Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tandwielen passen op welke crankstel? - Forum Wereldfietser

Welke tandwielen passen op welke crankstel?

Mijn Jan Janssen (2009) heeft buitenboord lagers (Hollowtech II), maar deze ben ik echt zat. 2x per jaar moet ik deze lagers (laten) vervangen. Nu wil ik mijn trapas laten vervangen voor een met een vierkante as.

Nu vraag ik mij af of alle soorten tandwielen van Hollowtech II ook op die van een vierkante as passen? Of zijn de tandwielen niet onderling uitwisselbaar?

Ik wil namelijk graag 44-36-26 verhouding uit de serie LX. Er is zoveel te koop en allemaal lijken ze dezelfde maat te hebben.
Waar je op moet letten is of de steek van de bladbouten gelijk is. Is dat gelijk kan je gewoon de bladen uitwisselen naar een crank met vierkante as.

En als ik mij niet vergis heeft die LX steek 75 en heeft een alivio vierkante as crank ook steek 75. En is dus uitwisselbaar :)
Zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm kopje cranks verwisselen en dan daaronder "dan moeten ze ook nog passen" voor een overzicht van alle maten en hoe je dat meet. Ik begrjp je niet helemaal: met alleen de trapas vervangen ben je er niet, je moet ook de cranks vervangen, of bedoel je dat ook? Specialites TA heeft de denk ik meest uitgebreide collectie tandwielen van prima kwaliteit.
Wim
Wendy1 schreef:Waar je op moet letten is of de steek van de bladbouten gelijk is. Is dat gelijk kan je gewoon de bladen uitwisselen naar een crank met vierkante as.

En als ik mij niet vergis heeft die LX steek 75 en heeft een alivio vierkante as crank ook steek 75. En is dus uitwisselbaar :)
[pedant]

Bij tandwielen spreken we over een steekCIRKEL. Veel van de huidige MTB crankstellen hebben een aansluiting voor de buitenbladen van 4 x 104mm. De afstand tussen twee boutjes is dan 2^0.5 x 104 = 73.54mm. Als dat gelijk is passen de bladen meestal, hoewel Shimano er weer twee standaards op na houdt voor de diameter van de rand waar het blad op steunt!

44-36-28 is trouwens niet des Shimano's. Standaard leveren ze 44-32-22 of 48-36-28

Als je een vierkante as wil moet je een overjarig Shimano crankstel (Niet octalink) zien te vinden, wat er nu nog uit de Thun fabriek komt is niet inspirerend.
Sugino heeft de DX
Hierop inhakend:

Ter info: bladerde vanochtend bij de bloedbank door een MTB plus en las daar over een duurtest van een atb afgemonteerd met XT. Na 1 jaar, 2950km (offroad) en als onderhoud alleen de tuinslang en ketting smeren: 9sp. ketting van 110 schakels 13mm langer en als gevolg daarvan middenblad am ende, hollowtech lagers rijp voor de kliko, naven hard toe aan schoon vet, derrailleurs, shifters en schijfremmen functioneerden nog als nieuw.

En vraag: ik heb nog zo'n overjarig Shimano triple crankstel dat nog wel eens van pas zou kunnen komen op een van mijn fietsen, maar aan de gaten voor het binnenblad zitten geen oren, zodat zonder spacers het binnenblad koud tegen het middenblad aan komt te zitten.

De originele bladen liggen al lang en breed bij het oud ijzer, maar moet ik nu op zoek naar een speciaal binnenblad of bestaan hiervoor spacers (of heb ik per ongeluk teveel weggegooid ;) ).

Sjors
Sjors schreef:maar moet ik nu op zoek naar een speciaal binnenblad of bestaan hiervoor spacers (of heb ik per ongeluk teveel weggegooid ;) ).

Sjors
Shoppinglist:
standaard binnenblad, langere bladboutjes, 5 busjes met een 8mm gat
Wim schreef:Zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm kopje cranks verwisselen en dan daaronder "dan moeten ze ook nog passen" voor een overzicht van alle maten en hoe je dat meet. Ik begrjp je niet helemaal: met alleen de trapas vervangen ben je er niet, je moet ook de cranks vervangen, of bedoel je dat ook? Specialites TA heeft de denk ik meest uitgebreide collectie tandwielen van prima kwaliteit.
Wim
Het gaat inderdaad om trapas én crankstel. De kwaliteit van de tandwielen gaat het mij niet om (daar zijn al geboeg topics over), maar puur of deze onderling uitwisselbaar zijn.
m-gineering schreef:Sjors schreef:
maar moet ik nu op zoek naar een speciaal binnenblad of bestaan hiervoor spacers (of heb ik per ongeluk teveel weggegooid ).

Sjors

Shoppinglist:
standaard binnenblad, langere bladboutjes, 5 busjes met een 8mm gat
Duidelijk, weet waar ik moet zijn zodra de cranks weer een fiets krijgen te zien.

Sjors
m-gineering schreef:
Wendy1 schreef:Waar je op moet letten is of de steek van de bladbouten gelijk is. Is dat gelijk kan je gewoon de bladen uitwisselen naar een crank met vierkante as.

En als ik mij niet vergis heeft die LX steek 75 en heeft een alivio vierkante as crank ook steek 75. En is dus uitwisselbaar :)
[pedant]

Bij tandwielen spreken we over een steekCIRKEL. Veel van de huidige MTB crankstellen hebben een aansluiting voor de buitenbladen van 4 x 104mm. De afstand tussen twee boutjes is dan 2^0.5 x 104 = 73.54mm. Als dat gelijk is passen de bladen meestal, hoewel Shimano er weer twee standaards op na houdt voor de diameter van de rand waar het blad op steunt!

44-36-28 is trouwens niet des Shimano's. Standaard leveren ze 44-32-22 of 48-36-28

Als je een vierkante as wil moet je een overjarig Shimano crankstel (Niet octalink) zien te vinden, wat er nu nog uit de Thun fabriek komt is niet inspirerend.
Sugino heeft de DX
Ik weet dat 44-36-28 niet standaard is, maar ik hou van versnellingen met kleine verschillen (achter heb ik ook een race cassette).

Maar als ik het goed begrijp worden crankstellen voor een vierkante as niet meer gemaakt door shimano. Dus ben ik altijd aangewezen op "imitatie" (ik weet dit hoeft niet slechter te zijn.
Is het dan wel verstandig om naar een vierkante trapas te gaan, aangezien dit een type is welke op ten duur verdwijnt. Is octalink dan niet beter, of zijn deze trapassen weer slechter?
peter1980 schreef:Is het dan wel verstandig om naar een vierkante trapas te gaan, aangezien dit een type is welke op ten duur verdwijnt.
Die zullen niet zomaar verdwijnen, er zijn nog steeds JIS assen van Shimano, Kinex, SKF en exoten als Phil. En je hoeft ze niet om de haverklap te vervangen, dus als er nu een koopt plus nog een als reserve, kan je wel de wereld rond ;)
peter1980 schreef:Is octalink dan niet beter, of zijn deze trapassen weer slechter?
De lagers gaan een stuk minder lang mee (zie voorbeeld eerder deze draad) en zo bekeken is het vooral slecht voor je portemonnee.

Je ziet toch veel octalink, omdat het nu eenmaal standaard meekomt als je een complete groep koopt, en dat doen de meeste fietsmerken begrijpelijkerwijze het liefst.

Sjors
@sjors: je gooit octalink en hollowtech op een hoopje. Octalink trapassen passen in het frame, net zoals vierkante assen, de as is echter iets dikker waardoor er minder ruimte is voor de lagers. Verschillende mensen op het forum rijden ermee en halen er veel km's mee zonder problemen (ik zit zelf aan 18 000). In theorie kunnen de lagers van een vierkante as nog steviger zijn.

Aan hollowtech ga ik geen woorden vuilmaken, die zijn al voldoende ter sprake gekomen. (zoekfunctie ...)
EnriceV schreef:@sjors: je gooit octalink en hollowtech op een hoopje. Octalink trapassen passen in het frame, net zoals vierkante assen, de as is echter iets dikker waardoor er minder ruimte is voor de lagers. Verschillende mensen op het forum rijden ermee en halen er veel km's mee zonder problemen (ik zit zelf aan 18 000). In theorie kunnen de lagers van een vierkante as nog steviger zijn.
Juist! Bedankt voor je verbetering, ik heb het weer scherp voor ogen ;)

Sjors
Ik zou andere merken dan Shimano geen imitatie noemen. Er zijn genoeg cranks van andere merken die stukken beter zijn dan Shimano. De Sugino XD is een heel mooie en ook nog betaalbare crank met vierkante as voor vakantiefietsen. Leverbaar als double en als triple, en in diverse lengtes. De TA Carmina is een heel luxe, net als de nieuwe Rene Herse van Compass Bicycles.
Wim
Dat zijn echter wel cranks met 5 armen en dus een andere steekcirke, MTB-kettingbladen gaan daar dus niet op passen en die losse bladen zijn dusdanig duur dat het m.i. niet interessant is om ‘even’ te switchen.

@topicstarter: De DX is denk ik een goede optie als vierkantas cranks; daar passen de huidige bladen op; deze is alleen moeilijk verkrijgbaar. Wat betreft shimano heb je alleen keuze uit het oude spul en het nieuwere spul uit de lagere series (maar dan minder keuze in cranklengte en tandwiel groottes en geen idee hoe goed of slecht dat is); ik kwam dit crankstel ook nog tegen; geen idee of het wat is

Voor mij stalen racefietsje opknapproject ben ik juist hard weggerend van al die nieuwe lagers en op zoek gegaan naar een vierkantas crankstel; uiteindelijk heb ik deze van velo orange besteld, de douane is er druk mee bezig... :evil:
Matthie9000 schreef:De DX is denk ik een goede optie als vierkantas cranks; daar passen de huidige bladen op; deze is alleen moeilijk verkrijgbaar.
ligt niet in iedere winkel, maar dat is wat anders ;)
uiteindelijk heb ik deze van velo orange besteld, de douane is er druk mee bezig... :evil:
Douane? Druk? Zou die op Newark een uitzondering zijn? :wink:
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:De DX is denk ik een goede optie als vierkantas cranks; daar passen de huidige bladen op; deze is alleen moeilijk verkrijgbaar.
ligt niet in iedere winkel, maar dat is wat anders ;)
uiteindelijk heb ik deze van velo orange besteld, de douane is er druk mee bezig... :evil:
Douane? Druk? Zou die op Newark een uitzondering zijn? :wink:
Geen idee maar je moet wat als je ongeduldig wordt en een bepaalde fietsenmaker uit Kiel-Windeweer te druk is met beton storten :D (nu maar eens rustig wachten wat met kerst onder de boom ligt; caradice zadeltas+houder of het crankstel ;-)).
Matthie9000 schreef:Dat zijn echter wel cranks met 5 armen en dus een andere steekcirke, MTB-kettingbladen gaan daar dus niet op passen en die losse bladen zijn dusdanig duur dat het m.i. niet interessant is om ‘even’ te switchen.

@topicstarter: De DX is denk ik een goede optie als vierkantas cranks; daar passen de huidige bladen op; deze is alleen moeilijk verkrijgbaar. Wat betreft shimano heb je alleen keuze uit het oude spul en het nieuwere spul uit de lagere series (maar dan minder keuze in cranklengte en tandwiel groottes en geen idee hoe goed of slecht dat is); ik kwam dit crankstel ook nog tegen; geen idee of het wat is

Voor mij stalen racefietsje opknapproject ben ik juist hard weggerend van al die nieuwe lagers en op zoek gegaan naar een vierkantas crankstel; uiteindelijk heb ik deze van velo orange besteld, de douane is er druk mee bezig... :evil:
Je zegt dat shimano in de lagere series nog leverbaar zijn met vierkante as. Als ik op de website van shimano kijk zie ik alleen maar octalink, of kijk ik verkeerd??

Dat het crankstel van goedkopere serie is maakt mij niet uit, het gaat om de tandwielen die erop passen. Als de duurdere series tandwielen van shimano erop passen vindt ik dat prima (goede trapas, goedkoop crankstel en goede tandwielen).
Maar dat is juist het probleem, de uitwisselbaarheid van de diverse tandwielen van Shimano kan ik nergens vinden.
Toch nog een vraagje:

Passen de tandwielen van een nieuw LX crankstel (hollowtech II, 9-speed) op een nieuw crankstel van Alivio (9-speed)?
Volgens mij doet men altijd maar moeilijk met steekcirkels enzo terwijl alles uitwisselbaar is zolang het maar hetzelfde aantal (4 of 5) armen heeft; zeker wat betreft Shimano; als ik met deze regel fout zit hoor ik het graag... er is uiteraard wel een verschil tussen binnen, midden en buitenbladen
Matthie9000 schreef:Volgens mij doet men altijd maar moeilijk met steekcirkels enzo terwijl alles uitwisselbaar is zolang het maar hetzelfde aantal (4 of 5) armen heeft; zeker wat betreft Shimano; als ik met deze regel fout zit hoor ik het graag... er is uiteraard wel een verschil tussen binnen, midden en buitenbladen
Ik zou een minister/vicevoorzitter vd raad v state willen citeren :shock: