Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balkan mei 2012 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Balkan mei 2012

Celj in Slovenie heeft een mooi hostel vlakbij het station. Ideaal als je op doorreis bent. Voor overige overnachtingstips (low-budget, geen campings) in de Balkanlanden laat maar weten.
Rutger
Dag allen,

Niet volledig on-topic maar aangezien ik dit draadje al opstartte plaats ik het toch hier:

Dit wordt mijn eerste fietsreis waarvoor ik het vliegtuig zal nemen. Daarom volgende vraag: Ik wil met wizz-air naar ginder vliegen maar bij dit soort low-cost maatschappijen is er blijkbaar een beperking qua stuks bagage die je zonder meerkost mee mag nemen. Niet echt handig als je een set van 5 fietstassen hebt. Ten eerste betaal je al toeslag voor de fiets en dan ook nog eens voor extra tassen terwijl je gewicht wel binnen de nromen blijft?

Welke ervaren wereldfietser heeft hiervoor een ingenieuse oplossing of maak ik me druk om niets?

Dennis
The_Gonzo schreef:Dag allen,

Niet volledig on-topic maar aangezien ik dit draadje al opstartte plaats ik het toch hier:

Dit wordt mijn eerste fietsreis waarvoor ik het vliegtuig zal nemen. Daarom volgende vraag: Ik wil met wizz-air naar ginder vliegen maar bij dit soort low-cost maatschappijen is er blijkbaar een beperking qua stuks bagage die je zonder meerkost mee mag nemen. Niet echt handig als je een set van 5 fietstassen hebt. Ten eerste betaal je al toeslag voor de fiets en dan ook nog eens voor extra tassen terwijl je gewicht wel binnen de nromen blijft?

Welke ervaren wereldfietser heeft hiervoor een ingenieuse oplossing of maak ik me druk om niets?

Dennis
Schaf bij een gespecialiseerde buitensportwinkel een flightbag aan. Daar passen zelf vijfs fietstassen in.
Een achtertas kan je (met ongeveer 10 kilogram bagage) zie de regels van de vervoerder meenemen als handbagage in het vliegtuig.
Henk,

Ik ben nog aant het denken over het aantal kilometers dat ik kan afleggen. Wel belangrijk om mijn route te bepalen.

Heb je een idee van de gemiddelde dagafstand die je haalde in de Balkan. Zou handig zijn om een indicatie te hebben i.v.m. mijn planning.

Verder zie ik dat je een speciaal kookfornuis heb. Zoiets heb ik dus niet. Ik heb nog een oud campinggaz-achtig vuurtje waar ik een gasbusje inschroef. Enig idee of je zoiets in Hongarije kan kopen?

En nog een laatste vraagje. Hoe ga je om met geld? Geld afhalen (pinnen) lukt waarschijnlijk niet of had je al je geld op zak?


Alvast bedankt,

Dennis
Dennis, weet je al wanneer je vertrekt? Of hangt dat af van de vluchtmogelijkheden? Mijn plannen veranderen mogelijk, zodat ik je wellicht toch kan vergezellen (als je wilt).

Persoonlijk zou ik geen kookspullen meenemen. Als je voor een paar euro onderweg warm kunt eten, spaart dat behoorlijk wat gewicht uit, gezien het bergachtig terrein en de wegen heel welkom.
Henk, maakte dagen van ongeveer 70 a 80 km, dit is in lijn met wat ik elke dag op de Balkan wegtrapte, het ligt er wel aan in welk deel je je bevindt als het vlak is en je hebt de wind in de rug is 120 ook prima haalbaar zonder dat je de hele dag aan het fietsen bent. Qua gewicht zat ik aan de hoge kant met 20 kilo excl eten en drinken. Pinnen en bankautomaten is in deze contreien ook doorgedrongen (al zeker 10 jaar) evanals credit-cards. Houdt er wel rekening mee dat niet alle valuta buiten het land zelf gewiseld wordt, Euro's daarentegen zijn ze gek op.
Pman schreef:Henk, maakte dagen van ongeveer 70 a 80 km, dit is in lijn met wat ik elke dag op de Balkan wegtrapte, het ligt er wel aan in welk deel je je bevindt als het vlak is en je hebt de wind in de rug is 120 ook prima haalbaar zonder dat je de hele dag aan het fietsen bent. Qua gewicht zat ik aan de hoge kant met 20 kilo excl eten en drinken. Pinnen en bankautomaten is in deze contreien ook doorgedrongen (al zeker 10 jaar) evanals credit-cards. Houdt er wel rekening mee dat niet alle valuta buiten het land zelf gewiseld wordt, Euro's daarentegen zijn ze gek op.
Volgens mij maakt het qua wisselkoers niet uit of je in Bosnie Euro's bij een wisselkantoortje omwisselt of geld uit de bankautomaat haal. Koers is standaard 2 Bosnische mark = 1 Euro.
Rutger
Check ook eens de vluchten van Jetairfly.com naar Tirana, Ohrid, Skopje of Pristina: incl. bagage en taksen, voor je fiets betaal je maar 20 euro per traject extra. Bovendien vanuit Brussel en niet vanuit Charleroi. Prijzen vanaf 50 euro per vlucht.

Ik maak van 1-22 juni een grote lus vanuit Albanië (Tirana) door Macedonië, Kosovo, Montenegro, misschien Bosnië, misschien langs Dubrovnik en terug naar Tirana. Maar eigenlijk is er nog niets concreet, dus ben benieuwd naar jullie route...
PistolPete schreef:misschien langs Dubrovnik en terug naar Tirana.
Als je dat doet, zorg ervoor dat je de kustweg mijdt, tenzij je je pistool wilt leegschieten op de hordes auto's die aan je voorbij zullen razen. Door het binnenland is het echter best aantrekkelijk. Je kunt zelfs de baai van Kotor aandoen, die een heel speciale sfeer heeft, maar zorg dat je die verlaat richting Centinje, de oude, lieflijke hoofdstad. Vandaar kun je via de montenegrijnse kant van het Shkodra meer naar Albanië rijden en via de OUDE hoofdweg naar Tirana.

Onder Shkodra kun je kamperen bij mijn Nederlandse vrienden. Misschien tref je mij daar ook :D.
Erik, de kustweg is de enige mogelijkheid om van Dubrovnik Montenegro in te komen, op de kaart lijkt er nog een mogelijkheid te zijn maar die ligt (jammer genoeg voor fietsers) in een deel van het land dat denk ik nog steeds onder controle is van de VN.
In 2004 was de kustweg in Montenegro een ramp omdat ze hem aan het opknappen waren, geen idee hoe die er nu bijligt. Feit is wel dat dit de enige weg is langs de kust.
Van Virpazar via Rijeka Crnojevica naar Cetinje en dan naar Kotor is echt iets om nooit te vergeten. Andersom kan ook al lijkt me de klim aan het begin van de dag minder geschikt dan deze als afdaling aan het eind van de dag te hebben. Al ben je wel bijna de hele dag aan het klimmen.
De kustweg van Dubrovnik naar Kotor was in sept. 2010 prima te doen, niet druk muv een stukje uit Dubrovnik tot aan het vliegveld, daarna uitgestorven tot aan Herceg Novi in Montenegro.
Pman schreef:Erik, de kustweg is de enige mogelijkheid om van Dubrovnik Montenegro in te komen, op de kaart lijkt er nog een mogelijkheid te zijn maar die ligt (jammer genoeg voor fietsers) in een deel van het land dat denk ik nog steeds onder controle is van de VN.
In 2004 was de kustweg in Montenegro een ramp omdat ze hem aan het opknappen waren, geen idee hoe die er nu bijligt. Feit is wel dat dit de enige weg is langs de kust.
Van Virpazar via Rijeka Crnojevica naar Cetinje en dan naar Kotor is echt iets om nooit te vergeten. Andersom kan ook al lijkt me de klim aan het begin van de dag minder geschikt dan deze als afdaling aan het eind van de dag te hebben. Al ben je wel bijna de hele dag aan het klimmen.
Er is nog een andere mogelijkheid om via Dubrovnik naar Montenegro te komen. Rij vanaf Dubrovnik door een mooie canyonlandschap en dan bergop naar Trebinje in Bosnie. Dan de pas naar grens Montenegro. Zeer rustige en mooie weg. In Montenegro vervolgens de oude weg naar Cetinje op pakken. Echt prachtig!!! Mocht je nog adressen nodig hebben op jouw route in bijvoorbeeld Cetinje of andere overnachtingsmogelijkheden.... Groeten, Rutger
Rutger, dat is inderdaad een mooie route, als ze de vervallen spoorlijn van Trebinje naar Dubrovnik om weten te zetten in een fietspad is het helemaal perfect. De canyon begint volgens mij pas bij Trebinje tot daar is het voornamelijk kreupelhout en rotsen, later wordt het wat groener. Vroeger was het mogelijk om via de originele Jadranska (langs de oude stad) bij de hoofdweg te komen, vanwege instortingsgevaar is die weg nu afgesloten. Om jezelf niet meteen in het drukke verkeer te gooien en een paar rotbulten te vermijden kun je misschien beter via de andere kant naar Trebinje, niet over de nieuwe brug maar er onderdoor de inham in en net voorbij de marina rechtsaf, bij Brgat draai je dan links de weg naar de grens weer op.
Pman schreef:. Om jezelf niet meteen in het drukke verkeer te gooien en een paar rotbulten te vermijden kun je misschien beter via de andere kant naar Trebinje, niet over de nieuwe brug maar er onderdoor de inham in en net voorbij de marina rechtsaf, bij Brgat draai je dan links de weg naar de grens weer op.
Je moet vanaf Dubrovnik inderdaad onder de nieuwe brug door en dan bij Brgat linksaf en dan bereik je al gauw de grens. Mooi uitzicht. Deze weg staat met rood aangegeven, maar ik zag bijna geen verkeer. Ik weet nog wel een kamer in Trebinje. 10 euro per nacht.
Rutger, het hotel op het marktplein was iets duurder, die andere met dezelfde naam onder de platanen helaas vol. Ontbijten op het marktplein als de stad ontwaakt onbetaalbaar.
Sobes zijn overal wel te vinden, of weten jou te vinden als je een beetje moe op een terrasje zit. Nadeel voor mij is dat de meeste bedden op de Balkan aan de korte kant zijn. Ook heb ik niet elke keer zin in een handen en voetengesprek, al gaat me dat de laatste jaren steeds beter af. Heb de oude brug overigens al 2 keer niet gezien, eerste keer omdat ik niet wist waar die was, de 2e keer omdat ik weer eens verkeerd reed. Die bij Visegrad is overigens mooier. Misschien dit jaar.
Bedankt, allemaal. Ik heb van die regio nog geen kaarten en zag op Google Maps geen directe wegen tussen Dubrovnik en de weg naar Mostar en Sarajevo in Bosnië. Blijkbaar is dit dus zeer goed mogelijk... :)
Vergeet Google maps voor wat de Balkan betreft, kijk even naar mijn post op pagina 1 naar de kaarten voor dit gebied. Als je alleen in Kroatië bent geïnteresseerd daar zijn ook goede kaarten van te koop schaal 1:200:000 ISBN 3-89525-236-5 en 579-3, deze worden regelmatig vernieuwd (General Karte) Naar Mostar kun je het beste zoveel mogelijk de binnenwegen nemen de hoofdweg is relatief erg druk met toeristen en vrachtverkeer en niet echt breed te noemen. De camping; Mali Wimbledon; bij Blagaj is een van de betere in Bosnië, enige nadeel is wel dat er weinig schaduw is. In mei zijn de kersen echter al wel rijp. De andere campings in het dorp zelf zijn illegaal en erg klein. Pocitelj (oude vesting voor Mostar) kun je ook van boven bereiken dit betekend wel enig kaartlees, klim en improvisatievermogen. Over rustige binnenweggetjes kun je dan naar Blagaj (bron van de Buna) en verder naar Mostar. Om in Sarajevo te komen zul je of over Jablanica (Varken aan het spit) of over Nevesinje moeten en dan de binnenlanden in duiken. Landschappelijk allebei erg aantrekkelijk je moet zeker bij de laatste wel erg van klimmen houden, hoe de wegen hier zijn durf ik niet te zeggen, grote kans dat het geen asfalt maar makadam is.
Stand van zaken voor mijn fietsreis: Vetrek 1 mei en terugvlucht op 24mei.

Grofweg de route: Sofia - Pirin gebergte (met Mussala top) - Skopje - Mavrovo national park - Debar - Peshkopi -via Oost-Albanië naar Zuid-Oost Montenegro - Zuid-Servië met o.a. Kapoanik National park en Stara planina en zo terug naar Sofia.

1300 tot max 1500 km op 24 dagen met een aantal niet-fietsdagen...

Eventueel als het lukt nog iets verder in Macedonië naar Ohrid.


Opmerkingen, aanvulligen, grove fouten of must-sees in de buurt mogen altijd gedeeld worden :D

Nog een praktisch vraagje: Ik heb nu betaald voor mijn fiets op heen en terugvlucht. Ben ik nu zeker dat hij op die vluchten mee kan of moet je hiervoor nog apart bevestiging krijgen? Ik vlieg met Wizz air...
The_Gonzo schreef: Nog een praktisch vraagje: Ik heb nu betaald voor mijn fiets op heen en terugvlucht. Ben ik nu zeker dat hij op die vluchten mee kan of moet je hiervoor nog apart bevestiging krijgen? Ik vlieg met Wizz air...
Als je bij het boeken voor je fiets betaald hebt, gaat je fiets mee. Op de bevestiging die je per e-mail van Wizz Air hebt gekregen, staat je fiets vermeld als "sportartikelen". Neem die bevestiging mee naar het vliegveld als bewijs van betaling.
Klopt !! ik fietste in de Balkan 70-80 km per dag.

Geld wisselen doe ik als het kan bij de grens maar ik heb het ook op de zwarte markt achter een stapel meelzakken gedaan, soms moet je wat.
Pinnen lukt bijna overal wel.

Dat fornuis van me is een MSR XGK benzine brander, bij aankomst even vol tanken met benzine en je kunt verder, dat ding brand als een tierelier!
Ik heb hem vaak nodig gehad zeker als je op een traject helemaal niet kunt eten, zie foto op verslag.
Zeker als je wild kampeert is het koken voor jezelf toch wel prettig, ben je niet afhankelijk van een restaurant.

Aan de rand van Sarajevo is een camping, niet ver daar vandaan is een tram station vanwaar je makkelijk met de tram de stad in kan, op de terug weg een nieuw kaartje kopen!!!
De Osmaansewijk is wel leuk.
Let wel dat je als je terug gaat meteen je ticket in de tram afstempeld. Ik had in no time een paar agenten naast me staan en moest de eerte halte er weer uit. Incl. een bekeuring. Er was geen praten aan hoor!!

Ik heb heel veel wild gekampeerd in al die landen, is geen enkel probleem. Soms kreeg ik mensen [herders] bij de tent maar ik voelde me geen moment onveilig.
Wel vond ik het in Bosnië onprettig omdat daar nog veel mijnen liggen, ik zoek dan een plek waarvan ik zeker weet dat daar mensen of koeien gelopen hebben.

Al met al een fantastisch gebied om te fietsen, en vergeet niet varken van het spit te eten. Overal langs de weg te krijgen met een lekker glas pivo er bij! :wink:

Albanië was voor mij het meest interessant.
De mensen zijn uitermate vriendelijk daar.

http://www.sintchristophorus.nl/dwars-d ... r-zutphen/

Henk

kunst en fietswerk