Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Past deze voorvork (1 1/8", in mijn Santos Travelmaster!? - Forum Wereldfietser

Past deze voorvork (1 1/8", in mijn Santos Travelmaster!?

Nu toch echt op het punt om een verende voorvork aan te schaffen. Na lang onderzoek en afwegingen qua prijsklasse en type vering ben ik uitgekomen op de Rock Shox Recon Silver TK. Dit is een coil-geveerde voorvork (dus niet luchtgeveerd)

Nu heb ik deze gezien voor een wel zeeeer gunstige prijs (wel ouder modelletje denk ik dan?) in Engeland: http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSRETK-BL ... mm___1_1_8

Dit is volgens mij het actuele model:
http://www.rose.nl/artikel/rock-shox-re ... aid:480147

Ik kan echter nergens terugvinden of deze 1 1/8" in mijn frame zal passen? Ik heb een Santos Travelmaster 2.6 Alu, gekocht in 2006. Ik kan eigenlijk niet wachten met bestellen! Iemand die hier uitsluitsel over kan geven? (ps. waar kan ik al deze informatie over mijn fiets vinden? Ik kan nergens op internet gedetailleerde geometrie etc terugvinden).

Gr! en alvast super bedankt!
Janneke

ps. zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten wellicht met een ouder model? Hij is 200 gram zwaarder dan de nieuwere versie, maar verder kan ik geen verschillen zien...
Janneke schreef:Nu toch echt op het punt om een verende voorvork aan te schaffen.

Een Santos Travelmaster klinkt niet als een fiets waar standaard schijfremmen opzitten, en dat is wel de enige optie bij die voorvork
ja, dat zag ik idd net 2 seconden geleden zelf ook :-( Is er niet iets te fixen dat v-brakes er wel op passen? Waarom staat dat er trouwens vaak niet gewoon bij? Zijn V-brakes zo'n rariteit in MTB-land?
Janneke schreef:ja, dat zag ik idd net 2 seconden geleden zelf ook :-( Is er niet iets te fixen dat v-brakes er wel op passen?
nee
Waarom staat dat er trouwens vaak niet gewoon bij? Zijn V-brakes zo'n rariteit in MTB-land?
In de UK zeker
Als je een normale voorvork vervangt voor een verende veranderd de geometrie van je fiets waardoor je een heel ander stuurgedrag krijgt. Heb je je dat gerealiseerd?
Ronald van der Perk schreef:Als je een normale voorvork vervangt voor een verende veranderd de geometrie van je fiets waardoor je een heel ander stuurgedrag krijgt. Heb je je dat gerealiseerd?
de huidige 2.6 alu heeft een extra lange stalen vork en is dus al op een langere voorvork voorbereid. Of een 2006 al rekening houdt met een 100mm veerweg (80mm lijkt me veiliger) 'is left as an exercise for the reader'
Hi,

Joyce rijd met een travelmaster en een 100mm vork. Dat gaat prima, geen idee welk modeljaar dat deze precies is maar het is het frame voor het huidige model. Helaas houden ze geen frame nummers bij maar aan de hand van de patten en de plaatsing van de nokjes ga ik er van uit dat het hetzelfde model is.

Je zou kunnen naar de RockShox Recon TK, die is er in 100 mm met portmount nok MET canti studs, dus je kunt er V-brakes, Magura's of oldscool canti's op kwijt. Als je met een voordrager wilt rijden moet je daarvoor ook iets verzinnen (klemmen rond vorkpoten, of een echte drager van omm bv.) De steerer tube is wel langzat dus daarmee kom je ook wel weg.

Een vork-conus slagpijp heb ik hier zo hangen... dus dat is een goede optie. Een stel extra spacers is ook wel ok, dan kun je nog een beetje met je zit spelen voordat je de stuurbuis (laat) afzagen.

Maar als je het echt wilt weten, post dan even de maat tussen de onderkant van het onderste balhoofds lager en de as van je wiel.


even snel gemeten, met de sag mee genomen kom ik hier zo rond de 455 mm

Succes.

Bas
Haha,
Nou ik blijf gruwelijk falen met het zelf proberen te upgraden van m'n fietsie! (lees: schaamtevol niet zien dat de genoemde voorvork niet met v-brakes kan etc... ;-) )

Aangezien onze fiets sowieso even door de wasstraat gaat bij de vakantiefietser heb ik Eric maar even op de zaak gezet :-) *to be continued*