Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
Ik geloof niet van europa achter de feiten aan loopt. In de uk is van alles op dit gebied te vinden en hetzelfde geld voor nl. Marten bouwt al jaren dat soort fietsen en de meeste nl bouwers, bouwden hele mooie klassieke randonneurs. Het zou me erg verbazen als snel vittorio ect. het niet nog steeds doen en of kunnen.

Ik denk dat de meeste vakantiefietsen in nl tegenwoordig uit 3 fabrieken komen. En dus veel forumleden hier daarop fietsen.

alleen tegenwoordig willen steeds meer mensen weinig onderhoud en worden dan erg gelukkig van rohlof met magura.

Probleem is dat dat dan weer slecht gaat met de klassieke racebocht.
Althans zonder ebya, mp en veel tijd voor het vinden van een paar hs 66/77 grepen. niet dat een paar cantie´s of niet ook prima werken.

En op het gebied van het schakelen lijkt het erop dat de fransen iets moois in elkaar hebben gedraaid.

voordeel van de surly in combinatie met een fijne fietsenmaker is dat het frame niet echt duur is en de fietsenmaker , geen probleem had om maar alleen te leveren wat ik nodig had en de rest over te schroeven van de oude fiets die aan barrels was.

mijn ideaal is een fiets met 2 achterwielen. een flipflop voor woonwerk/trainingsrondjes. en een rohloff voor de vakantie. 5 minuten wisselen en klaar is klara.

deel1 is er, deel 2 gaat nog even duren.

sorry hendrik we dwalen af.
proberen is het devies. en de voor mij fijne fietsenmaker zit bij santos om de hoek:).
Die mannen en vrouwen bij santos zijn heel goed in staat om de verschillen uit te leggen.
AB schreef:
m-gineering schreef:
AB schreef:...... tenzij je de sprong over de zee neemt naar surly, on-one, salsa, etc. Europa loopt weer eens achter de feiten aan :).
AB loopt ook achter zo te lezen :D
sorry marten,

herstel: ook M-gineering levert op verzoek een monstercrossbike....., maar dat is helemaal in groningen, dus heeeeel ver weg
'When you're in a hole stop digging'

Tip: op welk continent vindt je
Unit 6 Ignite Business Park
Magna Way
Templeborough, Rotherham S60 1FD
United Kingdom?
m-gineering schreef:'When you're in a hole stop digging'

Tip: op welk continent vindt je
Unit 6 Ignite Business Park
Magna Way
Templeborough, Rotherham S60 1FD
United Kingdom?
Singular en On One (=planet x) komen ook uit Engeland. Maar volg je het nieuws wel? Engeland hoort sinds vorige week vrijdag niet meer bij Europa..... en Schotland wil zich afscheiden. En je moet nog steeds een zee oversteken en met een vreemde valuta betalen (zoiets als groningen).

Het vasteland Europa kent geen seriematige produktie van een monstercrosser. Naar mijn weten alleen seriematige produktie in the US (Salsa Fargo) en the UK (Singular Gryphon). In NL, Frankrijk, Duitsland gebeurt niks op dat gebied. Een 29'er atb kent geen racestuur en heeft veelal een geveerde voorvork. En een crossfiets is weer gelimiteerd met zijn banddikte. Zelfs M-gineering heeft nog nooit een 29'er met racestuur in elkaar geknutseld (show me the pictures).

Het is dus een type fiets die je zelf in elkaar moet schroeven en met Magura (vooral firmtech is lastig, wiens nokjes je niet voor cantilevers/vbrakes kunt gebruiken) en rohloff wordt dat moeilijk. Te lastig om het seriematig voor Koga, Idworx, Santos te introduceren. Te kleine markt ook waarschijnlijk. Eigenlijk jammer, want het is een zeer flexibel type fiets, waarbij je eigenlijk alleen nog maar van bandjes hoeft te wissel om snel op zowel de weg als de modder te kunnen zijn.

Aan de andere kant....... een ligstuurtje op de eerste de beste atb en daaronder een paar 26" slicks en je houdt 85% van het wielrenvolk makkelijk bij. Dus het is eigenlijk weer zoeken naar spijkers op laag water. Derhalve, die Santos Trekking Lite is wel erg mooi..... ligstuurtje erop en raggen maar. Misschien met ligstuur wel mooier dan met racestuur :).

De Santos Race Lite is een leuk initiatief, maar (voor mij) te beperkt vanwege toepasbare banddikte. Wel leuke trainingsfiets of motelhopper, maar om daar meer dan 3000euro voor neer te leggen. Dan liever die trekking lite: flexibeler en met ligstuur en snelle bandjes sneller dan een racelite zonder ligstuur.
Ach koop toch gewoon een ligfiets, dan houd je alles ook wel bij en kun je mooi met 26 inch bandjes scheuren :D

(we weten nog steeds niet wat Hendrik1976 precies met zijn fiets wil doen, toch?)
Matthie9000 schreef:Ach koop toch gewoon een ligfiets, dan houd je alles ook wel bij en kun je mooi met 26 inch bandjes scheuren :D

(we weten nog steeds niet wat Hendrik1976 precies met zijn fiets wil doen, toch?)
Wie is hendrik? En ja Chris Hoy fietst sneller op een sparta loekie dan matthie op een p4 :)
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Ach koop toch gewoon een ligfiets, dan houd je alles ook wel bij en kun je mooi met 26 inch bandjes scheuren :D

(we weten nog steeds niet wat Hendrik1976 precies met zijn fiets wil doen, toch?)
Wie is hendrik? En ja Chris Hoy fietst sneller op een sparta loekie dan matthie op een p4 :)
degene die een vraag stelde voordat iedereen zijn droomfiets ging samenstellen
Matthie9000 schreef:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Ach koop toch gewoon een ligfiets, dan houd je alles ook wel bij en kun je mooi met 26 inch bandjes scheuren :D

(we weten nog steeds niet wat Hendrik1976 precies met zijn fiets wil doen, toch?)
Wie is hendrik? En ja Chris Hoy fietst sneller op een sparta loekie dan matthie op een p4 :)
degene die een vraag stelde voordat iedereen zijn droomfiets ging samenstellen
Als Hendrik nou even de geometriecijfers van de racelite en travellite onder elkaar zet. En zijn voorkeur voor een sportieve dan wel licht ontspannen rijstijl aangeeft. Wellicht dat de travellite een langere bovenbuis, een langere achterbrug en een langere wielbasis heeft...... who knows?
Om nog maar eens lekker verder van de oorspronkelijke vraag af te dwalen.... Zelf heb ik laatst een mooie tweedehands stalen veldrijfiets gekocht als snelle fiets. Mijn oude racefiets was wat slecht geworden, en de 32 mm bandjes werden me te smal. Ik ben er inmiddels lekker op uit geweest: met de crossbandjes was het lekker fietsen in de Drentse bossen. Er passen met spatborden ook tenminste 35 mm Pasela's in voor op de weg, en misschien zelfs wel 37 mm. Het is een frame met licht oversized buis dat net ietsje steviger is dan een echte racefiets, en ook een beetje zwaarder. Maar de inzetbaarheid is door de bredere banden veel groter, en een beetje bagage gaat ook prima. Het grootste bezwaar is dat er helemaal geen nokjes aanzitten voor spatborden, drager, of zelfs bidons. Dat wordt dus nog wat knutselen.
Wim
Prachtig ding!
Goedemorgen,

Bedankt voor alle adviesen.

De voorkeur gaat toch voor de sportieve houding. Mocht gisteravond even een race lite van een kennis proberen. En dat beviel toch erg goed.

Maar heb toch iets anders gekocht namelijk dit http://www.cotic.co.uk/product/roadrat

Samen met een zwarte rohloff naaf, en daar moet ik nog wat andere spulletjes bij zoeken. En dan heb ik denk ik toch een leuk apart fietsje.

Henk
Pedalero schreef:
Prachtig ding!
En te koop :wink:
Hendrik1976 schreef:Goedemorgen,

Bedankt voor alle adviesen.

De voorkeur gaat toch voor de sportieve houding. Mocht gisteravond even een race lite van een kennis proberen. En dat beviel toch erg goed.

Maar heb toch iets anders gekocht namelijk dit http://www.cotic.co.uk/product/roadrat

Samen met een zwarte rohloff naaf, en daar moet ik nog wat andere spulletjes bij zoeken. En dan heb ik denk ik toch een leuk apart fietsje.

Henk
Heb zelf een paar jaar terug ook een Cotic Roadrat gehad. Rijdt best goed, alsook de Cotic BFe :lol:
Hendrik1976 schreef:Goedemorgen,

Bedankt voor alle adviesen.

De voorkeur gaat toch voor de sportieve houding. Mocht gisteravond even een race lite van een kennis proberen. En dat beviel toch erg goed.

Maar heb toch iets anders gekocht namelijk dit http://www.cotic.co.uk/product/roadrat

Samen met een zwarte rohloff naaf, en daar moet ik nog wat andere spulletjes bij zoeken. En dan heb ik denk ik toch een leuk apart fietsje.

Henk
Waarom is het dan niet de Race Lite geworden?

Foto van de (opgebouwde) Roadrat zou ook leuk zijn trouwens :)
Ik heb de Race Lite uitgebreid getest. Lees mijn bevindingen hier: http://www.sintchristophorus.nl/test-sa ... -tandriem/
Christophorus schreef:Ik heb de Race Lite uitgebreid getest. Lees mijn bevindingen hier: http://www.sintchristophorus.nl/test-sa ... -tandriem/
Mooi zo :)

Ik zat er al op te wachten gezien je aankondiging een tijdje geleden ;)
Het ontwerp van deze fiets schiet wat mij betreft toch de plank mis: wel 57 mm remmen en toch geen ruimte voor wat bredere banden (28 mm lijkt hier met spatborden het maximum, als dat al mogelijk is). Met een beter ontwerp zou met zulke remmen 32 mm banden met spatbord mogelijk moeten zijn. Maar eigenlijk is een geometrie met nog wat meer ruimte (voor 35-37 mm banden, met spatbord) nog veel geschikter, en mogelijk met de Tektro r556 rem, of met canti's.
Ik ben zelf voor mijn snelle fiets onlangs overgestapt van 32 op 35 mm banden, en het is nog weer een wereld van verschil: meer grip op bospaden, en veel meer comfort. Nadelen heb ik niet kunnen ontdekken.
Wim
Wat een leuk en uitgebreid verslag, om bij weg te dromen. Helaas zal het daar wel bij blijven, ruim boven de limiet van m'n credit card :wink:

Frank
Wim schreef:Het ontwerp van deze fiets schiet wat mij betreft toch de plank mis: wel 57 mm remmen en toch geen ruimte voor wat bredere banden (28 mm lijkt hier met spatborden het maximum, als dat al mogelijk is). Met een beter ontwerp zou met zulke remmen 32 mm banden met spatbord mogelijk moeten zijn. Maar eigenlijk is een geometrie met nog wat meer ruimte (voor 35-37 mm banden, met spatbord) nog veel geschikter, en mogelijk met de Tektro r556 rem, of met canti's.
Ik ben zelf voor mijn snelle fiets onlangs overgestapt van 32 op 35 mm banden, en het is nog weer een wereld van verschil: meer grip op bospaden, en veel meer comfort. Nadelen heb ik niet kunnen ontdekken.
Wim
Brede banden is in veel gevallen beter voor het comfort, maar ze hebben deze fiets bewust zo dicht mogelijk bij het racefietsconcept willen houden. Dat is een keuze. En naar mijn mening is die goed uitgevallen.

Ik heb de laatste tijd met een Titanium Van Nicholas Amazon met Rohloff en tandriem rond gereden en daar zaten 32mm Schwalbe Supreme bandjes onder. Vreemdgenoeg was het comfortgevoel van de Van Nicholas minder dan de Santos Race Lite!
Christophorus schreef:
Wim schreef:Het ontwerp van deze fiets schiet wat mij betreft toch de plank mis: wel 57 mm remmen en toch geen ruimte voor wat bredere banden (28 mm lijkt hier met spatborden het maximum, als dat al mogelijk is). Met een beter ontwerp zou met zulke remmen 32 mm banden met spatbord mogelijk moeten zijn. Maar eigenlijk is een geometrie met nog wat meer ruimte (voor 35-37 mm banden, met spatbord) nog veel geschikter, en mogelijk met de Tektro r556 rem, of met canti's.
Ik ben zelf voor mijn snelle fiets onlangs overgestapt van 32 op 35 mm banden, en het is nog weer een wereld van verschil: meer grip op bospaden, en veel meer comfort. Nadelen heb ik niet kunnen ontdekken.
Wim
Brede banden is in veel gevallen beter voor het comfort, maar ze hebben deze fiets bewust zo dicht mogelijk bij het racefietsconcept willen houden. Dat is een keuze. En naar mijn mening is die goed uitgevallen.

Ik heb de laatste tijd met een Titanium Van Nicholas Amazon met Rohloff en tandriem rond gereden en daar zaten 32mm Schwalbe Supreme bandjes onder. Vreemdgenoeg was het comfortgevoel van de Van Nicholas minder dan de Santos Race Lite!
de santos travel lite met racestuur (en dus magura racehendels) zou een mooi fietsje zijn