Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
henkfietst52 schreef:
@ AB Hoe ver gaat je liefde voor nostalgie eigenlijk ?
Ver...
maar voor het wollen truitje en stofbril is een mooi shirt met een blits brilletje gekomen. De Zefal pomp zit nog steeds onder mijn bovenbuis en de witte sokjes draag ik ook.
Mijn fiets tattoo net boven het sokje :wink:
Wel tabak op m'n benen. :?

Henk

kunst en fietswerk
haha, inderdaad, was de witte sokjes vergeten op te noemen. Vroeg het me zo af, omdat je in de afweging van de race lite ook als tegenargument de schoonheid van een fiets noemt. Bij jou duidelijk de voorkeur voor een slanke randonneur. Maar een fiets is natuurlijk meer dan een klassiek frame, schoonheid ligt dan ook in de afmontage (wielen, groepen, accesoires, kleding). De belgen noemen dat gesoigneerd. Of dat alleen voor de kleding geldt weet ik niet, shag op de benen zal er vast niet bij horen :). L'Eroica is natuurlijk wel het ene uiterste, maar zonder de cultuur van de randonneurs te kennen, neem ik aan dat daar ook wel bijzonder gesoigneerde fietsjes en mannetjes rondlopen.

Maar ben je nog aan het wikken en wegen mbt de santos? Je zou voor het geld van de race lite ook je stalen frame mooi opnieuw kunnen opbouwen (nieuwe wielen, mooi campa groepje of het een of ander van velo orange, etc). Hou je daarnaast nog aardig wat geld over voor mooie reizen. Of ga je zowieso een nieuwe fiets kopen met het oog op Parijs-Brest?
Ik ben me aan het oriënteren, ook zit ik er aan te denken volgend jaar
London-Edingburgh-London [1400km] te rijden. Of dat op een nieuwe fiets gaat gebeuren weet ik nog niet?
Je moet immers nog steeds zelf trappen, of het nu op een Santos light is of op een oud stalen randonneurtje. :wink:

Wat betreft de fiets, alles is mogelijk maar hangt samen met verschillende factoren, ook met betrekking tot mijn werk/inkomen etc.

Mijn wens om nog eens een super mooie randonneur te kopen blijft staan.
Maar dan wel waar ik me idd goed bij voel.


Henk

kunst en fietswerk
Ik heb nu 32mm Supremes op de Race Lite liggen en ben er gisteren mee door de bossen wezen crossen. Dat rijdt erg fijn! Op asfalt maken de banden meer geluid, maar op onverhard is het net weer een stukje comfortabeler en de Race lite kan zo beter met wat zachtere ondergrond en boomwortels overweg.

Ik stond tussen Hoog Buurlo en Hoenderloo nog een tijdje oog in oog met een vos! Erg mooi!

En verderop reed ik over een technisch slingerpaadje en botste bijna op een wild zwijn! We schrokken ons allebei kapot. Ik zag het zwijn twijfelen tussen aanvallen en vluchten... Toen ik doodstil bleef staan, rende het zwijn er diep grommend en knorrend vandoor. Met een stuk of zes jongen achter zich aan.
Christophorus schreef:Ik heb nu 32mm Supremes op de Race Lite liggen en ben er gisteren mee door de bossen wezen crossen. Dat rijdt erg fijn! Op asfalt maken de banden meer geluid, maar op onverhard is het net weer een stukje comfortabeler en de Race lite kan zo beter met wat zachtere ondergrond en boomwortels overweg.

Ik stond tussen Hoog Buurlo en Hoenderloo nog een tijdje oog in oog met een vos! Erg mooi!

En verderop reed ik over een technisch slingerpaadje en botste bijna op een wild zwijn! We schrokken ons allebei kapot. Ik zag het zwijn twijfelen tussen aanvallen en vluchten... Toen ik doodstil bleef staan, rende het zwijn er diep grommend en knorrend vandoor. Met een stuk of zes jongen achter zich aan.
Is die 32mm met spatborden? Zou goed nieuws zijn in ieder geval. Als je de race lite met ketting wilt, zit je dan nog steeds vast aan het frame dat in de achterbrug open gemaakt kan worden? En heb je er ook al in een trainingsgroepje mee gefietst?

Die race lite blijft een vreemde eend in de bijt, anderzijds ook weer compleet uniek. Maar niet bepaald een fiets die ergens in uitblinkt, behalve dat ie de lichtste/snelste rohloff-fiets is en je een riem niet hoeft te smeren. Kortom vooral een snelle en dure forensenfiets (voor mensen die onderhoudslui zijn en totaal fan zijn van rohloff en gates) en een leuke trainingsfiets voor in de winter (redelijk pekelproof vwb de aandrijflijn). In het buitenland is het een mooie fiets voor mensen die superlichtgewicht bijvoorbeeld een 100colstocht in 3 weken willen rijden en een broertje dood aan onderhoud hebben (snachts de fiets in de regen laten staan). In de bergen gebruik je het bereik van de rohloff tenminste, in tegenstelling tot in NL, waarbij je voornamelijk de middenversnellingen gebruikt (een poldercassette fietst veel fijner). Voor de andere 90% is het toch vooral een statusartikel met goede winstmarges voor de fietsenhandel en een vormgeving en afwerking die vooral functionaliteit uitstraalt. Kortom, ik wacht nog even op wat meer concurrentie, of op het moment dat magura de opvolger van de hs166 aankondigt ;).
AB schreef:Is die 32mm met spatborden? Zou goed nieuws zijn in ieder geval. Als je de race lite met ketting wilt, zit je dan nog steeds vast aan het frame dat in de achterbrug open gemaakt kan worden?
Ja, er is alleen een frame met een te openen achterbrug.
Die race lite blijft een vreemde eend in de bijt, anderzijds ook weer compleet uniek.
De Idworx Road Marathon zit imho in hetzelfde segment, behalve dat deze dan geen Rohloff heeft maar een "gewone" derailleur.

Overigens kan je dus de RL niet combineren met een Brooks zadel. Dat zit namelijk zo rot na een nacht in de regen gestaan te hebben ;)
AB schreef:Is die 32mm met spatborden? Zou goed nieuws zijn in ieder geval. Als je de race lite met ketting wilt, zit je dan nog steeds vast aan het frame dat in de achterbrug open gemaakt kan worden? En heb je er ook al in een trainingsgroepje mee gefietst?
Zie de laatste 8 foto's bij mijn artikel voor de Race Lite met 32 mm banden.
http://www.sintchristophorus.nl/test-sa ... -tandriem/
Ja, het frame met de ketting is hetzelfde. Twijfelaars kunnen dus altijd de fiets de ene of de andere kant op verbouwen.

Ik heb wel aangepikt bij een paar wielrenclubjes en dat ging prima, maar ik ben niet zo'n groepsracer. Bij het uit de bocht accelereren legde ik het af vanwege het hogere gewicht en het niet zo snel tik-tik-tik op kunnen schakelen. Deze fiets is meer iets voor een "lone wolf" die lekker in z'n eentje of met z'n twee de kilometers wegtrapt.
AB schreef:Voor de andere 90% is het toch vooral een statusartikel met goede winstmarges voor de fietsenhandel en een vormgeving en afwerking die vooral functionaliteit uitstraalt. Kortom, ik wacht nog even op wat meer concurrentie, of op het moment dat magura de opvolger van de hs166 aankondigt ;).
Winstmarges zijn bij Santos niet tot nauwelijks anders dan bij de concurrentie. Dus 'what's the point?'
Fedor schreef:Overigens kan je dus de RL niet combineren met een Brooks zadel. Dat zit namelijk zo rot na een nacht in de regen gestaan te hebben ;)
Echte Brooks liefhebbers weten natuurlijk dat je een plastic zakje of zadelhoes dient te gebruiken. :wink:

De Race Lite die ik voor mezelf aan ga schaffen krijgt in ieder geval een mooi Brooks Swift zadeltje en een Brooks stuurlint.

Er is concurrentie genoeg, maar dan inderdaad allemaal met derailleur. Zoals hierboven goed opgemerkt, zullen liefhebbers van Rohloff en Gates nauwelijks vlottere fietsjes dan de Race Lite vinden.

En dan nog dat fijne achterdragertje... die zie je niet bij de concurrentie, daar moet je het met een Tubus Fly doen.
Christophorus schreef: En dan nog dat fijne achterdragertje.
je kan er niet eens even op zitten :shock:
m-gineering schreef:je kan er niet eens even op zitten :shock:
Inderdaad, je kan er geen mooie meid mee thuis brengen.
Christophorus schreef:
m-gineering schreef:je kan er niet eens even op zitten :shock:
Inderdaad, je kan er geen mooie meid mee thuis brengen.
In hoeverre zie jij een dame van minder dan 18 kilo als mooi? ;)

Maar ff iets achterop binden (toch wel "normaal" gebruik bij een fiets) is er idd niet bij. Neemt niet weg dat het Santos-dragertje wel erg strak staat.
Zo slecht zit een Tubus Fly er nu ook niet uit op een "race"fiets, al is het wel... anders:

Afbeelding
Fedor schreef:Maar ff iets achterop binden (toch wel "normaal" gebruik bij een fiets) is er idd niet bij. Neemt niet weg dat het Santos-dragertje wel erg strak staat.
En vooral erg strak rijdt!

Geen aflegmogelijkheid is lastig, maar ik ga daar nog wel wat op bedenken.
Christophorus schreef:
m-gineering schreef:je kan er niet eens even op zitten :shock:
Inderdaad, je kan er geen mooie meid mee thuis brengen.

Als het overal zeiknat is vind ik het wel handig als ik op mijn eigen fiets kan hangen.

(en een verstandige meid is voorbereid en heeft zelf een fiets!)
Christophorus schreef:
AB schreef:Voor de andere 90% is het toch vooral een statusartikel met goede winstmarges voor de fietsenhandel en een vormgeving en afwerking die vooral functionaliteit uitstraalt. Kortom, ik wacht nog even op wat meer concurrentie, of op het moment dat magura de opvolger van de hs166 aankondigt ;).
Winstmarges zijn bij Santos niet tot nauwelijks anders dan bij de concurrentie. Dus 'what's the point?'
The point is meer ter algehele relativering bij de aankoop van een status/luxe-artikel. Zodra het woord riem of titanium valt weet je gewoon dat je de hoofdprijs betaalt, terwijl het voordeel altijd relatief is. Mensen kiezen nou eenmaal altijd irrationeel en kennen relatief kleine voordelen grote waarde toe om hun aankoop te rechtvaardigen. Altijd wel goed om zoiets te beseffen. Beter is het gewoon toe te geven aan verliefdheid voor een bepaald produkt, daarmee voorkom je veel irrationeel gerationaliseer.
Vanuit verkoopoogpunt snap ik ook wel dat je vooral luxe fietsjes aanprijst ;). Maar het zou wel leuk zijn om eens een vsf of surly op je site tegen te komen (hint :) ).
Fedor schreef:Zo slecht zit een Tubus Fly er nu ook niet uit op een "race"fiets, al is het wel... anders:

Afbeelding
sallandse heuvelrug?

Hoewel vrij duur voor een toerfiets is die RM wel een behoorlijk doordachte en functionele fiets. Doorlopende kabels naar rem en derailleur, 135mm achterwiel, directe krachtoverbrenging met ketting/cassette, brede banden, sti-shifters, kettingvanger, lange achterbrug, poldercassette-compatible. Mooie cyclo-fiets itt de race-lite die meer voor een toertocht gemaakt is.... wel jammer van die spatborden als ze echt zo rammelen.
Ik prijs niets aan. Mijn site staat los van de winkel waar ik werk. De stukjes worden niet in de baas z'n tijd geschreven. Neemt niet weg dat ik dankzij de contacten via de winkel aan leuke testfietsen kan komen. Ik test bewust een aantal tandriemfietsen achter elkaar om de verschillen goed te kunnen ervaren.

Ik heb VSF en Surley aangeschreven, maar nog geen reactie...
Jan Janssen is wel bereid me een testfiets te lenen.
AB schreef:sallandse heuvelrug?

Hoewel vrij duur voor een toerfiets is die RM wel een behoorlijk doordachte en functionele fiets. Doorlopende kabels naar rem en derailleur, 135mm achterwiel, directe krachtoverbrenging met ketting/cassette, brede banden, sti-shifters, kettingvanger, lange achterbrug, poldercassette-compatible. Mooie cyclo-fiets itt de race-lite die meer voor een toertocht gemaakt is.... wel jammer van die spatborden als ze echt zo rammelen.
Foto is helaas niet van mij maar van Flickr... zonder locatie-aanduiding.

Ik kan me niet voorstellen overigens dat spatbordjes niet rammelvrij gemaakt kunnen worden. En anders kunnen ze er altijd nog af (lekker sportief ook)... mudvanger onder de Tubus monteren en de rug blijft iig droog ;)
Christophorus schreef:Ik prijs niets aan. Mijn site staat los van de winkel waar ik werk. De stukjes worden niet in de baas z'n tijd geschreven. Neemt niet weg dat ik dankzij de contacten via de winkel aan leuke testfietsen kan komen. Ik test bewust een aantal tandriemfietsen achter elkaar om de verschillen goed te kunnen ervaren.

Ik heb VSF en Surley aangeschreven, maar nog geen reactie...
Jan Janssen is wel bereid me een testfiets te lenen.
Je hebt er in ieder geval een mooie site van gemaakt. Kan me zo voorstellen dat je er indirect dan ook iets voor terug wilt krijgen.
En.... ik zie in mijn verre toekomstbol nog wel eens een nieuwe fietsenmerk verschijnen met de naam christophorus ;).
AB schreef:Je hebt er in ieder geval een mooie site van gemaakt. Kan me zo voorstellen dat je er indirect dan ook iets voor terug wilt krijgen.
En.... ik zie in mijn verre toekomstbol nog wel eens een nieuwe fietsenmerk verschijnen met de naam christophorus ;).
Dankje!

Veel testen, veel leren, veel plezier hebben en dan maar zien wat er van komt. ;)
AB schreef: Zodra het woord riem of titanium valt weet je gewoon dat je de hoofdprijs betaalt
Niet bij vannicholas........
Mijn Yukon koste mij (zelf opgebouwd) in totaal een 2400€.
eenzame schreef:
AB schreef: Zodra het woord riem of titanium valt weet je gewoon dat je de hoofdprijs betaalt
Niet bij vannicholas........
Mijn Yukon koste mij (zelf opgebouwd) in totaal een 2400€.
dat frame is al snel 1000euro duurder dan een surly.... maar ieder zijn budget hoor.... en het ziet er wel mooi uit dat titanium ;)