Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS keuze - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

GPS keuze

Frank,

Ik heb via een instructie video van Garmin begrepen dat je de benelux kaart kan instellen naar functie, dus fietsen over mooie routes. De uitlegger vertelde dat hij dan automatische de mooiste routes selecteerd van bestaande routes. Gaat het echter plotseling regenen en wil je snel naar huis dan kan je ook het menu aanpassen dat je wel over de kortste route naar huis gaat. Maar dan fiets je natuurlijk niet meer over een mooie route.

Ik heb ook begrepen dat je met de sd-kaart gewoon bestaande routes van het net kunt inladen in de gps. Dat vind ik wel handig natuurlijk.

Maar ik kan natuurlijk ook zelf van het net bestaande routes laden of via Basecamp zelf maken.


Mario
De uitlegger vertelde dat hij dan automatische de mooiste routes selecteerd van bestaande routes.
Natuurlijk zegt een verkoper dat, die wil je een GPS én een kaart verkopen. Nodig is het niet, de gratis OpenFietsMap voldoet wat mij betreft ook. deze kaart kan routeren en je kunt het als achtergrond gebruiken voor tracks die je van het Internet download.
Polling schreef:Klopt. Zo werkt de onroute kaart bijv. door een beetje vals te spelen, en vrijliggende fietspaden te categoriseren als snelwegen.
Maar dat geldt voor alle vrijliggende fietspaden, zo is er hier in de buurt een vrijliggend fietspad langs een provinciale weg, terwijl een paar honderd meter verderop een prachtig dijkje met fietspad evenwijdig aan deze weg kronkelt. De onroute kaart kiest consequent voor het fietspad langs de weg, zelfde wegcategorie maar korter. Het blijft een computer, nadenken kunnen ze niet.
Dat was nou precies wat ik bedoelde.
Ik wilde niet in te veel detail treden om het niet te moeilijk te maken.
Frank, dat snap ik. Het lerek me voor de discussie / uitleg goed om wel iets meer detail te geven. Er is (in de toekomst) veel mogelijk, maar het staat of valt met een goede categorisering van de verschillende wegen: mooi, niet mooi, fietspad, mooi fietspad, erg mooi fietspad, is een heel klein boerenweggetje mooier dan een fietspad langs een grotere weg? de planner kan alleen keuzes maken als de kaarten verschillen bieden...
Het zit er geheid aan te komen. De eerste GPS-navigators stuurden nog fietsers over de snelweg en vrachtwagens met oplegger over geitenpaden: een weg was immers een weg. Sinds enige tijd maken ze onderscheid tussen verschillende wegcategoriën, en tegenwoordig zit er ook al metadata over drukte (filevorming en doorstroming) in verwerkt. (Auto's gaan voor: da's verreweg de grootste markt die veroverd kan worden.)

De markt voor navigatiesystemen is moordend, en enigszins verzadigd aan het raken, dus de fabrikanten moeten zich onderscheiden door met meer mogelijkheden te komen. De voortschrijdende techniek laat ook toe dat steeds meer van die functionaliteit in handzaam formaat beschikbaar komt.

Dus de meerwaarde ligt straks voor een groot deel in de metadata die in het kaartmateriaal verwerkt wordt (en door de navigators kan worden gebruikt). Inderdaad: schoonheid, uitzicht, aanwezigheid van water, omgeving (landelijk, bebost, industrieel, stedelijk, etc.), rust, wegdek, staat van onderhoud, noem het maar op.

Dank zij GPS weet een navigator ook precies hoe laat het is en wanneer het donker wordt. In de toekomst geef je aan dat je overdag graag door bosrijk gebied fietst, en bij donker door stedelijk gebied. Je navigator zal de route daarop aanpassen.

.tsooJ
Een verkoper van Waypoint vertelde mij dat de meeste fietsers met een navigator fietsen, omdat je die ook kan instellen om mee te fietsen.

Mario
Inmiddels heb ik Basecamp 3.3 op mijn computer geinstalleerd en de Openfietsmap gedownload. Het oefenen en puzzelen kan beginnen. De GPS komt dan daarna wel. Eerst maar eens de harde schijven wat herorganiseren, want die kaarten gaan grote bestanden worden. Iedereen alvast veel dank.
Wim
@Wim, tbv je andere hobby: Rome staat er ook mooi gedetailleerd op.
Over twee weken ga ik kijken of de gegevens kloppen 8)