Additionally, paste this code immediately after the opening tag: En het nieuwe logo is .......... ?! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

En het nieuwe logo is .......... ?!

181 berichten
m-gineering schreef:Ik wist gelukkig de hand te leggen op het begeleidend schrijven van het internationale ontwerpbureau en kan gelukkig de meest relevante passages citeren: {knip}{knip}{knip}{knip}{knip}{knip}{knip}{knip}{knip}{knip}{knip}
:lol:
Grappig gedaan Marten, beetje flauw.
Ik vermoed dat die ontwerpbureau-blabla die Marten poste ook weer een grapje is?!

Ik heb wel begrip voor de opmerking van leden en vooral vrijwilligers dat het makkelijk is om kritiek te spuien op allerlei initiatieven van een vereniging die draait op vrijwilligers, zonder zelf ook maar enige bijdrage te leveren. Ik doe genoeg vrijwilligerswerk (maar niet bij De Wereldfietser) om te beseffen hoe storend zo'n kritiek kan zijn.

Aan de andere kant is het al even eenvoudig om zich als vereniging of vrijwilliger te verschuilen achter het feit dat de vrijwilligers hier veel tijd in steken en om de critici monddood te maken met de opmerking dat ze zelf niets bijdragen of zelf maar iets hadden moeten ontwerpen. Het lijkt me nog steeds het wijste om kritiek op haar inhoud te beoordelen, en niet op het gegeven of het lid dat deze kritiek geeft al dan niet een vrijwilliger is.

De grote meerderheid is bijna altijd een stille meerderheid en over het algemeen worden negatieve opmerkingen ook sneller gegeven dan positieve. Als er echter toch relatief veel en sterke negatieve reacties komen op een voorstel, lijkt het mij een gemiste kans om daar als vereniging niets met te doen en deze kritiek zonder meer af te schieten.

Renaat
@ Renaat.

Mooi gezegt Renaat!

Een vereniging valt of staat met z'n leden en vrijwilligers.
Een opmerking/feetback van welke aard dan ook kan volgens mij op z'n minst naar gekeken worden.
Daarom vind ik een algemene verkiezing het meest op z'n plaats om tot een keuze te komen, dan betrek je iedereen er in. Los van het feit of je de kans gehad hebt om zelf een logo te ontwerpen.

Henk

kunst en fietswerk
m-gineering schreef:Het is natuurlijk makkelijk het logo de grond in te trappen, maar jullie hebben de toelichting nog niet gelezen. Ik wist gelukkig de hand te leggen op het begeleidend schrijven van het internationale ontwerpbureau en kan gelukkig de meest relevante passages citeren:

Over het ontwerp:
Our logo comprises two elements: the new logotype and the stylized orange. The logotype is at once contemporary and classic, the logotype should remain relevant over time. The stylized orange acts as a framing device for the letters, ....etc. etc. etc...

en over het speciale lettertype:

We’re certainly all far more aware of how they work and what they mean – so when a major new typeface is released, it generates a barrage of interest and opinion in print and on the etc. etc. etc..
Ha ha Marten geweldig! Om het internationaal te houden zou WC beter zijn dan WF, maar of dat uitstraling heeft? :lol: :lol: :lol: :lol:
Leon schreef: Grappig gedaan Marten, beetje flauw.
zeker melig, maar omdat het voorgestelde logo zo nietszeggend is kun je er vrij willekeurig gekozen geleuter op projecteren.

Een logo is communicatie, het zet een toon, vertelt wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Kennelijk weten we dat niet goed, misschien zijn we wel een strak georganiseerde groothandel in citrusfruit
m-gineering schreef: zeker melig, maar omdat het voorgestelde logo zo nietszeggend is kun je er vrij willekeurig gekozen geleuter op projecteren.

Een logo is communicatie, het zet een toon, vertelt wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Kennelijk weten we dat niet goed, misschien zijn we wel een strak georganiseerde groothandel in citrusfruit
Onzin, zeker met het voorstel van Leon er in verwerkt is het een hedendaags ontwerp,
strak en duidelijk :wink:
Michael W schreef:[Onzin, zeker met het voorstel van Leon er in verwerkt is het een hedendaags ontwerp,
en? Wat is precies de meerwaarde van hedendaagse inhoudsloosheid?
m-gineering schreef:
Michael W schreef:[Onzin, zeker met het voorstel van Leon er in verwerkt is het een hedendaags ontwerp,
en? Wat is precies de meerwaarde van hedendaagse inhoudsloosheid?
Geen :wink:

Maar wel strak en duidelijk
Zoveel mensen, zoveel meningen. Daarom lijkt het mij dan ook goed om naar die meningen te luisteren en die meningen te respecteren en deze niet als "zij-lijn kritiek" weg te zetten. Ook als je geen logo ontworpen hebt mag je toch een mening hebben en die ventileren op dit forum? Onder andere daarvoor hebben wij toch dit forum? Ook humor hoort daarbij gelukkig.

Ook heb ik veel respect voor de vrijwilligers van de vereniging en degenen die hun nek durven uit te steken om een logo te ontwerpen.

Persoonlijk zou ik het fijn vinden om te mogen stemmen op één van de inzendingen en zou mij goed kunnen neerleggen bij de keuze van de meerderheid.
Ik moet ook zeggen dat ik het voorgestelde logo niet erg sprekend vind. Het is erg algemeen, - i.p.v. Wereldfietser zou er elke andere willekeurige tekst kunnen staan - modern komt het ook niet op me over. Het lettertype vind ik persoonlijk erg lomp.

Het risico van het uitschrijven van een ontwerpwedstrijd is natuurlijk dat er geen winnend ontwerp tussen zit. Om dat toch een winnend ontwerp aan te wijzen -waar nog aan gesleuteld moet worden - is wellicht niet de slimste optie. Zeker omdat een nieuwe huisstijl toch jaren mee moet, kan het verstandiger zijn om dan gewoon te zeggen dat er nog geen goed ontwerp is en terug te gaan naar de tekentafel.

Maarten
Bob ten Have schreef:Persoonlijk zou ik het fijn vinden om te mogen stemmen op één van de inzendingen en zou mij goed kunnen neerleggen bij de keuze van de meerderheid.
Mee eens.
We hebben allemaal een kans gehad om iets in te sturen. Uit die inzendingen kan gewoon het ontwerp met het meeste draagvlak gekozen worden.
Ik weet niet precies hoe de selectie nu gedaan is, maar een poll via het blad/forum zou een goede manier zijn om ook draagvlak bij de leden te krijgen.

Overigens denk ik dat het aantal mensen dat zich druk maakt om een logo maar beperkt is. Je bepaalt zelf of je met het logo wil fietsen of niet :wink:
HansvanderVeeke schreef:
Mee eens.
We hebben allemaal een kans gehad om iets in te sturen.
Ook zonder koksdiploma zijn velen zeer wel in staat om te constateren of de aardappels zijn aangebrand. Dat wil niet zeggen dat je er dan goed aan doet om zelf een restaurant te beginnen.

Ik denk dat de meeste leden teveel respect voor het vak van logo ontwerper hebben om iets in te sturen ;)
Vaak ben ik zelf als vrijwilliger actief geweest binnen de vereniging. Soms stond ik op de Fiets- en Wandelbeurs en de twee prachtige "wereldfietser" t-shirts draag ik nog met veel plezier. Dit t-shirt werd steeds in een andere kleur uitgevoerd. Ik heb zelf een rode met blauwe lange mouwen en een lichtblauwe. De kleuren geel en groen heb ik ook wel eens gezien. Het mooie van het shirt is wel het logo "een fietser bovenop de aardbol" en de tekst "de wereldfietser I presume". Dat geeft naar mijn mening wel weer wat de Wereldfietser in mijn ogen is. Niets aan veranderen zou ik zeggen. Enne discussies over "uniform" logo? Als er wel iets kenmerkend is aan een wereldfietser, volgens mij, is dat ze niet van uniformen en uniformiteit houden.
Rutger schreef: Het mooie van het shirt is wel het logo "een fietser bovenop de aardbol" en de tekst "de wereldfietser I presume". Dat geeft naar mijn mening wel weer wat de Wereldfietser in mijn ogen is. Niets aan veranderen zou ik zeggen.
Helemaal mee eens.

Ronald van der Perk
Eigenlijk is dit wel een vreemde discusie. Waarom worden de leden die niet in de gelegenheid waren om aanwezig te zijn bij de presentatie van alle logo's afgelopen zondag niet in de gelegenheid gesteld om ook kennis te nemen van de andere logo's.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om op deze website alle logo's zichtbaar te maken? Of wel?

Ronald van der Perk
dus...... er moet een poll komen over welk T-shirt het mooiste is geweest. (ik vind dat t-shirt namelijk maar oubollig)

Deze discussie gaat werkelijk nergens heen en is behoudens enkele inhoudelijke opmerkingen, obligaat. In welke besluitvormingsmodel dan ook er zou hier op het forum altijd een draadje ontstaan met gediscussieer over het resultaat en de gevolgde procedure.

Democratisch stemmen over een logo? alsjeblieft niet, we gaan ook niet stemmen over de activiteitenkalender, de inhoud van de volgende "de wereldfietser", de workshops op onze beurs, terwijl me dat toch veel wezenlijker zaken lijken.

Ik vind het nieuwe logo niet mooi, maar dat heeft geen enkele waarde. Ik vind het bijvoorbeeld wel leuk om over bedrijfsterreinen te fietsen, terwijl uitgezette routes dat altijd proberen te vermijden.

Sjirk
Sjirk waar zit de like knop? :P

Ook ik vind het logo niet super mooi. Maar smaken verschillen nu eenmaal en je zin krijgen kan niet altijd. Zo is het leven nu eenmaal. p.s ik zit niet in het bestuur en ben geen vaste vrijwilliger.

@Ronald er is afgelopen zondag niet gestemd op een logo. We hebben ze wel allemaal gezien, maar de keuze was al gemaakt.
SjirkM schreef:dus...... er moet een poll komen over welk T-shirt het mooiste is geweest.
Nee zekier niet

Ik ben geen voorstander van een poll om te kiezen wat het mooiste T-Logo is.

Ik ben wel voor openheid naar alle leden toe. Nu hebben maar een paar leden de andere inzendingen kunnen zien.

Ronald van der Perk
Is er iemand die het wel mooi vind? :lol:
SjirkM schreef:Ik vind het nieuwe logo niet mooi, maar dat heeft geen enkele waarde.
Als één iemand het niet leuk vind, dan heeft dat geen enkele waarde. (Of dan is dat toch niet van dien aard dat er rekening met gehouden dient te worden.)
Als een groot aantal mensen aangeeft het logo niet mooi, maar ook niet duidelijk te vinden, dan zou ik niet zomaar durven beweren dat dat geen waarde heeft.

Hoewel dat ik weet dat negatieve reacties eerder worden gegeven dan positieve, valt het me wel op dat nog niemand heeft aangegeven het logo echt mooi en/of duidelijk te vinden. In het beste geval vinden degene die hebben gereageerd het een verbetering, maar dat is tot heden een kleine minderheid.

Renaat