Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
AB schreef:Kwam vorige week toevallig een ligfietser tegen in de CNL. Hij was van Vlissingen naar Basel gefietst langs de 1e wereldoorlogroute. Hij zei dat zodra de hellingen steiler waren dan 7% (vogezen), hij moest lopen. Er was dan simpelweg niet mee te fietsen. Hij had eveneens last van zijn knieen gekregen.
Als je de records leest op de M5 site, dan is het bovenstaande een uitzondering. Zoek maar eens op de Vikingtour. 600 km in 6 dagen, 8 fjorden en 9 zware klimmen tot 18%. Ook met bagage gaat klimmen prima, al valt het voordeel van de stoomlijn bij het klimmen weg.
http://www.m5-ligfietsen.com/site/NL/We ... s/Records/

En er zijn fietsers die regelmatig pijntjes hebben en niet goed kunnen fietsen. Die kiezen voor snelheid boven genieten. Die trappen het lijf en de fiets stuk.

Piet.
Kan ik hier geen bericht verwijderen. Mijn quote lukte niet netjes.
AB schreef:Kwam vorige week toevallig een ligfietser tegen in de CNL. Hij was van Vlissingen naar Basel gefietst langs de 1e wereldoorlogroute. Hij zei dat zodra de hellingen steiler waren dan 7% (vogezen), hij moest lopen. Er was dan simpelweg niet mee te fietsen. Hij had eveneens last van zijn knieen gekregen.
Als je bij ons het dorp uit wil moet je een dijk op fietsen ik zie mensen die dat lopend moeten doen. :wink:
PietV schreef:
AB schreef:Kwam vorige week toevallig een ligfietser tegen in de CNL. Hij was van Vlissingen naar Basel gefietst langs de 1e wereldoorlogroute. Hij zei dat zodra de hellingen steiler waren dan 7% (vogezen), hij moest lopen. Er was dan simpelweg niet mee te fietsen. Hij had eveneens last van zijn knieen gekregen.
Als je de records leest op de M5 site, dan is het bovenstaande een uitzondering. Zoek maar eens op de Vikingtour. 600 km in 6 dagen, 8 fjorden en 9 zware klimmen tot 18%.
En wat er om de M5-site staat is geen uitzondering?

Renaat
Revanho schreef: Maar zo werkt het natuurlijk in werkelijkheid niet. Mensen gaan niet rustiger trappen omdat ze bij een bepaalde snelheid wel 'tevreden zijn'.

Ik heb jarenlang geligfietst, tientallen discussies over dit onderwerp gevolgd, honderden adviezen aan beginnende ligfietsers en ligfietsers met knieproblemen gelezen. En beweren dat je met knieklachten beter voor een ligfiets kan gaan, is absolute onzin.

Er zijn natuurlijk veel soorten van knieproblemen, dus er zijn hier en daar wel mensen te vinden die knieproblemen hebben op de gewone fiets, en niet op een ligfiets. Maar dat zijn echt wel de uitzonderingen die de regel bevestigen. Over het algemeen is ligfietsen duidelijk meer belastend voor de knieën en zijn er veel meer mensen die met knieproblemen te kampen krijgen op een ligfiets dan op een gewone fiets.

Het is spijtig dat sommige ligfietsers zo doorschieten in hun liefde voor de ligfiets, dat ze weigeren de nadelen nog onder ogen te zien en anderen niet meer correct informeren.

Jou theoretische opmerking kan trouwens net zo goed omgekeerd werken. Doordat mensen sneller last hebben van hun knieën op hun ligfiets, moeten ze rustiger gaan fietsen en gaat de snelheidswinst volledig verloren.Renaat
Fietsers met beperkingen gaan rustiger fietsen. Ik ben altijd tevreden met mijn snelheid. Knieproblemen komen vaak voor onder fietsers. Matige afstelling van de fiets en (top)prestatie van de rijder werken daar aan mee. Dat de kans op een knieprobleem groter is op een ligfiets dan op een ander model is onzin.

Maar hou je van fietsen en wens je een flinke dagrit te maken, dan is een ligfiets zeker een optie. Ook bij rug en zitvlak klachten. Soms bij nekklachten.

Ook ik spreek ligfietsers met beperkingen in de vlakke en vaak winderige Flevopolders. Die zijn blij en zonder klachten. Meer Meters Met Minder Moeite.

Ik ben ben benieuwd naar jouw wetenschappelijke argumenten waarom ligfietsers meer knieklachten zouden kunnen krijgen bij gelijke inspanning. Ik heb een reeks ongemakken, waaronder de rechterknie, maar merk geen verschil tussen de vakantiefiets en ligfiets. Overigens zit ik vaak rechtop in de wind. Lekker uitwaaien.

Piet.
multiwgb schreef:
AB schreef:Kwam vorige week toevallig een ligfietser tegen in de CNL. Hij was van Vlissingen naar Basel gefietst langs de 1e wereldoorlogroute. Hij zei dat zodra de hellingen steiler waren dan 7% (vogezen), hij moest lopen. Er was dan simpelweg niet mee te fietsen. Hij had eveneens last van zijn knieen gekregen.
Als je bij ons het dorp uit wil moet je een dijk op fietsen ik zie mensen die dat lopend moeten doen. :wink:
tuurlijk de benen moeten het doen en wellicht had deze gast niet zoveel kracht. Aan de andere kant, iemand die met ligfiets op vakantie gaat zal geen beginneling zijn wat betreft fietsen. Plus, wat stelt een helling van 7% nou voor, althans op een normale fiets (met voldoende bereik in de versnellingen)? Ik vond het in ieder geval opvallend.
Maar ja, ligfietsers vergelijken met normale fietsers is zowieso een beetje opvallend, met zoveel aerovoordeel is geen normale vergelijking meer te maken.

Wat dat betreft vind ik een vergelijking tussen een racefiets (race lite) en trekkingbike (travel lite / travelmaster) leerzamer voor de vakantiefietser. Kortom: lichtgewicht (fiets+bagage), strakke kleding, smalle soepele bandjes (afhankelijk wegdek/totaalgewicht), sportieve houding (racestuur, ligstuur), schone aandrijflijn, klikpedalen en vooral geen voortassen. En daarnaast natuurlijk heel veel epo, want van profs kun je ook leren natuurlijk.
@ Piet 600 km in 6 dagen
Randonneurs rijden de 600 km binnen 40 uur. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
PietV schreef:Dat de kans op een knieprobleem groter is op een ligfiets dan op een ander model is onzin.
Dat de kans op een knieprobleem op een ligfiets groter is dan op een ander model is geen onzin voor mensen die geen last hebben van ligfietsblindheid.
PietV schreef: Ik ben ben benieuwd naar jouw wetenschappelijke argumenten waarom ligfietsers meer knieklachten zouden kunnen krijgen bij gelijke inspanning.
Ik denk dat er geen goede wetenschappelijke onderzoeken zijn gebeurt naar knieklachten en ligfietsen.
Ik heb dus hooguit de theorie dat het met een slechtere bloeddoorstroming te maken heeft.
PietV schreef: Ik heb een reeks ongemakken, waaronder de rechterknie, maar merk geen verschil tussen de vakantiefiets en ligfiets.
Ik heb duizenden kilometers met een ligfiets gefietst in omstandigheden die prima vergelijkbaar waren met de duizenden kilometers die ik in dezelfde periode, ervoor en erna op een andere fiets heb gefietst.
Ik merkte een duidelijk verschil tussen ongemakken voor mijn knieën. De minimumconclusie die daaruit te trekken is dat er zeker mensen zijn waarvoor de ligfiets kniebelastender is dan andere fietsen. Daar wijzigt jouw persoonlijk ervaring niets aan.
Maar uit al die discussies die ik heb zien langskomen weet ik dat mijn verhaal helemaal niet uitzonderlijk is, integendeel.

Renaat
henkfietst52 schreef:
@ Piet 600 km in 6 dagen
Randonneurs rijden de 600 km binnen 40 uur. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
hoe train je het slaapgebrek eigenlijk?
Hoi Ab,

Dat slaapgebrek is bijna niet te trainen, de één kan er beter tegen dan de ander.
Ook is het weer erg bepalend, warm weer of kou en regen maakt en groot verschil.
Een klap van de slaap krijgt iedereen wel een paar keer, wel moet het veilig blijven, er zijn letterlijk mensen op de fiets in slaap gevallen.
Ik probeer dat te voorkomen door ergens een kort slaapje te doen.
Dit kan zijn in een portiek, hooiberg, of voorportaal van een bankgebouw bijvoorbeeld.
Ik sta soms versteld van mezelf wat een mens aan kan, hoe ik weer uit een enorme dip herstel. Er zijn mensen die tijdens Parijs-Brest-Parijs (1200km) helemaal niet slapen.

Over twee weken ga ik de 600 km fietsen vanuit Merselo.

Daarom, voor mij is het geen racen op de fiets maar zo comfortabel mogelijk door kunnen fietsen. Ik heb sinds kort 28 mm banden van Vittoria op mijn fiets, ik moet zeggen dat mijn het erg goed bevalt.

Henk

kunst en fietswerk
PietV schreef:Dat de kans op een knieprobleem groter is op een ligfiets dan op een ander model is onzin.
Op een ligfiets rij je (ik in ieder geval) met een lager beentempo dan op een fiets waarbij de benen los naar beneden bungelen. Als je aanneemt dat je het zelfde vermogen blijft leveren worden de beenkrachten dus groter.

Op een conventionele fiets beperkt je lichaamsgewicht grotendeels (plus nog een beetje aan het stuur trekken) hoe hard je op de pedalen kunt duwen, op een ligfiets zet je je schrap tegen het zitje en kun je het veel bonter maken

Bij een ligfiets moet je iha altijd hard wegrijden, om het ding op de minimumsnelheid te krijgen.

allemaal factoren die in ieder geval niet helpen
m-gineering schreef:
PietV schreef:Dat de kans op een knieprobleem groter is op een ligfiets dan op een ander model is onzin.
Op een ligfiets rij je (ik in ieder geval) met een lager beentempo dan op een fiets waarbij de benen los naar beneden bungelen. Als je aanneemt dat je het zelfde vermogen blijft leveren worden de beenkrachten dus groter.

Op een conventionele fiets beperkt je lichaamsgewicht grotendeels (plus nog een beetje aan het stuur trekken) hoe hard je op de pedalen kunt duwen, op een ligfiets zet je je schrap tegen het zitje en kun je het veel bonter maken

Bij een ligfiets moet je iha altijd hard wegrijden, om het ding op de minimumsnelheid te krijgen.

allemaal factoren die in ieder geval niet helpen
Helemaal mee eens. Vele beginnende ligfietsers gaan "anders" fietsen. Dit wordt mede veroorzaakt door een beperkter gebruik van spiergroepen t.o.v. de zittende fietser. Ligfietsers gebruiken het bovenlijf nauwelijks.
M.a.w. de energie van de ligfietser wordt voornamelijk aangewend in de benen en die vaak langer en/of zwaarder worden belast.

Er wordt ook geschreven over een geringe doorbloeding in de slagaders bij horzontale ligging van de benen. Daar staat tegenover dat ligging van de slagader in de liezen beter is dan bij een diepe zit. Op de stroom van het aderlijk bloed maakt het weinig uit. Omdat de spieren als pomp werken.

Maar ik fiets liggend rustiger en kom nog langzamer op snelheid dan op mijn vakantiefiets. Fietsen zit voor een belangrijk deel tussen de oren.

Piet.
Voor een bukfiets is de ideale houding door de wetenschap helemaal uitgemolken. Er valt nogal wat te verdienen als wielrenner op de een of andere manier iets beter presteert.
En je klem zetten tussen de pedalen en het zitje lijkt mij zeker een argument om knieklachten te krijgen.
henkfietst52 schreef:Over twee weken ga ik de 600 km fietsen vanuit Merselo.
Jij rijdt toch op een derailleurfiets? Moet er bij zulke afstanden (of bijv. PBP) tussentijds onderhoud worden gepleegd (alhoewel je waarschijnlijk blij bent dat je soms af kan stappen ;))


Het begint wel een algemeen discussietopic te worden trouwens :lol:
- Derailleur vs. Rohloff
- Staal vs. aluminium
- Bukfiets vs. ligfiets

;)
Je vergeet Brooks een zadel uit 1927. :lol:
@ Fedor Jij rijdt toch op een derailleurfiets? Moet er bij zulke afstanden (of bijv. PBP) tussentijds onderhoud worden gepleegd (alhoewel je waarschijnlijk blij bent dat je soms af kan stappen
Ik ben af en toe blij dat ik af kan stappen ja! :P

Laten we de 600 en PBP als voorbeeld nemen.
Ik zorg dat mijn fiets voor die tijd optimaal in orde is.

- Bij veel regenval [later een droge periode] dan wil een ketting wel eens droog lopen, ik heb daarom altijd wat olie bij me.
- Ik heb op een Cannondale [alu] mijn eerste PBP gefietst, in 1999. Drie dagen voor vertrek zag ik dat het frame gebroken was. Ik heb een nieuw frame gekregen en PBP mee uitgefietst. Na dat jaar ben ik overgegaan op een stalen Randonneur waar ik in 2003 PBP op uitgereden heb, ik fiets nog steeds op die fiets.
Heel rustig stuur gedrag en er comfortabel.
- Ik heb niets met een ligfiets, mijn gevoel ligt bij de Klassieke Randonneur. Daar gaat mijn bloed sneller van stromen.
Misschien is het een kwestie van gevoel maar ik wil wel op een fiets zitten die bij mij hoort.
Ik hou niet van fietsen waarvan er scheepsladingen uit ZO Azië komen.
Er moet aandacht aan besteedt zijn en rust uitstralen, niet vol met belettering en als een zuurstok over komen.

- Ik heb een test ritje gemaakt op de Santos Lite, fietst erg fijn en schakeld super.
Maar dan komt het gevoel weer... is dat iets voor mij denk ik dan!?

- Ik zweer nog steeds bij mijn Brooks zadel alhoewel ik de Gilles Berthoud er ook erg goed vind uit zien, alleen jammer van de kunststof beugel.

- Ik nam de tip van Wim ter harte om op bredere bandjes [28mm] te gaan fietsen, dat blijkt een goede keus te zijn. [dat ik er niet eerder opgekomen ben?]

Het gaat om het plezier, en dat kan nog steeds op een stalen fietst met deralleur :D

Henk

kunst en fietswerk
Henk! Kom binnenkort even een bakkie doen! Dan kan je wat langer op de Race Lite rijden. Mijn testfietsje is een betere maat voor jou dan de winkelfiets waar je destijds mee gereden hebt.

Al denk ik dat jij meer iemand voor een Van Nicholas bent... maar weten wat en waarom je iets uitsluit is natuurlijk altijd fijn.
henkfietst52 schreef:Bij veel regenval [later een droge periode] dan wil een ketting wel eens droog lopen, ik heb daarom altijd wat olie bij me.
4000euro uitgeven of een paar druppels olie en een doekje in je zadeltasje meenemen?
henkfietst52 schreef: - Ik heb niets met een ligfiets, mijn gevoel ligt bij de Klassieke Randonneur. Daar gaat mijn bloed sneller van stromen.
Misschien is het een kwestie van gevoel maar ik wil wel op een fiets zitten die bij mij hoort.
Ik hou niet van fietsen waarvan er scheepsladingen uit ZO Azië komen.
Er moet aandacht aan besteedt zijn en rust uitstralen, niet vol met belettering en als een zuurstok over komen.

Het gaat om het plezier, en dat kan nog steeds op een stalen fietst met deralleur :D

Henk
Als ik je zo enthousiast hoor klinken over emotie, nostalgie en exclusiviteit zou ik het maar mooi bij je stalen derailleurfietsje houden. Denk niet dat je plezier zal toenemen bij oversized alu en een kunststofriem, daar is het nieuwe na 200km toch wel van af en kom je er achter dat je benen nog steeds het werk moeten doen. Hoe ver gaat je liefde voor nostalgie eigenlijk? Fiets je ook nog met een wollen truitje, witte sokjes, toeclips, een lange zefal pomp en bidonhouders aan je stuur? ;)
AB schreef:4000euro uitgeven of een paar druppels olie en een doekje in je zadeltasje meenemen?

Als ik je zo enthousiast hoor klinken over emotie, nostalgie en exclusiviteit zou ik het maar mooi bij je stalen derailleurfietsje houden. Denk niet dat je plezier zal toenemen bij oversized alu en een kunststofriem, daar is het nieuwe na 200km toch wel van af en kom je er achter dat je benen nog steeds het werk moeten doen. Hoe ver gaat je liefde voor nostalgie eigenlijk? Fiets je ook nog met een wollen truitje, witte sokjes, toeclips, een lange zefal pomp en bidonhouders aan je stuur?
Wat voegt jouw bericht toe aan deze discussie? Wel een over nagedacht?
Piet.
@ AB Hoe ver gaat je liefde voor nostalgie eigenlijk ?
Ver...
maar voor het wollen truitje en stofbril is een mooi shirt met een blits brilletje gekomen. De Zefal pomp zit nog steeds onder mijn bovenbuis en de witte sokjes draag ik ook.
Mijn fiets tattoo net boven het sokje :wink:
Wel tabak op m'n benen. :?

Henk

kunst en fietswerk