Ik heb dit jaar twee freewheels afgeschreven. Shimano FH-RM30, 7 speed, jarenlang gebruikt geweest voor woon-werkverkeer, begon over te slaan. Andere freewheel uit een nog ouder wiel gehaald en dat werkt perfect. Shimano FH-R050, ook 7 speed, speciale Silent Clutch (roller clutch met rolletjes ipv ratel), begon ook over te slaan, heb ik niet kunnen repareren, dus wiel afgeschreven.

Als je de freewheel niet meer hoort heb je ofwel zo'n silent clutch ofwel zit de freewheel vol met vuil, waardoor de palletjes niet meer in het gekartelde vlak vallen. Eigenlijk mag je die freewheel niet smeren.

Ik heb nadien de Shimano FH-RM30 freewheel uit elkaar gehaald (met zelfgemaakte tool: https://www.youtube.com/watch?v=1qBk5pePGRg ) , hij zat vol vuile smeer en de wand was ietwat ingesleten. Als ik hem terug ineen steek denk ik dat hij perfect zou werken.

De FH-R050 heb ik gedemonteerd en terug in elkaar gestoken, maar ik heb teveel vet gebruikt, dus hij pakt niet goed op. Naar verluid moet daar speciaal smeermiddel in, maar dat vind ik nergens terug. Als er iemand een idee heeft? Het wiel is nog goed.