Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corsica: advies over mooiste (offroad) etappes - Forum Wereldfietser

Corsica: advies over mooiste (offroad) etappes

Hallo,

Eind april gaan we een dikke week naar Corsica.

Wie is er op Corsica geweest en heeft nog advies over de mooiste trajecten die je gefietst 'moet' hebben. Mag hoog in de heuvels/bergen ook off-road, want alleen op asfalt fietsen is ook zo saai... (en ik kan op de IGN kaart jeeptracks niet van wandelpaden onderscheiden) Hoe ruiger hoe beter natuurlijk!

w
Vanaf Calvi de West kust tot Ajaccio is helemaal mooi. :!:
In April heb je op de doorgaande wegen ook nog niet de hectiek van het hoogseizoen.
Veel informatie is er ook te vinden op corsica-prikbord.nl
Ik ben er een aantal jaren geleden geweest: prachtig!
Als ik het zo lees wil jij op Crosica per definitie naar de meeste geaccidenteerde gebieden; gelukkig is alles daar geaccidenteerd behalve de oostelijke vlakte. In noorden, westen en zuiden lopen de heuvels tot in de zee. Ik vond het centrum iets dat je niet mag missen: veel dieren en bv wilde varkens die zomaar op de weg lopen.
Het vinden van doorlopende onverharde wegen is idd niet zo gemakkelijk, want de overgang van jeepable naar een wandelpad met een trap gaat idd soms abrupt.
Ik vond de kleine verharde wegen gelukkig ook al geweldig.
Van waaruit kom je aan en vertrek je?
Leon
Leon schreef:Ik ben er een aantal jaren geleden geweest: prachtig!
Als ik het zo lees wil jij op Crosica per definitie naar de meeste geaccidenteerde gebieden; gelukkig is alles daar geaccidenteerd behalve de oostelijke vlakte. In noorden, westen en zuiden lopen de heuvels tot in de zee. Ik vond het centrum iets dat je niet mag missen: veel dieren en bv wilde varkens die zomaar op de weg lopen.
Het vinden van doorlopende onverharde wegen is idd niet zo gemakkelijk, want de overgang van jeepable naar een wandelpad met een trap gaat idd soms abrupt.
Ik vond de kleine verharde wegen gelukkig ook al geweldig.
Van waaruit kom je aan en vertrek je?
Leon
Kleine verharde wegen zijn ook goed hoor, maar het is altijd leuk om een 'nieuwe route' te doen met bepakking, ook al is het een dag afzien.

We vliegen op Ajaccio en hebben 8 hele dagen de tijd.
willem.m schreef:Kleine verharde wegen zijn ook goed hoor, maar het is altijd leuk om een 'nieuwe route' te doen met bepakking, ook al is het een dag afzien.
We vliegen op Ajaccio en hebben 8 hele dagen de tijd.
Het schiereiland waar Ajaccio op ligt vond ik niet zo interessant, de kunstlijn die enkele tientallen km N van Ajaccio verder gaat wel. Ik zou proberen een ronde te maken waarbij je een stuk van die kust doet en verder een boog om het hoge binnenland heen.
Als je Corsica in 3D met Google Earth bekijkt zie je waarom veel onverharde wegen in Hoog Corsica doodlopen: ze leiden naar flinke hoogten en/of de berg gaat aan de andere kant zo steil omlaag dat ze er geen weg gemaakt hebben.
Wat me wel gaaf lijkt om te doen is een bergpad opfietsen, zodra het te steil wordt de fiets te parkeren en verder te lopen. De steilste en hoogtste bergen zijn wellicht te heftig, maar ook iets minder dicht bij de hemel heb je een top-gevoel.
De boog om het binnenland moet je voor 8 dagen dan niet te lang maken: goed plannen.
Leon
Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik op Corsica heb gefietst.
ik vond de col de Bavella erg mooi, wel geasfalteerd maar toen erg slecht wegdek.

Ook een paar klimmetjes vanuit Corte vond ik de moeite waard (Haut Asco, Gorges de la Restonica). Hoogste befietsbare punt Ghisoni 2000 / Campu di Neige ben ik helaas niet geweest.
luddo schreef:Ook een paar klimmetjes vanuit Corte vond ik de moeite waard (Haut Asco, Gorges de la Restonica).
Dat zou ik toen ook gaan doen, maar helaas was dat niet fietsbaar omdat de omgeving in de fik stond.
Leo
Een goede indruk van de mogelijkheden (ook info over offroad mogelijkheden en met een lijstje van mooiste fietstrajecten) krijg je door dit verhaal te lezen:
http://www.opdefiets.net/verhaal2.htm
Weliswaar lang geleden geschreven, maar nog steeds geldig! Zie verder ook mijn fietsgids Fietsen op Corsica.
Ik ben er 4 keer geweest, waarvan 3 keer opdefiets en blijf onverkort enthousiast over het eiland; ondanks sneue verbeteringen aan de weergaloze weg langs de westkust, waardoor die helaas steeds begaanbaarder is geworden voor het toerisme met campers en bussen.
Luc Oteman
Van je website:

"Corsica is een eldorado voor collenverzamelaars. Nergens anders kunnen in zo korte tijd zoveel echte cols aan de verzameling worden toegevoegd. Het eiland telt liefst 179 verharde cols! Hiervan zijn er 10 boven de 1000 meter; de Col de Vergio is met 1477 meter de hoogste."

Verdorie! Zo'n klein eiland en dan kunnen we toch maar 10% van de cols gaan doen...

"De meeste cols en overige beklimmingen zijn niet overdreven steil en zijn dus ook met bagage goed te doen, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo is de Col de Bavella van de oostkant zeer zwaar met een overwegend slecht wegdek (zie profieltekening) het is samen met de Col de Vergio wel de mooiste col van het eiland!"

Die gaan we dan zeker doen!

"Het hoogst befietsbare punt van het eiland ligt bij Ghisoni. Een zeer hobbelige asfaltweg met de nodige gaten voert hier naar de Bergeries de Capanelle op 1586 meter en een aftakking gaat zelfs naar 1700 meter, waar een troosteloos wintersportoord " Ghisoni 2000", ligt.

Vreselijk vooruitzicht...

Nog zwaarder is de klim door de Gorges de la Restonica met na de Ponte de Tragone een gruwelijke passage van 15%, maar bovenaan op 1375 meter wordt de moeite beloond met een fantastisch panorama met besneeuwde bergen en watervallen en mischien zelfs een overzeilende lammergier!"

Als we maar niet dood neervallen na deze beklimming
Wij zijn in 2010 in de noordelijke helft van Corsica geweest.

Een (zelfbedachte) route door de Bozio tussen Corte en Moltifao was heel mooi! Wel verhard, maar amper een auto gezien.

Ook Cap Corse mag je volgens mij niet missen. Helemaal in het noorden loopt daar ook (deels) een MTB pad volgens mij.

Tussen Calvi en Porto is de kustweg echt prachtig (en toen wij er waren helemaal niet zo druk).

Veel plezier (en zie ook hier :wink:!

Gudrun