Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
Dit is in deze vorm een weinig relevante observatie. Allereerst is de steekproef (hopelijk) veel te klein, en vast niet aselect: waren die fietsen verder vergelijkbaar? Tot slot is het materiaal hierbij irrelevant. Mits ontwerp en uitvoering goed zijn kun je van zowat ieder materiaal een frame maken dat het 100000 km uithoudt. Een falend frame is dus niet een kwestie van materiaal, maar van de kwaliteit van het ontwerp en de bouw.
Aluminium heeft het objectieve voordeel dat hetsoms ietsje lichter is (hoewel mijn 853 m-gineering zowat een kilo lichter is dan de alu Travelmaster van mijn vrouw), en staal dat schroefdraden minder snel beschadigen (en echt probleem op de alu Travelmaster van mijn vrouw). Alu is in de praktijk stijver, en staal wat soepeler. Wat je wilt is dan een kwestie van smaak. Er zijn mensen die geloven dat een stijf frame sneller is, en er zijn er (Jan Heine bijvoorbeeld, maar ook veel klassieke framebouwers) die geloven dat juist een minder stijf frame sneller is. Of soepeler sneller is weet ik niet, maar wel dat ik het lekkerder vind.
Wim
Inderdaad, snelheid is van zoveel verschillende factoren afhankelijk... Zijn de profwielrenners in de afgelopen decennia nu echt heel veel harder gaan rijden met hun aluminium en carbon fietsjes? Peter Post heeft nog altijd het Parijs-Roubaix record op z'n naam staan. Op z'n stalen racertje.

Ik heb vandaag overigens 32 mm Schwalbe Supreme banden op de Race Lite gemonteerd. Ze passen ruimschoots!
Mooi dat die 32 mm Supremes passen met spatborden, al zullen ze in werkelijkheid vermoedelijk geen 32 mm zijn. Maar het betekent dat er toch beter is opgelet bij het ontwerp. In Bicycle Quarterly stond laatst een stuk over tijden in de Tour en andere grote races. Na de beginjaren heeft geen enkele technische innovatie veel invloed gehad op de tijden. De jaren met het grote dopinggebruik springen er wel uit. Kortom, beter een pilletje dan een nieuwe fiets. :D
Wim
Christophorus schreef: Peter Post heeft nog altijd het Parijs-Roubaix record op z'n naam staan. Op z'n stalen racertje.
Met storm in de rug! Maar ja, dat krijg je er vast gratis bij op zo'n trillingdempend, chique, mooi, nostalgisch, duurzaam, schroeflubbervast, klassiek, comfortabel, tijdloos, niet-te-stijf-en-toch-niet-te-slap-maar-precies-goed-en-overal-te-lassen stalen frame. Als de staalpuristen nog meer originele bijvoeglijke naamwoorden weten, borrelnootjes en rivella zijn geserveerd. Maar die opmerking over dat oververhitte zadel die je krijgt van een trillend aluframe, krijgt van mij de hoofdprijs. Echt :D, superorigineel!
Over fietsen met racestuur gesproken? Wanneer is een racefiets eigenlijk een racefiets? Je hebt randonneurs, baanfietsen, streetbikes, cyclofietsen, wegfietsen, cyclocrossers, monstercrossbikes, etc. Is de racelite wel een racefiets te noemen of is het gewoon een fiets met racestuur? Met andere woorden, waar zitten de specifieke geometrische verschillen ten opzichte van een trekkingbike?
Als je de Race Lite vergelijkt met de Van Nicholas Amazon dan is duidelijk dat de Race Lite veel compacter is opgebouwd en meer in de richting van racers/cyclocross racers gaat. De Amazon is dan meer een lichte trekkingfiets met randonneurtrekjes (als er een racestuur op zit).
Christophorus schreef:Inderdaad, snelheid is van zoveel verschillende factoren afhankelijk...
Maar ik hoop dan wel dat de luchtweerstand wel een flinke rol speelt en dat het makkelijker snel fietsen is op een Race Lite dan op een normale trekkingfiets. Anders heeft het weinig toegevoegde waarde ;)

Maar een laag gewicht (mijn huidige derailleur-fiets is 18,5 kilo) is natuurlijk ook wel lekker :)
Fedor schreef:
Christophorus schreef:Inderdaad, snelheid is van zoveel verschillende factoren afhankelijk...
Maar ik hoop dan wel dat de luchtweerstand wel een flinke rol speelt en dat het makkelijker snel fietsen is op een Race Lite dan op een normale trekkingfiets. Anders heeft het weinig toegevoegde waarde ;)

Maar een laag gewicht (mijn huidige derailleur-fiets is 18,5 kilo) is natuurlijk ook wel lekker :)
Hoe je het went of keert, de Santos Race Lite is geen racefiets waar je mee in de koers gaat. Je zou er wellicht een leuke cyclo, LBL of Parijs-Brest mee kunnen fietsen, maar dat kan met een snellere Idworx RM ook. Deze fiets uitgevoerd met riem is bij uitstek geen wedstrijdfiets, hoogstens voor wielrenners een trainingsfiets, maar voor het gros vooral een woonwerk- of toerfiets. Met andere woorden, wat zou nog het werkelijke verschil van deze fiets zijn met bijvoorbeeld een 29'er met racestuur?

Een racestuur is prettig voor de diepe positie die je kunt aannemen. Even snel aanzetten met de handen diep in de beugels, of even met het bovenlichaam zo diep mogelijk tegen de wind in beukend. Maar dat heeft meer met de mogelijkheden van het racestuur te maken, dan met de geometrie van dit frame. Vandaar de vraag wat nou de meerwaarde van het frame is? Je kunt op een ATB ook een racestuur zetten en zou dan alleen maar voordelen zien ten opzichte van de racelite.
Afbeelding
kun je tenminste doordrijven als je in mul zand terecht komt ;).

ps, mooi die dikke buizen bij die dikke banden :)
Fedor schreef:Als je de Race Lite vergelijkt met de Van Nicholas Amazon dan is duidelijk dat de Race Lite veel compacter is opgebouwd en meer in de richting van racers/cyclocross racers gaat. De Amazon is dan meer een lichte trekkingfiets met randonneurtrekjes (als er een racestuur op zit).
Klopt, de geometrie verschilt iets en de Amazon heeft V-brakes, maar verder komen de twee fietsen erg dicht in de buurt qua zithouding.
AB schreef:Maar ik hoop dan wel dat de luchtweerstand wel een flinke rol speelt en dat het makkelijker snel fietsen is op een Race Lite dan op een normale trekkingfiets. Anders heeft het weinig toegevoegde waarde ;)
Mijn vaste woon-werk tripje rij ik met de 11,5 kg wegende Santos met gemak 30km/u, waar ik met bijvoorbeeld een Koga Traveller (met racestuur) van zo'n 18 kg 25 km/u rij.

Een hele dag over de Veluwe fietsen op de Race Lite met 18 kg bagage deed ik steeds tussen de 25 en 30 km/u. Dat is dan een hele dag goed vol te houden. Op een normale trekkingfiets zou ik dan gemiddeld zo'n 22 km/u rijden.
AB schreef:Hoe je het went of keert, de Santos Race Lite is geen racefiets waar je mee in de koers gaat. Je zou er wellicht een leuke cyclo, LBL of Parijs-Brest mee kunnen fietsen, maar dat kan met een snellere Idworx RM ook. Deze fiets uitgevoerd met riem is bij uitstek geen wedstrijdfiets, hoogstens voor wielrenners een trainingsfiets, maar voor het gros vooral een woonwerk- of toerfiets. Met andere woorden, wat zou nog het werkelijke verschil van deze fiets zijn met bijvoorbeeld een 29'er met racestuur?
Helemaal mee eens. Gewicht en rolweerstand van een 29er t.o.v. de Race Lite zullen hier een grote rol spelen. Dat ga ik een keer uitproberen.
Mijn fietsmaat rijdt op een custom-built Titanium 29er met Rohloff, tandriem, en voorvering van Van Nicholas. Ik heb even op zijn fiets gereden en het was direct duidelijk dat die fiets niet zo vlot was als de Race Lite. In het mulle zand tokkelde de 29er echter vrolijk voort, waar de Race Lite vlot vastliep.
Het blijft verbazingwekkend dat mensen beweren dat snelheidsverschillen van 5km/h aan een fiets liggen (ok, verschil in banden daar gelaten misschien); vooral bij bling-bling fietsen lijkt men er last van te hebben. Ik fiets op elke fiets met gemak 30 km/h en ik scheurde gisteren in een korte klim nog een wielrenner hard voorbij op mijn lompe stalen batavus stabilo met 1 versnelling, het verschil zit hem dus echt niet zo in de fiets.

Als er al ‘snelheidsverschil’ zit tussen mijn ‘zwaardere’ (wat heet zwaar op het totaalgewicht fiets+fietser) koga traveller en mijn racefiets zit dan is dat te wijden aan de banden en een iets andere houding op de fiets. Maar dat is zo aan te passen...
Tsja, als dat voor iedereen altijd en overal zou gelden, dan heeft het geen zin om meerdere fietsen uit te proberen en te vergelijken... Staan alle winkels dan voor niets vol met een keur aan verschillende modellen?
Christophorus schreef:Mijn fietsmaat rijdt op een custom-built Titanium 29er met Rohloff, tandriem, en voorvering van Van Nicholas. Ik heb even op zijn fiets gereden en het was direct duidelijk dat die fiets niet zo vlot was als de Race Lite. In het mulle zand tokkelde de 29er echter vrolijk voort, waar de Race Lite vlot vastliep.
heb je wel met dezelfde bandenmaat vergeleken?

Gewicht van de fiets, breedte van de banden zullen wel een grote rol hebben in zo'n vergelijking tussen 29'er+racestuur versus racelite+racestuur. Als je die verschillen minimaliseert, dan resteert in de vergelijking alleen nog weggedrag als gevolg van geometrieverschillen van het frame (wielbasis, lengte achterbrug ivm tassen, lengte bovenbuis, etc).
Wat voor mij een racefiets een racefiets maakt is de relatief korte achterbrug, korte bovenbuis, steile zitbuis, steile voorvork en diepe drop (hoogteverschil zadel/stuur).
Voor een racefiets uitgevoerd als toerfiets is een minder nerveus stuurgedrag wenselijker, m.a.w. langere wielbasis, langere achterbrug, steile zitbuis behouden svp, maar wel minder steile voorvork.
Om gewicht te besparen svp een tubus fly voor twee zijtassen (liefst alleen topbag +frametas ivm aero-stroomlijn) en evt. een stuurtas. Verder zo kaal en licht mogelijk. Fietsen is toch een proces van continue versnellen tegen de weerstanden, dus een lichte getroomlijnde fiets+setup helpt zeker in het gevoel van snelheid creeren.

Christophorus, in je artikel stond een leuke foto waarbij je naast een santos atb (29'er?) fietste (rijder in felblauwe broek). Deze atb had de zijtassen heel hoog opgetakeld. Had die atb een zadelpendrager? En wat als die atb nou zijn voortassen eraf haalt, verende voorvork vervangt voor een vaste voorvork, zijn normale stuur vervangt voor een racestuur en smalle bandjes plaatst? Dan kun je toch ook aardig uit de voeten met bagage op snel asfalt lijkt me?
Matthie9000 schreef:Het blijft verbazingwekkend dat mensen beweren dat snelheidsverschillen van 5km/h aan een fiets liggen (ok, verschil in banden daar gelaten misschien); vooral bij bling-bling fietsen lijkt men er last van te hebben. Ik fiets op elke fiets met gemak 30 km/h en ik scheurde gisteren in een korte klim nog een wielrenner hard voorbij op mijn lompe stalen batavus stabilo met 1 versnelling, het verschil zit hem dus echt niet zo in de fiets.

Als er al ‘snelheidsverschil’ zit tussen mijn ‘zwaardere’ (wat heet zwaar op het totaalgewicht fiets+fietser) koga traveller en mijn racefiets zit dan is dat te wijden aan de banden en een iets andere houding op de fiets. Maar dat is zo aan te passen...
Als je van de ene fiets op de andere fiets springt dan merk je de verschillen meteen toch? Zit je een dag in het zadel van die ene fiets, dan merk je het verschil met je vorige fiets al niet meer en restereren alleen nog je benen ;).
Matthie9000 schreef:Het blijft verbazingwekkend dat mensen beweren dat snelheidsverschillen van 5km/h aan een fiets liggen (ok, verschil in banden daar gelaten misschien); vooral bij bling-bling fietsen lijkt men er last van te hebben. Ik fiets op elke fiets met gemak 30 km/h en ik scheurde gisteren in een korte klim nog een wielrenner hard voorbij op mijn lompe stalen batavus stabilo met 1 versnelling, het verschil zit hem dus echt niet zo in de fiets.

Als er al ‘snelheidsverschil’ zit tussen mijn ‘zwaardere’ (wat heet zwaar op het totaalgewicht fiets+fietser) koga traveller en mijn racefiets zit dan is dat te wijden aan de banden en een iets andere houding op de fiets. Maar dat is zo aan te passen...
Maar fiets je met elke fiets ook met gemak 40kmh? iets wat ik met mijn racer met gemak kan, maar met mijn bagageloze trekkingbike niet.
Christophorus schreef:Tsja, als dat voor iedereen altijd en overal zou gelden, dan heeft het geen zin om meerdere fietsen uit te proberen en te vergelijken... Staan alle winkels dan voor niets vol met een keur aan verschillende modellen?
Hoofdzakelijk voor de smaak van de klanten.
AB schreef:Hoe je het went of keert, de Santos Race Lite is geen racefiets waar je mee in de koers gaat. Je zou er wellicht een leuke cyclo, LBL of Parijs-Brest mee kunnen fietsen, maar dat kan met een snellere Idworx RM ook.
Dat is een interessante stelling: is de Idworx RM inderdaad sneller? Deze weegt natuurlijk wat minder maar maakt dat het verschil?
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Het blijft verbazingwekkend dat mensen beweren dat snelheidsverschillen van 5km/h aan een fiets liggen (ok, verschil in banden daar gelaten misschien); vooral bij bling-bling fietsen lijkt men er last van te hebben. Ik fiets op elke fiets met gemak 30 km/h en ik scheurde gisteren in een korte klim nog een wielrenner hard voorbij op mijn lompe stalen batavus stabilo met 1 versnelling, het verschil zit hem dus echt niet zo in de fiets.
Maar fiets je met elke fiets ook met gemak 40kmh? iets wat ik met mijn racer met gemak kan, maar met mijn bagageloze trekkingbike niet.
Matthie: wat een onzin!
AB: niemand fietst met gemak 40, ook geen 30 trouwens!
Ik ben blijkbaar die niemand met nog tig duizend andere wielrenners, die 30km/uur rij ik met gemak zeker met de wind in de rug. Afdaling galibier lachend boven de 50/uur.. @gios wellicht dat je n paar randvoorwaarden erbij moet zetten onder welke omstandigheden mensen die 30km/uur niet kunnen halen..
Fedor schreef:
AB schreef:Hoe je het went of keert, de Santos Race Lite is geen racefiets waar je mee in de koers gaat. Je zou er wellicht een leuke cyclo, LBL of Parijs-Brest mee kunnen fietsen, maar dat kan met een snellere Idworx RM ook.
Dat is een interessante stelling: is de Idworx RM inderdaad sneller? Deze weegt natuurlijk wat minder maar maakt dat het verschil?
geen rohloff, lichter, dus sneller vooral met poldercassette
maar het geheim is natuurlijk de titanium zadelpen, die elimineert in 1 klap alle nadelen van alu-buizen :)