Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door Oostenrijk in maart - Forum Wereldfietser

Fietsen door Oostenrijk in maart

Wanneer de meeste mensen na de lange latten ondergebonden te hebben onder het genot van een Glühweintje met elkaar doornemen hoe zwaar die verschrikkelijke skidag wel niet was, ga ik als onderdeel van mijn uitdagende fietsreis naar Shanghai een poging doen de Oostenrijkse Alpen over te steken in maart 2012. Uiteraard vol bepakt. Oh ja, en met een tuinkabouter. De bedoeling is om na München via Rosenheim door Oostenrijk naar Ljubljana (Slovenië) te fietsen.

Mijn vragen:

Is er iemand die een doorgaande route in deze tijd van het jaar heeft gefietst?
En zo ja, welke route is dit?
Is dit te doen?
Zo niet, wat zijn goede alternatieven?

Alvast dank!

Wycher (&Wes-Li!)
Veel passen zijn in maart nog gesloten!
Mmm... Dan maar even goed nadenken. Dank voor het advies!
Wat Bert al schrijft klopt natuurlijk, je kan ook proberen of je het zonder passen kan doen. De route die volgens mij weinig tot geen passen heeft is de volgende:
Salzburg, (Tauernradweg langs de Salzach en Schwarzag) via Bad Gastein (Gasteiner Tal (Skigebied)), met de fiets en trein door de tunnel, naar Spittal en dan via Villach en Tarvisio naar Kranjska Gora daar de Sava richting Ljubjana volgen. Uitdagingen die ik zie als er veel sneeuw is gevallen is voornamelijk in het Gasteiner Tal waar je tot 1200 nog wat meters klimt en het fietspad van Tarvisio naar Kranjska Gora wat in die periode denk ik nog als langlaufpiste wordt gebruikt. Ook weet ik niet in hoeverre ze de wegen schoon houden. Andere optie is natuurlijk de trein naar Ljubljana om de alpen over te komen, omfietsen via Wenen kan natuurlijk ook.
Op het forum http://rad-forum.de/showflat/Number/210874/page/1 zijn de meeste berichten vrij negatief, sneeuw vanaf 800 m hoogte, passen gesloten enz. De moderator van dit forum beantwoordt de vraag "Re: von München nach Venedig im März?" met : "Hallo,
meiner Ansicht nach nicht, da die Nebenstrecken und Radwege in den Alpen durchaus noch schneebedeckt sein können. Das gilt auch für die beiden Hauptrouten nach Venedig, Brenner- und Reschenpass. Und auf den Hauptstrassen dort macht das Radeln absolut keinen Spass, besonders nicht bei Regen oder im Schneematsch.".
Drie pagina's met reacties, als je geluk hebt met het weer schijnt het wel mogelijk te zijn.
Naar mijn ervaring, er zijn dan nog maar weinig passen open. De trein door de Tauerntunnel is denk ik de beste optie, ofwel de Brennerpas. Ook daar loopt een trein over.
Een ander probleem zijn de wegen, het kan nogal glad zijn en tegen 60km per uur een ijsplek tegenkomen kan behoorlijk spannend zijn.
Verder, minder ruimte op de weg, opspetsend smeltwater, koud.
Maar... mooie ervaring en prachtig om te fietsen, (als je de bovenstaande bemerkingen er bijneemt, afwegen of je het de moeite vindt) ik denk er zelf aan om volgende maand de Alpen richting Rome over te steken.
in de maand mei bestaat er nog kans op een flinke sneeuwbui, zelf meegemaakt in Davos (Zwitserland), ook op mijn fiets. Alles werd wit....