient. Met een heldere titel. :D
Nu is het een beetje ondergesneeuwd aan het einde van een lange ver uitlopende discussie.

Peter
Peter en/of AB

Ik kan hem afsplitsen naar een nieuw topic.
Welke titel en welke rubriek vind je geschikt?
Peter M schreef:Peter en/of AB

Ik kan hem afsplitsen naar een nieuw topic.
Welke titel en welke rubriek vind je geschikt?
Dat vind ik iets voor AB als 'topicstarter'.

Peter
Wat mij betreft hoeft er geen apart topic te komen. De oorspronkelijk vraag om één lens mee te nemen is intrigerend genoeg. Een ieder die een arsenaal lenzen heeft opgebouwd weet dat je niet alles mee kan nemen, dus een logische vraag welke keuze je dan maakt als je jezelf met 1 of 2 lenzen wilt beperken? Alleen is die vraag niet zo gemakkelijk te beantwoorden en afhankelijk van eigen persoonlijke creatieve voorkeuren.

Als je zo’n zoektocht naar de voor jouw ideale setup begint, begrijp/definieer dan eerst enkele natuurkundige principes. Wat is het ultieme fotografie geluk in een ideaalsituatie. Hoe ziet de ideale combi lens/camera er uit als alles mogelijk is:
- een zo groot mogelijke sensor, liefst medium format. Een grote sensor betekent over het algemeen meer dynamisch bereik en betere hogere iso-waarden.
- zoveel mogelijk pixels op de sensor in relatie tot het oplossend vermogen van de lens
- zo weinig mogelijk ruis in het hoogste iso-standje. ISO 204.800 is al mogelijk, wie had dat tien jaar geleden gedacht.
- een sensor met zoveel mogelijk dynamisch bereik, dus met veel detail in de donkere delen, als veel detail in de lichte delen. Duidelijk in het voordeel van de grote sensor.
- een lichtsterke lens, liefst F/1.2 als start-diafragma zonder last van vignetering en chromatische aberraties en een ultieme F32 zonder enige vorm van diffractie
- een prime heeft een groter oplossend vermogen dan een zoom….., een grotere lens heeft meer oplossend dan een kleine lens. Iets wat belangrijker is dan de hoeveelheid pixels op een sensor, vooral als die sensor ook nog eens heel klein is. Een prime is dan ook nog eens compacter en steviger gebouwd en kent minder lensvervorming aan de randen.
- een zo groot mogelijk zoombereik, in 35mm equivalent variërend van 8mm groothoek tot 1000mm telehoek
- goede ergonomische eigenschappen (goede grip, goede beeldzoeker)
- een batterij die oneindig lang meegaat
- dit alles in zakformaat voor een habbekrats, waar je ook nog mee kunt bellen, navigeren, internetten en als externe hard disk en zaklamp kan dienen.

helaas bestaat zo’n hubble-zwitsers zakmes in iphone-broekzakformaat nog niet, dus ga je op zoek naar een compromis.

Definieer dus wie je bent en ken je beperkingen en mogelijkheden:
- Met welke ambitie fotografeer je? wil je grote vergrotingen/publicaties kunnen maken of zijn je foto’s louter bedoeld ter herinnering voor je zelf en je digitale archief… ben je een fietsende fotograaf, een fotograferende fietser of beide?
- Wat is je stijl van fotograferen, is dat registrerend of wil je altijd een schilderijtje van je foto’s maken. Is fotografie louter het vastleggen van een herinnering, of mag een foto een eigen esthetisch leven gaan leiden en een herinnering op zich gaan vormen. Hecht je meer waarde aan kleuren, scherpte en contrasten, of vind je het belangrijker wat er inhoudelijk op de foto staat.
- Wil je alles handmatig kunnen instellen en ook nog in RAW fotograferen?
- Wat is je favoriete onderwerp om te fotograferen? Ben je bekend met het begrip beeldtaal? Snap je dat beeldhoek (kwestie van in-uitzoomen) wat anders is dan standpunt (kwestie van bewegen/zoeken/previsualiseren beeldtaal)?
- En is dat onderwerp dichtbij (mensen, voorwerpen, macro), is dat onderwerp ver weg (landschappen, stadsgezicht, wildlife of een rood fietsertje in de verte) of zal het een mix van beide zijn. Kruip ik op mijn onderwerp (interactie, betrokken, documentair, portret) of is mijn onderwerp veilig ver weg (registrerend/esthetisch/afstandelijk/beschouwend)
- Wat is je favoriete beeldhoek (groothoek, tele, croppen of stitchen)
- Wat is je favoriete kader (2:3, 4:5, 16:9, 65:24)
- Vind je het leuk om met scherpte-diepte te spelen (naast je gekozen diafragma metname afhankelijk van de combi lichtsterkte+brandpuntsafstand van de lens en uiteraard ook afhankelijk van de afstand tot het onderwerp en dus indirect ook weer afhankelijk van je beeldhoek (=combi sensorgrootte/brandpuntsafstand lens)). Een 24mm lensje heeft het zelfde scherpte diepte gebied op een kleine sensor als op een grote sensor, met dit verschil dat je beeldhoek bij een grote sensor veel groter is. Uiteraard spreek je dan wel over een groter lensoppervlak bij een grote sensor (dus zwaarder, duurdere 24mm lens bij een dslr dan bij een compact)
- Vind je het leuk om met weinig licht te fotograferen, wil je een melkwegstelsel kunnen fotograferen, wil je ver kunnen inzoomen op een fietsertje in de schaduw van de schemering. Maak je alleen foto’s overdag buiten of ook overdag in slecht verlichte ruimtes.
- Wat is je budget (max. 500/1000/5000euro?).
- Wil je je beperken op de hoeveelheid apparatuur (max. 1 body + 1 lens, of 1 fixed lens/camera, max. 1 body + 2 lenzen)
- Vind je een groot zoombereik belangrijker dan een lichtsterke lens. Hoe combineer je die twee, lichtsterkte en afdekken groot aantal beeldhoeken. Neem je 2 lichtsterke lensjes waarvan één groothoek en één tele, Neem je toch maar een lichtzwakkere superzoom, of neem je één lichtsterke, zware, grote, dure 2.8 zoomlens met (normale (groothoek)zoom voor in ortlieb stuurtas, 2.8 telezoom voor in zijtas))
- Vertrouw je op je creatieve oog of is je creativiteit afhankelijk van de laatste stand van de techniek
- Hoe neem ik al dat spul het liefste mee, bouw je een aparte pvc tube voor je statief en neem je die als bazooka mee op je fiets of moet alles gewoon in een stuur- of heuptasje passen.
- Etcetera

Onderzoek dus wat het beste bij je past. Om een voorzetje te geven:

Binnenzak (compact met vaste lens)
- Fietser met weinig of veel fotografische ambitie, camera in broekzak maar je wilt meer dan een iphone en je kunt goed met de nadelen van een kleine sensor leven: Canon Powershot S100 (iets kleiner body, iets meer groothoek, raw-bestanden) of Olympus XZ-1 (voor een iets lichtsterkere lens, maar ietsjepietsje grotere body)

Heuptas (compact met grote sensor en vaste (zoom)lens, compact met verwisselbare pancakelens)
- Camera in heuptas, lichtsterke lens, geen zoom want ik kruip op mijn onderwerp, compact behuizing, zowel savonds als overdag, oerdegelijk en retrolook: Fujifilm X100…. En een X10 als je wel een lichtsterke zoomlens wilt (weliswaar kleinere sensor).
- Camera in heuptas, maar neem je genoegen met een minder lichtsterke zoomlens en wil je graag een swivel-lcd omdat je niet op de grond wilt liggen voor een bloemetje: Canon G1X
- Panasonic GX1 met 20mm pancake of compacte 14-42 zoom

Stuurtas (spiegelreflex/mirrorless met 2 verwisselbare lenzen)
- Most bang voor de buck, camera in stuurtas, alles in 1 lens en ik zie onderweg wel wat ik wil fotograferen: nikon d5100 en 18-200 superzoom (of canon/sony/pentax equivalent). Kun je die combi (1300euro) veroorloven, dan is er altijd nog wel ruimte voor een 35/1.8 dx lensje voor het verfijnde werk.
- Wil je graag twee lensen mee (matig groothoek en tele) in zo’n compact mogelijk formaat (micro four third): Panasonic GX1 met Lumix G 100-300mm en Lumix G 14mm F2.5 ASPH Pancake….. of de splinternieuwe Olympus OMD met ongetwijfeld eveneens een arsenaal aan lensen. Nikon 1 met iets kleinere CX sensor schijnt weer uit te blinken in autofocus.
- Compact formaat, grotere 2:3 APS-C sensor met superzoom lens: Sony Nex 5n en E18-200… verfijndere lenzen staan bij Sony in de ontwikkeling.
- Vind je het vervelend om lenzen te wisselen omdat je bang voor stof bent, kijk dan eens naar Ricoh GXR (lens en sensor als één pakketje uit te schuiven in een body) of koop een tweede body (wat dan niet meer in een stuurtas past overigens)
- Heb je meer budget dan ga je natuurlijk voor de Fujifilm X1pro met Fujinon lenzen of een Leica M9 met een paar mooie summilux lenzen. Een Nikon D800 met 24-120/4 lijkt me ook een mooi setje. 50/1.4 lensje als je net als Henri Cartier één wilt worden met je beeldhoek.

Ben je een beetje intuïtief ingesteld, dan lees je dit hele topic niet, dan heb je al lang een camera en ga je er lekker op uit. Er is gewoon zo veel te koop en kans op door te draaien is groot. Voordeel van de dslr is de goede grip, beter zoekerbeeld, goede autofocus en grotere sensor, vandaar mijn beginners-voorkeur voor bv. Nikon D3100+35/1.8=429+165=600eurie. Nog steeds heel compact, en relatief makkelijk op te bergen (stuurtas, zadeltas, rugzak). Paar reservebatterijen, heel veel gb aan geheugenkaartjes voor raw-bestanden en neem ook een cursus photoshop&beeldtaal erbij…. fietsen maar. Een filmcamera is ook nog te overwegen, hoef je je geen zorgen meer te maken over een gebrek aan batterijen, denk je veelal even na voordat je wat schiet en ben je een stuk nieuwsgieriger naar de foto’s als je thuiskomt en deze nog moet ontwikkelen.
AB schreef:Wat mij betreft hoeft er geen apart topic te komen. De oorspronkelijk vraag om één lens mee te nemen is intrigerend genoeg.
Juist daarom AB. Je draagt veel interessante zaken aan, geeft nuttige links, maar ze gaan niet over de oorspronkelijke vraag in deze discussie. Voor de vindbaarheid en overzichtelijkheid lijkt het mij ook veel handiger om een apart onderwerp af te splitsen, met zo mogelijk je eerdere posts, o.a. met die handige link om fototoestellen te vergelijken qua grootte en gewicht (ik weet nu weer waarom ik een Canon 550D heb ipv een Nikon D4 :wink: ) er ook in.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
AB schreef:Wat mij betreft hoeft er geen apart topic te komen. De oorspronkelijk vraag om één lens mee te nemen is intrigerend genoeg.
Juist daarom AB. Je draagt veel interessante zaken aan, geeft nuttige links, maar ze gaan niet over de oorspronkelijke vraag in deze discussie. Voor de vindbaarheid en overzichtelijkheid lijkt het mij ook veel handiger om een apart onderwerp af te splitsen, met zo mogelijk je eerdere posts, o.a. met die handige link om fototoestellen te vergelijken qua grootte en gewicht (ik weet nu weer waarom ik een Canon 550D heb ipv een Nikon D4 :wink: ) er ook in.

Groetjes,

Carl
Ik snap het probleem niet helemaal. De vraag naar één lens komt enerzijds voort uit de wens om 1) compact op stap te gaan, 2) om te spelen met scherpte-diepte en 3) om een favoriete beeldhoek te kiezen voor een APS-C DSLR en dat voor 4) een minimaal budget.

Je had de vraag ook anders kunnen stellen: Ik neem mee een DSLR met APS-C sensor en wil bij deze een poll houden om tot een lenskeuze te kunnen komen. Wat is je favoriete lens? Om dan vervolgens enkele keuzes aan te vinken. Het antwoord op die vraag is meteen al in het begin gegeven en varieert van oerdegelijke lichtsterke primes tot een minder degelijke minder lichtsterke en meer ingewikkelde superzooms. Maak een keus die bij je past. Net zo moeilijk/makkelijk als het kiezen van een nieuwe trui of broek, of een trekkingbike met of zonder voorvering.

Uiteindelijk wil de topicstarter helemaal geen dslr en is de splinternieuwe G1X waarschijnlijk goed genoeg. Maar ook de G1X druist tegen persoonlijke duurzaamheidsprincipes in. Consuminderen past beter bij het geweten. Lof zou ik zeggen. Creativiteit zit in het oog, niet in het nieuwste speelgoed. Sterker nog, ook met een iphone kun je een leuk fotoverslag maken. Moet er dan meteen een slotje op een topic? Is een reactie langer dan twee zinnen met een beknopte uitleg of een verwijzing naar een sensor waar je gratis mee kunt inzoomen dan meteen offtopic in een marginale submap als overige zaken/overige vragen :? ?

De fotografiemarkt is een stuk groter dan de trekkingbike-markt. Voor elke wens is wel een produkt bedacht. Maar elk bedacht produkt is zowel per definitie een compromis als per definitie een mogelijkheid. Niet elke camera is immers een Koga 29 World Traveller. :D
Ik heb toch wat gekocht. Geen nieuwe body. Geen lens. Maar een boek.
Afgelopen zaterdag las ik in de bijlage van de Volkskrant het interview met Hans Aarsman. Hij heeft een (nieuw) boek uit; De fotodetective. Ik heb het besteld en ben het nu aan het lezen. Aarsman schrijft over de essentie van de fotografie. En dat doet hij mooi. De laatste keer dat ik zo van dit soort boeken genoten heb was bij Johan de Vos. Die kan er ook wat van. 'Wilde fotografie' is een boek wat elke fotograaf verplicht zou moeten lezen. Maar ook 'Nogal onfatsoenlijk, maar zeker verleidelijk' is een eye-opener.
Even terug naar Aarsman. Kopen, lenen, lezen. Geeft veel meer ruimte en mogelijkheden dan één lens.
Hans was één van mijn belangrijkste leraren op de Rietveldacademie. Hij wist mij open te breken, los te maken van vertrouwde grond. Prettig mens ook.

Goed gedaan, Hans!
HansvanderVeeke schreef:Ik heb toch wat gekocht. Geen nieuwe body. Geen lens. Maar een boek.
Afgelopen zaterdag las ik in de bijlage van de Volkskrant het interview met Hans Aarsman. Hij heeft een (nieuw) boek uit; De fotodetective. Ik heb het besteld en ben het nu aan het lezen. Aarsman schrijft over de essentie van de fotografie. En dat doet hij mooi. De laatste keer dat ik zo van dit soort boeken genoten heb was bij Johan de Vos. Die kan er ook wat van. 'Wilde fotografie' is een boek wat elke fotograaf verplicht zou moeten lezen. Maar ook 'Nogal onfatsoenlijk, maar zeker verleidelijk' is een eye-opener.
Even terug naar Aarsman. Kopen, lenen, lezen. Geeft veel meer ruimte en mogelijkheden dan één lens.
Heb je hem gezien bij DWDD? Hij eindigde zijn toelichting op de WorldPressPhoto met een eigen gekozen foto waar je stil van wordt.

fotografie = beeldtaal met hoofdletters

Net zoals fietsen niets met fietsen te maken heeft :)
HansvanderVeeke schreef:Hans Aarsman
Vanavond ga ik naar zijn voorstelling in De Kleine Komedie.
Ben beniewd.

Gerd
AB schreef:Heb je hem gezien bij DWDD?
Zijn m.i. terechte kritieken vond ik niet nieuw. Wel vrij nieuw lijkt me dat hij niet al door alles en iedereen neergesabeld is en aangehoord wordt.
Iets anders:
Dat de meeste mensen de dingen die hij van de winnende foto liet zien niet zien komt m.i. omdat de meeste mensen foto's tegenwoordig via kleine schermpjes (iPad of nog kleiner) bekijken en geen idee meer hebben van wat er allemaal op een foto te zien is. Als je een grotere versie downloadt en op een goed scherm zet zie je alles direct.
Leon
Over ontwikkelingen? Nikon D800 cool?
Maak je borst maar nat.
http://www.dpreview.com/news/2012/02/27 ... 1MP-sensor
Je leest het goed: een telefoon met een 41 MP-camera.
Ik dacht zelf ook even dat de ontwikkelingen uit aan het vlakken waren, maar dat blijkt geenszins het geval. Mo(o)re!
Leon
Helaas maakt Nokia nog steeds gebruik van het Symbian OS; een water/shockproof smartphone met een goede camera draaiend op Android zou wél interessant zijn!