Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help! we rijden alles kapot in Argentinië - Forum Wereldfietser

Help! we rijden alles kapot in Argentinië

Na een maand fietsen in argentinië (op voornamelijk ripio/onverharde weg) hebben we op twee dagen tijd allebei een klapband gehad, resultaat is dat zowel buiten- als binnenband niet meer te repareren zijn. waren nochtans gloednieuw....maar nu zitten we door onze reservebanden heen. Banden waren Continental Travelcontact 28" en continental binnenbanden.

We hebben nog een extra buitenband, maar maken ons zorgen dat de 28" banden die we gebruiken de wegen hier niet aankunnen. iedereen rijdt hier met 26" rond.
is het mogelijk om Zuid Amerika af te reizen met 28" banden?
of sturen we onze fietsen beter terug naar huis om hier een fiets met 26" banden te kopen?

alle suggesties zijn welkom, we trekken nu (met de bus helaas wegens geen banden meer) van Cafayate naar Mendoza.
(wie goeie fietswinkeladresjes heeft voor Mendoza mag die ook altijd geven)

dank voor alle raad!

de Tangoreizigers
Volgens mij zijn Dick en Els ook op 28" de wereld rond geweest. Geen punt dus.
Specifieke adressen heb ik niet voor jullie. Wel is het wellicht af te vragen of het aan de banden ligt, of aan de montage ervan. Als de binnenband tussen velg en buitenband klem zit aan de zijkanten, dan kan dat makkelijk tot een klapband komen.
is het mogelijk om Zuid Amerika af te reizen met 28" banden?
Ik zou dat zelf beslist niet doen. Anderzijds heb ik op de ripio nooit bandenproblemen gehad (Schwalbe Marathon 26'').
Maar het terugsturen van de fietsen is een wel erg drastische maatregel. Dan zou ik liever een stel banden laten toesturen, als je ze ter plekke niet vindt. En inderdaad, het lijkt eerder een montageprobleem te zijn.
Een klapband tgv bb tussen velg en buba zal denk ik bijna direct gebeuren nadat je op de fiets gaat zitten en niet na een stuk fietsen. Ook heeft dan geen gevolgen voor de buitenband (denk ik).
Ik zou eerder verwachten dat de langs scherpe stukken steen zijn gereden waardoor de wang van de band is gescheurd of dat de remmen niet goed zijn afgesteld.
Bij Magura kan het zijn dat het metaal van de remklauw tegen de band komt. Dit kan wellicht leiden tot een klapband.

Zou ook trachten om 28" banden te krijgen en wellicht de route aanpassen waardoor je minder offroad rijdt.

Succes en ondanks alles blijf genieten.
tangoreizigers schreef:maand ... allebei een klapband ... zowel buiten- als binnenband ... Travelcontact 28"
Het hangt natuurlijk niet van de diameter van het wiel af of een band sterk is. Wel worden op 26" doorgaans dikkere banden gebruikt dan op 28, maar snelle MTB-banden zijn soms ook heel gevoleig voor lekrijden. Als je een sterke band op 28" gebruikt zal de band echter sterk genoeg zijn om alles aan te kunnen behalve heel erge tropische doorns, in grove stukken gebroken flessen en stukken draadstaal. Andere fietsen kopen om deze reden lijkt me uitsluitend een aanwinst voor de tweedehand fietsenmarkt.
Maar wat jullie hebben gehad is ofwel zwaar pech ofwel hebben jullie toch iets niet goed gedaan. Belangrijke vraag: hoe hard hebben jullie de banden opgepompt? (in bar) Hoeveel gewicht zit er in totaal op? Bij een flink totaalgewicht moet je de achterband tot vrijwel de max druk oppompen om te voorkomen dat de wangen het na verloop van tijd begeven. Ze worden dan zwak op de plek direct boven de velg. Het wordt ook verergerd bij brede banden op smalle velgen. Banden met relatief dunne wangen zijn er gevoeliger voor. Dat het na een maand gebeurt zou ook typisch kunnen zijn.
Leon
Dit merk type band heb je in twee breedtes 37c of 42c dat zal toch ook wel enig verschil kunnen maken.
Op veel 28" fietsen passen 42mm (brede) banden al niet. Ik snap overigens de keuze voor continental travelcontact ook niet zo, niet een band die voor veel offroad is bedoeld toch?
Welke dan wel. :wink:
De Conti Travelcontact is een mooie band, maar misschien toch niet voor dit gebruik. De Schwalbe Marathon XR was altijd de band voor dit soort omstandigheden. De Schwalbe Marathon Mondial is daar nu voor in de plaats gekomen, en is geloof ik ook al leverbaar, al weet ik dat niet heel zeker. In 28 inch leverbaar in 37 mm, 42 mm en 47 mm. Monteer de breedste maat die nog in je frame past. Zeker met 47 mm breed zou het prima moeten lukken. Als lomper altermatief kun je nog denken aan de Marathon Plus Tour (slechts in 37 mm en 42 mm).
Je zou er zes uit Nederland kunnen laten opsturen, (heb je elk nog een reserveband) inclusief zeker een dozijn binnenbanden (neem ook daarbij liefst Schwalbe).
Veel sterkte,
Wim
SUPER! merci voor alle goeie raad
al blij dat 28" mogelijk moet zijn, we waren even buiten adem qua ideeën

qua oppompen is't vaak niet evident om hier een nanometer tegen 't lijf te lopen,
zetten de band meestal vrij hard, de bagage en het gewicht van de fietser zelf :lol: drukken de band wel n eind in
de travelcontacts had ik gekozen omdat die ook opvouwbaar te krijgen was, niet gedacht zoveel verharde weg te doen de eerste maand natuurlijk. Denk inderdaad dat de velg de zijkanten heeft uitgerafeld en dat de binnenband er tussen is geraakt.

ik zoek nu een fietswinkel in Mendoza, er worden alvast binnenbanden opgestuurd, en van die Schwalbes maak ik ook werk...
doe me er volgende keer aan denken dat ik een post maak vóór ik vertrek.

alle tips nog welkom, laat maar komen!

tankjeweehl!
Ik heb in 2006 in Argentinië en Bolivia gefiets met 28 inch Marathon XR banden van 42 mm (mijn fiets) en 47 mm (fiets van mijn vriend). Redelijk veel ripio's befietst. We hadden twee lekke banden per persoon in 4600 km, tot grote verbazing van Argentijnen en Bolivianen die onderweg belangstellend vroegen naar de hoeveelheid lekke banden. Banden laten opsturen (ook binnenbanden), in Mendoza op zoek naar iets voor (asfalt) in de tussentijd en lekkere Argentijnse wijntjes gaan drinken zou mijn advies zijn.

O ja, ook een bandenspanningsmeter laten opsturen.

Afbeelding

Lisette
tangoreizigers schreef:Na een maand fietsen in argentinië (op voornamelijk ripio/onverharde weg) hebben we op twee dagen tijd allebei een klapband gehad, resultaat is dat zowel buiten- als binnenband niet meer te repareren zijn. waren nochtans gloednieuw....maar nu zitten we door onze reservebanden heen. Banden waren Continental Travelcontact 28" en continental binnenbanden.
Als de binnenband met 4 bar door een scheur naar buiten komt, ploffen ze spectaculair.

Als de remblokken op de goede hoogte stonden (een band zaag je zo door) en de banden niet te zacht waren (dat extra buigen rond de velgrand is niet fijn) zou ik het op de Conti curse houden, veel Conti's geven vaak vroegtijdig de geest met een uitgescheurde hieldraad.
naar transport toe, zijn de opvouwbare Schwalbe Marathon Mondial banden even sterk als de gewone?
kosten ietsje meer maar 'k vind ze wel online.

kerstwensen van bij de cactusboom!
Vouwbanden zijn even sterk, maar je moet ze wel wat zorgvuldiger om de velg leggen. Eerst zo zacht oppompen dat je ze nog met de vingers kunt kneden en verplaatsen. Beide zijkanten nalopen of de band op de goede plek zit en zonodig corrigeren. Dan verder pompen.
Bij draadbanden is dit overigens ook geen heel gek idee.
Vouwbanden mogen overigens alleen op velgen met een groef:
Afbeelding
foto http://www..m-gineering.nl
Dus niet om ouderwetse stadfietsvelgen.
Succes,
Leon
Hoi Lisette,
Wij hebben meer dan 75.000 km gefietst op 28 inch banden. Van Europa tot Afrika van Amerika tot Azie. 28" banden zijn op zichzelf geen probleem. Wij reden op Marathon XR banden, 47 mm.
Succes,
Marco
bedankt voor alle goeie tips.

ik heb de Schwalbe Mondial gevonden. Zou op een paar weken hier kunnen zijn.

We rijden momenteel met 37-622 banden. Aangezien de meeste hier bredere banden aanraden vraag ik me af of ik de Mondial 42-622 zou kunnen plaatsen op dezelfde velgen? Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden dan?
Hoe weet ik of er genoeg plaats voor de band is binnen het frame?
Heb ik een andere binnnenband nodig dan?
andere tips?

bedankt op voorhand!
tangoreizigers schreef:vraag ik me af of ik de Mondial 42-622 zou kunnen plaatsen op dezelfde velgen? Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden dan?
Hoe weet ik of er genoeg plaats voor de band is binnen het frame? Heb ik een andere binnnenband nodig dan?
De velgen zijn niet dwingend hierin, maar als je nu al smalle velgen hebt (17 mm of minder binnenzijde) dan is het niet ideaal.
Of er plaats is in het frame kunnen wij hier niet weten want we hebben jullie fietsen niet bij de hand, maar ik vermoed - googelend op jullie nickname - dat het wel spannend is. Ze kunnen op meerdere plaatsen vastlopen en de speling bij de spatborden wordt ook irritant klein.
Binnenbanden hebben groepsaanduidingen, dwz bijvoorbeeld geschikt van 32 tot 42 mm e.d. Een andere binnenband is alleen nodig als de oude al niet ruim waren. Strakke binnenbanden gaan wel iets eerder lek en lopen dan ook sneller leeg.
Het lijkt me veiliger de 37-versies te bestellen. Worden ze verstuurd door iemand van vlees en bloed zodat je weet dat ze er ook echt aan zitten te komen?
Leon
Tenzij het bij de specificaties van de fiets te vinden is blijft het een beetje een gok en die zou ik vanuit Zuid-Amerika niet wagen; kijk anders even goed hoeveel ruimte er is tussen de buitenband en spatborden (hier moet ruimte zijn voor wat vuil omdat het anders vast kan gaan lopen) en aan de zijkanten tussen buitenband en de achtervork; dat zijn meestal de kritieke punten.
Matthie9000 schreef:Tenzij het bij de specificaties van de fiets te vinden is blijft het een beetje een gok en die zou ik vanuit Zuid-Amerika niet wagen; kijk anders even goed hoeveel ruimte er is tussen de buitenband en spatborden (hier moet ruimte zijn voor wat vuil omdat het anders vast kan gaan lopen) en tussen buitenband en de achtervork; dat zijn de kritieke punten.
... en tussen band en dwarsverbindingen (mannetjes) van de beide achtervorken en de bovenkant van de voorvork. Bedenk bij de zijkanten van de vorken dat het dikste punt ook wat opschuift in ongunstige richting.
Leon
hi guys,

het is inderdaad veiliger van de gewone te bestellen en op safe te spelen.

het harder oppompen (én controleren met een spanningsmetertje dus) gaan we een prioriteit van maken.

we laten alles opsturen naar een hostel, of poste restante naar het postkantoor. Ook dat is best wel spannend, maar dat hoort er bij zeker?

je kan ons trouwens een beetje volgen op www(dot)tangoreizigers(dot)blogspot(dot)com

Bedankt voor alle nuttige tips!!!

Bart