Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vastvriezen rohloffnaaf - Forum Wereldfietser

Vastvriezen rohloffnaaf

Ik heb een rohloffnaaf met externe schakelbox en wanneer de temperatuur onder de -2 graden celcius komt, schakelt de rohloff heel erg zwaar. Waarschijnlijk vanwege vocht in de kabels wat bevriest.

Vanwege dit probleem heb ik recent de kabels laten vervangen. Maar bij de eerste vrieskou meteen weer hetzelfde probleem. Volgens mijn fietsenmaker is het niet te voorkomen dat condens/vocht in de kabel terecht komt, hoe goed deze ook ingespoten wordt met Teflon. De naaf zelf is gevuld met orginele rohloff olie.

Ik snap dat het heel moeilijk is om vocht te weren maar.... er zijn wereldfietsers die op een fiets met rohloff weken zo niet maanden fietsen in gebieden waar het continue vriest. Ik neem aan dat deze mensen goed kunnen blijven schakelen. Heeft iemand enig idee wat hun geheim is? Iemand enig idee wat ik aan dit probleem kan doen?
Ik denk dat je de kabels dan beter in het vet kan zetten. Dat vet sluit meer af waardoor de kans kleiner wordt dat er water in de buitenkabel kan lopen. Zijn er geen rubber tules om een betere afsluiting te krijgen tussen binnen/buitenkabel. Condens/vocht in de kabel lijkt mij flauwekul.
Maar wat kan dan de oorzaak zijn van het moeilijk schakelen? Volgens mijn fietsenmaker zou het niet aan de olie in de naaf kunnen liggen (maar hoor graag als hij het verkeerd heeft).
CCtje schreef:Ik heb een rohloffnaaf met externe schakelbox en wanneer de temperatuur onder de -2 graden celcius komt, schakelt de rohloff heel erg zwaar. Waarschijnlijk vanwege vocht in de kabels wat bevriest.

Vanwege dit probleem heb ik recent de kabels laten vervangen. Maar bij de eerste vrieskou meteen weer hetzelfde probleem. Volgens mijn fietsenmaker is het niet te voorkomen dat condens/vocht in de kabel terecht komt, hoe goed deze ook ingespoten wordt met Teflon. De naaf zelf is gevuld met orginele rohloff olie.

Ik snap dat het heel moeilijk is om vocht te weren maar.... er zijn wereldfietsers die op een fiets met rohloff weken zo niet maanden fietsen in gebieden waar het continue vriest. Ik neem aan dat deze mensen goed kunnen blijven schakelen. Heeft iemand enig idee wat hun geheim is? Iemand enig idee wat ik aan dit probleem kan doen?
Zet de naaf in 1 of 14 (dat is straks makkelijk bij het terugplaatsen) en draai het kartelschroefje los en neem de zwarte doos van de naaf. Als je nu aan de shifter draait heb je een goed idee of dat soepel wil draaien. Je kunt ook aan de naaf draaien met een klein ringsleuteltje, die moet je met een vinger aan het draaien kunnen krijgen .
Marten, dank je wel voor je antwoord.
Ik heb de schakelbox losgehaald. Draaien met de shifter ging goed van 14 tot ongeveer 6. Verder kreeg ik hem niet gedraaid.
Helaas kreeg ik de schakelbox niet goed terug waardoor ik de fiets noodgedwongen in de keuken moest zetten ivm beter licht. Een minuutje later kon ik de shifter wel soepel draaien. Overigens even later toen de schakelbox weer er terug op zat ook weer soepel schakelen.

Ik weet dus nu niet of het komt door het loshalen van de schakelbos dat ie het weer goed doet of doordat ik de fiets 'warm' heb gezet. Ik ga het experiment morgen nog maar eens herhalen.
Ik heb vorig jaar last gehad tijdens sneeuw en vorst. Het vocht zat in de schakelbox. In die box zit een kabeltrommel en die was vastgevroren.

De schakelbox schoon gemaakt en afgevuld met (polytetrafluoretheen) PTFE vet. Ook wel Teflon vet genoemd. Daarna schakelde de naaf weer als nieuw. Ook vandaag 35 km gereden en prima kunnen schakelen.

Piet.
PietV schreef:Ik heb vorig jaar last gehad tijdens sneeuw en vorst. Het vocht zat in de schakelbox. In die box zit een kabeltrommel en die was vastgevroren.

De schakelbox schoon gemaakt en afgevuld met (polytetrafluoretheen) PTFE vet. Ook wel Teflon vet genoemd. Daarna schakelde de naaf weer als nieuw. Ook vandaag 35 km gereden en prima kunnen schakelen.

Piet.
Is inderdaad een normaal verschijnsel in de praktijk dat als je de box openmaakt je allemaal druppels water tegenkomt.
Maak het uit of je een interne naaf hebt of niet. Wat is het verschil?

Mario
Zie bijvoorbeeld http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/rohloff-naaf/
voor de verschillen.

Lijkt me dat ook bij de interne de kabels nog steeds een probleem kunnen vormen.

Zelf heb ik de externe en die schakelt momenteel ook zwaar. Nog niet gepuzzeld waar het door veroorzaakt wordt.

Martin.
Heb je al eens nagekeken of er geen water in je draaischakelgreep is gekomen?

Greetz,
Bram
Inmiddels heb ik e.e.a. nog eens wat beter kunnen bekijken. Het wieltje in de schakelbox kan wel draaien, alleen heel beperkt. Ongeveer zodat je 3 tot 4 versnellingen kan schakelen. Hoger schakelen is het probleem niet, wel lager schakelen. Zolang ik de versnelling in z'n 8 laat, kan ik nog schakelen naar zijn 7 en 9, ook wel de 10. Maar terug naar de 6 of lager kan niet. Als ik hem langer in z'n 10 laat staan, kan ik na een tijdje niet meer terug naar de 9, wel weer naar de 11, 12 en 13.

Behuizing zit vol met vet, ik zie geen water. Geen idee of er water in de schakelgreep zelf zit. Gezien bovenstaande lijkt mij niet. Voorals nog lijkt het toch in de kabels zelf ze zitten. Maar... ik ben absoluut een leek dus heb ik weinig zicht op.

Behalve de versnelling is vanochtend ook nog m'n achterrem (v brake) bevroren. Zucht.... het maakt het fietsen er niet echt leuk op..... Iemand nog tips hoe ik die weer goed krijg zonder het hele systeem uit elkaar te moeten halen? Ik ben niet echt technisch. En uit elkaar halen is over het algemeen geen probleem. Maar het weer terug in elkaar zetten....
Ook ik heb, net als vorig jaar, wat schakelproblemen met mijn Rohloff met externe schakelbox, nu het buiten flink vriest.
Het mechanisme lijkt een beetje vast te zitten. Ik kan met iets meer kracht dan normaal wel twee versnellingen hoger of lager, maar dan moet ik de zaak even met rust laten voordat ik weer verder kan schakelen.

Afgelopen jaar is de binnenkabel vervangen vanwege hetzelfde probleem. Toen was er sprake van een breuk in de coating die om de binnenkabel zit. Die binnenkabel is toen vervangen door een (goed ingevette) kabel zonder coating.
Ik herken dit. Heb een Rohloff met clickbox.
Dinsdagochtend zeer zwaar schakelen. Smiddags beter.
Woensdagochtend 20km ww in z'n 11 moeten doen omdat er geen beweging in te krijgen was. Smiddags weer wel. Savonds dus zowel draaigreep als clickbox schoongemaakt en ingespoten met WD40.
Vanochtend hele weg schakelen als een zonnetje.
Van het weekend gaat er nog vet in de clickbox. Voor de zekerheid.
Kortom; ondanks Rohloff met belt blijf je onderhoud houden.
Is niet erg; is zelfs leuk. Zorgen dat hij het zo goed mogelijk blijft doen door weer en wind.
iRoel schreef:Kortom; ondanks Rohloff met belt blijf je onderhoud houden.
Het zou interessant zijn om een pol te houden, of de mensen met bevroren kabels hun fiets soms verwarmd stallen.
Geen last van vastvriezen. Heb geen externe schakelbox. Ik vind ook bij deze temperaturen Roholff een verademing. Bij mijn vorige fiets met een nexus 7 was het schakelmechanisme geheid vastgevroren.

Fiets staat in onverwarmde schuur.
Ik heb geen externe schakelbox, en tot nu toe geen schakelproblemen. (Fiets wordt onverwarmd gestald.)
m-gineering schreef:Het zou interessant zijn om een pol te houden, of de mensen met bevroren kabels hun fiets soms verwarmd stallen.
Ik heb problemen met bevroren kabels en draaishifters met fietsen die in het geheel onverwarmde en goed geventileerde fietsenrek op de stoep staan.
CCtje schreef:Inmiddels heb ik e.e.a. nog eens wat beter kunnen bekijken. Het wieltje in de schakelbox kan wel draaien, alleen heel beperkt. Ongeveer zodat je 3 tot 4 versnellingen kan schakelen. Hoger schakelen is het probleem niet, wel lager schakelen. Zolang ik de versnelling in z'n 8 laat, kan ik nog schakelen naar zijn 7 en 9, ook wel de 10. Maar terug naar de 6 of lager kan niet. Als ik hem langer in z'n 10 laat staan, kan ik na een tijdje niet meer terug naar de 9, wel weer naar de 11, 12 en 13.
Ik weet niet in hoe ver je de schakelbox hebt gedemonteerd. Let er bij het monteren op, dat het aantal windingen + en - op de kabeltrommel (wieltje) juist zijn. Je kunt dat na montage controleren met de draaigreep.

Daarna is het van belang dat de schakelbox in de juiste positie op het schakelhuis wordt geschroefd. Anders kun je met een draaigreep niet meer alle versnellingen bereiken.

Piet.
PietV schreef: Ik weet niet in hoe ver je de schakelbox hebt gedemonteerd. Let er bij het monteren op, dat het aantal windingen + en - op de kabeltrommel (wieltje) juist zijn. Je kunt dat na montage controleren met de draaigreep.
als je de kabels niet losgeschroefd hebt is de juiste montage simpel, dat is de stand waarbij de kabels net nog in het doosje passen

Daarna is het van belang dat de schakelbox in de juiste positie op het schakelhuis wordt geschroefd. Anders kun je met een draaigreep niet meer alle versnellingen bereiken.

Piet.
Zet de greep in een extreem (1 of 14), dito voor de naaf. Zet het nu in elkaar. Of je hebt nu 14 versnellingen, of maar 1 ;)
m-gineering schreef:
PietV schreef: Ik weet niet in hoe ver je de schakelbox hebt gedemonteerd. Let er bij het monteren op, dat het aantal windingen + en - op de kabeltrommel (wieltje) juist zijn. Je kunt dat na montage controleren met de draaigreep.
als je de kabels niet losgeschroefd hebt is de juiste montage simpel, dat is de stand waarbij de kabels net nog in het doosje passen

Daarna is het van belang dat de schakelbox in de juiste positie op het schakelhuis wordt geschroefd. Anders kun je met een draaigreep niet meer alle versnellingen bereiken.

Piet.
Zet de greep in een extreem (1 of 14), dito voor de naaf. Zet het nu in elkaar. Of je hebt nu 14 versnellingen, of maar 1 ;)
De kabeltrommel in de schakelbox draait circa 360 graden voor 14 versnellingen. Als de stand van de draaigreep contra staat aan die van de kabeltrommel, kun je je een winding vergissen. En dat is passend te monteren. Het bereik in de versnellingen is dan zeer beperkt.
Het is mij overkomen. Ik monteer de trommel nu met de draaigreep in stand 8.

Piet.