Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
AB schreef:de santos travel lite met racestuur (en dus magura racehendels) zou een mooi fietsje zijn
Dat zou zeker een mooie tussenweg zijn. De race-Magura's zijn al wel leverbaar op exotische TT-fietsen. Prijs zat helaas boven de 500 euro :(
Ik heb een proef ritje mogen maken op de Santos Lite...

Ik moet eerlijk zeggen dat het geweldig fietst, het schakelen en comfort is van hoog gehalte. De 28 mm bandjes zijn volgens mij idd voldoende waar de fiets voor bedoeld is.
Enige wat ik mis is dat je niets boven op de drager kwijt kunt. Maar volgens Michiel kan er ook een Tubes fly op gemonteerd worden.

Of de riem voor of nadelen heeft tov een ketting is al genoeg over gezegt denk ik?! :wink:


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Enige wat ik mis is dat je niets boven op de drager kwijt kunt. Maar volgens Michiel kan er ook een Tubes fly op gemonteerd worden.]
Klopt. Is voor mij ook een dilemma. De fiets vind ik veel mooier zonder Fly-bagagedrager, en het zwaartepunt ligt lekker laag. Maar je hebt dan idd altijd een tas nodig om wat kwijt te kunnen, en op de één of andere manier moeten het dan "voor het evenwicht" altijd 2 tassen worden...

Overigens moet ik wel wennen aan het sterk slopende frame. Iets minder extreem had ik mooier gevonden, maar de vorm is wel typisch Santos.
Wat ik bedoelde met mijn kritiek op het ontwerp is dat als 57 mm remmen je de mogelijkheid bieden voor banden van 32 mm met spatborden, dat je dat dan ook hoort te benutten door een precies ontwerp en zorgvuldige constructie. Dit vind ik gewoon slordig. Goedkope fabrikanten kunnen niet beter omdat ze een grotere marge moeten aanhouden, maar voor de prijs van zo'n Santos mag je meer verwachten.
En lichter kan ook wel. Op de site van m-gineering staat een klassieke stalen snelle randonneur van net boven de 10 kg, inclusief verlichting (en spatborden), en op p. 44-48 van The Golden Age of Handbuilt Bicycles staat een Rene Herse uit 1947 van 7.9 kg. Die laatste is dan wel een heel speciale ultralight fiets die je met fluwelen handschoenen moet behandelen. Maar goed, een Rohloff naaf is wel wat zwaarder dan een fiets met ultracompact double en wegderailleurs. Zelf zou ik dat ook liever hebben, want de Rohloff naaf heeft voor zo'n snelle lichte fiets een nodeloos groot bereik en iets te grote stappen.
Wim
Wim schreef:Maar goed, een Rohloff naaf is wel wat zwaarder dan een fiets met ultracompact double en wegderailleurs. Zelf zou ik dat ook liever hebben, want de Rohloff naaf heeft voor zo'n snelle lichte fiets een nodeloos groot bereik en iets te grote stappen.
Idworx Road Marathon lijkt me dan iets voor jou. Ultegra en 8,7 kilo aan de haak. Frame is stevig genoeg voor een lichte bagagedrager en (officieel) 10 kg bagage.
Nee die is het evenmin. Te weinig ruimte voor bredere banden (28 mm max, en ik weet niet eens of dat met spatborden is), en een weg triple met onnodig grote bladen (30-39-52). Een ultracompact double met bijvoorbeeld 44-28 in combinatie met iets van 12-30 achter is veel bruikbaarder en lichter. Bovendien heb je dan een lagere q dan bij een triple, en dat vind ik ook belangrijk.
Het is mooi dat er gedacht wordt aan fietsen die wat bruikbaarder zijn dan de voluit racefietsen van tegenwoordig. Tegelijk ben ik bang dat er nog onvoldoende over is nagedacht wat je dan precies nodig hebt, en dat men de vele ervaringen uit het verleden is vergeten.
Wim
Wim, heb je al eens op de Race Lite gereden?
Wim schreef:Wat ik bedoelde met mijn kritiek op het ontwerp is dat als 57 mm remmen je de mogelijkheid bieden voor banden van 32 mm met spatborden, dat je dat dan ook hoort te benutten door een precies ontwerp en zorgvuldige constructie. Dit vind ik gewoon slordig. Goedkope fabrikanten kunnen niet beter omdat ze een grotere marge moeten aanhouden, maar voor de prijs van zo'n Santos mag je meer verwachten.
Ik heb even gekeken, maar er blijkt nog wel ruimte onder de spatborden te zijn voor 32 mm banden. Voor een fiets als de Race Lite lijkt me dat meer dan voldoende. Ik zal het binnenkort eens uitproberen.
Wim schreef:En lichter kan ook wel. Op de site van m-gineering staat een klassieke stalen snelle randonneur van net boven de 10 kg, inclusief verlichting (en spatborden), en op p. 44-48 van The Golden Age of Handbuilt Bicycles staat een Rene Herse uit 1947 van 7.9 kg. Die laatste is dan wel een heel speciale ultralight fiets die je met fluwelen handschoenen moet behandelen. Maar goed, een Rohloff naaf is wel wat zwaarder dan een fiets met ultracompact double en wegderailleurs. Zelf zou ik dat ook liever hebben, want de Rohloff naaf heeft voor zo'n snelle lichte fiets een nodeloos groot bereik en iets te grote stappen.
Wim
Rohloff <-> derailleur.
Appels <-> peren.

Licht is leuk, maar lang niet zo lekker stijf als de Race Lite. Met de genoemde fietsjes zou ik niet graag staand een hellinkje op sprinten met 16 kilo bagage achterop...

De grote stappen tussen de verzetten heb ik (nog) niet als nadelig ervaren.
Fedor schreef:
henkfietst52 schreef:Enige wat ik mis is dat je niets boven op de drager kwijt kunt. Maar volgens Michiel kan er ook een Tubes fly op gemonteerd worden.]
Klopt. Is voor mij ook een dilemma. De fiets vind ik veel mooier zonder Fly-bagagedrager, en het zwaartepunt ligt lekker laag. Maar je hebt dan idd altijd een tas nodig om wat kwijt te kunnen, en op de één of andere manier moeten het dan "voor het evenwicht" altijd 2 tassen worden...
Klopt, een Tubus Fly past ook, maar die rijdt dan weer niet zo lekker stabiel als de speciale lowrider. Ik deed de dagelijkse boodschappen op de Race Lite met slechts 1 zijtas. Helemaal volgepropt tot zo'n 8 kilo ging het prima.
Wim schreef:Het is mooi dat er gedacht wordt aan fietsen die wat bruikbaarder zijn dan de voluit racefietsen van tegenwoordig. Tegelijk ben ik bang dat er nog onvoldoende over is nagedacht wat je dan precies nodig hebt, en dat men de vele ervaringen uit het verleden is vergeten.
Wim
Een hoop cycle crossers hebben ruimte voor dikkere banden (door cantilever of V-brake remmen en ruimte in het frame), en veel mogelijkheden qua groep.

De Gir's G-crosser vind ik wel een aardige. Speciaal ontwikkeld voor gebruik in Scandinavië (met sneeuw). Evt. ook met spatborden e.d. mogelijk. Ik weet alleen niet hoeveel ruimte er voor banden is, voorvork lijkt weinig over te hebben.

http://www.girs-bikes.com/bikes/g-crosser
@wim, mbt bladen ve triple die zijn gewoon te wisselen voor andere minder grote. Mbt een dergelijke fiets waarbij de intentie is om geen volksverhuizing mee te gaan doen, lees licht reizen is een supercompact mijn inziens een verkeerde keus. Juist op n dergelijk fiets met weinig bagage is een groter verzet uitstekend te gebruiken.

Je opmerking mbt t verschil in Q-waarde.. vind ik persoonlijk wel ver gezocht mbt een reisfiets.

Persoonlijk maak ik mij niet zo druk om van alles en nog wat voor mijn fiets. gebruik mijn oude atb met alle originelen onderdelen. Heb er alleen HS33 remmen opgezet en Schwalbe banden en een achterdrager. Voor de laatste keer wel de geveerde voorvork eruit vervangen. Dit omdat hierdoor de fiets minder zwaar wordt en ik in de fietsdoos met spullen kwijt kon zonder overgewicht te krijgen.

vraag me wel eens af hoeveel van ons, 30 jaar geleden zouden hebben gedacht mbt een fietstocht te maken door al die gevaarlijke/onontdekte gebieden en al die onzekerheden mbt materiaal etc.. maar deze vraag is natuurlijk volledig off topic
Maar het ging hier niet om mtb cranks maar om weg cranks. Daar passen geen kleinere bladen op,althans niet het middenblad. Met 44 voor en 12 achter heb je nog altijd een heel zwaar verzet. 52 voor is de norm geworden in een tijd dat achter 14 het kleinste tandwieltje was. Dat is nu 11 of 12, en dus kunnen de voorbladen kleiner. Ik heb een oudere fioets emt een compact double, en wat ik daar merk is dat het lichtste verzet niet licht genoeg is en het zwaarste te zwaar. Megt zo'n ultracompact double schakelt het ook lekker: op vlak terrein en zelfs licht glooiend zit je steed sop het grote voorblad. Als het echt klimmen wordt ga je op het kleine voorblad verder, en als je boven bent schakel je weer over op het grote. Zelf vind ik eenlage q erg fijn, ook op een reisfiets. Mijn fiets voor tochten met wat meer bagage heeft een Rohloff naaf met dus 135 mm uitvalbreedte. De cranks zijn de relatief smalle TA Zephyr, maar dat is toch flink breder dan de oude TA Pro Vis double met 120 mm achteras. De een vindt dat belangrijk, de ander niet. Het is duidelijk een kwestie van smaak. Ik hou niet van loeistijve frames of smalle banden. Rohloff vind ik ideaal voor een beladen fiets, maar voor een snelle fiets heb ik liever derailleurs. Dat is mijn smaak.
Wim
Wim schreef:Rohloff vind ik ideaal voor een beladen fiets, maar voor een snelle fiets heb ik liever derailleurs. Dat is mijn smaak.
Kan ik me voorstellen. Afstelling van de versnellingen kan veel gevarieerder.

Alleen dat schoonmaken he (ik ben een héél slechte schoonmaker) ;) Vooral als de fiets niet alleen bij mooi weer en alleen asfalt gebruikt wordt.
Plus de onderhouds-/vervangkosten bij het maken van veel km's.
Ook een Rohloff fiets moet je schoonmaken. Het maakt niet veel uit. En hoewel ik erg blij ben met mijn Rohloff fiets denk ik niet dat ik goedkoper uit ben. Dat argument klopt echt niet.
Wim
Fedor schreef:Alleen dat schoonmaken he (ik ben een héél slechte schoonmaker) ;) Vooral als de fiets niet alleen bij mooi weer en alleen asfalt gebruikt wordt.
Je fietst veel lekkerder op een schone glimmende fiets. :D
multiwgb schreef:
Fedor schreef:Alleen dat schoonmaken he (ik ben een héél slechte schoonmaker) ;) Vooral als de fiets niet alleen bij mooi weer en alleen asfalt gebruikt wordt.
Je fietst veel lekkerder op een schone glimmende fiets. :D
Dat zeggen ze van motoren ook. De mijne viel daar duidelijk ook niet onder ;)
multiwgb schreef:
Fedor schreef:Alleen dat schoonmaken he (ik ben een héél slechte schoonmaker) ;) Vooral als de fiets niet alleen bij mooi weer en alleen asfalt gebruikt wordt.
Je fietst veel lekkerder op een schone glimmende fiets. :D
Je fiets veel lekkerder op een stalen frame. Is er ook een Santos Race Lite met stalen frame?
PietV schreef:Je fiets veel lekkerder op een stalen frame. Is er ook een Santos Race Lite met stalen frame?
Nee, en die zal er ook nooit komen. Niet stijf genoeg. Of te zwaar.
Christophorus schreef:
PietV schreef:Je fietst veel lekkerder op een stalen frame. Is er ook een Santos Race Lite met stalen frame?
Nee, en die zal er ook nooit komen. Niet stijf genoeg. Of te zwaar.
Te zwaar in staal zal wel meevallen. Een goed stalen frame is nauwelijks zwaarder dan een aluminium.
Niet stijf genoeg is een sprookje. Een goed stalen frame is meer dan voldoende torsiestijf. De denkbeeldige winst in trapvermogen aan het achterwiel, met een stijf aluminium frame, gaat deels verloren aan trillings-energie die aan de rijder wordt doorgegeven. De rijder is de dempende factor op de fiets. Vergelijkbaar met een klomp siliconen. Op een aluminium frame krijg ik een warmer zitvlak. Ik ga niet mee met de aluminium hype. Na staal heb ik een voorkeur voor titanium.
Piet
Wim schreef:Ook een Rohloff fiets moet je schoonmaken. Het maakt niet veel uit. En hoewel ik erg blij ben met mijn Rohloff fiets denk ik niet dat ik goedkoper uit ben. Dat argument klopt echt niet.
Wim
Ik ervaar toch echt wel een groot verschil tussen het schoonmaken van een voor- en achterderailleur en het schoonmaken van een Rohloff-systeem (zonder kettingspanner).

Renaat
PietV schreef:
Christophorus schreef:
PietV schreef:Ik ga niet mee met de aluminium hype.
Kan je een materiaal dat al tientallen jaren toegepast wordt en ruim 90% van de markt bestrijkt nog wel een hype noemen? :| :?: