Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zakenpaspoort of gewoon paspoort? - Forum Wereldfietser

Zakenpaspoort of gewoon paspoort?

In mijn voorbereidingen voor mijn fietsreis naar Shanghai in maart volgend jaar vraag ik mij het volgende af:

Ben 24 jaar, afgestudeerd en heb geen volledige baan. Ik heb een normaal Nederlands paspoort met een Amerikaans visum, maar aangezien ik volgend jaar door Iran wil fietsen lijkt het me verstandiger om een nieuw paspoort aan te vragen.

Nu hoor ik veel mensen dat het handig is een zakenpaspoort aan te vragen vanwege de extra pagina's. Een zakenpaspoort vraagt om o.a. een motivatiebrief van je werkgever. Mijn paspoort is nog tot 2013 geldig, maar zou vanwege de aanwezigheid van dit Amerikaanse visum het liefste een nieuw paspoort (zakenpaspoort) aanvragen.

1. Iemand zonder een volledige baan ervaring met het aanvragen van een zakenpaspoort?
2. Is het eenvoudig een nieuw paspoort aan te vragen wanneer het oude nog niet verlopen is?

Alvast bedankt voor de tips!
Voor een zakenpaspoort heb je geen verklaring van wie dan ook nodig. Je kunt het gewoon bij de gemeente aanvragen, net als een gewoon paspoort. Het enige verschil is dat het bijna tweemaal zoveel pagina's heeft en een euro of vijf duurder is. Dat geld kun je besparen, lijkt me, want een gewoon paspoort heeft voor zeker dertig landen ruimte voor visa en dat aantal haal je niet als je naar Shanghai fietst.
Een nieuw paspoort kun je op elk gewenst moment aanvragen, wel moet je je oude inleveren.
Alleen als je een tweede paspoort naast je eerste wil, moet je aantonen dat dat echt nodig is (bijvoorbeeld als je voor je werk veel reist naar visumplichtige landen en dus je paspoort regelmatig een paar dagen kwijt bent).
Zie de website van je woongemeente voor de prijzen van dit alles.
Duidelijk verhaal! Die eisen gelden voor het aanvragen van een tweede paspoort inderdaad, heb dus twee dingen door elkaar gehaald. Ik denk dat het met een normaal paspoort zeker gaat lukken.

Ik dacht dat een tweede paspoort een voordeel kon zijn bij het aanvragen van meerdere visa voor de daarop volgende landen. Zo kun je misschien de benodigde wachttijd wat inkorten... Wil namelijk in Teheran visa voor Centraal-Aziatische landen en China aanvragen.

In ieder geval bedankt voor de info!
Voor jou reis is een tweede paspoort misschien juist helemaal niet handig maar zou het ervoor kunnen zorgen dat je reis nodeloos gecompliceerd zou worden, mocht je een foutje maken.
Wanneer je in Teheran je visum voor Turkmenistan gaat regelen moet je namelijk al het visum voor Oezbekistan in je paspoort hebben. Dat wil je dus niet per abuis in je tweede paspoort hebben staan.
Ook bij de ambassade van Kirgizië schijnt men graag te zien dat er al een volgend visum (China) aanwezig is in je paspoort.

Overigens duurt het krijgen van je Oezbeeks visum maar een half uurtje (exclusief wachttijd mochten er andere mensen voor je aan de beurt zijn) in Teheran als je wat voorwerk hebt gedaan. (LOI via http://www.stantours.com aanvragen wanneer je in Turkije bent.) Met je Oezbeeks visum in je paspoort snel door naar de Turkmeense ambassade en daar vervolgens je transit visum aanvragen. De verwerking daarvan duurt vijf werkdagen maar je paspoort hoef je hiervoor niet in te leveren.
Je kan daarna dus gewoon verder gaan met je race langs ambassades.

Overige visa voor Centraal Azië en China zou ik misschien liever in Tashkent regelen. Wij hebben met een beetje plannen drie visa in drie dagen geregeld daar. (Inclusief 90 dagen visum voor China.)
Liever een zakenpaspoort, als deze 5 jaar geldig zijn.

Nog een nadeel van die Tweede Paspoorten is dat ze dus 2 jaar geldig zijn en sommige landen eisen dat je PP bij entree nog tenminste 1 jaar geldig is. Betekent dus dat je je PP binnen 1 jaar na afgifte moet gebruiken hier.
Dank allen, erg nuttige info in een dag tijd :)

Valt misschien buiten dit topic, maar is een LOI voor Iran ook aan te raden en zoja, waar en wanneer kun je deze het beste aanvragen?

Bedankt!
Westcoastcyclist schreef:Dank allen, erg nuttige info in een dag tijd :)

Valt misschien buiten dit topic, maar is een LOI voor Iran ook aan te raden en zoja, waar en wanneer kun je deze het beste aanvragen?

Bedankt!
LOI voor Iran lijkt me onzinnig.
Via de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Iran kan je (als het allemaal werkt) online een visum aanvragen, daarna kan je het visum bij een Iraans consulaat ophalen.

Er wordt op dit moment overigens gewerkt aan de site van BZ van Iran wat positief is want onze ervaring was dat het webformulier slecht werkte.
http://www.mfa.gov.ir/Default.aspx?lang=en
net een zaken-paspoort aangevraagd. Die is sinds dit jaar net zo duur als een gewone. Doen dus
Succes en veel plezier in Iran
Westcoastcyclist schreef:Dank allen, erg nuttige info in een dag tijd :)
Valt misschien buiten dit topic, maar is een LOI voor Iran ook aan te raden en zoja, waar en wanneer kun je deze het beste aanvragen?Bedankt!
Sinds kort kun je in Trabzon in één dag een visum voor Iran krijgen. 's Ochtends binnen wandelen, 's middags ophalen en geen LOI o.i.d. nodig.