Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
AB schreef: dat frame is al snel 1000euro duurder dan een surly.... maar ieder zijn budget hoor.... en het ziet er wel mooi uit dat titanium ;)
Is een Surly dan gratis? en krijg je nog geld toe ook?
Ik betaalde een goede 900€, wel zonder vork en balhood. ;-)
eenzame schreef:
AB schreef: dat frame is al snel 1000euro duurder dan een surly.... maar ieder zijn budget hoor.... en het ziet er wel mooi uit dat titanium ;)
Is een Surly dan gratis? en krijg je nog geld toe ook?
Ik betaalde een goede 900€, wel zonder vork en balhood. ;-)
oh, dacht dat een frameset (+vork) bij vannicholas op zo'n beetje 1400EUR uitkwam. Een Surly zit zo rond de 400 (incl. vork). En dan heb je nog niet eens amerikaans titanium, maar "gewoon" chinees titanium :).
Heeft de RL trouwens een aangepaste tandwielverhouding om qua versnellingen een wat minder "mountainbike-verzet" te krijgen? Bij de Road Marathon is het kleinste verzet een 30:27 (redelijk standaard voor een triple racefiets). Bij een standaard Rohlof zit dat (geloof ik) eerder op een 24:30 dus een stuk makkelijker om mee boven te komen. Bij een race-opbouw kan je normaal nooit tot die verhoudingen komen.

Bij de hoogste versnellingen zou je met de Race Lite dan ook niet zo lang "mee kunnen trappen" als met een fiets met race-opbouw.

Maar het knelpunt zit eerder in de lage versnellingen: met een RM kom je een stuk moeilijker boven als met een RL (of je moet goed getrainde benen hebben). Dat zou de RL toch wat geschikter maken als lichte vakantiefiets (voor universeel gebruik).
De Race Lite heeft 55 tanden voor en 22 achter. Santos heeft voor zo groot mogelijke bladen gekozen voor minder slijtage en een kleinere kans op overslaan op het achtertandwiel. Ik heb het zwaarste verzet nog niet nodig gehad, maar hier op de Veluwe zijn de afdalingen natuurlijk niet zo lang.
Christophorus schreef:De Race Lite heeft 50 tanden voor en 22 achter.
Waar halen ze die 22, Rohloff zelf gaat maar tot 21T
Ik neem aan dat het om belt-drive tandwielen gaat?

Maar is de verhouding nu anders dan met een reguliere Rohloff-vakantiefiets? Vaak wordt daar 40:16 gebruikt. Een 50:22 is dan juist lichter, terwijl ik bij een semi-racefiets juist een zwaardere overbrenging verwacht.
Fedor schreef:Ik neem aan dat het om belt-drive tandwielen gaat?

Maar is de verhouding nu anders dan met een reguliere Rohloff-vakantiefiets? Vaak wordt daar 40:16 gebruikt. Een 50:22 is dan juist lichter, terwijl ik bij een semi-racefiets juist een zwaardere overbrenging verwacht.
oeps, effe op het verkeerde been, 22 is voor een beltdrive klein!
m-gineering schreef:oeps, effe op het verkeerde been, 22 is voor een beltdrive klein!
De kleinste voor beltdrive is 19.
Christophorus schreef:
m-gineering schreef:oeps, effe op het verkeerde been, 22 is voor een beltdrive klein!
De kleinste voor beltdrive is 19.
lijkt me helemaal een drama, die is net zo groot als een 15 voor een gewone ketting! Hoe groter het tandwiel, des te lager de riemspanning en des te meer kans dat de riem niet doorslaat. Ik vond een 25 al niks ;)
Was de Yukon Rohloff al ergens gespot? Ziet er wel erg erg mooi uit, slechts 4650euro met pedalen, spatbordjes, drager, son, edelux, 28mm bandjes en riem. De Santos Race Lite verbleekt dan opeens wel een beetje. En is dat een nieuwe rohloff shifter, of is het toch een deelbaar stuur? Kabeltjes onder het stuurlint is in ieder geval mooi weggewerkt.
@ Ab,

Ja heel erg mooie fiets die Yukon met Rohloff.
Ze hebben de kabels in het stuur mooi weggewerkt, dus geen deelbaar stuur.

Henk

kunst en fietswerk
Ja heel mooi, maar wel wat smalle bandjes.
Wim
m-gineering schreef:
Christophorus schreef:
m-gineering schreef:oeps, effe op het verkeerde been, 22 is voor een beltdrive klein!
De kleinste voor beltdrive is 19.
lijkt me helemaal een drama, die is net zo groot als een 15 voor een gewone ketting! Hoe groter het tandwiel, des te lager de riemspanning en des te meer kans dat de riem niet doorslaat. Ik vond een 25 al niks ;)
Nu wordt de riemspanning bij een bepaalde krachtsinspanning door het voorblad bepaald en niet door het achtertandwiel, maar het ontbreken van een lichter verzet leidt in omstandigheden natuurlijk wel tot krachtsport, en een riem rolt minder lekker om een klein tandwiel dan om een groot.
Leon
henkfietst52 schreef:a heel erg mooie fiets die Yukon met Rohloff.
Ze hebben de kabels in het stuur mooi weggewerkt, dus geen deelbaar stuur.
Het is wel een deelbaar stuur, maar dan met een extra sleuf waardoor de remkabel binnen door de Rohloff-shifter kan lopen.
wel echt een mooie fiets hoor. :)