Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterhandschoenen ??? - Forum Wereldfietser

Winterhandschoenen ???

Ik rij ondertussen al meer dan 10j met een paar (onverslijtbare) Roeckl winterhandschoenen. Model weet ik niet meer, maar met een Gore-tex voering. Zelf heb ik redelijk last van het "fenomeen van Raynaud", bloed dat wegtrekt uit vingers en tenen. Met deze handschoenen heb ik daar geen last van, ze zijn warm en zelfs waterdicht bij veel regen, sneeuw of dergelijke.
Enige nadeel zijn de 3 lagen, waardoor ik weinig gevoel met het stuur heb en sterk moet knijpen, vooral tijdens het mountainbiken een last.
Ik ben terloops dan ook al jaren op zoek naar een paar die even warm zijn, maar toch een goeie grip geven zonder je stuur te moeten platknijpen.
Hebben jullie suggesties naar goede "single layer" winterhandschoenen?

Cheers, Filip
Geen echte suggestie, maar misschien heb je hier wat aan: http://www.icebike.org/Clothing/handprotection.htm

Ik heb ook goede ervaring met zo'n drie-vinger-handschoenen. Maar echt waterdichte exemplaren heb ik nog niet gevonden.

Renaat
Ik ben zelf erg blij met mijn wollen winterwanten van de Aldi. Tot op heden heb ik geen handschoenen/wanten gevonden die deze evenaren. Op zich zijn er wel warmere, maar nadeel is dat je dan gaat zweten en dan gaat (bij mij) de huid helemaal kapot. Ze dragen comfortabel tussen de 8 graden en -5 graden. De handschoen variant is ook prettig, maar wordt wel sneller te koud.
Nadeel is wel dat ze snel slijten (maar voor de prijs kan je er wel een paar in reserve kopen).
Ik ben momenteel ook aan het zoeken naar betere handschoenen en op zweedse MTB-sites worden deze drie vaak aanbevolen:

Warm en droog, ook bij -15:
http://hestragloves.com/en/gloves/mtb-b ... y-lobster/

Deze schijnen ook warm te zijn maar slijten mogelijk sneller:
http://www.bikeandtravel.nl/Grip-Grab-h ... -3-fingers

En als binnenhandschoenen (het laagjes-principe, beter bestaat niet!) dunne merinowol:
http://www.hiking-site.nl/materialen_be ... love+liner

Ook lees ik vaak over windbescherming op de handvaten: fietsstuurmoffen of doorgeknipte petflessen aan je handvaten tapen. Ziet er niet charmant uit maar schijnt te werken.

Ik heb nu een allegaartje van handschoenen (de een nog mooier en lomper dan de ander) en neem ook altijd een reservepaar mee (voor onverwachte grapjes) maar ben er dus niet gelukkig mee.
Tis hier nu zo rond de -12 en als ik lekker zwaar met mn spijkerbanden heuvel op fiets blijf ik redelijk warm maar wat in de zomer zo heerlijk is (naar beneden racen) is nu een verschrikking. De combinatie snelheid, wind en stilzitten is vooral voor mn handen, knieën en gezicht niet meer leuk.
Heb nu een buff onder mn muts en kapuchon en afgeknipte dubbel gevouwen lange onderbroekspijpen als kniewarmers. Deze extra warmtebescherming werkt ook door op mn handen, dus de truuk is om ALLES warm te houden, en vooral je hoofd want dat is net een kachelpijp waar alle warmte door verdwijnt.

Ikzelf ga denk ik voor de Lobster en de merino onderhandschoenen, moet alleen nog even sparen. :(

Hieronder kun je zien dat bij een temperatuur van -15 en met een snelheid van 16km het aanvoelt als -26. Brr.
Daarom mijn keuze, als de Lobsters voldoen bij -15 zit ik dus ook goed bij -26, of is dit een denkfout?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Nie echt handschoenen voor een goeie grip :(
Rec schreef:Nie echt handschoenen voor een goeie grip :(
Hoezo? Ik fiets zelden met mijn vijf vingers rond het stuur. Als dat echt nodig is om controle te houden, dan neem je volgens mij al te veel risico. Sturen doe je immers niet door met veel kracht aan het stuur te sleuren of het stuur krampachtig vast te houden. Bijna 100% van de tijd fiets ik met mijn handen ontspannend rustend op het stuur en daarbij vaak twee vingers van elk hand aan de remmen. Hier zijn zulke handschoenen dan ook voor gemaakt en scoren ze natuurlijk aanzienlijk beter dan wanten.

Renaat
Op ne singletrack in het bos met technische klimmen en spicy afdalingen kan je toch best je stuur vasthouden :wink:
Zolang de winter nog ni erg doorbreekt voldoen mijn single-layer handschoenen van de Decathlon uitstekend.
Van nu af hopen op beter weer 8)
Met dikke handschoenen aan ben ik het gevoel in t remmen kwijt, erg onhandig en soms levensgevaarlijk.
Vooral op wegen waar een dikke spekgladde ijslaag ligt (dus geen sneeuw). Ik moet gewoon heel gedoseerd kunnen remmen anders lig ik gelijk plat op de grond. :(
Heuvelopwaarts draait m'n achterwiel vaak rondjes zonder enig grip (heb toch spijkerbanden), dansen op de pedalen kun je natuurlijk vergeten en heuvelafwaarts zit ik meestal vol adrenaline, met dichtgeknepen billen en probeer zo min mogelijk te bewegen want m'n fiets reageert dan op elke minuscule verandering. Dus je kunt je voorstellen dat remmen dan een uiterst gevoelige zaak is.
Met schakelen heb ikzelf geen probleem maar wil wel geloven dat ook dat met dikke handschoenen best wel irritant kan zijn.
Schakelen is geen probleem, rij singlespeed :wink:
Rec schreef:Op ne singletrack in het bos met technische klimmen en spicy afdalingen kan je toch best je stuur vasthouden :wink:
Zolang de winter nog ni erg doorbreekt voldoen mijn single-layer handschoenen van de Decathlon uitstekend.
Van nu af hopen op beter weer 8)
En op dat moment houd je geen vingers aan de remmen?

Bovendien zijn dat situaties die voor het grootste deel van de 'wereldfietsers' nooit van toepassing zal zijn.

Renaat
Ja, weet ook wel dat hier minder mountainbikers rondhangen, maar toch genoeg fietsers die door weer en wind rijden.
Had al redelijk wat gezocht, zonder bevredigend succes.
Dus dacht, misschien heeft iemand hier wel een "ideale" oplossing.
Op andere fora (meestal mtb) hecht men meer belang aan hun fiets dan wel persoonlijke uitrusting. Als ik zie wat sommige hier aan kledij en dergelijke uitgeven, vond ik mijn vraag hier gepaster.

Cheers, Filip
Van de Sint heb ik deze gekregen:
http://www.bikeandtravel.nl/epages/6235 ... 65227-0001

Agu Ytech, 3 vinger handschoen.
De barre winter is tot op heden uitgebleven dus ik heb nog geen goed idee hoe ze presteren als 't echt onder 0 wordt.
Ze zijn in iedergeval aardig winddicht en dat geeft alvast minder warmte verlies.

succes met je keuze,
De liners van Icebreaker gaan zeer snel kapot, een waardig kwalitatief merinowollen alternatief zijn deze van SealzSkin.
Vanwege ijskoude vingers afgelopen zondag heb ik gisteren deze handschoenen opgehaald:

Afbeelding
GripGrab Nordic

Goed om te horen dat de icebreakers niet zo duurzaaam zijn want ik was eventueel van plan die ook te kopen als liners; zal eens uitkijken naar SealzSkin.

Laat de ervaringen met de nordics wel weten; als er vragen zijn hoor ik het wel.
Matthie9000 schreef:Vanwege ijskoude vingers afgelopen zondag heb ik gisteren deze handschoenen opgehaald:

GripGrab Nordic
Hoe is de maatvoering, eerder naar de kleine kant of ruim? Volgens hun tabel zit ik net tussen L en XL...
Mijn handlengte is iets meer dan 20cm en omtrek is 23cm (smalle pianohandjes ;)) ik heb ondanks mijn handlengte een maat L gekocht (heb ze ook gepast) en dat zit perfect.
http://www.agu.com/?pag=22&prod=846#
Heerlijk warm, waterdicht en goede grip.
Ik gebruik ze nu al meerdere seizoenen, voor woon werk, MTB en zo nodig met vakantie.
Onlangs nog met korting via de fietsersbond aan te schaffen.
En zonet nog Frank van Rijk ermee gegroet, maar dat is off topic :lol:
Hallo

ik gebruik BBB thermo binnenhandschoenen en een soepele
skiehandschoen erover. Vandaag bij -6 en een 1 1/2de uurtje
fietsen geen koude handen. Bij mij werkt het anders. Wanneer
de rest van mijn lichaam het lekker warm heeft volgen handen
en voeten meestal ook.

Groeten
Luc
Dit topic maar weer even opgepikt.
Ik wil graag eerst even een handschoen passen en zelf goed bekijken, voordat ik ze koop.

Ik zoek een winkel in Gelderland / Overijssel waar ze Roeckl verkopen.
De dealer search op hun site levert niet op.

Heeft er misschien iemand ervaring met de Roeckl Rigoli of Roeckl Ventosa ?
jumbo schreef:Dit topic maar weer even opgepikt.
Ik wil graag eerst even een handschoen passen en zelf goed bekijken, voordat ik ze koop.

Ik zoek een winkel in Gelderland / Overijssel waar ze Roeckl verkopen.
De dealer search op hun site levert niet op.

Heeft er misschien iemand ervaring met de Roeckl Rigoli of Roeckl Ventosa ?
Futurumshop verkoopt deze handschoenen. Zij zijn gevestigd in Apeldoorn. Ze hebben een afhaalbalie, en eerder dit jaar las ik dat ze "deze winter" een daadwerkelijk fysieke winkel zouden openen. Je kunt kijken of eventueel passen bij de afhaalbalie een optie is, of mogelijk de fysieke winkel indien deze op korte termijn geopend is.

Heb zelf geen ervaring met de betreffende handschoenen.