Additionally, paste this code immediately after the opening tag: illustreren van fietsreis - Forum Wereldfietser

illustreren van fietsreis

Ik heb twee jaar geleden een mooie fietsreid gemaakt door Turkije. Daar wil ik nu een leuk boekwerk van maken. Wie weet hoe ik landkaarten kan maken met daarop aangegeven de door mij gereden route.

groet

Frans
Gebruik OpenStreetMap als basis, die kaarten mag je zo gebruiken in je boek. Zie http://www.openstreetmap.org/copyright. Betekent wel dat je de kaarten met route onder dezelfde licentie moet publiceren.
Ik begrijp dat je een soort fotoboek wilt maken met daarin 1 of meerdere kaarten waarop je tocht staat ingetekend. Die wil je als plaatje opnemen in je (foto-)boek. Geen publicaties op internet.

De primaire vraag is even hoe je de gereden route ter beschikking hebt ?

Opgenomen met gps, dus een gpx-bestand ter beschikking of te maken?. Dan zijn er diverse mogelijkheden, programma's om de route in combinatie met een kaart in te laden en schermafdrukken o.i.d. te maken (GoogleEarth, Googlemaps, Mapsource/Basecamp van Garmin, ridewithgps.com, bikeroutetoaster.com, gpssies.com, gpsvisualizer.com e.d.)

Alleen maar een kladje en genoteerde plaatsnamen e.d : dan via ridewithgps.com of bikeroutetoaster.com of iets dergelijks je eigen route nog een keer intekenen en van daaruit screenshots maken en/of als gpx-bestand opslaan en dan heb je weer meer mogelijkheden.
Enkele van genoemde mogelijkheden maken ook gebruik van kaartmateriaal van openstreetmaps. Andere weer van Googlemap.

Suc6
Gr.
Kees
eindgebruiker schreef:Gebruik OpenStreetMap als basis, die kaarten mag je zo gebruiken in je boek.
Da's wel waar maar schermafdrukken hebben een resolutie van 72 dpi, voor drukwerk is echter 300 dpi vereist :?
keesm54 schreef:Andere weer van Googlemap.
Dat zou ik maar niet doen want dan krijg je Google op je dak als je het publiceert 8)
Dat kan allemaal wel Michael, maar ik ga er van uit dat topicsteller een eigen fotoalbum wil maken. En dan is een lagere dpi bij een schermafdruk nog acceptabel en google kaartjes opnemen zie ik dan ook niet als een probleem.
Een boek maken en uitgeven is een andere orde van grootte met andere "spelregels".
Maar laten we het antwoord/reactie van topicsteller maar even afwachten.
Gr.
Kees
Ik neem even aan dat je gewoon een fotoboek voor jezelf wilt maken. In Google maps kun je een routebeschrijving tussen twee plaatsen met daarbij een routekaart maken. Die route kun je naar believen aanpassen door met de muis de routelijn te verplaatsen naar de weg waarop je gefietst hebt. Zie mijn website voor het resultaat. Het kaartje kun je afdrukken. Bij een digitaal fotoboek zul je eerst een jpg of gif van het kaartje moeten maken (scannen) voordat je het kunt opnemen in je boek.
Er zijn overigens veel meer programma's waarin je een route over willekeurige wegen kunt laten lopen, en misschien zijn die zelfs wel handiger, maar daarin heb ik me niet verdiept.
keesm54 schreef:Dat kan allemaal wel Michael, maar ik ga er van uit dat topicsteller een eigen fotoalbum wil maken. En dan is een lagere dpi bij een schermafdruk nog acceptabel en google kaartjes opnemen zie ik dan ook niet als een probleem.
Een boek maken en uitgeven is een andere orde van grootte met andere "spelregels".
Maar laten we het antwoord/reactie van topicsteller maar even afwachten.
Gr.
Kees
Geen idee wat hij wil, 'n boekwerkje maken maar voor wie.
Maak je iets voor een kleine vriendenkring dan zou ik me ook niet druk maken over kwaliteit of copyright :wink:
eindgebruiker schreef:Gebruik OpenStreetMap als basis, die kaarten mag je zo gebruiken in je boek. Zie http://www.openstreetmap.org/copyright. Betekent wel dat je de kaarten met route onder dezelfde licentie moet publiceren.
Als ik het GPX-bestand van een met BikeMap gemaakte route probeer te importeren in OpenStreetMap wordt dat geweigerd omdat de <time>-tags ontbreken.

Gerd
GerdC schreef:Als ik het GPX-bestand van een met BikeMap gemaakte route probeer te importeren in OpenStreetMap wordt dat geweigerd omdat de <time>-tags ontbreken.
Wat een pech, maar heeft wel erg weinig te maken met de vraag waar het hier om gaat lijkt mij, of vergis ik me 8)
Het boekwerkje dat ik voor ogen heb is inderdaad voor mij zelf bestemd en een aantal mensen om mij heen. Bedankt voor jullie reacties waar ik dan ook zo snel mogelijk mee aan de slag ga.
Bedankt en een groet van Frans
Misschien wat mosterd na de maaltijd..

Ik maak van bijna elke reis een boekje met kaartjes. Omdat ik met de GPS de gefietste route vastleg, kan ik deze in MapSource importeren en laten zien. Daarna kies ik het juiste detail nivo en via een print screen en 'paste' importeer ik hem in photoshop. Indien nodig verschuif ik de kaart en construeer ik hem uit meerdere delen. En als ik het echt mooi wil hebben bewerk ik het kaartje nog.

Hier kun je een voorbeeld zien van een simpel gemaakt kaartje.

Voor het reisverslag waar ik nu mee bezig ben maak ik ze wat uitgebreider. Daar kun je hier een voorbeeld van zien.


Deze kaartjes hebben voldoende resolutie voor het gebruik in eigen gemaakt fotoboek.
Wij hebben dit voorjaar door NL gefietst, en met mapsource en de tracks uit de etrex voor de site en het boek kaartjes gemaakt.
http://www.pm3.nl/foto/fietsen2011
Daar vind je bovenaan een overzicht, en bij elke dag een kaartje met de dagroute.