Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS keuze - Forum Wereldfietser

GPS keuze

Hoi iedereen,

hoewel ik altijd een afkeer van GPS apparaten heb gehad en altijd groot voorstander van papieren kaarten was, begin ik nu de voordelen van een GPS apparaat in te zien.

Dit is ontstaan doordat ik tegenwoordig vooral per ligfiets reis en omdat ik helemaal gek word van knooppuntbordjes. (paddestoelen zie ik niet zo veel meer)

Nu is de eerste keus die ik moet maken: Garmin GPS apparaat, of smartphone. Zelf neig ik nu sterk naar een Garmin GPS om de volgende reden: accu en kaarten.

Bijv. de Garmin Oregon werkt op twee AA batterijen waardoor de accu's niet propietair zijn. Voor weinig geld koop je in de supermarkt AA batterijen. Dat is met een telefoonaccu wel anders. Een smartphone heeft altijd een afwijkende lithion accu die waarschijnlijk een stabiele laadstroom / spanning nodig heeft. Ik heb zelf een heel eenvoudige acculader gemaakt voor mijn naafdynamo en hiermee kan ik in 1 dag fietsen 4 AA batterijen volladen. Dit werkt voor bijv. opladen van AA batterijen voor mijn camera erg goed. Daarnaast zou de Garmin ongeveer 16 uur met 2 batterijen doen. (laat dit in de praktijk iets minder zijn) Ik vraag mij heel sterk af, of een telefoon accu dat haalt bij continu scherm aan en GPS aan. (dat is voor mij een voorwaarde dat deze continu aan kunnen staan)

Daarnaast krijg ik de indruk dat kaartmateriaal misschien beter is voor de Garmin, maar dit weet ik niet zeker. Ik heb MapSource gedownload en ik heb o.a. OpenFietsMap Benelux en OpenFietsMap Europa gedownload. (bedankt nog tovenaar :D )
Ik vind dit er erg fraai uitzien: (LF) routes staan hier op aangegeven, maar ook bijv. fietspaden worden met kleurtjes aangegeven. En ook alle knooppunten zijn opgenomen in deze kaart. (ik zag wel dat o.a. Frankrijk minder compleet is kwa wegen)

Ik heb geprobeerd ter vergelijking kaarten voor android telefoons te downloaden maar daarvoor moet je als ik het goed begrijp eerst zo'n apparaat hebben die ik nu niet heb. Wat is jullie ervaring met kaartmateriaal voor Android vergeleken met Garmin? Is bijv. routing op android kaarten vergelijkbaar met routing met OpenFietsMap? (ik heb een sterke voorkeur voor rustige wegen)

Een laatste reden waarom ik naar een Garmin GPS neig, is dat naar mijn idee (heb geen ervaring met smartphones) een smartpone niet gemaakt is voor GPS navigatietoepassingen. Je moet denk ik? de telefoonfunctionaliteit o.a. uitschakelen om energie te besparen. Dit soort handelingen vind ik niet praktisch.

Het enige voordeel wat ik in een smartphone zie, is dat je niet aan het bedrijf Garmin vast zit en dat een smartphone een stuk kleiner / minder lomp kwa uiterlijk is dan een gemiddelde Garmin GPS device.
Je kunt android emuleren dmv de (Java) Android SDK; alleen zonder GPS op je PC kun je daar nog niet zo heel veel mee; maar ik neem mijn telefoon op de fiets-, en wandelbeurs wel mee dan kun je locus bekijken; daar staan inmiddels ook aardig wat LF-routes in (en een paar europaroutes als test) op vector-mappen; openmap draait ook op locus overigens (inclusief LF-routes en fietsknooppunten)
Beste Jeroen,

Ikzelf fiets nu 2 jaar met GPS op de fiets, een Garmin Oregon.
Ikzelf vind dit een goede GPS, ik heb er geen spijt van!
Als je voor deze kiest dan gaan de alkaline batterijen sneller dan Garmin zegt, je fietst er ongeveer 2 dagen mee op een Garmin Oregon, ervan uitgaande dat je 6 a 7 uur per dag fietst.
Je kan het kleinere broertje van de Oregon kiezen de Dakota, enig verschil is dat de Dakota een kleiner scherm is, misschien voor een ligfiets niet zo handig omdat je dan verder van je stuur afzit :?:
Ikzelf heb oplaadbare batterijen in de oregon zitten, maar gebruik hoofdzakelijk een goedkope oplossing om gebruik te kunnen maken van de naafdynamo op mijn Oregon namelijk de kemo M172 http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1600
Laat je goed voorlichten, of ga een naar een WF weekend o.i.d. en kijk wat anderen hebben.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet Robert
Jeroen

Ik kan me helemaal vinden in het commentaar van Robert. Zo te zien heb je een bovenstuur en dan zal de Dakota groot genoeg zijn om goed de kaart op het toch wel kleine scherm te kunnen zien. Ik heb zelf ook ligfietsen (en o.a.ook een dakota) en op de ligfiets met bovenstuur is de Dakota echt groot genoeg omdat die dicht bij je gezicht is. Voor onderstuur waarbij de GPS ws op je trapbuis gemonteerd gaat worden zou de Oregon een alternatief kunnen zijn. Dat zijn de touchscreen GPS-en. Verder zou de nieuwe etrex en de gpsmap62 nog een optie zijn. Dat zijn GPS-en met knopbediening waarbij het scherm nog beter afleesbaar is dan bij de touchscreens. Een Android zou ik op dit moment nog niet adviseren. Huidige probleem met de meeste Androids is dat ze niet waterdicht zijn, slecht afleesbaar met zonlicht, GPS-fix duurt lang en is onnauwkeuriger en het genoemde batterijprobleem. Voordeel van Android is inderdaad dat je verschillende Navigaties apps kunt installeren. Helaas is er bij mijn weten nog niet een die net zo veel functionele mogelijkheden heeft als Garmin GPS-en. Dat zal ongetwijfeld veranderen. Ik vind momenteel Android een mooie aanvulling op mijn Garmin. Met Android zijn er bv mbt Geocaching en integratie met andere apps weer meer mogelijkheden.

Ik denk dat je veel plezier zult beleven met bv Dakota 20 of een Oregon icm met de OFM kaarten.

Kaartmateriaal is voor zowel Garmin als Android veel (gratis) te vinden en meestal gebaseerd op OSM data.

Morgen en overmorgen is de F&W beurs in de RAI. Daar zit oa ik (zei de gek) als GPS informant. Misschien een optie.
PeeWee schreef:Een Android zou ik op dit moment nog niet adviseren. Huidige probleem met de meeste Androids is dat ze niet waterdicht zijn
????, er zijn al diverse android telefoons uitgebracht die waterdicht en shockproof zijn; de bekendste is de motorola Defy(+) die door diverse forumleden wordt gebruikt (al dan niet icm een acculader zoals de zzing of e-werk).
PeeWee schreef:, slecht afleesbaar met zonlicht
Je kunt contraststerkte instellen en als je een fatsoenlijke gps-houder op je stuur zet kantel je vrij eenvoudig tijdens het fietsen het scherm waardoor het niet voor problemen zorgt; op een ligfiets speelt dit probleem overigens vermoedelijk nóg minder omdat je lager ligt tov je (boven)stuur.
PeeWee schreef:, GPS-fix duurt lang en is onnauwkeuriger
Is niet mijn ervaring, waarop baseer je dit want de interne chips zullen niet veel verschillen. De allereerste keer fixen duurt misschien lang; daarna is het een kwestie van een paar seconden. Hoe bedoel je onnauwkeuriger? je bent gebonden aan de limieten van het systeem; ik gebruik diverse navigatieprogramma's en heb nog nooit opgemerkt dat ik het apparaat denkt dat ik op een andere weg zit; uiteraard proberen routing-programma's je op de juiste weg te forceren waardoor je misschien een vertekend beeld kunt krijgen.
PeeWee schreef: en het genoemde batterijprobleem.
Lage accuduur werd voorheen voornamelijk veroorzaakt door verouderde versies van het android besturingssysteem; gelukkig wordt dat geupdate (en vaker plus handiger dan firmware-updates bij garmin). Als je 20 apps in de achtergrond draait bij continu het scherm aan op vol contrast hou je het inderdaad niet langer vol dan een dag. Verstandig mee om gaan dus (en een naafdynamo usb-lader kopen).
Daarnaast is USB toch een behoorlijk universele standaard. Je kunt tegenwoordig ook hoofdlampen (Petzl) of AA(A)-batterijen op USB laden en anders is er altijd nog netstroom (dmv 220»USB adapter), daarbij kun je dus bijv ook gewoon in een internetcafé (of ergens anders waar een computer is) opladen.
Beste Matthie

Je bent blijkbaar erg enthousiast over Android. Heel goed hoor. Ik ga ook jou niet proberen over te halen een Garmin te kopen. Dat gaat mij niet lukken ;)
Matthie9000 schreef: ????, er zijn al diverse android telefoons uitgebracht die waterdicht en shockproof zijn; de bekendste is de motorola Defy(+) die door diverse forumleden wordt gebruikt (al dan niet icm een acculader zoals de zzing of e-werk).
Schreef ik dat alle androids niet waterdicht zijn dan?
Matthie9000 schreef: Je kunt contraststerkte instellen en als je een fatsoenlijke gps-houder op je stuur zet kantel je vrij eenvoudig tijdens het fietsen het scherm waardoor het niet voor problemen zorgt; op een ligfiets speelt dit probleem overigens vermoedelijk nóg minder omdat je lager ligt tov je (boven)stuur.
Dat mag jij vinden. Ik vind de Garmin Dakota en Oregon beter afleesbaar dan mij Galaxy gio
PeeWee schreef:, GPS-fix duurt lang en is onnauwkeuriger
Matthie9000 schreef:
Is niet mijn ervaring, waarop baseer je dit
Mijn ervaring is dat het met de galaxy gio (en wat ik op ander forums lees) vaak lang duur voordat er een fix is. Dat overkom me nooit met de Dakota/Oregon. Voor mijn Android heb ik nu een externe GPS muis en dat gaat al een heel stuk beter. Snellerer fix en nauwkeuriger.
Matthie9000 schreef: Lage accuduur werd voorheen voornamelijk veroorzaakt door verouderde versies van het android besturingssysteem; gelukkig wordt dat geupdate (en vaker plus handiger dan firmware-updates bij garmin). Als je 20 apps in de achtergrond draait bij continu het scherm aan op vol contrast hou je het inderdaad niet langer vol dan een dag. Verstandig mee om gaan dus (en een naafdynamo usb-lader kopen).
Daarnaast is USB toch een behoorlijk universele standaard. Je kunt tegenwoordig ook hoofdlampen (Petzl) of AA(A)-batterijen op USB laden en anders is er altijd nog netstroom (dmv 220»USB adapter), daarbij kun je dus bijv ook gewoon in een internetcafé (of ergens anders waar een computer is) opladen.
Met de garmin Oregon kan ik zowel even AA batterijen verwisselen als een externe voeding aansluiten.

Maar eh .. laten we het hier maar bij laten. Ik ga jou niet overtuigen en jij mij niet vrees ik. Desalnietemin veel GPS plezier toegewenst.
Matthie9000 schreef:Je kunt android emuleren dmv de (Java) Android SDK; alleen zonder GPS op je PC kun je daar nog niet zo heel veel mee; maar ik neem mijn telefoon op de fiets-, en wandelbeurs wel mee dan kun je locus bekijken; daar staan inmiddels ook aardig wat LF-routes in (en een paar europaroutes als test) op vector-mappen; openmap draait ook op locus overigens (inclusief LF-routes en fietsknooppunten)
ik houd mij aanbevolen :D
Robert_Kroon schreef:Beste Jeroen,

Ikzelf fiets nu 2 jaar met GPS op de fiets, een Garmin Oregon.
Ikzelf vind dit een goede GPS, ik heb er geen spijt van!
Als je voor deze kiest dan gaan de alkaline batterijen sneller dan Garmin zegt, je fietst er ongeveer 2 dagen mee op een Garmin Oregon, ervan uitgaande dat je 6 a 7 uur per dag fietst.
Je kan het kleinere broertje van de Oregon kiezen de Dakota, enig verschil is dat de Dakota een kleiner scherm is, misschien voor een ligfiets niet zo handig omdat je dan verder van je stuur afzit :?:
Ikzelf heb oplaadbare batterijen in de oregon zitten, maar gebruik hoofdzakelijk een goedkope oplossing om gebruik te kunnen maken van de naafdynamo op mijn Oregon namelijk de kemo M172 http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1600
Laat je goed voorlichten, of ga een naar een WF weekend o.i.d. en kijk wat anderen hebben.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet Robert
Hoi Robert,

bedankt voor je reactie, "goed" om te horen dat de opgegeven batterijlevensduur wat lager is dan door Garmin aangegeven. Ik had mij al volledig op de Oregon ingesteld, maar inderdaad wellicht is de lichtere (in gewicht en in prijs) Dakota 20 ook een overweging. Goed punt om even stil te staan waar ik hem op mijn ligfiets met bovenstuur kwijt wil.

groeten, Jeroen.
Hoi PeeWee,

bedankt voor je reactie, ik ga naar de fiets & wandelbeurs en ik wou zeker even naar de GPS afdeling toe, dus ik zie je daar waarschijnlijk wel!

groeten, Jeroen.
Ik zeg niet dat Android een betere oplossing is maar wel dat het een volwaardige oplossing kan zijn met een aantal voordelen en inderdaad ook nadelen; maar de steeds weer genoemde nadelen vallen (ik heb het over de praktijk) erg mee, vind ik; je moet er alleen je telefoon wel op uitkiezen.

Lijkt er nu overigens op dat je je mening over android telefoons volledig baseert op één type telefoon en dat lijkt mij niet terrecht.

Als je een no-nonsense oplossing wil en niet al te technisch aangelegd bent zou ik zeker een garmin adviseren.

@jeroen_; zondag 9:24@Amersfoort ;-) zonder vertraging dan...
Matthie9000 schreef:Lage accuduur werd voorheen voornamelijk veroorzaakt door verouderde versies van het android besturingssysteem; gelukkig wordt dat geupdate (en vaker plus handiger dan firmware-updates bij garmin). Als je 20 apps in de achtergrond draait bij continu het scherm aan op vol contrast hou je het inderdaad niet langer vol dan een dag. Verstandig mee om gaan dus (en een naafdynamo usb-lader kopen).
Daarnaast is USB toch een behoorlijk universele standaard. Je kunt tegenwoordig ook hoofdlampen (Petzl) of AA(A)-batterijen op USB laden en anders is er altijd nog netstroom (dmv 220»USB adapter), daarbij kun je dus bijv ook gewoon in een internetcafé (of ergens anders waar een computer is) opladen.
ik ben nog niet overtuigd van de energieconsumptie van de smartphone indien zowel GPS als beeldscherm (op voldoende helderheid) continu aan staan. Eerst zien, dan geloven :D

En ook al is usb een universele standaard, die lithium accu's zijn per telefoon weer anders en veranderen continu. Een AA batterij is erg universeel en dat is voor mij persoonlijk in ieder geval wel een groot pluspunt voor de Garmins die op AA batterijen werken.

Maar ik ga mij dus niet blindstaren op de Garmins, ik vermoed dat op de lange termijn Garmin het wel gaat verliezen van Android / Google.
nvt
peterv schreef:Het zou mij niet verbazen als Garmin zich binnenkort op de iPhone/Android markt stort. Waarom ze dat nog niet hebben gedaan is mij een raadsel. Misschien willen ze controle houden dmv hun eigen devices.
Ze hebben al wel een mislukte poging gedaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Garmin_N%C3%BCvifone
nvt
peterv schreef: Het zou mij niet verbazen als Garmin zich binnenkort op de iPhone/Android markt stort. Waarom ze dat nog niet hebben gedaan is mij een raadsel.
Doen ze al een poosje...
peterv schreef:zoals bv de Takwak; waterdichte smartphone, navigatie en walkietalkie (handig als je elkaar kwijt raakt?) in één apparaat.
Interessant. Het zat er natuurlijk aan te komen maar ik kende deze nog niet. Ik heb em gisteren op de F&W beurs helaas niet gezien. Ben wel benieuwd naar praktische toepasbaarheid voor fietsers en dan mn de routeringsmogelijkheden, fietserspecifieke kaarten, afleesbaarheid scherm, batterijduur in de praktijk. De GPS-chip is volgens mij wel een betere dan dat wat tot voor kort in de meeste androids zat dus dat is weer een stap vooruit.

Voordeel van Android is wel dat je er altijd nog een andere satnav app op kunt zetten zoals bv Osmand (naast de vele andere mogelijkheden die Android biedt)
nvt
nvt
Matthie9000 schreef:openmap draait ook op locus overigens (inclusief LF-routes en fietsknooppunten)
Oh? Interessant. bedoel je OSM cyclo?
Frank
frank bueters schreef:
Matthie9000 schreef:openmap draait ook op locus overigens (inclusief LF-routes en fietsknooppunten)
Oh? Interessant. bedoel je OSM cyclo?
Frank
Ik neem aan dat Matthie OSM bedoeld ipv Openmap. Locus maakt inderdaad gebruik van OSM data. En... wat is OSM Cyclo of bedoel je misschien http://www.opencyclemap.org/ ?