Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
Ik kan ook wel 30 of 40(in een tijdritje) rijden, maar dat kost gewoon veel moeite. Kunnen ze hier wel stoer gaan doen en met getallen gooien, maar daar trap ik niet in.
gios schreef:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Het blijft verbazingwekkend dat mensen beweren dat snelheidsverschillen van 5km/h aan een fiets liggen (ok, verschil in banden daar gelaten misschien); vooral bij bling-bling fietsen lijkt men er last van te hebben. Ik fiets op elke fiets met gemak 30 km/h en ik scheurde gisteren in een korte klim nog een wielrenner hard voorbij op mijn lompe stalen batavus stabilo met 1 versnelling, het verschil zit hem dus echt niet zo in de fiets.
Maar fiets je met elke fiets ook met gemak 40kmh? iets wat ik met mijn racer met gemak kan, maar met mijn bagageloze trekkingbike niet.
Matthie: wat een onzin!
AB: niemand fietst met gemak 40, ook geen 30 trouwens!
op een racefiets naar 40 doorversnellen is geen problemo, op een trekkingbike (meer gewicht, dikkere banden, 26", rohloffnaaf, geen bagage) moet ik alle zeilen bijzetten.
Op een vlakke weg welteverstaan. Zal die test ook nog eens proberen met de smalste banden die onder een trekkingbike kunnen.
gios schreef:Ik kan ook wel 30 of 40(in een tijdritje) rijden, maar dat kost gewoon veel moeite. Kunnen ze hier wel stoer gaan doen en met getallen gooien, maar daar trap ik niet in.
heb het niet over het gemiddelde he
maar een racefiets fietst niet voor niets racey
OK

On topic dan maar weer over de Race Lite: Had ik het geld zou ik 'm zo kopen :wink: Ideale winterfiets
gios schreef:OK

On topic dan maar weer over de Race Lite: Had ik het geld zou ik 'm zo kopen :wink: Ideale winterfiets
Idd ideale winterfiets (hoewel ik met zo'n dure fiets nooit in de pekel zou willen fietsen)..... voor wielrenners die onderhoudsarm willen trainen, of voor wielrenners die een overstap willen maken naar fietsvakanties/forensverkeer en een (atb)trekkingbike maar te onsportief vinden.
Ikzelf maak heel veel wintertrainingskilometers op mijn trekkingbike, iets wat goed bevalt (zolang er maar niet met pekel gestrooid wordt). Het nut van een racestuur bij de racelite zie ik wel, maar het nut om heel dicht bij de geometrie van een raceframe te blijven zie ik dan weer niet. Zou juist graag een hele stabiele recht-vooruit frame willen zien op zo'n soort fiets.
AB schreef:Christophorus, in je artikel stond een leuke foto waarbij je naast een santos atb (29'er?) fietste (rijder in felblauwe broek). Deze atb had de zijtassen heel hoog opgetakeld. Had die atb een zadelpendrager? En wat als die atb nou zijn voortassen eraf haalt, verende voorvork vervangt voor een vaste voorvork, zijn normale stuur vervangt voor een racestuur en smalle bandjes plaatst? Dan kun je toch ook aardig uit de voeten met bagage op snel asfalt lijkt me?
Dat was een Twentyniner met 50mm Schwalbe Dureme banden en een BBB zadelpendrager als tijdelijke oplossing. Niet echt een succes... Zwabberige drager met 12 kg en uiteindelijk brak hij af.

Die fiets is inmiddels ingeruild op de eerder genoemde custom Van Nicholas met tandriem. Deze: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 346&type=3
De verende voorvork is voor de eigenaar een absolute must vanwege een schouderblessure.

De Santos Twentyniner staat nu weer helemaal kaal met starre voorvork in de winkel. Dat scheelt enorm veel gewicht en die fiets is er weer flink sneller op geworden.
gios schreef:OK

On topic dan maar weer over de Race Lite: Had ik het geld zou ik 'm zo kopen :wink: Ideale winterfiets
En je kan 'm ook in Gios-blauw krijgen. :D
AB schreef:maar het geheim is natuurlijk de titanium zadelpen, die elimineert in 1 klap alle nadelen van alu-buizen :)
Tja die zadelpen kan natuurlijk ook op andere alu-frames gezet worden.

Ik heb wel zwaar interesse in een snellere fiets (zie ook een andere topic van mij) maar ik besef dat gezien het veelzijdige gebruik (snelle WW-fiets, lichte bagagemogelijkheden, snelle trainingsfiets én gebruik als triathlonfiets (waar eigenlijk een exotische TT-fiets geschikter is) er héél veel compromissen gesloten moeten worden.

Maar dat het snellere fiets dan mijn huidige moet worden staat wel vast ;)

Nu we toch aan het verplassen zijn :P :wink: : op mijn huidige trekkingbike laatst een "test"stuk (in de polder) van 40 km (afstand fietsstuk kwart triathlon) gereden in 1:32. Ben benieuwd wat dat zou doen met een Race Lite.
Fedor schreef:
AB schreef:maar het geheim is natuurlijk de titanium zadelpen, die elimineert in 1 klap alle nadelen van alu-buizen :)
Tja die zadelpen kan natuurlijk ook op andere alu-frames gezet worden.

Ik heb wel zwaar interesse in een snellere fiets (zie ook een andere topic van mij) maar ik besef dat gezien het veelzijdige gebruik (snelle WW-fiets, lichte bagagemogelijkheden, snelle trainingsfiets én gebruik als triathlonfiets (waar eigenlijk een exotische TT-fiets geschikter is) er héél veel compromissen gesloten moeten worden.

Maar dat het snellere fiets dan mijn huidige moet worden staat wel vast ;)

Nu we toch aan het verplassen zijn :P :wink: : op mijn huidige trekkingbike laatst een "test"stuk (in de polder) van 40 km (afstand fietsstuk kwart triathlon) gereden in 1:32. Ben benieuwd wat dat zou doen met een Race Lite.
27gemiddeld op een trekkingbike...... moet met de racelite dan toch wel 33 mogelijk zijn.
Interessanter wordt het verschil als je de santos travel lite en santos race lite met elkaar vergelijkt. Zet op beide dezelfde breedte banden + een ligstuur en ga dan nog eens meten.
AB,
27gemiddeld op een trekkingbike...... moet met de racelite dan toch wel 33 mogelijk zijn.

Geloof jij nog in sprookjes? Je smijt met getallen op het forum zonder onderbouwing, Jouw berichten roepen vaak meer vraagtekens op dan het geven van antwoorden.
Piet.
Dat zal je nog tegenvallen. 27 km/uur, fiets 15 kg, gewone banden dan moet je 155 W trappen. 33 km/uur, fiets 10 kg, race banden loopt dat op naar 219 W.
Op je fiets van 15 kg 31 km/uur fietsen 215 W.
Gewicht is van invloed de luchtweerstand gemakkelijk aan kunnen levert meer op. :wink:


Hier vind je de onderbouwing.
multiwgb schreef:Dat zal je nog tegenvallen. 27 km/uur, fiets 15 kg, gewone banden dan moet je 115 W trappen. 33 km/uur, fiets 10 kg, race banden loopt dat op naar 219 W.
Op je fiets van 15 kg 31 km/uur fietsen 215 W.
Gewicht is van invloed de luchtweerstand gemakkelijk aan kunnen levert meer op. :wink:
Doe regelmatig trainingen op mijn trekkingbike en racefiets. Daar zit met gemak een verschil tussen van 6kmh. Zal met rol- en luchtweerstand te maken hebben. Daarnaast rijdt een derailleur ook wat soepeler dan een rohloff, zit je meer aero op een racefiets en maakt 8 bar op 23mm een wereld van verschil tov 3 bar op 60mm. In de vergelijking hierboven moet je bijna 2x zoveel vermogen leveren op een racefiets om 6kmh harder te kunnen, lijkt me zwaar overdreven. Heb eerder het idee dat ik meer mijn best moet doen om op de trekkingbike 27 gemiddeld te halen dan 33 gemiddeld op de racefiets. Over verplassen gesproken, er zijn zat mensen in NL die in de polder 120km boven de 40 gemiddeld rijden, het is maar net op wat voor fiets je rijdt (geen ligfiets) en hoe je er voor leeft.
PietV schreef:AB,
27gemiddeld op een trekkingbike...... moet met de racelite dan toch wel 33 mogelijk zijn.

Geloof jij nog in sprookjes? Je smijt met getallen op het forum zonder onderbouwing, Jouw berichten roepen vaak meer vraagtekens op dan het geven van antwoorden.
Piet.
heb je weer te lang op het verhitte zadel van je alu-fiets gereden? ;)
Om 33 gemiddeld te fietsen moet je aardig kunnen trappen. Je zal toch rond de 35/36 moeten fietsen om aan die 33 gemiddeld te komen. 223/240 W, op het vlakke en windstil weer.
Het is soms jammer dat het profiel onvolledig is ingevuld. :wink: Leeftijd speelt nogal een rol met dit soort getallen.
En die tweemaal meer vermogen het is maar 60 W. Overdreven is het zeker niet die lucht weerstand is gewoon vervelend.

PS 40 km/uur is 319 W. 20 km/uur is 57 W. :wink:
multiwgb schreef:Om 33 gemiddeld te fietsen moet je aardig kunnen trappen. Je zal toch rond de 35/36 moeten fietsen om aan die 33 gemiddeld te komen. 223/240 W, op het vlakke en windstil weer.
Het is soms jammer dat het profiel onvolledig is ingevuld. :wink: Leeftijd speelt nogal een rol met dit soort getallen.
En die tweemaal meer vermogen het is maar 60 W. Overdreven is het zeker niet die lucht weerstand is gewoon vervelend.

PS 40 km/uur is 319 W. 20 km/uur is 57 W. :wink:
Dat rondje in de flevopolder is 40km, 4 bochten en 2x een provinciale weg oversteken. Een uurtje lang 33kmh fietsen (bij windstil weer) is geen wereldwonder op een racefiets. Een verhit zadel krijgen als gevolg van alu-trillingen of ijspegels bij een stalen fiets is dat wel. Leuker wordt het verschil tussen een racefiets en een trekkingbike als banden en racestuur gelijk zijn. Dan komt het meer aan op de luchtweerstand van het frame/afwerking + het totaalgewicht als vertragende factor. Banden en fietshouding/kleding spelen nu een allesbepalende factor in de vergelijking tussen die twee. Moeilijk dat uit te leggen in een excell bestandje.

In theorie zou een normaal (goedkoop) racefietsje sneller moeten zijn dan die Santos Race Lite. Vierduizend euro voor een "racefiets" met riem, spatborden en 28mm bandjes ipv 25mm en ketting is wel veul geld. Maar leuk concept is het zeker, hoewel ik liever ga voor het monstercross-concept (29'er met racestuur).... dan ben je denk ik nog flexibeler (bandenmaat) en niet veel langzamer (hoger gewicht).
AB schreef:In theorie zou een normaal (goedkoop) racefietsje sneller moeten zijn dan die Santos Race Lite. Vierduizend euro voor een "racefiets" met riem, spatborden en 28mm bandjes ipv 25mm en ketting is wel veul geld. Maar leuk concept is het zeker, hoewel ik liever ga voor het monstercross-concept (29'er met racestuur).... dan ben je denk ik nog flexibeler (bandenmaat) en niet veel langzamer (hoger gewicht).
Tuurlijk, een sneller racefietsje bouwen is geen kunst. Maar een racefiets-achtige die met 18 kilo bagage zo stabiel blijft als de Race Lite is een ander verhaal. En dan natuurlijk de Rohloff met riem... dat kost ook wel wat.

Hoeveel langzamer een 29er in vergelijkbare configuratie is ga ik nog testen. Maar eerst waarschijnlijk een Santos Trekking Lite met 35/37mm banden.
AB schreef:Leuker wordt het verschil tussen een racefiets en een trekkingbike als banden en racestuur gelijk zijn. Dan komt het meer aan op de luchtweerstand van het frame/afwerking + het totaalgewicht als vertragende factor.
De luchtweerstand van frame/afwerking en de totale massa van de fiets leveren op een vlakke weg weer nauwelijks verschil op in luchtweerstand tussen een racefiets en een trekking bike bij gelijke banden en stuur. Een wat zwaardere fiets zal iets meer rolweerstand opleveren bij constante snelheid.
Maar weerstanden in de transmissie, de rolweerstand en de hellingsweerstand zijn nagenoeg lineair en nemen in evenredigheid toe met de snelheid.

Dit in tegenstelling tot de luchtweerstand. Die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Uitgaande van 20 km/h zal de luchtweerstand bij 28 km/h zijn verdubbeld en bij 40 km/h zijn verviervoudigd. Daarom geloof ik niet in jouw snelheidsverschil van 6 km/h, van 27 naar 33 km/h, die aan de verschillende fietsen wordt toegeschreven.
Het werelduurrecord is in handen van een amateur op een ligfiets. Maar dat record wordt uiteraard niet erkend door de UCI.

Er is ook een redelijk verschil in vermogen te halen in de trapfrequentie. Ook daarin zitten verliezen die kwadratisch toenemen. Bij een frequentie van 90 rpm zijn die verliezen bijna dubbel zo groot als bij 65 rpm. Voor elke volle omwenteling moeten de knieën 4 x worden stilgezet.

Fiets rustig en zonder zorgen
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen
Hou het lijf altijd in ere
Alleen een gek rijdt zich de kolere.

Piet.
PietV schreef:
AB schreef:Leuker wordt het verschil tussen een racefiets en een trekkingbike als banden en racestuur gelijk zijn. Dan komt het meer aan op de luchtweerstand van het frame/afwerking + het totaalgewicht als vertragende factor.
Dit in tegenstelling tot de luchtweerstand. Die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Uitgaande van 20 km/h zal de luchtweerstand bij 28 km/h zijn verdubbeld en bij 40 km/h zijn verviervoudigd. Daarom geloof ik niet in jouw snelheidsverschil van 6 km/h, van 27 naar 33 km/h, die aan de verschillende fietsen wordt toegeschreven.

Piet.
Ik denk dat een trekkingbike met meer spatborden, dragers, dikkere banden, bredere velgen meer luchtweerstand oplevert dan je denkt. Een racefiets is gewoon ragfijner en snijdt beter door de wind. Vooral bij iets hogere snelheden.

6kmh snelheidsverschil tussen mijn 60mm banden-trekking-tank en mijn 23mm racefietsje: met gemak. En dan zit ik op beide fietsen met strakke kleding. Snelheidsverschil zal hem vast zitten in de veel bredere banden en de iets hogere zithouding ten nadele van de trekkingbike. De rohloffnaaf is per definitie ook ietsje langzamer. De vergelijking wordt interessanter als op beide fietsen dezelfde breedte band zou zitten en beide een racestuur zouden hebben. Vandaar de vraag aan christopher om de race lite eens te vergelijken met de travel lite (ipv de trekking lite). Op de Travel Lite passen immers bredere banden.
AB schreef:De rohloffnaaf is per definitie ook ietsje langzamer.
Vergeleken met een "schoon" derailleursysteem was het toch? Wanneer is een derailleursysteem dan zo vies dat een Rohloff in het voordeel is? Alleen bij zandetende mountainbikes of ook na een regenbui op de weg?
De vergelijking wordt interessanter als op beide fietsen dezelfde breedte band zou zitten en beide een racestuur zouden hebben. Vandaar de vraag aan christopher om de race lite eens te vergelijken met de travel lite (ipv de trekking lite). Op de Travel Lite passen immers bredere banden.

Bovenstaande heeft weinig zin, want:
Rol- en luchtweerstand (frontaal oppervlak) zijn allesbepalend voor hoe snel je kan fietsen bij hetzelfde vermogen.
Gewicht/uiterlijk/vormgeving van fiets is ondergeschikt en levert marginale winst op.

Maar dit is allemaal al eerder onomstotelijk aangetoond, en ergens op de interwebs wel te vinden.